Öppen frågestund 21 juni 2017 Adobe Connect.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Införandestöd till Förnyad förvaltning
Advertisements

Ladok3 NUAK
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
1 Ladok3 Examensfokus »NUAK »Catherine Zetterqvist, huvudproduktägare Ladok3 »Annika Thunström, områdesproduktägare examen Ladok3.
Den nya förvaltningsorganisationen för Ladok
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
LPL möte Förnyad förvaltning
Elektronisk attestering och signering
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Utbildning i nya Ladok , Nätverksträff, Högskolan i Borås
Aktuellt från förvaltningen
SERVICEDESK PLUS Översikt ur ett användarperspektiv Jenny Sandqvist Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS), Umeå Universitet för nya.
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
SERVICEDESK PLUS Översikt ur ett användarperspektiv Jenny Sandqvist Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS), Umeå Universitet för nya.
Öppet forum för examenshandläggare »Annika Thunström Områdesansvarig för examen
M ILJÖER, I NTEGRATIONER OCH S UPPORT Erik Wallenberg, Jenny Sandqvist LPL-möte, Uppsala.
D EMO AV VERSION B Adobe Connect, den 16 februari 2016.
1 E-attestering, e-signering och e- bevarande utifrån Ladok3:s perspektiv »Öppen frågestund, Ola Ljungkrona,
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Produktionssättningsplaner »Detaljerade planer för Årsredovisning & Uppföljning samt Resultathantering beslutade - allas önskemål tillgodosedda »Under.
Ö PPEN FRÅGESTUND Den 17 juni AGENDA Kravönskemål Insamling av frågor kring tvåfaktorsautentisering Glad sommar!
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga –Eller använd.
D RIFT, TEKNIK OCH SUPPORT I L ADOK 3 Konstfack Nätverksträff Jenny Sandqvist och Mattias Holmlund.
Kostnadshantering Ansvarar för att de IT-tjänster som levereras har kostnadstäckning och att pris är i relation med kvalitén. Det finns indirekta och direkta.
Ö PPEN FRÅGESTUND Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
U TBILDNING I NYA L ADOK. 2 UTBILDNINGSPAKETET 3 UTBILDNINGSPAKETETS INNEHÅLL Utbildning för utbildare per leverans Övrig system- relaterad utbildning.
Resultat så här långt Ladok - produktbeskrivning Catherine Zetterqvist, Anette Eriksson.
I NFÖR PRODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark 4 juni 2015.
S TUDENTGRÄNSSNITT OCH - TJÄNSTER Adobe Connect,
1 Informationsdag Ladok3 Etablera drift och support »Karolinska institutet, den 5 februari 2014.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 DECEMBER Dagens agenda Resultatleveransen version 1.4 Information om uppföljningsleveransen mm Utvecklings- och leveransstrategi.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga –Eller använd.
P RODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark Tor Fridell Arbetsmaterial, kommer att ändras!
Lathund Ladoksupport.
Öppen frågestund Den 1 februari 2017.
Öppen frågestund Den 29 mars 2017.
Öppen frågestund 13 september 2017
Föräldramöte Tillberga IK P-01
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Öppen frågestund Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Så här förbereder vi oss på Lunds universitet
Förberedelser alias/skyddade personuppgifter inför produktionssättning
Lathund Ladoksupport.
Ärendestöd i nya Ladok NUAK den 20 september 2016
Grunddata i nya Ladok Webbutbildning
Bevishantering nya ladok
Adobe Connect, den 16 februari 2016
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Ladok3 och studenttjänster
Hantering av kravönskemål
2010 Månadskalender Du kan skriva ut den här mallen och använda den som en väggkalender eller kopiera sidan för en viss månad och lägga till den i din.
Behörighetsadministration – systemaktiviteter, behörighetsprofiler mm
Öppen frågestund 16 november 2017
Öppen frågestund 31 januari 2018
Lathund Ladoksupport.
Lathund Ladoksupport.
Övergång Möbler Möbler 2017 Regionalt inköpsstöd Anna Törnqvist
Handhavandeguide-Ladok Kursbevis
Öppen frågestund 14 mars 2018 Adobe Connect.
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Kritiska framgångsfaktorer för en lyckad produktionssättning
Om du vill ändra kalenderns utseende kan du använda en ny designmall.
Ekonomisk modell kopplad till Överenskommelse mellan Västra Götalands kommuner och Västra Götalandsregionen om samverkan vid in- och utskrivning från.
Hantering av nya Diploma Supplement under övergångsperioden 2019
Supportstuga: nya standardtexter för ds
Lathund Ladoksupport.
FSO dagar 2019.
Presentationens avskrift:

