Färre nyhetsproducenter - men fler nyheter i nätverkens flöden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Presseminarium Arbetsmarknaden i september Nyheter i Arbetsförmedlingens redovisning av månadsstatistik Clas Olsson Analyschef Håkan Gustavsson.
SVT: Vad händer om webben får pengarna....? En workshop om alternativa scenarier Stockholm 4 september 2009.
DAGSTIDNINGAR.
Tjänstemännens moderna arbetsliv – Tar arbetsdagen aldrig slut
Torsgatan 3b, 1 vån Göteborg Mediekritiskt nätverk Räkna med kvinnor! Nyhetsgranskning ur ett medborgarperspektiv.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Markör Marknad och Kommunikation AB
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
Nordiska medievanor i förändring Eva Harrie Nordicom.
MASSMEDIERNA omkring oss
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Restauratören Läsekretsundersökning Rapport December 2008.
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
De valda och de smorda: eliter, kön och den nordiska moderniteten Anita Göransson, Linköpings universitet Kön och makt-konferensen, Reykjavik, november.
Kompetensförsörjning och kompetenssäkring Forum för inköp Anders Kron Johan Lundvall.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Helene Kastemyr, hälsovalschef, LD
STs Arbetsmiljörapport 2010
CEO Insight av Regi En studie med svenska börs VD om hur de ser på marknaden 2015.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Välkomna till Kompetens för Tillväxt!. Vad påverkar oss i länet?  Övergripande trender  Fortsatt globalisering, ökad integrering inom EU  Stark befolkningstillväxt.
Massmedia.
Molndal.se Digitala barn – Digital delaktighet – Utmaning för regionbibliotek… Anette Eliasson, Biblioteken i Mölndal.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Daniel Andersson Maria Ekendahl. Alla bibliotek kan bidra efter förmåga Ett bibliotek kan visa upp mycket mer än det själv producerar genom samverkan.
Narkotikaundersökning bland elever på gymnasium i Norrbotten 2012 och 2014.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Massmedia och reklam.
NKI nr 2 november 2014 Alingsås lasarett.
NKI nr 2 november 2014 Närhälsan. REGIONSERVICEREGIONSERVICE Genomförande Webbenkät med 2-3 påminnelser Sjukhusförvaltningar, NH, FTV, H&H och Regionservice.
Massmedia.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Det folkliga givandet Resultat från befolkningsstudiens givandedel Johan Vamstad Ersta Sköndal högskola.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Ny sacorapport: Akademikers arbetsmarknad. Bakgrund och syfte Begränsad information om akademikernas arbetsmarknad Inte en målgrupp för arbetsmarknadspolitiken.
Så bevakas kommunerna. 2 Hypotesen ? 3 Fakta om undersökningen Sökningar Urval av medier Bred kommunpublicitet Snäv rapportering om kommunpolitik Stora.
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Mediernas tillstånd Mer sport till folket – på webben Michael Karlsson Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Karlstads universitet 2 december.
Seminarium 2 december 2015 Klarar medierna av sitt uppdrag?
Beredskap på kvällar och helger
Positiva fakta om lärarutbildningen
Massmedia.
Konjunkturen i Stockholms län kv December 2016
Mediebranschen hot, risker och sårbarheter
Framtidens Norrköping på C
Sammanställning och analys av medieinslag om skyddad natur
Hur mår Sveriges intranät?
Ett treårigt utvecklingsprojekt
Medarbetarundersökning 2016
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Redovisning av drogvanor – september 2008
Kommunerna om tillståndet för den lokala journalistiken
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Utvecklingen av antalet mjölkföretag
...mellan arbetsliv och utbildning!
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
LSF 1951 – år.
Medarbetar- och chefsenkäten 2018
Papper Produktion och leveranser
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Presentationens avskrift:

Färre nyhetsproducenter - men fler nyheter i nätverkens flöden Gunnar Nygren Karolina Olga Nord Södertörns högskola

