Sampers användardag 20 september 2016

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kör och vilotidsregler
Advertisements

Hej hypotestest!. Bakgrund  Signifikansanalys  Signifikansprövning  Signifikanstest  Hypotesprövning  Hypotestest Kärt barn har många namn Inblandade:
Ruttplanering Vad är det??.
Nolans modell MÅL Vad är det vi vill uppnå?
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.
Förslagsframställan den 8 februari Uppdraget Vidare utredning som skall visa på hur samfälligheten bör gå vidare i frågan om att investera i nytt.
Predicting protein folding pathways.  Mohammed J. Zaki, Vinay Nadimpally, Deb Bardhan and Chris Bystroff  Artikel i Bioinformatics 2004.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys, KTH
Algoritm analys och rekursiva metoder kap 5,7
Ny guide för inköp av elkrävande utrustning samt projektering, ändringar och renoveringar.
Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning
Introduktionskurs för användare Del 1
Pathfinding. –Vad är det? –Sökning från A till B.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
IHOP Sampers med bättre modellering av trängsel i storstäder CTS-dagen Borlänge
Vibeke Horstmann, Inst för hälsa, vård, samhälle, Centre for Ageing and Supportive Environments Jämförelse av två behandlingar.
Strategi för energieffektivisering Persontransporter.
Beräkning av transporternas externa kostnader enligt ExternE Lena Nerhagen VTI (Borlänge) Presentation på årsmötet för Svenska Luftvårdsföreingen.
Förstudie: Hållbar konsumtion
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
Efterfrågemodeller R. D. Jonsson, Transportmodellkurs Trafikverket
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. -Algoritmer och Datastrukturer- -Algoritm analys och sökning algoritmer- Kap 5 -Algoritmer och.
Livcykelanalys Stefan Olander Tekn. Dr. Avdelningen för Byggproduktion
UTILTS – kommer till en dator nära dig den 1 april 2009
Utvecklingsprocessen Webbutveckling. Utvecklingsprocessen Bli inte rädd för alla begrepp och alla verktyg man verkar behöva kunna. Du måste inte använda.
Projekt i Projektledningskursen och Introduktion till Projektbaserad produktutveckling (“IPP-kursen”
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
William Sandqvist Funktionsbibliotek När man utvecklat en funktion så långt att den är "färdigutvecklad" kan man lika gärna spara den på.
Peter Almström Svante Berglund Maria Börjesson Daniel Jonsson
Statistiska samband i trafikolyckor Av: Lina Forsberg Hangjin Lee Daniel Leo Carl-Mikael Westman.
Vad är en KATA? katatogrow.com.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 22 maj 2007.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
OLIKA VAL ATT TA STÄLLNING MELLAN.
Post- och telestyrelsen Ny kalkylmodell för det fasta accessnätet Informationsmöte, 28 september 2015.
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Köpenhamn Från ax till limpa Erik Fransson.
Den kommunala energi- och klimatrådgivningens (EKR) utvecklingsresa.
Kap. 15: Samhällsekonomisk kostnads-intäktsanalys Jan-Eric Nilsson.
Roland Carlsson Strategisk Logistik 2016 Roland Carlsson Ruttplanering.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Sampers Användardag 21 sept 2016.
Nätutläggning kollektivtrafik
Ruttplanering Vad är det??.
Algoritmer och datastrukturer Föreläsning 8 Tidskomplexitet (Weiss kap
Sampers användardag Christian Nilsson
Felrättning och information uppdaterad
Automatkodade busslinjer på emme-vägnätet: Pilot Skåne
Kommande versioner av Samgodsmodellen
Sampers Användardag 2016 Inledning Carsten Sachse Expertcenter
Tidsåtgång: 5,5 timma plus/minus
Insatsprojekt 2017 Energimyndigheten.
SAMPERS Pågående utveckling och prioriteringar Leonid Engelson
UTVECKLING AV REGIONALA GODSMODELLER SAMGODS Stockholm
Sveriges bagare och konditorer
Author: Emma Lönn, Bachelor of Medicine
Validering och Kalibrering av Sampers
Ny avgiftsmodell - beslut från FM 2018
Hur jag kan få flera kantlinjer och fyllningar samtidigt!!
Lördag FM + EM Förträning
Välkomna till Poolspelsträffen för säsongen 2018/19
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Presentationens avskrift:

