Styrmodell.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län.
Advertisements

Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Välfärdens processer för myndighetsutövning inom IFO/FH
Kommunernas inkomster
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Länsgemensam ledning i samverkan
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
En kort presentation av Tillväxtverket
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Utställning av Regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Tidplan omställningsarbete 2014
Analysera, justera och fastställa
Uppdraget Tillväxtverket, ESF-rådet och Jordbruksverket ska lämna ett gemensamt förslag till Framstegsrapport till Näringsdepartementet. Rapporten är gemensam.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Arbetsformer XX vattenråd.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nätverk för lärare på fritidshem
Regional utvecklingsförvaltning Organisation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Verksamhetsplan 2015 Mål med verksamhetsplanen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Johanna Sandahl Delegationens arbete, regeringens planer och
Goda livsvillkor, livslångt lärande & välutvecklad ideell sektor.
Kommunikationsstrategi för staden Så berättar vi om stadens arbete
Organisation ny SDF Lundby
Program 16,30 – 16,45 Inledning Göran J och Per S
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Samordning av miljöinformationsförsörjning Inte nytt men ”nystart”
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Målstyrning och verksamhetsplanering
Budget- och uppföljningsprocessen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Åtgärdsvalsstudie - Tillgänglighet för Stockholm, Nacka, Värmdö och Lidingö SL Riggert Anderson.
Systematiskt kvalitetsarbete
Nästa steg regionkalmar.se.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Mål- och budget.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Samordnad hantering Inledande utgångspunkter
XX Benchmarking 2 Följa upp jämställdhetsarbetet och resultaten för olika grupper av kvinnor och män, flickor och pojkar.
Hållbar utveckling måste vara
LSG Uppföljningsrapport
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nämndernas/styrelsernas utvärdering av arbetet med budget 2005
Uppföljningsprocessen i Göteborgs Stad
”Från bokföring och information i grundsystemen via styrkorten i Balansen till analys och styrning med hjälp av Rappet samt systematiskt kvalitetsarbete.
Effektiva mötesplatser Erfarenhetsutbyte Kommunikation Synlighet
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Skolsamverkan - Göteborg.
Regional handlingsplan för att integrera och stärka klimat- och miljöperspektiven i det tillväxtarbetet i Stockholms län december 2017.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Styrmodell

För vem och varför har vi en styrmodell? så att alla i hela organisationen arbetar för att nå gemensamma mål. säkerställa att våra kommuninvånare och de som nyttjar kommunens service ska få en service av hög kvalitet och att kommunen använder sina resurser på bästa sätt säkra att vi följer de lagkrav som finns när det gäller dokumentation, uppföljning och styrning Varför är det viktigt med att vi har en styrmodell som vi alla i organisationen känner till? Tanken med en styrmodell är att hela organisationen går åt samma håll. Oavsett vilken verksamhet vi arbetar i, eller vad vår huvudsakliga uppgift är mitt dagliga arbete ska alla delarna tillsammans ta oss närmare våra gemensamma mål. Tack vare att vi arbetar mot gemensamma mål och på likvärdigt sätt (planerar, genomför, följer upp och justerar) så ökar möjligheterna att säkerställa att våra kommuninvånare och de vi är till för också får en service av hög kvalitet. Dessutom ökar möjligheterna att vi använder våra gemensamma resurser på bästa sätt. Tack vare att vi följer en styrmodell och de steg som finns kring dokumentation och uppföljning så säkrar vi också att vi följer lagkrav som finns kring dokumentation, uppföljning och styrning.

Varför en ny styrmodell? Färre mål och de som vi har ska vara av utvecklingskaraktär Ökad dialog kring övergripande utvecklingsmål Tydliggöra det som skapar kvalitet i verksamheten för att kunna fokusera på att bibehålla detta Den styrmodell vi har idag har ungefär ett år på nacken. Det är nytt i styrmodellssammanhang. Vi valde att byta styrmodell för att få färre mål ner till varje enskild verksamhet och att de mål vi har ska vara av utvecklingskaraktär och vi ville öka samtalen kring de övergripande målen. Vi tyckte inte att den gamla styrmodellen tydliggjorde på ett tillräckligt bra sätt vad som FAKTISKT skapar kvalitet i det dagliga arbetet, därför ville vi ha en styrmodell som lyfter fram faktorer som skapar kvalitet i varje verksamhet.

Den kommunövergripande visionen Vi växer för en hållbar framtid!

Analysera, justera och fastställa Verksamhets-översikt Års- och delårs-rapport Följa upp kvalitet och resultat Grunduppdrag, Förhållningssätt och Vision Utvecklingsmål Uppdrag Kritiska kvalitetsfaktorer Planera kvalitet och mål Genomförande plan med budget Aktiviteter Indikatorer Verksamhet Säkerställa genomförandet Löpande avstämningar

Analysera, justera och fastställa Planera kvalitet och mål Genomförande plan med budget Års- och delårs-rapport Följa upp resultat Analysera, justera och fastställa Säkerställa genomförandet Löpande avstämningar Verksamhets-översikt

A C P D Förbättringshjulet Följa upp Planera Genomföra Analysera, justera och fastställa P D C A Följa upp Planera Genomföra

Kommunövergripande utvecklingsmål Det finns fyra övergripande utvecklingsmål Dessa mål är vida i sin skrivning och kan ses som strategiinriktningar för att ta oss framåt mot vår vision Arbetet med de kommunövergripande utvecklingsmålen styrs av kommunens chefsgrupp

Så här har vi arbetat med de övergripande utvecklingsmålen Varje övergripande utvecklingsmål har en styrgrupp representanter från chefsgruppen och en representant från Utvecklingsavdelningen I styrgruppen finns en ordförande och en projektledare Arbetet med de övergripande utvecklings-målen har utgått från projektstyrnings-modellens steg

