Python.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dator.
Advertisements

INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
F2 - Intro till Java1 Föreläsning 2 - Intro till Java  Sammanfattning av Lektion 1 (kap 2): • Vad behövs för att kunna programmera? • DrJava • Java •
Föreläsning1. • Boken?!?! • Vad är ett program? • Kompilerande-Interpreterande • Programmeringsmiljö • Hello World! • Att programmera och ett enkelt program.
En avancerad miniräknare
Programmering B PHP Lektion 4
Repetition inför provet
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 7 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
De fundamentala datatyperna
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering Kursens hemsida Studentportalen.
Programmeringsteknik Föreläsning 4 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik K och Media
Grundläggande programmering
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 4 Python: Definiering av egna funktioner Parametrar
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Programmering B PHP Lektion 2
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Programmering B PHP Lektion 5 och 6
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Pekare och speciell programstruktur i inbyggda system
Repetition inför slutprovet
Programmeringsbegrepp
Ali Ghodsi Variabler En variabel är en sorts behållare som man kan placera data i Man måste ange typ och namn för alla variabler.
Programmering B PHP Lektion 1 Mahmud Al Hakim Folkuniversitetet
Pointers. int a=5; int f(int b) { a--; b++; return b; } int main() { int a=3; printf("%d,",f(a)); printf("%d",a); return 0; }
Programmering B PHP Lektion 2
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Max start-guide Liten och väldigt snabbt ihopkastad.
Programspråk Två olika typer av program omvandlar högnivå till lågnivå program: Interpreterande program och kompilerande program. Python är ett interpreterande.
Grundläggande programmering
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Anders Sjögren Pekare. Anders Sjögren Skapa ett program som byter plats på två heltal Pekare.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Objektorienterad programmering i Java
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.
Problemlösningsmetodik
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller -Villkorssatser -Repetitionssatser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Föreläsning 2 2D1312 Introduktion till Python Kap 1 och 2 i kursboken.
Algoritmer och interaktiv Python
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Logikprogrammering ons 4/9 Rebecca Jonson.
Anders Sjögren Programmering i ANSI-C Ett första program för att se vart vi ska...
Blue bot. framåt, bakåt, sväng vänster, sväng höger, paus och stopp.  Blue-Bot har sex enkla programmeringssteg:
Blue bot. framåt, bakåt, sväng vänster, sväng höger, paus och stopp.  Blue-Bot har sex enkla programmeringssteg:
Så fungerar en dator Mental bild av en dator
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Lektion 4.
Välkommen! Nu ska vi koda våra egna berättelser. Det var en gång…
Föreläsning 3 Programmeringsteknik
Föreläsning 2 Programmeringsteknik DD1310
Programmera dina klasskamrater
Kan du begreppen? Para ihop rätt begrepp med rätt beskrivning. Algoritm Precis Program Är ett annat ord för exakt, tydlig eller noggrant. Är klara och.
Presentationens avskrift:

Python

Börja programmera YouTube: ”Python beginner tutorial” Ladda ner Python www.python.org Valfritt: Ladda ner ett IDE Visa på Python

Algoritm En algoritm är en lista med ett antal tydliga instruktioner för hur ett specifikt problem ska lösas eller uppgift utföras.

Program Ett datorprogram är en lista med exakta instruktioner för vad en dator ska göra. Ett program består av en eller flera algoritmer. Datorn läser programmet uppifrån nedåt.

När man kör ett program Koden översätts till ettor och nollor = maskinkod Datorn läser av maskinkoden och utför instruktionerna

Python kan köra kod på 2 olika sätt

Python: program

Python: interaktivt läge

Kommentarer # Om man vill skriva saker i ett program som datorn inte läser # Datorn läser inte det här

Att programmera… 1. Skriv kod 2. Koden fungerar inte som den ska  debugging = avlusning 3. Skriv mer kod och upprepa

Tips från coachen: Programmera på Engelska… …Å, Ä och Ö får inte förekomma i kod!

Processorn Processorn datorns hjärna Processorn kör program och räknar

Minnet En dator lagrar data i minnet. Datorns minne är som ett stort lagerhus, med en massa lådor. Processorn räknar på data Minnet lagrar data

Python: hur lagrar man data i minnet?

Lagra data: Objekt Har ett värde, typ och id.

Objekt: värde 192993 ”a” ”Oscar har inte en katt” 2 3.1415 0.001

Objekt: typ Exempel på typer: Exempel på värden: int (integer) = heltal 123884 10 float = decimaltal 3.1415 0.002 str (string) = tecken ”Oscar” ”1a.._;;^98”

Objekt: id Plats i minnet!

Namn Vi kan tilldela ett objekt ett eller flera namn! Ett objekt med två namnlappar:

Python: = a = 10 a 10

Variabler a = 1 Man brukar kalla a för en variabel Variabeln a har värdet 1

Mer om = a = 1 a = a + 1 = används INTE på samma sätt i Python som i matte!!!

Variabler: heltal & decimaltal int (integer) a = 3 b = 6891398389 c = 193902390290092382378873278872387 float d = 8.5 e = 0.22

Variabler: tecken & text str (string) namn = ”Oscar” efternamn = ”Bergqvist” tecken = ”129301” weird_string = ”.2..2-.23-.4.441 .1 +++04.-14 14. 22” OBS: ” ”

Att namnge variabler Å, Ä och Ö får inte förekomma i namn Använd endast små bokstäver Skriv koden så att mormor kan läsa den!