Fraud Investigation & Dispute Services

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Säkerställd intern styrning och kontroll
Advertisements

Värt att veta om IT Intern revision med datorstöd och data analyser
Ett steg in och en ny start Statliga myndigheters skydd mot korruption
E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
Mars 2009 Utvärdering av åtgärder inom ramen för SKK:s genetiska hälsoprogram PRA Metod: Ögonlysning.
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Webbaserat reseräkningssystem
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Stärkt intern kontroll i Göteborgs Stad
Avvikelsehantering våren 2013 av företagen som erhållit avvikelser
Genua Nector för ett seriösare svenskt näringsliv Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Grunden i en Förening Stadga Reglemente Instruktioner Policys.
1 SIP-Optionen. 2 •Ett placeringsprogram som riktar sig till dig och ditt företag. •Företaget placerar. Du får avkastningen privat. •SIP-Optionen gör.
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
1 SIP-Optionen. 2 •Företaget investerar och du får avkastningen •Låg privat premie •Företaget investerar med kapitalskydd alternativt via certifikat som.
Certifierad miljörevisor
SystemQ Order registrering Utleveranser Fakturering Kund vill köpa
Mobila betalningar Parkeringskonferensen 24 maj 2012.
DDS Datema Document Suite Ett stort steg mot “det papperslösa kontoret” och en stor möjlighet att tjäna pengar i företaget.
Affärsintegration och Asset Management
IT-dagen 22 nov 2006 Elektronisk inköps- och fakturahantering Projektledare
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Revision SITHS 2013 Extern revision på SITHS-anslutna organisationer
INTERNFAKTURERINGINTERNFAKTURERING 1.Skräckexempel 2.Hur det önskvärt borde fungera 3.Vinsterna av ändrade rutiner.
Vanliga fel vid riskbedömning
Elektronisk fakturahantering
Grundläggande redovisning
Gör rätt på alla sätt Sortera bort de oseriösa leverantörerna.
Inköpsrutiner.
Uppdrag utomlands.
Mattis Bergquist
Inköp Processen Direktleveranser Behov Beställningspunkt Larmlista
Mervärdesskatt En konsumtionsskatt som är EG-rättsligt styrd
Affärssystemet SystemQ Attestering av leverantörsfakturor.
Välkommen till läkemedelsinformation
Anders Bergström Läkemedelsstrateg BILD 1 Vad innebär Läkemedelsservice ?
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
Ska du lämna anbud eller utföra tjänster för Halmstads kommun?
Revisionsplan – Fullmäktiges revisionsenhet (REV) Ove Olsson, BDO Stockholm AB PROTOKOLLSBILAGA B Fullmäktiges protokoll , §
K19 Inköp & Försäljning Kundreskontra Leverantörsreskontra
Henrik Heyman Bakgrund 1997 KS-beslut om e-handel 1998 Pilotprojekt e-handel Omogen teknik för e-handel 2000 Uppdrag att se över internfakturering.
Mobila tjänster – Järfälla kommun
Kapitel 19 Inköp och försäljning.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Principer för utredningar av oegentligheter
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Anpassning av den ekonomiska hanteringen och anpassning mot e- handel.
Så gör företagare fel med momsen En sammanställning av BDO Sverige.
BILD 1. BILD 2 Vi skulle vilja prata om: Iakttagelser från revisionsåret 2007 Planer för revisionsåret 2008.
Granskning av delårsbokslut per St: Erik Markutveckling koncernen.
Riksrevisionens årliga revision HfR 7-8 maj
Utveckling och samordning av virkesmätningen
Ska du lämna anbud eller utföra arbete för Renova AB?
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Säkerhet - Vad ni kan göra
Ladokgranskning 2007 Tidigare granskningar: 1994
Förbättringsarbete- tillgänglighet på Hälsans vårdcentral 1 år 2016
Bedrägeri – Vad ni kan göra
Sälja en produkt eller tjänst
Årlig revision Ekonomidag Stockholms universitet
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Inköp och upphandling på UF intra. kth
Intern styrning och kontroll
Syfte med avvikelse- och lex-hantering
Stickprov inom investering
Processbeskrivning Markörbaserad journalgranskning
Original - ogrupperad Företags- inställningar
Presentationens avskrift:

Fraud Investigation & Dispute Services Erik Skoglund 28 november 2016

Kalla fakta Erik Skoglund FIDS Delägare inom EY, tidigare inom Skanska, nio år utomlands i internationella företag, f.d. auktoriserad revisor Nordenchef inom FIDS FIDS Fraud Investigation & Dispute Services EYs enhet som hjälper våra klienter att förebygga och utreda ekonomiska oegentligheter (FI), samt arbetar tillsammans med advokater i ekonomiska tvister (DS) 3 000 konsulter globalt, 35 i Norden, 14 i Sverige – Ekonomer, jursister, f.d. poliser och militärer, IT- tekniker En blandning mellan Lisbet Salander, Kalle Blomqvist och Janne Josefsson

Varför begås ekonomiska oegentligheter? Fraud-triangeln

Varför begås ekonomiska oegentligheter? Fraud-triangeln Motiv Bortförklaring / Rationalisering Tillfälle

Varför begås ekonomiska oegentligheter? Fraud-triangeln

Var förekommer korruption/oegentligheter? Generellt sätt Men naturligtvis finns det undantag, tex Borgaskolan.