Övergripande utvecklingsmål Falkenberg ska bli mer inkluderande Fler bostäder och attraktiva boendemiljöer i hela kommunen med god kommunal service i livets alla skeden Ett breddat och dynamiskt näringsliv i hela kommunen Den ekologiska hållbarheten ska öka

Övergripande Kritiska kvalitetsfaktorer God kvalitet för en hållbar tillväxt Ekologisk hållbarhet Folkhälsa och trygghet Inkludering och inflytande Boende Infrastruktur Arbetsmarknad och näringsliv Fritid Utbildningsnivå Kommunikation God kvalitet i en effektiv och hållbar organisation God ekonomisk hushållning Kommunen som arbetsplats Service, bemötande och samverkan

Så här har vi arbetat med de övergripande kritiska kvalitetsfaktorerna Omvärldsanalys för varje kvalitetsfaktor Indikatorer för att mäta resultatet för varje kvalitetsfaktor

Grunduppdrag, vision, förhållningssätt En övergripande vision finns; Vi växer för en hållbar framtid och till den en beskrivande text. MEN dessutom olika både visioner och förhållningssätt på förvaltningarna. Inventering är på gång

Utvecklingsmål Varje nämnd arbetar fram utvecklingsmål för sin verksamhet för att nå visionen Antalet anpassas efter behov, men bör inte vara för få men inte heller för många (gärna 3 – 5) Utvecklingsmålen ska tidsmässigt vara möjliga att uppnå inom en mandatperiod Utvecklingsmålen ska bidra till att skapa en verksamhet av hög kvalitet i framtiden Till dessa mål arbetas aktiviteter och indikatorer fram.

Uppdrag Direkta uppdrag kommer från nämnden, förvaltningschef eller från verksamhetschef Drivs, redovisas och följs upp som aktiviteter Kan handla om t.ex införande av policy, riktlinjer, en utredning eller nya arbetssätt

Kritiska kvalitetsfaktorer Verksamheten har identifierat faktorer som är viktiga för att skapa en verksamhet av hög kvalitet, s.k. Kritiska kvalitetsfaktorer (KKF) handlar om den löpande verksamheten som alltid sker och som finns beskriven i grunduppdraget De Kritiska kvalitetsfaktorerna följs upp genom Kvalitetsindikatorer

Kommunfullmäktige Nämnder Förvaltningar Verksamheter enheter

Analysera, justera och fastställa Verksamhets-översikt Års- och delårs-rapport Följa upp kvalitet och resultat Planera kvalitet och mål Genomförande plan med budget Säkerställa genomförandet Löpande avstämningar

Följa upp Planera kvalitet och kvalitet och resultat mål Års- och delårs-rapport Följa upp kvalitet och resultat Planera kvalitet och mål Genomförande plan med budget

Planerings- och uppföljningsprocessen Jan Dec Feb Juni April Maj Mars Juli Sept Aug Nov Okt Övergripande Uppfölj- ningsdag Årsredov., över- och underskott Planerings- dag Prio inriktn KF Beslut Planerings- förutsättn Budget- underlag rapporteras Budget- beredning KF Beslut Kommunens Budget Planering/ budget Uppfölj- ningsdag Årsredov., över- och underskott Månads- uppf febr Månads- uppf mars Tertial- rapport (T1) Månads- uppf juli Delårs- rapport (T2) Inkl. Dialog- möte ksau Månads- uppf okt Månads- uppf nov Uppföljn / bokslut Nämnd Månads- uppf febr Månads- uppf mars Månads- uppf nov Tertial- rapport 1 (T1) Månads- uppf juli Månads- uppf okt Delårs- rapport (T2) Inkl. Dialog- möte ksau Årsredov., över- och underskott Genomf.plan med budget Prio inriktningar Beslut budget- underlag

Samverkan Planering och budget Jan Dec Feb Juni April Maj Mars Juli Sept Aug Nov Okt Övergripande Uppfölj- ningsdag Årsredov., över- och underskott Planerings- dag Prio inriktn KF Beslut Planerings- förutsättn Budget- underlag rapporteras Budget- beredning KF Beslut Kommunens Budget Planering/ budget Samverkan centralt Samverkan centralt Uppfölj- ningsdag Årsredov., över- och underskott Månads- uppf febr Månads- uppf mars Tertial- rapport (T1) Månads- uppf juli Delårs- rapport (T2) Inkl. Dialog- möte ksau Månads- uppf okt Månads- uppf nov Uppföljn / bokslut Nämnd Månads- uppf febr Månads- uppf mars Månads- uppf nov Tertial- rapport 1 (T1) Månads- uppf juli Månads- uppf okt Delårs- rapport (T2) Inkl. Dialog- möte ksau Samverkan Lokalt Årsredov., över- och underskott Genomf.plan med budget Prio inriktningar Beslut budget- underlag Samverkan Lokalt Samverkan Lokalt

Stratsys Som stöd för verksamheterna att hålla ordning på delarna i styrmodellen har vi Stratsys. Förenklar verksamhetsstyrningen från planering och dokumentation till uppföljning, rapportering och analys Allt samlat på ett ställe; lätt att nå, se utveckling över tid och lära av varandra

Funderingar kring styrmodellen?

Analysera, justera och fastställa Verksamhets-översikt Års- och delårs-rapport Följa upp kvalitet och resultat Grunduppdrag, Förhållningssätt och Vision Utvecklingsmål Uppdrag Kritiska kvalitetsfaktorer Planera kvalitet och mål Genomförande plan med budget Aktiviteter Indikatorer Verksamhet Säkerställa genomförandet Löpande avstämningar