Kundens röst (Voice of the Customer VOC)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SOA Governance with SOA Software For BUGS Martin Svensson.
Advertisements

Verksamhetsarkitektur (EA) Löser alla problem, eller hur..!?
Etanol från cellulosa Vetenskaplig utvärdering Februari 2011 Vincent Eijsink Jack Saddler Liisa Viikari Roland Wimmerstedt.
Från forskning till praktik
Välkommen till frukostmöte med Connect Väst Morgonens föreläsare Erik Bick och Ulf Ledmyr.
En meny av möjligheter Mål/målområde Koncept Patienten får ett standardiserat hemgångsmeddelande Påverkansanalys Involvera patient och närstående Patienten.
Hållbar utveckling – Driftsäkerhetsarbete genom ODR
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
Avalon Information Systems Vi är IT-företaget som behärskar framtagning av information och utveckling av konkurrenskraftiga IT-system. - Produktinformation.
Processkartläggning.
Tjänstens tillgänglighet Interaktion
Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Mapping. Vad, vem och varför KLUSTER av KONKURRENTER inom affärsrådgivning ASTER (Bologna, Emilia-Romagna, ITALY) 5 universitet, 2 offentliga forskningsorgaisationer,
Next previous Refactoring och lite mönster kodade i Java Innehåll Vad är refactoring? Ett större refactoringexempel Några mönster kodade i Java OOMPA 2000.
Lars Niklasson Linköpings universitet
The Why ? Korpkvalitet betyder att vi uppfyller våra medlemmars behov och förväntningar och att vi tillsammans med våra medlemmar kontinuerligt jobbar.
Introduktion till DITA
FIBER FRÅN HEMMET anslutningar sedan våren Vi gör om ”Fiber to the home” till ”Fiber från hemmet” Samma upplägg som ut- byggnaden av elnätet.
Valfrihet inom biståndsbedömning. Juridiska aspekter - frågeställningar Är det möjligt att bevilja kunden en ”timbank” per månad, som kan användas på.
Case ABB Grupp 6 Stina Friberg Emily Gustavsson Anja Mlivic Jesper ny
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Bevarande utifrån nya Ladoks perspektiv
Struktur för att värdera strategiskt viktiga processer (enligt Cliff Norman, Texas, USA, API, Assositation in process Improvement) och uppdaterad och översatt.
Bibliotekets samling och tjänster VEGA Vårgårda 2007.
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Reflektionsuppgift – THE ABB, FG WILSON AND CATERPILLAR CASE
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Annonsanalysen.
Quality Counts in Services, Too Leonard L. Berry, Valarie A. Zeithaml, and A. Parasuraman Julia Bengtsson, Aira Genyte, Clara Linde, Marielle Schullström.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
NattklubbEventRestaurang. Annonsera hos NattPasset NattPasset.se NattPasset appen.
Kunskapsdagarna sep. Synliggöra behov och frågor som finns inom olika områden, få svar på frågor, samverkan mellan lt/regioner i frågorna Varje.
SpeedMedia Export ServicePerformance BusinessSearchSalesPerformanceWork-FlowPerformanceBusinessPerformanceGroup Försäljning Venture Cup 9 februari.
Vilka egenskaper/kvalifikationer behövs för att kunna antas i Oxford?
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Introduktion till The Rational IT Model
Kvalitet - vad är det? (Lao-tsi, ”Tao-te-ching, 500-talet f.Kr) Kinesiskt dikt med tidlöst budskap år Den kvalitet som kan definieras Är icke.
Människosyn Etisk plattform
CM Implementation & Customer Support
SEPTEMBER 2010 Södermanlands län
Utvärdering är avgörande för vår förståelse av vilka metoder, strategier och förnyelsearbete vi behöver för att förbättra kvalitet Kultur reflekterar.
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
FG Wilson & Caterpillar
- Ett varmt välkomnande i kallt klimat
Sociologi Introduktion.
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Vår utmaning ifjol Antalet kunder. Öka vår intjäning.
Ladok3 och studenttjänster
Hantering av kravönskemål
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Sälja en produkt eller tjänst
SEPTEMBER 2010 Kronobergs län
Kvalitetspolicy Viacon Production AB
Kreativitetssession Presentatörens namn.
Florida The Sunshine State. The history of Florida.
Vad erbjuder Inera Huddinge Vad erbjuder Inera Huddinge
Utbildningsmodul Erbjudande - PITCH
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Sponsor: Black Belt: Projektdeltagare: Företag/Process/Enhet:
Vad är marknadsföring? “Marketing’s job is to convert societal needs into profitable opportunities”
VÄLKOMNA TILL WORKSHOP!
Utvecklingsgrupp Social
Vad betyder Social Kompetens
Vill du bli mästerdetektiv?
Gruppintervju för timvikarier Nacka Seniorcenter
Föredragshållarens namn
Presentationens avskrift:

Kundens röst (Voice of the Customer VOC) VOC: Kundens egen beskrivning av de varor och tjänster vi levererar, samt egenskaper och funktionalitet hos dessa. För att förstå kundens ”röst”, dvs kunden/patientens egentliga behov, så bör vi fråga kunden/patienten om deras krav/önskemål på det de det vi levererar, inte bara anta det. Framförallt gäller om det som vi definierat som resultat, “Output”, från processen. Exempel på frågor: Fråga Svar: Vad är viktigt för dig I det som vi erbjuder dig? (om möjligt ranka dessa önskemål) Vad anser du är bra resp. dåligt m.a.p det vi erbjuder? Hur tycker du vi presterar inom de områden du anser vara viktiga? Vad tycker du om oss och det vi erbjuder? Inom vilka områden tycker du vi kan förbättra oss? Vad kan vi göra för att göra det enklare/bättre för dig? Har du några andra rekommendationer/tips