Ruttplanering Vad är det??.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Advertisements

Följande sidor ger en kort beskrivning av hur vi jobbar mot våra kunder.
Feedback från Jaktprov med älghundar (nya regler) 2013 Sammanställt av Jukka Immonen.
A day as the opposite sex
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
MaB: Ekvationssystem Allmänt
Djur Vilket djur ska bort?
Här skriver ni in namnet på ert förändringsarbete Här skriver ni in er enhet Här skriver ni in vilka som deltagitKontaktperson: adress: tel: e-post:
Access med Sebastian och Robert
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
Logistik, Business Logistics
Ruttplanering Vad är det??.
Marknaden – ett enkelt exempel Varian kap 1
Block 4: Att driva företag
5. Grafiska objekt Redan på övning fem av sex! Här handlar det om att rita själv, färglägga och att låta kreativiteten flöda. Något för dig? Ritverktyg.
Vill du lära dig kort division?
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
Minnesteknologier Teknologi Accesstid Kostnad $/GB SRAM 1 ns 1000 DRAM
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Process utbildning Lager & Terminal Kärnprocesser Lager
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Constructive Critique of Design Group 3 reviews Group 5.
En bild säger mer än tusen ord !
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Pathfinding. –Vad är det? –Sökning från A till B.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
Ramverk för patientmedverkan
Fredrik Nilsson, PhD Lunds Universitet.  I Mexiko city är problemet med avgaser bland de värsta i världen  Myndigheterna bestämde sig för att begränsa.
Geometri Geo = jord Metri = mäta.
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
= Passning eller skott = Löpning utan boll = Driver boll
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. -Algoritmer och Datastrukturer- -Algoritm analys och sökning algoritmer- Kap 5 -Algoritmer och.
Naturvetenskaplig undersökning
Simulering Introduktion Exempel: Antag att någon kastar tärning
Genetiska Algoritmer En översikt Vetenskapsmetodik - CDT Pablo Santibanez Jara, Ulrika Hjälmgården,
1 Ingenjörsmetodik IT & ME 2007 Föreläsare Dr. Gunnar Malm.
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - Routingprotokoll - Interior gateway protocols - Exterior gateway protocols - Link state routing.
© Anders Broberg, Lena Kallin Westin, 2007 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning 14.
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 6 ( )‏ Innehåll:  Att designa parallella program - manuell vs. automatisk parallellisering.
Ekonomi och användbarhet? Finns det något samband ? Vivian Vimarlund.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2016 Skapa en lek för alla. VI BOR I ETT BIOSFÄROMRÅDE! Vem utser ett biosfärområde? Ett biosfärområde utses till biosfärområde av Unesco,
Produkter och skillnader - Vilka kan ersätta vilka och vad skiljer Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla.
En sak i taget 1. Mata in data 2. Förbered data för beräkningar 3. Beräkna 1. Börja med att testa din hypotes 2. Därefter titta på ev bakomliggande faktorer.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Personlig försäljning Kap. 2
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Roland Carlsson Strategisk Logistik 2016 Roland Carlsson Ruttplanering.
SOCIALA OCH SEXUELLA NORMER Att vara schysst och visa respekt Ömsesidigt förhållningssätt.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Hur ska vi transportera?
Stresshantering och säljplanering
Ramverk för patientmedverkan
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Algoritmer och datastrukturer Föreläsning 8 Tidskomplexitet (Weiss kap
Verktyg för att prioritera rätt saker
Databaser, avancerade frågor
Transportprojekt hemvården Uppsala
Målsättning för lektionen
-Rutten en viktig bisak
Att starta eget Färgsätt som i boken. På varje bild ska det stå:
Algoritm för insättning av ett tåg i en befintlig tidtabell
Helhet och allsidighet
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Ramavtalet i korthet Lekmaterial 2017
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Y 5.3 Kombinatorik Kombinationer
C A D B Vems påstående stämmer? Alex väger a kg och Bodil väger b kg.
Presentationens avskrift:

Ruttplanering Vad är det??

Ruttplaneringsproblem En definition ”Att finna en så effektiv distributionsplan som möjligt för att försörja ett antal kunder i ett område. Distributionen sker från en eller flera terminaler med fordon som kör vissa rutter. Rutterna ska konstrueras så att alla kunders efterfrågan tillgodoses utan att fordonens lastkapacitet överskrids.” Det låter ju enkelt och självklart men är det enkelt??

