Materialkunskap ÅK 9
Bomull
Vägen till Fairtrade märkt bomull
Bomulls egenskaper + mycket slittålig + lätt att spinna + lätt att färga + torkar snabbt + hudvänlig + billig - skrynklar lätt - håller inte värmen miljösynpunkt vid framställningen av fibern
Lin
Lin egenskaper + Lin är starkt + Linet har en god hållbarhet som till och med ökar några procent när den är våt. + Linet har stor förmåga att ta upp och vatten + Linne torkar snabbt + Linnet har en vacker glansig yta + Linet luddar inte Det påverkas negativt av blekmedel och hög värme. - Elasticiteten är låg och därför skrynklar linnevävnader lätt.
Linberedning på Skansen
ULL
Ullens egenskaper + känns mjuk, smidig och behaglig + andas och sköter om kroppens värmereglering + upptar fukt utan att kännas våt + värmer även i fuktigt tillstånd + är hygienisk och lättskött, är ingen grogrund för bakterier + "luktar" aldrig + är svårantändlig och flamsäker - svårt att tvätta, krymper men för hör temperatur
Siden
Siden egenskaper + siden värmer bra och häller värmen + bra uppsugningsförmåga + siden är en stark fiber siden är ett dyrt materia siden är inte elastisk skrynklar lätt
Konstfiber
Regenatfiber
Regenatfibernas gemensamma egenskaper + bra fuktupptagnings förmåga + god värmetålighet + solblekts inte så lätt + billigare än naturfiber att framställa - låg töjbarhet - inte så slitstarkt - håller ej värmen så bra
Syntetfiber
Syntetfibrernas gemensamma egenskaper + hög slitstyrka, + hög töjbarhet och elasticitet, + god formbarhet, + torkar snabbt + har hög motståndskraft mot mögel - syntetfibrer blir lätt statiska och drar till sig damm och smuts - syntetfibrer klibbar när det är varmt - låg värmeisoleringsförmåga - risk för noppbildning
How Plastic Bottles Are Recycled Into Polyester
Laboration av textila material – SLÖJD/KEMI (v.6-7) Uppgift Laboration av textila material – SLÖJD/KEMI (v.6-7) I denna laboration skall ni undersöka vilka olika textila material ni har fått.
Syfte: Undervisningen bidra till att väcka elevernas nyfikenhet att utforska och experimentera med olika material och att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt. Genom att arbeta med systematiska undersökningar lär sig eleverna även hur praktiskt undersökande arbete i kemi kan utföras i form av observationer, experiment och laborationer.
Er uppgift för kemin: att göra: 1. En planering för hur undersökningen skall utföras. 2. Genomföra undersökningen utifrån planeringen. 3. Dokumentera er undersökningens resultat. Att använda sig av en tabell. 4. Utifrån era resultat dra slutsatser om vilka textila material ni har. 5. Ge förslag för hur undersökningen kan förbättras.
Er uppgift för slöjd är: 1. Ta reda på vilket material tygbitarna har med hjälp av en laboration. 2. Ge exempel på egenskaper som materialen har och vad du skulle använda materialet till och varför? 3. Finns det möjlighet att odla/tillverka materialet i Sverige, varför/varför inte? 4. Vad tror du att anledningen är till att man tillverkar textila material på kemiskväg?