Skolsamverkan - Göteborg.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2 år med etableringslots
Advertisements

Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Unga och arbetslöshet En sammanfattning av publikationer sedan 2003 Susanne Zander Utredare Ungdomsstyrelsen.
Rose-Marie Gudmundsson 48 ÅR
Arbetsförmedlingens uppdrag för personer med funktionsnedsättning
Samordningsförbundet
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
INDividuellt och Anpassat stöd till arbete för personer med neuropsykiatrisk/psykiatrisk funktionsnedsättning eller personal/verksamheter som möter.
Praktisk arbetslivsorientering
Arbetslivsintroduktion
KomAn – vägar till arbetslivet för personer med funktionsnedsättning
Supported employment inom gymnasiesärskolan
Hur är läget i kommunerna? • 31 kommuner har inventerat sitt bostadsbestånd • Flest hinder kvar i vårdcentraler, socialkontor och skolor • Hälften har.
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
Arbetsförmedlingens uppdrag inom socialt företagande
Projekt PORTEN EN VÄG UT I ARBETSLIVET
Arbetsförmedlingen September 2014 Arbetsmarknadsläget och prognosen
Aktivitetsersättning
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Konferens för Sociala insatsgrupper 9-10 februari 2012.
Försäkringskassans roll i samverkan
Rapport från studiebesök Åsa Olsson, Sune Hemmingsson, Lisa Ask
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Lokal Arbetsförmedling
Nuvarande samverkan mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen
Aktivitetsersättningen I november 2010 uppbar personer ersättningen. År 2007 var det personer. Psykisk funktionsnedsättning är den vanligaste.
Janet Wohlfarth Mia Gustavsson Jacqueline Karvik
Spångas EHT-plan en elevhälsoplan efter de nya Allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram.
TUNA-projektet.
Samverkan för nyanländas etablering och introduktion
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Förädlad jobbpeng 2015.
Nya arbetssätt för lyckad samverkan mellan skola- samhälle- arbetsliv
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Första jobbet/Feriearbete Bakgrund 1600 ungdomar ansökte om feriearbete sommaren ungdomar besökte Feriemässan den 16/ (drygt)
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
Arbetslivsinriktad rehabilitering på Arbetsförmedlingen
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
1. 2 Ingelhart 3 Becket: I väntan på Godot "I can't go on. I'll go on."
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan
Information ST-läkare 23 April
Presentationstitel Månad 200X Sida 1 Kundens väg till arbete.
The Capital of Scandinavia Anmälan av frånvaro i betydande utsträckning.
SIDAN 1 Reform för nyanländas etablering.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Sid 1 Månad 20xx Information om stöd till ungdomar med funktionsnedsättning Information om en enklare vardag Av: Barbro Norbeck & Elisabeth Dahlqvist Välkommen!
BRIA Bättre Rustad Inför Arbetslivsintroduktionen 1 KARTLÄGGNING FÖRE UNDER UPPFÖLJNING EFTER BRIA.
Utbildning ST-läkare-specialister 2014 Vårt uppdrag är att utreda, besluta om och betala ut bidrag och ersättningar i socialförsäkringen Att samordna resurser.
Brygga från skola till arbete Lena Abrahamsson Samordnare för uppdraget unga med funktionsnedsättning.
Förstärkt samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.
Länsstyrelsens nya uppdrag insatser för asylsökande m.fl.
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
Skolsamverkan i Göteborg
Fler I Arbete Effekter - Bidragsberoende - Utanförskap
Operativ personal från:
Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd
Samordningsförbundet
Kunskapsdialog Samordningsförbundet
PILA Praktik, Introduktion, Lärande, Arbete
Särskilda statsbidrag Ekonomi och administration
FRÅN SKOLA TILL ARBETE.
NY CHEF I KULTURSKOLAN Jalle Lorensson Marie Wall Almquist.
11gården, Växjö.
Arbete, sysselsättning och studier
Skolsamverkan - Göteborg.
Information från Försäkringskassan
Presentationens avskrift:

Skolsamverkan - Göteborg. Lena Abrahamsson: 010-4860042

UNGA MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING - SKOLSAMVERKAN Arbetsförmedlingen har ett särskilt uppdrag att bedriva verksamhet för unga med funktionsnedsättning. Målgrupperna för det särskilda uppdraget är unga elever som finns i gymnasieskolor, gymnasiesärskola, friskolor, riksgymnasier eller fullgör gymnasiestudier på folkhögskolor, och som fyllt 16 år. Har en diagnostiserad funktionsnedsättning

Vilket stöd kan jag (elev/skola) få? I skolsamverkan: Vägledningssamtal Tidig inskrivning Stöd till personligt biträde Kartläggning av färdigheter Gemensam kartläggning Uppföljning av praktik SIUS – Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd

Arbetsförmedlingen samarbetar med skola, Försäkringskassan och kommun/LSS För att kunna ta del av Arbetsförmedlingens utökade service bör det finnas medicinska underlag för funktionsnedsättning. Arbetsförmedlingen bedömer vilket stöd som är aktuellt för den enskilde och i vilken omfattning. Det är viktigt att tidigt träffa en arbetsförmedlare för att underlätta övergång mellan skola och arbetsliv.

Vad önskar AF från skolans sida? Alla har rätt till information Personal med på enskilda möten Prata om arbetsmarknad Förbereda elev Prata om behov av stöd Tillgång till underlag Förbereda praktikplats Öppenhet för samverkan

Vilket stöd kan den arbetssökande få efter skolan ?

Det är en del att tänka på i arbetslivet… Komma i tid till jobbet Hålla arbetstider Veta vad du skall göra Göra klart arbetsuppgifter Ta eget ansvar Anmäla frånvaro Känna till dina rättigheter /skyldigheter Kunna anpassa sig Vara trevlig mot kollegor Veta vilka kläder som passar Vad innebär det att vara ”Hel och ren ? Åsidosätta privata behov

… och om du söker arbete