Öppen frågestund 21 juni 2017 Adobe Connect

Agenda Kommande produktionssättningar Malin Zingmark Rutiner i gemensamma Ladoksupporten Anna Åhnberg/Emma Wallmark Svarstider och prioritering av ärenden i supporten Hantering av nationella administratörer Hur anmäla önskemål om nationella grunddata och mallar Statusrapport e-signering och underskrift i DS Catherine Zetterqvist

Kommande produktionssättningar Malin Zingmark Öppen frågestund 2017-06-21

Produktionssättning HIG och MDH nästa vecka! Produktionssättningen sker tisdag 27/6 – torsdag 29/6 Produktionsmiljön är nere onsdag från kl 16 till torsdag kl 8, sedan i läsläge till kl 11 och uppe igen kl 12 (om allt går enligt plan)

Produktionssättningsplan 2018 Planen för första halvan 2018 fastställs nästa vecka Planen för andra halvan av 2018 fastställs senare i höst

Gemensam Ladoksupport Anna Åhnberg Öppen frågestund 2017-06-21

Kontakta Ladoksupport Ingångar: Jira – LADOKSUPPORT: Frågor Problem/Incidenter Ändringsbehov på befintlig funktionalitet (endast produktionssatta lärosäten). ServiceDeskPlus: Beställningar t ex certifikat, nationella behörigheter. Alternativt ring 090-786 66 00 ( i 2:a hand). (Kravönskemål rapporteras till L3SUPPORT (Dessa hanteras ej via supporten))

Supporttider och SLA Våra öppettider är normalt kl 8-16.30 måndag till fredag. Svars- och lösningstider påverkas av ärendets prioritet. Frågor besvaras inom 4 arbetsdagar. Incidenter med låg prioritet återkopplas inom 5 arbetsdagar. Lösningstiden kan variera beroende på komplexitet och övriga prioriteringar. Incidenter med högre prioritet hanteras snarast möjligt med hänsyn till prioriteten. Prioriteten avgörs av hur verksamheten vid lärosätet påverkas och hur många lärosäten som är drabbade. Beställningar hanteras normalt inom 5 arbetsdagar.

Information från supporten Svar i ärenden i Jira och ServicedeskPlus. Driftmeddelanden eller nyhet via Ladok.se Driftsstörningar, planerade uppdateringar etc. Prenumerera – både på driftmeddelanden och nyheter. Information via maillistor: T ex information om förändringar som påverkar integrationer. Lokala kontaktpersoner (för produktionssatta lärosäten) Lokala projektledare (för ej produktionssatta lärosäten) Sidorna för Drift/Support på nya Ladok.se Kontakta supporten Uppgraderingskalender Tekniska miljöer Driftmeddelanden Leveransinformation

Beställa nationella behörigheter https://ladok.se/drift-och-support/kontakta-supporten/ansoka-om-nationella- behorigheter-i-nya-ladok Lokal kontaktperson gör ansökan via SD+ Konsortiets nationella administratörer godkänner Supporten skickar elektroniskt en ansvarsförbindelse för underskrift – om inte sådan redan finns Lärosätet skickar tillbaka en inskannad underskriven ansvarsförbindelse och behåller (och diarieför) originalet Supporten lägger upp behörigheten i de miljöer som är beställda Supporten tilldelar behörigheter och meddelar användaren och beställaren

Önskemål om nya nationella grunddata eller förändringar i nationella mallar Lägg ärende i Jira LADOKSUPP Använd ärendetypen ”Ändringsbehov” Hanteras av konsortiets nationella administratörer

Statusrapport e-signering och underskrift i DS Catherine Zetterqvist Öppen frågestund 2017-06-21

Status för underskrift i DS och e-signering Vad behövs för ett elektroniskt flöde i Ladok med avseende på både examensbevis och Diploma Supplement? Signaler om att inte använda e-signering för examensbevis Vad krävs för punkten ”Signature” (7.2) i DS?

Status för underskrift i DS och e-signering Diploma Supplements innehåll bygger på en internationell mall och måste förhålla sig till denna. Punkten 7.2 syftar till att verifiera dokumentets innehåll Det handlar inte om ett beslut/utfärdande. Det går därför inte att hänvisa till attesten i Ladok. Verifiering sker antingen genom en elektronisk signering eller en fysisk underskrift.

Status för underskrift i DS och e-signering Vad krävs för punkten ”Official stamp or seal” (7.4)? Om Diploma Supplement är elektroniskt går det bra att inte ha någon stämpel.

Hur går vi vidare? Till hösten fortsätter vi diskussionerna med UHR. Det är önskvärt med någon form av nationella rekommendationer när det gäller elektroniska examensbevis/DS. UHR bedömer att omvärlden är redo för elektroniska examensbevis. Daglig hantering från utländska lärosäten Signering finns även om giltigheten gått ut Möjlighet att förnya giltigheten

Övriga frågor