Ulf Tynelius
Attraktivitet Vad är attraktivitet? Vilka ska vi vara attraktiva för?
Vad är attraktivitet? Finns ingen enhetlig vedertagen definition - om en plats är attraktiv eller inte bestäms utifrån många olika faktorer Vi kan prata om attraktivitet utifrån boende, näringsliv och besökare Olika mått kan användas, exempelvis: Flyttnetto, tobins Q, näringslivsklimat, antal gästnätter – övergripande befolkningsförändringar Men fångar måtten det vi vill mäta?
Trender som påverkar ett områdes utveckling Globalisering Ekonomiskt, politiskt och kulturellt Näringslivets strukturomvandling Digitalisering, robotisering och växande tjänstenäringar Urbanisering och ökad mobilitet Flyttning, pendling, boende Demografi Ekonomi och kompetens
Vad innebär det? Tilltagande internationell konkurrens driver på ökad specialisering – större arbetsmarknader gynnas Demografiska utmaningar innebär hårdnande konkurrens om arbetskraft och kompetens Den egna kommunens handlingsutrymme minskar – större behov av insatser utifrån funktionella områden Samtidigt – kommunen och regionen har alltid ett handlingsutrymme
Varför detta intresse för attraktivitet? Platsperspektiv De flesta platser och områden har utvecklingsambitioner – önskan om inflyttning och företagsamhet Företagsperspektiv Tillgången till arbetskraft och kompetens är avgörande för företags utveckling Individperspektiv Individer har större möjligheter att välja bostadsort utifrån boendepreferenser. Vi ser att arbete/försörjning är ett nödvändigt men inte tillräckligt kriterium när det gäller val av bostadsort. Det offentliga kan påverka ett områdes attraktivitet
Vilka ska vi vara attraktiva för? Tre huvudkategorier: Boende Företag Besökare
Boende ANTAL VAL-MÖJLIGHETER PREFERENSER KRAV BEHOV Liten GRAD AV PLATS- ATTRAKTIVITET Stor ANTAL VAL-MÖJLIGHETER Få Många Källa: Thomas Niedomysl
Företag Ett gynnsamt näringslivsklimat består av många faktorer - tillgången till arbetskraft och kompetens en nyckelfaktor! Generellt lägger företag större vikt på hårda faktorer än mjuka Kommunens inställning till företagande – attityder viktiga Underskatta inte den kommunala kärnverksamheten!
Besökare Bygg på egna förutsättningar; styrkor, svagheter Analysera och gör en strategi för vad man ska satsa på Attityder, stolthet över sin plats Långsiktigt arbete med olika förutsättningar
Boende eller besökare? Second Home Index, SHI
Sammanfattning Globaliseringen medför tilltagande konkurrens mellan företag och platser Ett förändrat arbetsliv innebär både fortsatt urbanisering och ökad rörlighet – tidigare geografiska gränser och mönster/vanor bryts Den enskilda kommunen utgör i allt mindre utsträckning en lokal arbetsmarknad - allt viktigare att tänka funktionellt och försöka koppla upp sig till större arbetsmarknader
Ulf Tynelius Ulf.tynelius@tillvaxtanalys.se