Medier och samhället DEL 1
Opinion Opinion bildas i det offentliga rummet. Fyra delar som ska vara uppfyllda: En fråga Olika uppfattningar i frågan Vetskap om uppfattningarna Debatt
Påverkansmodeller Injektionsmodellen Massmedier ↓↓↓ (budskap) Människor i samhället Människor påverkas lika mycket och på samma sätt av medierna. Idag: Olika faktorer, t.ex. erfarenheter, etnicitet, sinnesstämning styr hur vi påverkas.
Påverkansmodeller Lazarsfelds tvåstegshypotes Medierna aktiverade en del människor och fick dem att rösta. Familj och vänner hade större effekt än medierna på människors beslut. Medierna påverkade olika människor på olika sätt. Huvudinformationen om president-kandidaterna fick man från andra människor.
↓↓↓ (urval och tolkning) Påverkansmodeller Lazarsfelds tvåstegshypotes Massmedier ↓↓↓ (budskap) Opinionsledare ↓↓↓ (urval och tolkning) Människor i samhället
Påverkansmodeller Lazarsfelds tvåstegshypotes Kritik: Människor i ett samhälle tar inte oreflekterat in opinionsledarnas budskap. Det är ändå medierna som ”leder opinionen” (= opinonsförmedlare)
Påverkansmodeller Användarmodellen Självständigt förhållande till medier. Mottagaren är den starka.
Påverkansmodeller Forskningen: vår närmaste omgivning har störst påverkan. Vilka är de viktigaste opinionsledarna i era liv?
Medie- och opinionsundersökningar George H Gallup, USA 1930-talet. 1944: Den första gallupundersökningen i Sverige. Novus 2010 – riksdagsvalet. Mätningar över hur människor konsumerar medier.
Opposition och medier Ifrågasätta den styrande politiska makten. I vissa länder lever oppositionen farligt. Exempel: Etiopien Eritrea Fiji Exemplet Costa Rica.