Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet? Åsa ekberg, lunds universitet
Trackit vid Lunds universitet Projektet avslutat 2014 Barometrar – universitetsgemensamma enkäter Säkra en miniminivå för alla fakulteter med gemensamma rutiner för enkäter Bygga upp data över tid Öka det lokala ansvarstagandet för kvalitetsarbetet Bättre och likvärdig kunskap om student-/alumngruppen Utifrån: Förändrat förhållningssätt universitetet-studenter Ökat fokus på studentgruppens sammansättning och retention Utveckling av lärandemiljöer Förbättra utbildningarna och stödet till studenterna
Hur kommer Trackit in i vårt kvalitetsarbete? Fakulteterna ansvarar för bearbetning och analys av data genererad av enkäter eller nyckeltal samt ansvarar för att vidta ev. åtgärder Data och nyckeltal kan användas i interna processer inom kvalitetsarbetet, t.ex. inrättande av nya program, utvärderingar m.m. Uppföljning i kvalitetsdialogerna: Minskat fokus på nyckeltal, mer om processer och resultat Kortare sammanställningar och analyser görs centralt och presenteras för t.ex. universitetsgemensamma nämnder
Nyckeltal och dialoger Nyckeltal finns i uppföljningsverktyget Kuben Söktryck, retention, in/utresande, alumner m.m. Fakulteterna tar fram egna nyckeltal Kvalitetsdialoger Årlig uppföljning rektor-fakultet Förr mycket nyckeltal, nu mer frågor om fakulteternas egna kvalitetsarbete och andra angelägna frågor
Universitetsgemensamma enkäter idag Före Under Efter Nybörjar-studie Uppföljning nybörjare Kurs-värderingar Examens-enkät Alumn-studie Annat Andra tematisk studier, ISB m.m. Studentbarometer med särskilt fokus på studenternas studiemiljö Master-alumnstudie
Nybörjarenkät vid Lunds universitet Pilot 2014 och skarpt läge 2015, upprepas vart tredje år Besvarades av studenter som för första gången studerar på Lunds universitet Vilka är nybörjarna, varför har de valt Lund, förväntningar på sina studier? 7000 studenter fick enkäten och svarsfrekvensen var 36% resp. 37% Exempel på resultat: 8 av 10 valde Lunds universitet pga rykte som studentstad, placering på rankinglistor, internationell studiemiljö –särskilt internationella studenter Nästan hälften oroar sig över studiernas svårighetsgrad och sin egen studieteknik –kvinnor oroar sig mer Merparten upplever att de har valt rätt utbildning –mest övertygade från Konstnärlig fakultet
Alumnenkät vid Lunds universitet Pilot 2016 –ännu inte tagit ställning till fortsättning Drygt 10 000 personer som tagit examen från Lunds universitet 2012-2014 fick enkäten, 43 % svarade på enkäten Frågorna rörde inträde på arbetsmarknaden, sysselsättning och alumnernas syn på sin utbildning Exempel på resultat: Ett par år efter examen hade 90 % en anställning eller var egna företagare. Av dem hade 91 % ett yrke helt eller till viss del inom utbildningsområdet och 95 % hade ett kvalificerat arbete som ställde krav på högskoleutbildning 80 % var ganska eller mycket nöjda med sin utbildning vid Lunds universitet -gruppen nöjda var störst bland alumner med studiebakgrund vid LTH
Våra erfarenheter hittills Specifikt för de två enkäterna: Bra, genomarbetade enkäter med hygglig svarsfrekvens Spridning och användning lokalt? Likvärdighet i vårt uppfölningsarbete med enkäter -vi kan säkra en miniminivå Bygga upp databaser över tid –mäta förändring Vad kan registerdata ge? Komplement till enkäter Svårt att få igång bearbetning och analys av data lokalt –efterfrågan och kunskap Ansvar för att sprida resultaten? Finns det väsentliga områden vi missar med detta upplägg? Går resultaten att användas i universitetets interna kvalitetsarbete? Absolut, men skulle kunna utvecklas mycket mer