Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Berättelsen om ”Myran”
Advertisements

Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Kapitel 13, Likviditet.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Ekonomi – hushållning med resurser
Åsa Lindqvist Miljösamordnare, GF Varuflöde
Problemsnack eller bygga lösningar.
Effektiv försäljningsprocess Werner Risberg VP, Sales
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Intervju inför ViV-projektet.
En introduktion till SEB Way
EKVATIONSMASKINEN.
En annan stor förändring… i människors liv som inte hände för sååå länge sen var när vi förstod att jorden snurrar runt solen. För ca 500 år sedan trodde.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
POSTEN INGET KRISFÖRETAG Detta finns en friska kärna Brev ODR Paket Kassaservice (förutsätter full ersättning)
Kommunkompassen Sundsvall Oktober Kommunkompassen 1.Offentlighet och demokrati 2.Tillgänglighet och brukarorientering 3.Politisk styrning och kontroll.
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Hur svårt kan det vara? Ylva Mannervik
En styrelse som gör skillnad
Tillväxt i öst Gustav Nyberg, styrelseordförande Aspo Abp Börskväll Helsingfors
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Academedias ORGANISATION
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Frukostmöte hos Sveriges Arkitekter 11 mars 2015
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin
Intressententmodellen.
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
LIFT: Den egna planen DEN EGNA PLANEN Ett av målen med LIFT, och din slutredovisning.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Vision 2020/Danssporten vill ”På väg mot framtiden”
Att representera Greppa Näringen
Rättigheter och rättsskipning
1 Satsning på biogas i Kalmar län - vad behöver ske för att få igång produktionen? Oskarshamn Ola Rosén, Grontmij.
Styrelsen för Blekinge Tekniska Högskola har beslutat att från och med september 2008 vara klimatneutral. Här följer frågor och svar om BTH och klimatneutralitet.
Av: Erik, Ellen och Julia B
Internportal - möte med ambassadörer
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Utvärdering av arbetssätt åk 6 Resultat och förändringar.
Utvärdering av arbetssätt åk 7 Resultat och förändringar.
Presentation Förbundsmötet 2016 Etapp 1, Organisationsutredning.
THE ABB – FG WILSON AND CATERPILLAR CASE Problemanalys ABB strategi var att på djupet förstå kunders behov och hjälpa dessa kunder för att bli mer konkurrenskraftiga.
Säkert Bondförnuft Fortbildningsdagar januari 2012.
Hur du bidrar till ett lyckat generationsskifte i ditt eget företag Annika Hall Skapa förutsättningar för den framtida utveckling du önskar.
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
VIS Verksamhetens Informations System VIS är en sök- och samarbetsplattform som täcker hela Norrbottens Läns Landstings dokumenthantering- och informationsbehov.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
KUNSKAP - KOMPETENS - ERFARENHET
Avräkning Avräkning sker mellan maj ett år till maj nästa år.
Veckans fördjupning handlar om en förkortning. Vet du vilken
Universitetsadministrationen 2017
Intressententmodellen.
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
FAST DET ÄR JU BARA VECKAN
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Beasts vision 2020 Stabil ungdomsverksamhet med ungdomslag från 9 – 17år A-lag i toppen av Division 1/Superettan eller spelande i Superserien. Anställd.
Det här är Sörhaga Alingsås Hockey! Verksamhetsplan
Att skriva CV och ansökningsbrev Intervju – hur kan det gå till?
När systemen aldrig någonsin får stanna
Time People Group Aktieträff Laika 13 februari 2018
Hälsovalsrådet 30nov.
Synliggör synsätt som styr och stör - Fördjupning
Sveriges Maskinringar
Kommunikationsprocesser
Lanpro Internetwork AB
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Nästa steg mot en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats
Presentationens avskrift:

Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin Pia Langenkrans Att ta betalt från interna kunder och hålla dem nöjdare än någonsin Internfaktureringens revival

Vad har ni för sorts kunder? Support Internkunder IT Verksamheten

Lantmännen uppdrag och vision Vårt uppdrag: Vår vision: Att bidra till lönsamhet på ägarnas gårdar och att optimera avkastningen på ägarnas kapital. Vi gör det bästa av vår jord och ger alla möjligheter till ett sundare liv.

Lantmännens organisation Internrevision Styrelse Vd & koncernchef Juridik Strategi & affärsutveckling Division Lantbruk Division Maskin Division Energi Division Livsmedel Lantmännen Fastigheter Ekonomi & finans Varuflöde & IT Human Resources Kommunikation, Hållbar utveckling, R&D

Min roll: Solution Manager Viktigaste uppdrag är att hålla verksamheten i handen

Är det skillnad på interna och externa kunder?

Missnöjda externa kunder – vad gör de? De försvinner - Det är vad marknadsavdelningar sysselsätter sig med - externa kunder

Missnöjda interna kunder – vad gör de? Klagar, bråkar, saboterar, går runt, gör minsta möjliga, gör inget De använder saker fel De använder fel saker De använder inte saker – och kanske inte uppnår det de ska

Kom ihåg – dina kunder är här för att göra något annat än att hålla på med SharePoint. Och du – du jobbar med förändring Mental uppförsbacke Från boken ”guldfisk eller sardin” av Liza Rudolfsson

Svaret: Struktur Ingen gillar överraskningar – egentligen Ta betalt Motkrav Sluta med kompistjänster Månadsmötet Budget har fyra områden 1. Application support & maintenance 2. License maintenance 3. Application hosting 4. Application development I punkt ett är allt jag gör för att hålla lampan tänd I punkt 2-3 är vad jag måste betala till underleverantörer och licenser I punkt 4 är vad min kund kan påverka Budgeten

Fördela kostnaderna ansvarsfullt SharePoint Plattformskostnader Internrevision Styrelse Vd & koncernchef Avtalshantering- kostnader Juridik Strategi & affärsutveckling Division Lantbruk Division Maskin Division Energi Division Livsmedel Lantmännen Fastigheter Ekonomi & finans Varuflöde & IT Human Resources Kommunikation, Hållbar utveckling, R&D Styrande dokument - kvalitetschefer

Glöm inte att prata med dem! Samlar alla som står nära plattan, och slutanvändare

Tack för uppmärksamheten!! pia.langenkrans@lantmannen.com 0734-22 32 33 LinkedIn Twitter: zellery_se