Kommunikation och information

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reklampåverkan Reklam påverkar även om vi inte tror det.
Advertisements

Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Vad kan jag göra som förälder - om alkohol, unga och föräldraskap Ett föräldrastödsprogram utvecklat av Örebro Universitet Copyright © Nikolaus Koutakis.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
IPad grundkurs.
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
AVSKEDSANSÖKAN Anhåller härmed om att få sluta som vuxen. Jag har beslutat mig för att återgå till att bli åtta år, med de skyldigheter som ingår i detta.
Designen gör tekniken mänsklig Sid
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Rosa cigaretter, stringtrosor och päronlikör –
Intervju inför ViV-projektet.
Vi får alltid höra "the rules" från kvinnornas sett o se på saker o ting. Här kommer äntligen männens regler!!!.
Krönika av latinets Chronika= tid (årskrönika)
Behövs det pengar? Byteshandel.
KÖNSROLLERKÖNSROLLER BLAND UNGABLAND UNGA. Blått Eller Rosa? Varför börjar allt så tidigt? För att unga är lättare att påverka Vem och av vad påverkas.
Manligt och kvinnligt i massmedia
BILDSPRÅK Bilder har olika syfte Reklambild Konstbilder.
Vad är du för typ av person?
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Flickors psykiska ohälsa
Studieteknik och inlärning
Propaganda.
Marknadsföring av Projekt X
Textilarbete Alice Höök.
Onöjesinriktade? Om man kallar något för tjejspel så bekräftar man bara de stereotyper som redan finns!
En presentation av religion idag och religion inom populärkultur
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
VART TAR PENGARNA VÄGEN?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
/ 1 Hej på er! Det är lätt & rätt att återvinna!.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Bättre kundupplevelse med relevant och effektfull kommunikation.
Vem är jag? Jag är en 17 årig kille som bor i mitten av Värmlands skogarna, i en stad som heter Kristinehamn. Jag har 2 småbröder och 1 storebror.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
Språkriktighet. Stor och liten bokstav Stor: vid namn. Sammansättning av namn + helt ord: Stockholmscaféer (jämför med stockholmare) Liten bokstav: svensk.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Skriven utifrån en enda händelse Få personer Utspelar sig under kort tid Beskriver en förändring mellan början och slut Ofta slut med överraskningar,
Jämställdhet Vad är det?.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Jämställdhet Vad är det?.
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
Att tänka på: En koncentrerad sammanfattning En utvecklad sammanfattning En tydlig struktur Ett varierat och precist ordval Inledning och avslut som hänger.
billån betalningsanmärkning
Fredag och vecka…….. BE ® BrucElvis
Reklam.
Konsten att läsa skönlitteratur
Kommunikation och information
SV: 9:05-9:45 Tyst läsning Presentationsteknik
Rosa Bandet Rosa Bandet är en kampanj av Cancerfonden.
VARFÖR BILD I SKOLAN?.
Vilka möter vi i reklam och marknadsföring?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
LÄSSTRATEGIER på högstadiet.
Reklam och marknadsföring
Snapchat – the fastest way to share a moment Ungas medievanor
Företags-namn Produkter och tjänster
Reklam eller redaktionellt budskap?
Helhet och allsidighet
Vad kostar lånet? INTRODUCERA KAPITLET
Byt perspektiv – från reklam till journalistik
Det är eftermiddag och Wilma och Hugo har precis kommit hem ifrån skolan. De ska snart iväg till sin träning, men måste göra sin läxa först. – Vi måste.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Religion.
I den här uppgiften får du upp till ett
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Vårstädning med Fabrikam
Presentationens avskrift:

Kommunikation och information Reklam Samhällskunskap åk 4

Reklam Hur kan det komma sig att alla helt plötsligt vill ha en typ av leksak och den säljs överallt? Oftast finns det saker i affärerna som hör ihop med en film redan innan filmen visats på bio. Så när filmen börjar visas vill alla se den…. Och alla vill ha leksakerna som hör ihop med filmen. Ett vanligt reklamknep är att låta leksaker, kläder, snabbmat och annat höra ihop med en film. Speciellt filmer som riktar sig till barn och ungdomar. Sen byts de ut snabbt när nya filmer kommer, men nya prylar till…

Listiga knep i reklamen Budskapet i en reklam går ut på att få dig att tro att den produkt man vill sälja är bättre än alla andra liknande produkter. Eller att du blir snygg och populär av att ha den. Eftersom man ser en reklam många gånger så fastnar den i minnet. Ibland väljer man humor för att om reklamen är rolig får den dig att minnas produkten. Nästa gång du handlar så kanske du dras mot det som finns i ditt minne.

Tänk kritiskt! Det som sägs i reklamen om produkten behöver inte vara sant! En person i vit rock som håller upp en tandcrème behöver inte vara tandläkare i verkligheten Att modellernas hår är glansigt i schamporeklamen behöver inte bero på schampot En kändis som gör reklam för något behöver inte betyda att hen använder det i verkligheten..

Vad är reklam? Reklam är något som man betalat för att visa upp och syftet är att du ska köpa det man gör reklam för Självklart kan man även dra nytta av reklamen. Bra reklam kan ge information om en vara som intresserar dig.

Reklam riktat till ett visst kön Varför är reklam för leksaker som man tror tjejer vill ha i rosa förpackningar och de man tror killar vill ha i mörkare färger? Tjejer syns oftare i reklam för hårschampo, fast killar tvättar väl också håret? Killar syns oftare i reklam för tekniska prylar, men det finns tjejer som gillar det med.