Sampers användardag 20 september 2016 Ruttval och CBA i Väst Sampers användardag 20 september 2016
VASS – Effektivering av ruttval och CBA i Väst Syftet med detta projekt är att effektivera beräkningen i Västmodellen, så att körtiden förkortas utan att kostnad- nyttoberäkningens (CBA) stabilitet försämras. Jens West, Carl-Henrik Sandbreck (Sweco) Martina Trupina, Olivier Canella (WSP) Leonid Engelson, PO Lindberg (KTH)
Efterfråge-beräkning Sampers Väst West, Börjesson, Engelson 2016 ”Accuracy of the Gothenburg congestion charges forecast” Efterfråge-beräkning Nätutläggning Efterfrågematriser Betala / inte betala Ruttval Restidsmatriser
Sampers Väst x80 x30 x30 x10 x10 x10 x10 Sampers Utbudsberäkning Initiering Bilass start FM, LT Path-based assignment Beräkning tidsvärdeströskel Iterering av bilutbud x3 Regional prognoskörning Bilass FM, LT Regional analys Beräkna länkflöden Bilass FM, LT, EM Indata till Samkalk x10 x80 x10 x10 x30 x10 x30
Nuvarande körtid av modellen En bilass tar ca 2-3 timmar Första path-based assignment tar 30-60 minuter Följande nio tar 10-15 minuter vardera Detta upprepas 11 gånger för en utbud+analys = 20-30 timmar Efterfrågeberäkning (10-20 timmar) tillkommer
Övervägda metoder MSA eller på annat sätt färre iterationer för att snabba upp konvergensen på befintlig algoritm I varje iteration av nätutläggningen testas en ny uppdelning av betalande och ickebetalande samtidigt som ruttvalet itereras (Leurent 1993) Dubbelt nät där det ena innehåller tullänkarna och det andra inte, så valet av rutt och betala/inte betala kan itereras parallellt En variant på metod 3 är att använda PToll i Emme 4 Michael Florians förslag om att återgå till fasta tidsvärdesklasser och utöver det ha olika geografiska klasser Lägga in OD-par i periferin i en separat klass som endast läggs ut på nätet en gång
Slutligen testad metod Antalet betalande nollas i OD-par där skillnad i generaliserad kostnad är noll Varmstart av betalande/ickebetalande och rutter i förmiddags- och lågtrafikutläggningen Eftermiddagen läggs bara ut en gång, så där är varmstart inte relevant En kallstartad path-based assignment tar 30-60 minuter att köra medan en varmstartad tar endast 10-15 minuter Antalet iterationer i det hierarkiska ruttvalet trappas upp stegvis från 2 till 10 Konvergenskriteriet innefattar bara Göteborgsområdet
Modifieringar x40 x30 x30 x2 x5 x5 x8 x10 x10 Sampers Utbudsberäkning Initiering Bilass start FM, LT Path-based assignment Beräkning tidsvärdeströskel Iterering av bilutbud x3 Regional prognoskörning Bilass FM, LT Regional analys Beräkna länkflöden Bilass FM, LT, EM Indata till Samkalk x2 x40 x5 x5 x8 x10 x30 x10 x30
Ny körtid Kallstartad path-based assignment (30-60 min) behöver bara köras tre gånger totalt Särskilt viktigt för 2040 och 2060 Totalt tar nu alla bilass i en utbud+analys 14-18 timmar i stället för 20- 30 Jämförbart med SAMM Med en bra dator kan alltså en hel utbud+analys köras på ett dygn Ännu snabbare med ny efterfrågemodell Genom att minska antalet utläggningar ytterligare går det förmodligen att kapa ytterligare två timmar
Test: Marieholmsförbindelsen
Test: Marieholmsförbindelsen, Göteborg
Test: Marieholmsförbindelsen, Karlstad
Slutsatser Ny metod funkar och kan användas i analyser 6 – 12 timmar snabbare Ruttvalet och Samkalk (externa effekter) är lite svajigt Kan antagligen avhjälpas med Emme 4.2 (SOLA) i sista utläggningssteget