Ulf Tynelius.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Regionalt utvecklingsprogram för hållbar framtid i Norrbotten
Arbetsmarknadens kompetensförsörjning på kort och lång sikt Med kommentarer till förundersökning av Thång, Ohlsson & Holmer, (Institutionen för arbetsvetenskap,
Socialfondens regionala plan. Styrkor - Stockholm är en fungerande och funktionell region där lokala problem kan lösas regionalt - Stockholm har en stor.
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
© Jerry Engström Campus Västervik
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Anne Kolmodin Myndigheten för tillväxtpolitiska utvärderingara och analyser Tillväxtanalys.
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
3 100 medarbetare 125 kontor kunder Sveriges ledande företag inom revision och rådgivning gör nu en satsning på området ”regional utveckling”
Slutanalys inför den regionala utvecklingsstrategin
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Vi blir Region Jönköpings län
Flytta till Dalsland-Årjäng!? Hinder och möjligheter för flyttrörelser till den svenska landsbygden 1.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Välkomna till Kompetens för Tillväxt!. Vad påverkar oss i länet?  Övergripande trender  Fortsatt globalisering, ökad integrering inom EU  Stark befolkningstillväxt.
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Regional utvecklingsstrategi för Skåne
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Övergripande strategier Samrådet Analysmetod Ekonomiskt hållbart?
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
En hållbar ungdomspolitik? Jonas Larsson-Thörnberg
Bedömning till och med första halvåret 2015 och en långsiktig utblick
Globalisering.
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Vård- och omsorgscollege
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Geografi Vad är geografi? Varför ska vi läsa geografi?
”Blod, möda, tårar och svett” – en diskussion om global konkurrens och ödesfrågor i tillväxtpolitiken.
Life Science betydelse för Västsverige. Life Science – en framtidsbransch Viktig bransch för den nationella och regionala tillväxten.  20 % av Sveriges.
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
”Målet med den regionala tillväxtpolitiken är utvecklingskraft i alla delar av landet med stärkt lokal och regional konkurrenskraft”. PROP. 2013/14:1 UTGIFTSOMRÅDE.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
Teknologisk utveckling i Kina: trender och implikationer Fredrik Sjöholm Institutet för Näringslivsforskning.
Ny verksamhetsidé Vi bedriver idrott i föreningar för att ha roligt, må bra och utvecklas under hela livet.
Sverige tillsammans - seminarium arbetsmarknad Gävle Johan Tegnhed MO Södra Norrland.
Günther Mårder, vd Företagarna Hur mår Sveriges företag idag och hur ser trenden ut framöver? Günther Mårder Vd Företagarna Fler framgångsrika företagare!
ET 100% FJERNUNDERVISNINGS-BASERETSTUDIECENTER © Jerry Engström Campus Västervik.
Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014.
Skogen i Skolan Läget idag och utmaningar - Lågt intresse för teknik/naturvetenskap inkl. skog -Dagens urbanisering inkl. antalet nyanlända ger mindre.
Medlemskapets värde Fackliga grundvärderingar för ett växande globalt kunskapssamhälle Några framtida perspektiv.
SWOT Styrkor – Svagheter – Möjligheter – Hot (Strength – Weakness – Opportunity – Threat) SWOT-analys är ett verktyg för att utforma en lämplig strategi.
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Gotlands län
på personer i behov av hjälp
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
2016: Ökade intäkter, men också ökade kostnader Kommunsektorn +22 mdr Landsting och regioner +3 mdr
Ekonomisk tillväxt Produktion och levnadsstandard
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Nuvab Näringslivsprogram
Identifierade trender
Omställningen av hälso- och sjukvården
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Ekonomisk hållbarhet och ett växande näringsliv !
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Program för attraktiv arbetsgivare HRC-möte
Där idéer blir verklighet
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Omvärldsanalys 5 stora globala trender Hur påverkas Umeå?
Framtidens fritid och civilsamhälle
Presentationens avskrift:

Ulf Tynelius

Attraktivitet Vad är attraktivitet? Vilka ska vi vara attraktiva för?

Vad är attraktivitet? Finns ingen enhetlig vedertagen definition - om en plats är attraktiv eller inte bestäms utifrån många olika faktorer Vi kan prata om attraktivitet utifrån boende, näringsliv och besökare Olika mått kan användas, exempelvis: Flyttnetto, tobins Q, näringslivsklimat, antal gästnätter – övergripande befolkningsförändringar Men fångar måtten det vi vill mäta?

Trender som påverkar ett områdes utveckling Globalisering Ekonomiskt, politiskt och kulturellt Näringslivets strukturomvandling Digitalisering, robotisering och växande tjänstenäringar Urbanisering och ökad mobilitet Flyttning, pendling, boende Demografi Ekonomi och kompetens

Vad innebär det? Tilltagande internationell konkurrens driver på ökad specialisering – större arbetsmarknader gynnas Demografiska utmaningar innebär hårdnande konkurrens om arbetskraft och kompetens Den egna kommunens handlingsutrymme minskar – större behov av insatser utifrån funktionella områden Samtidigt – kommunen och regionen har alltid ett handlingsutrymme

Varför detta intresse för attraktivitet? Platsperspektiv De flesta platser och områden har utvecklingsambitioner – önskan om inflyttning och företagsamhet Företagsperspektiv Tillgången till arbetskraft och kompetens är avgörande för företags utveckling Individperspektiv Individer har större möjligheter att välja bostadsort utifrån boendepreferenser. Vi ser att arbete/försörjning är ett nödvändigt men inte tillräckligt kriterium när det gäller val av bostadsort. Det offentliga kan påverka ett områdes attraktivitet

Vilka ska vi vara attraktiva för? Tre huvudkategorier: Boende Företag Besökare

Boende ANTAL VAL-MÖJLIGHETER PREFERENSER KRAV BEHOV Liten GRAD AV PLATS- ATTRAKTIVITET Stor ANTAL VAL-MÖJLIGHETER Få Många Källa: Thomas Niedomysl

Företag Ett gynnsamt näringslivsklimat består av många faktorer - tillgången till arbetskraft och kompetens en nyckelfaktor! Generellt lägger företag större vikt på hårda faktorer än mjuka Kommunens inställning till företagande – attityder viktiga Underskatta inte den kommunala kärnverksamheten!

Besökare Bygg på egna förutsättningar; styrkor, svagheter Analysera och gör en strategi för vad man ska satsa på Attityder, stolthet över sin plats Långsiktigt arbete med olika förutsättningar

Boende eller besökare? Second Home Index, SHI

Sammanfattning Globaliseringen medför tilltagande konkurrens mellan företag och platser Ett förändrat arbetsliv innebär både fortsatt urbanisering och ökad rörlighet – tidigare geografiska gränser och mönster/vanor bryts Den enskilda kommunen utgör i allt mindre utsträckning en lokal arbetsmarknad - allt viktigare att tänka funktionellt och försöka koppla upp sig till större arbetsmarknader

Ulf Tynelius Ulf.tynelius@tillvaxtanalys.se