Tre resultat att ta med: Färre journalister i nyhetsproduktionen Sju procent färre på två år – 370 nyhetsjournalister färre Mer Stockholmsdominans Nästan hälften av alla nyhetsjournalister finns i Stockholm Nästan hela minskningen finns utanför storstäderna Nätverksproduktion kompenserar Sidproduktion, webbdeskar och IT-utveckling Mer innehåll delas mellan flera titlar Multikompetens och flexibilitet – färre specialister

Svenska nyhetsredaktioner 2017: Enkät till 203 nyhetsredaktioner i hela landet Lokala och regionala mediehus, public service, storstadsmedier och vissa lokala gratismedier (tidningar och lokalsajter) Flera redaktioner producerar för mer än en titel Redaktionschefer svarade aug-okt 2017 Svarsfrekvens 74 % (150 svar) Intervjuer med chefer inom de 12 största mediekoncernerna

Tre frågor: Hur förändras de redaktionella resurserna i nyhetsproduktion? Antal redaktionella medarbetare? Hur organiseras nyhetsproduktionen i koncernerna? Arbete i nätverk? Hur utvecklas kompetensen på redaktionerna? Multikompetens och fortbildning?

Redaktionella resurser: Storstadstidningar minskade mycket mellan 2013-2015 – nu mer stabila Regionala och lokala dagstidningar minskar redaktionerna med 15-20 procent Public service ökar något – större andel när de privata drar ner Men bara 1 av 6 nyhetsjournalister finns i public service Stockholmsdominansen ökar 47 procent av alla nyhetsjournalister arbetar i Stockholm

Nätverksproduktion: Redaktioner blir noder i koncernernas nätverk – innehållet delas av många Gemensamma funktioner: Sidproduktion, webbdeskar, IT-utveckling Ämnesredaktioner (t ex kultur o sport) och grävgrupper för var tredje redaktion Vad händer med innehållet? Mindre lokalt – mer regionalt och feature? Mindre mångfald i samhällsbevakningen?

Kompetensen: Färre specialister Reportrar tar bilder på nästan alla redaktioner Bara 29 % av redaktionerna har särskilda fotografer. 35 % anlitar frilansfotografer Fortbildning för två av tre journalister Grävande och foto, sociala medier och digital produktion Upplevd kompetens på redaktionen Bra på de bevakade områdena OK på sociala medier och publicering Dåligt på datajournalistik och teknisk kompetens generellt

Redaktionschefernas framtidsspaning: Färre journalister och mindre resurser till inköp Mer samarbete inom koncerner de flesta Mer resurser till teknikkompetens men också mer till att öka journalistisk kompetens Betalväggar ger mer fokus på innehåll: Herman Nicolic, Hallpressen: ”Redaktionerna jobbar nära med vad som läsarna vill betala för, vilket är en stor förändring i det journalistiska arbetet. Mer fokus på kvalité och djup, för att få ett så högt värde på journalistiken som möjligt.”

Fyra trender i medieekologin: Det regionala och lokala försvagas Regionala medier minskar mest, färre lokalredaktioner Det mest lokala klarar sig bättre – endagarstidningar, nyhetssajter och gratistidningar Mångfalden minskar när fler medier delar innehåll Nätverksproduktion kompenserar minskade resurser Public service relativt sett starkare Men fortfarande arbetar tre av fyra lokaljournalister i kommersiella medieföretag Betalväggar ger ett större fokus på innehåll som publiken vill betala för

Mer finns att läsa i årsboken!

Siffrorna finns i boken… Redaktionella medarbetare 2015-2017 Antal red. Journ. 2017 Journ 2015 Ökning/ minsk(%) Dagliga Tidningar 16 1597 1696 -6% Tidningar 5-6 d/v 29 1015 1270 -20% Tidningar 3-4 d/v 10 240 286 -16% Tidningar 1-2 d/v 40 211 218 - 4% Nyhetssajter 5 90 55 +64% Gratistidningar 11 199 -9% SVT 15 653 660 -1% Sveriges Radio 18 657 600 +9% Nyhetsbyråer 2 180 205 -12% Totalt 149 4974 5347 -7%