Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Policy för miljö och hållbar utveckling
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
LTU-modellen för ökad genomströmning Lägesrapport – november 2011
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Lärande i arbetslivet. kombinerar ett individuellt och ett organisatoriskt perspektiv syftar till att utveckla en individuell förmåga att ta kontroll.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
LTH – Forskningsnämnder och forskningsberedning Anders Axelsson, Rektor LTH Utbildningsdag 11 april 2012.
Företagsklimatet i Vaggeryd Elisabeth Nilsson Regionchef Svenskt Näringsliv.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Nya auktorisationsvillkor Uppföljning för Kvalitet.
Kvalitetsarbetet vid BTH
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Magnus Gunnarsson Avdelningen för analys och utvärdering Universitetsrankingar.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Kvalitetsarbetet under och framåt. Arbets- och företagsenhetens kvalitetsarbete Affärsmässighet Kunden är alltid i fokus! Nacka kommuns kvalitetsarbete.
Analysera mera Gunnar Gidenstam, Sveriges Kommuner och Landsting Marcel Moritz, Huddinge kommun Elisabeth Skoog Garås, Sveriges Kommuner och Landsting.
Analysen – vad har underlaget från fakultetsstyrelserna givit? - Svårt att skatta utbildningsutbudet i yrkes- och professionsinriktning, bildningsorientering.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Bo-anders jönsson, lunds universitet
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Positiva fakta om lärarutbildningen
Presskonferens 9 februari 2017 Annelie Almérus
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Alumnrelationer vid LNU
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet? Åsa ekberg, lunds universitet

Trackit vid Lunds universitet Projektet avslutat 2014 Barometrar – universitetsgemensamma enkäter Säkra en miniminivå för alla fakulteter med gemensamma rutiner för enkäter Bygga upp data över tid Öka det lokala ansvarstagandet för kvalitetsarbetet Bättre och likvärdig kunskap om student-/alumngruppen Utifrån: Förändrat förhållningssätt universitetet-studenter Ökat fokus på studentgruppens sammansättning och retention Utveckling av lärandemiljöer Förbättra utbildningarna och stödet till studenterna

Hur kommer Trackit in i vårt kvalitetsarbete? Fakulteterna ansvarar för bearbetning och analys av data genererad av enkäter eller nyckeltal samt ansvarar för att vidta ev. åtgärder Data och nyckeltal kan användas i interna processer inom kvalitetsarbetet, t.ex. inrättande av nya program, utvärderingar m.m. Uppföljning i kvalitetsdialogerna: Minskat fokus på nyckeltal, mer om processer och resultat Kortare sammanställningar och analyser görs centralt och presenteras för t.ex. universitetsgemensamma nämnder

Nyckeltal och dialoger Nyckeltal finns i uppföljningsverktyget Kuben Söktryck, retention, in/utresande, alumner m.m. Fakulteterna tar fram egna nyckeltal Kvalitetsdialoger Årlig uppföljning rektor-fakultet Förr mycket nyckeltal, nu mer frågor om fakulteternas egna kvalitetsarbete och andra angelägna frågor

Universitetsgemensamma enkäter idag Före Under Efter Nybörjar-studie Uppföljning nybörjare Kurs-värderingar Examens-enkät Alumn-studie Annat Andra tematisk studier, ISB m.m. Studentbarometer med särskilt fokus på studenternas studiemiljö Master-alumnstudie

Nybörjarenkät vid Lunds universitet Pilot 2014 och skarpt läge 2015, upprepas vart tredje år Besvarades av studenter som för första gången studerar på Lunds universitet Vilka är nybörjarna, varför har de valt Lund, förväntningar på sina studier? 7000 studenter fick enkäten och svarsfrekvensen var 36% resp. 37% Exempel på resultat: 8 av 10 valde Lunds universitet pga rykte som studentstad, placering på rankinglistor, internationell studiemiljö –särskilt internationella studenter Nästan hälften oroar sig över studiernas svårighetsgrad och sin egen studieteknik –kvinnor oroar sig mer Merparten upplever att de har valt rätt utbildning –mest övertygade från Konstnärlig fakultet

Alumnenkät vid Lunds universitet Pilot 2016 –ännu inte tagit ställning till fortsättning Drygt 10 000 personer som tagit examen från Lunds universitet 2012-2014 fick enkäten, 43 % svarade på enkäten Frågorna rörde inträde på arbetsmarknaden, sysselsättning och alumnernas syn på sin utbildning Exempel på resultat: Ett par år efter examen hade 90 % en anställning eller var egna företagare. Av dem hade 91 % ett yrke helt eller till viss del inom utbildningsområdet och 95 % hade ett kvalificerat arbete som ställde krav på högskoleutbildning 80 % var ganska eller mycket nöjda med sin utbildning vid Lunds universitet -gruppen nöjda var störst bland alumner med studiebakgrund vid LTH

Våra erfarenheter hittills Specifikt för de två enkäterna: Bra, genomarbetade enkäter med hygglig svarsfrekvens Spridning och användning lokalt? Likvärdighet i vårt uppfölningsarbete med enkäter -vi kan säkra en miniminivå Bygga upp databaser över tid –mäta förändring Vad kan registerdata ge? Komplement till enkäter Svårt att få igång bearbetning och analys av data lokalt –efterfrågan och kunskap Ansvar för att sprida resultaten? Finns det väsentliga områden vi missar med detta upplägg? Går resultaten att användas i universitetets interna kvalitetsarbete? Absolut, men skulle kunna utvecklas mycket mer