Sampers användardag 20 september 2016 Ruttval och CBA i Väst Sampers användardag 20 september 2016

VASS – Effektivering av ruttval och CBA i Väst Syftet med detta projekt är att effektivera beräkningen i Västmodellen, så att körtiden förkortas utan att kostnad- nyttoberäkningens (CBA) stabilitet försämras. Jens West, Carl-Henrik Sandbreck (Sweco) Martina Trupina, Olivier Canella (WSP) Leonid Engelson, PO Lindberg (KTH)

Efterfråge-beräkning Sampers Väst West, Börjesson, Engelson 2016 ”Accuracy of the Gothenburg congestion charges forecast” Efterfråge-beräkning Nätutläggning Efterfrågematriser Betala / inte betala Ruttval Restidsmatriser

Sampers Väst x80 x30 x30 x10 x10 x10 x10 Sampers Utbudsberäkning Initiering Bilass start FM, LT Path-based assignment Beräkning tidsvärdeströskel Iterering av bilutbud x3 Regional prognoskörning Bilass FM, LT Regional analys Beräkna länkflöden Bilass FM, LT, EM Indata till Samkalk x10 x80 x10 x10 x30 x10 x30

Nuvarande körtid av modellen En bilass tar ca 2-3 timmar Första path-based assignment tar 30-60 minuter Följande nio tar 10-15 minuter vardera Detta upprepas 11 gånger för en utbud+analys = 20-30 timmar Efterfrågeberäkning (10-20 timmar) tillkommer

Övervägda metoder MSA eller på annat sätt färre iterationer för att snabba upp konvergensen på befintlig algoritm I varje iteration av nätutläggningen testas en ny uppdelning av betalande och ickebetalande samtidigt som ruttvalet itereras (Leurent 1993) Dubbelt nät där det ena innehåller tullänkarna och det andra inte, så valet av rutt och betala/inte betala kan itereras parallellt En variant på metod 3 är att använda PToll i Emme 4 Michael Florians förslag om att återgå till fasta tidsvärdesklasser och utöver det ha olika geografiska klasser Lägga in OD-par i periferin i en separat klass som endast läggs ut på nätet en gång

Slutligen testad metod Antalet betalande nollas i OD-par där skillnad i generaliserad kostnad är noll Varmstart av betalande/ickebetalande och rutter i förmiddags- och lågtrafikutläggningen Eftermiddagen läggs bara ut en gång, så där är varmstart inte relevant En kallstartad path-based assignment tar 30-60 minuter att köra medan en varmstartad tar endast 10-15 minuter Antalet iterationer i det hierarkiska ruttvalet trappas upp stegvis från 2 till 10 Konvergenskriteriet innefattar bara Göteborgsområdet

Modifieringar x40 x30 x30 x2 x5 x5 x8 x10 x10 Sampers Utbudsberäkning Initiering Bilass start FM, LT Path-based assignment Beräkning tidsvärdeströskel Iterering av bilutbud x3 Regional prognoskörning Bilass FM, LT Regional analys Beräkna länkflöden Bilass FM, LT, EM Indata till Samkalk x2 x40 x5 x5 x8 x10 x30 x10 x30

Ny körtid Kallstartad path-based assignment (30-60 min) behöver bara köras tre gånger totalt Särskilt viktigt för 2040 och 2060 Totalt tar nu alla bilass i en utbud+analys 14-18 timmar i stället för 20- 30 Jämförbart med SAMM Med en bra dator kan alltså en hel utbud+analys köras på ett dygn Ännu snabbare med ny efterfrågemodell Genom att minska antalet utläggningar ytterligare går det förmodligen att kapa ytterligare två timmar

Test: Marieholmsförbindelsen

Test: Marieholmsförbindelsen, Göteborg

Test: Marieholmsförbindelsen, Karlstad

Slutsatser Ny metod funkar och kan användas i analyser 6 – 12 timmar snabbare Ruttvalet och Samkalk (externa effekter) är lite svajigt Kan antagligen avhjälpas med Emme 4.2 (SOLA) i sista utläggningssteget