Vem är inblandad i ekonomiska oegentligheter? Den typiska personen har följande drag: Är en medelålders välutbildad man Arbetar inom redovisning eller innehar en chefsposition Har arbetat under en längre tid inom verksamheten Är inte dömd sedan tidigare Andra sätt är: Internkontroll Skatterevision Revision Avslöjar sig själv, t.ex. vid sjukdom (då leverantör eller liknande kontaktar företaget och pratar om saker som bara ”den misstänkte” känner till), eller skriver ut något på ”fel” skrivare, glömmer något i faxen etc. Det vanligaste sättet att upptäcka oegentligheter är genom tips. Tips svarar för ca 40 % av de upptäckta oegentligheterna.

Detta borde vara självklarheter, men… Samma person ska inte beställa och attestera Elektronisk fakturahantering utgör ingen garanti mot fusk Se till att alla beställningar är tydliga och verifierbara Använd bara manuella rutiner i nödfall Lär känna dina leverantörer Ha kontroll över förändringar i leverantörsregistret

Ej helt ovanliga aktiviteter Riggade upphandlingar Falska och/eller försenade finansiella rapporter Ej genomförda aktiviteter Privata omkostnader Nepotism / luftanställda Stöld av kontanter/tillgångar Mutor Vad är det för fall av korruption som genomförs inom biståndsorganisationer?

Leverantörsreskontra Lär känna dina leverantörer Omfattande granskning av leverantörsfunktionen Har du någon gång funderat över följande: Har ni fungerande och uppdaterade regelverk för den interna kontrollen avseende leverantörsfakturor? Säkerställer den interna kontrollen att behörigheten avseende inköp av varor och tjänster efterlevs? Är leverantörerna aktuella och är angiven information kring dessa tillräcklig? Har ni möjlighet att spärra/ begränsa användandet av utvalda leverantörer? Kan ni spåra eventuella förändringar i mina leverantörers uppgifter? Vi analyserar din leverantörsfunktion i tre steg: 3 Beställaren 2 1 Leverantörsregister Leverantörsreskontra Leverantörsreskontra Beställaren Leverantörsregister

Ett Leverantörsregister Upprätthåller organisationen ett aktuellt leverantörsregister? Är leverantören registrerad med F-skatt, A-skatt, momsregistrerad, arbetsgivare, etc.? Förekommer organisationens leverantörer på endera Förenade Bolags- eller Svensk handels varningslista avseende företag med oseriösa försäljningsmetoder och bluffakturor? Har leverantören ett aktuellt skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten? Seriositet Förekommer spärrfunktioner bland organisationens leverantörer? Är det möjligt att kontrollera/spåra eventuella förändringar av innehållet hos en leverantör? Spårbarhet Är leverantörerna riktigt identifierade i leverantörsregistret? Förekommer samma leverantörer fler än en gång i registret? Hur många av leverantörerna som förekommer i registret används inte under granskningsperioden? Registervård Område Frågeställning Titel

Två Beställaren Finns indikationer på jäv eller oegentligheter inom organisationen? Område Frågeställning Titel Titel Uppbär beställaren en funktionärsroll i ett bolag som återfinns bland bolagets leverantörer? Har inköp genomförts av dessa bolag, till vilket belopp, vem har beställt varan/tjänsten och vem har attesterat fakturan? Bakgrund Följs gällande attestordning? Hur ser fördelningen ut mellan angivna attestnivåer och fakturabeloppet på genomförda inköp? Hur ser förhållandet ut mellan inköpsorder kontra attester? Hur ser förhållandet ut mellan generering och hantering av orderbundna kontra ”vilda” inköp? Rutiner Under vilka dagar och när på dygnet genomförs registreringar och betalningar? Är detta mönster i enlighet med bolagets normala rutiner? Handlings-mönster

Tre Leverantörsreskontra Är hanteringen av leverantörsfakturor tillfredsställande och i enlighet med bolagets interna rutiner? Har samma leverans (enligt redovisningen) betalas fler än en gång? Betalas fakturorna enligt angivet betalningsvillkor? Hur ser förhållandet ut mellan debet- och kreditfakturor? Fördelas kostnaderna mellan olika projekt/avdelningar/etc? Verkar hanteringen av valutakurser rimliga? Momssatser per faktura? Hur förhåller sig ankomstregistreringen till angivet fakturadatum? Verkar leverantörernas fakturafrekvens rimlig? Fakturahantering och övriga hygienfaktorer Område Frågeställning Titel

Tack ! Erik Skoglund – 070 318 99 39 erik.skoglund@se.ey.com