Välfärdens finansiering
Nycklar till de kommande årens ekonomi: Behovet av välfärdstjänster ökar snabbare än någonsin tidigare Kraftig ökning av antalet barn och äldre Skatteunderlaget ökar inte i samma takt Befolkningen växer, men skatteunderlaget kommer att öka långsammare och sett per invånare minska. Vi blir allt fler barn och äldre och invånare i arbetskraften blir färre, vilket gör att behovet av välfärdstjänster ökar.
Ökning av antal invånare i olika åldersgrupper
Ökning av antal invånare i olika åldersgrupper
Demografiska behov och befolkningen 20–64 år Årlig procentuell förändring
Nya riktade statsbidrag Landsting/regioner: 11 st Kommuner: 28 st Nya riktade statsbidrag i BP 2018
Detaljstyrningen ger kostsam administration och bidrar till ineffektiv välfärd +60 % ökning på sex år 130 riktade statsbidrag har blivit över 140 i höstbudgeten. Varför är generella statsbidrag så viktiga: Effektiv välfärd Skatteintäkterna ska gå till välfärd, inte till administration Generella statsbidrag är långsiktiga ”Sans och balans”
Stora investeringar krävs i kommuner, landsting och regioner. Exempel: 32 mdr kr i sjukvårdslokaler och kollektivtrafik 600 förskolor 350 grundskolor och gymnasieskolor 350 gruppbostäder och äldreboenden Jag lämnar nu över till Annika som kommer att brodera ut i mer detaljer kring siffrorna.
Kostnaden per invånare och ålder för landstingen är höga i högre åldrar Ekonomirapporten maj 2017
Totalkostnaderna per åldersgrupp är höga där ålderskullarna är stora Ekonomirapporten maj 2017
För kommunerna är kostnaderna per invånare höga för äldre och barn Ekonomirapporten maj 2017
Totalkostnaden är som högst för barn och unga Ekonomirapporten maj 2017
Befolkningsstrukturen om 10 år innebär högre kostnader för barn, unga och äldre Ekonomirapporten maj 2017
Trycket fortsätter! Demografisk försörjningskvot Antalet 0–19 och 65+ av antalet 20–64-åringar. 0,7 betyder att en 20–64-åring ska försörja sig själv och ytterligare 0,7 personer.