Principer ”Bra att ha-grej” för att uttrycka ideologi, ambitioner och mål med ett system som man sedan kan återvända till för att pröva relevansen och rimligheten i olika delbeslut, detaljer eller konsekvenser
Det isländska exemplet Ownership of quality and standards Det är universiteten som skapar kvalitet i utbildningen och det är en ambition att visa att universiteten själva är ”the most zealous guardians” av kvalitet.
2. Enhancing the quality of the student learning experience and safeguarding standards Kvalitetssäkring är utveckling, systemet ska säkra kvalitet och stimulera utveckling.
3. Involvement of students Studenterna konsumerar inte utbildning, de skapar kunskap under stort eget ansvar och i partnerskap med universiteten, därför måste de också vara med i kvalitetssäkringen.
4. International and Icelandic perspectives Utbildning är internationellt orienterad, både till innehåll, form och distribution samtidigt som utbildningen ska möta nationella krav. Kvalitetssystemet måste säkra båda perspektiven.
5. Indepedence and partnership Kvalitetsbedömningarna, såväl som utbildningarna, måste genomföras i fullständigt oberoende, men systemet måste utvecklas i partnerskap.
Komponenter i systemet Institution-led reviews at the subject level Quality Board-led reviews at the institutional level Annual meetings with representative(s) of the Quality Board Quality Council-led enhancement workshops and conferences Special Quality Board-led reviews Continuing and additional accreditation