Undersökning av Länsförsäkringar 2006 Länsförsäkringars Miljöbarometer 2006: Miljöaspekters påverkan av val vid inköp av olika produkter Undersökning av Länsförsäkringar 2006
Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer - 2006 Sammanfattning Uppvärmning och mat är de produktkategorier som konsumenterna ser som de viktigaste att väga in miljöhänsyn på vid köp Kvinnor är mycket mer miljöhänsynstagande än män Pensionärer miljökonsumerar mer än yngre – förutom vid mat- eller bilinköp Egenföretagare är extremt miljömedvetna vid bilinköp Boende i norra Sverige lägger generellt sett mindre vikt vid miljöaspekter vid konsumtion Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer - 2006
Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer - 2006 Andel som svarat att det är viktigt, eller mycket viktigt, med miljöhänsyn när de köper eller planerar att köpa följande produkter\tjänster? Uppvärmning Mat Bil Reno-vering Försäk-ring Inred-ning Bank-tjänster Kläder Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer - 2006
Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer - 2006 Unga miljöetta i mat- och bilkategorierna – men pensionärerna är föredömen generellt! Uppvärmning Mat Bil Reno-vering Försäk-ring Inred-ning Bank-tjänster Kläder Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer - 2006
Egenföretagare och arbetslösa mest miljökonsumerande Uppvärmning Mat Bil Reno-vering Försäk-ring Inred-ning Bank-tjänster Kläder Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer - 2006
Norra Sverige steget efter… Uppvärmning Mat Bil Reno-vering Försäk-ring Inred-ning Bank-tjänster Kläder Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer - 2006
Fakta om undersökningen Sifo Research & Consulting telefonintervjuade 1000 personer bosatta i Sverige. Frågeställningen var: ” Hur viktigt tycker du att det är med miljöhänsyn när du köper eller planerar att köpa följande produkter\tjänster? Svara på en skala 1-7 där 1 betyder inte alls viktigt och 7 betyder mycket viktigt”. De tillfrågade var mellan 16 och 69 år. Bakgrundsfrågor var ålder, kön, bostadsort, sysselsättning och fackmedlemskap. Källa: Länsförsäkringars miljöbarometer - 2006