Ruttplaneringsproblem har villkor Villkor är något som måste uppfyllas tex: En maximal körsträcka En maximal körtid Fordonets kapacitet (maxlast) Tidskrav (lossa före visst klockslag) OSV

Ruttplaneringsproblem har mål Mål är det man strävar mot, exempel: Lägsta totala transportkostnad Kortast totala körsträcka Så få rutter som möjligt OSV Målen kan stå i konflikt med varandra, t ex lägsta kostnad – kortast tid

Ruttplaneringsproblem Kan se olika ut ”Det klassiska problemet” ”Handelsresandeproblemet”

Ruttplaneringsproblem Ett komplext problem Många möjliga lösningar Skiljer på ”tillåtna” och ”otillåtna” lösningar. Antalet lösningar ökar lavinartat med antalet besöksställen Andra saker komplicerar också, tex olika fordonstyper, flera terminaler, olika tidsfönster, varor som inte går att samlasta, osv

Ruttplaneringsproblem Många lösningsmetoder Optimerande  Icke Optimerande En icke optimerande metod Den enklaste? ”Svepmetoden”

Svepmetoden Ett exempel Villkor: Max 15 enheter/bil. Max 4 st bilar Mål: Lägsta transportkostnad Kund nummer: 1 2 3 4 5 6 Efterfrågar : 4 st 10 st 4 st 3 st 3,5 st 5 st Kostnadstabell

Svepmetoden Villkor: Max 15 enheter/bil. Max 4 st bilar Mål: Lägsta transportkostnad Kund nummer: 1 2 3 4 5 6 Efterfrågar: 4 10 4 3 3,5 5 1 2 Bästa lösningen som kan åstadkommas med Svepmetoden. Kostnad: 161. Dock ingen garanti för optimalitet. 3 4 6 5

Fallet KoS KoS skaffar egen bil för att själva kunna sköta distributionen i närområdet. Sju kunder ska besökas. Alla ska ha leverans en gång per vecka. Skapa ett förslag till ruttplanering utifrån att det ska vara den lägsta kostnad som går att få fram med Svepmetoden. Men först lite annat………..

Ruttplanering i lagret Ruttplanering i lagret? Vilken väg ska plockaren ta om det är plockaren – till – produkten som gäller? Man räknar med att ca 50% av plockarens tid går till förflyttning 20% sökning, 15% plockning, 10% start av order och 5% annat Finns alltså mycket att vinna om tiden för förflyttning kan effektiviseras Även här finns optimerande och icke optimerande metoder

Ruttplanering i lagret? Metoder Optimerande metoder är mycket beräkningstunga Finns ett antal icke optimerande (heuristiska) metoder för att lösa problemet Några exempel på sådana metoder: S-shape Largest Gap Combined Aisle-by-aisle

Svarta rutor är gods som ska plockas. En typisk lagerlayout Fyra * sex gångar. Tre block. Svarta rutor är gods som ska plockas. En plats, (depot), som plockrundan utgår ifrån och där godset sedan lämnas

Fortsätter den gången så länge något ska plockas i det blocket. S-shape Startar med den gång som är närmast utgångs- punkten och där det finns objekt att plocka. Fortsätter den gången så länge något ska plockas i det blocket. Varje gång som innehåller minst ett objekt passeras i hela dess längd (inom respektive block).

Largest Gap Startar på samma sätt som S-shape med gången närmast utgångs- punkten. Fortsätter så länge något ska plockas i det blocket. Gå in i varje gång, plocka objekt och ut samma väg. Den sista gången i blocket passeras i sin helhet. Tar ett block i taget.

Combined För varje block görs en beräkning med en dynamisk prog-rammerings-algoritm. Förflyttning mellan block görs den kortaste vägen. Startar på samma sätt som S-shape o Largest Gap. Besöker varje huvudgång som inne- håller plockobjekt exakt en gång.

Väljer den som ger kortast avstånd. Aisle-by-aisle Algoritmen beräknar vilken korsande gång som ska användas för att gå från en huvudgång till en annan. Väljer den som ger kortast avstånd. Man börjar till vänster och tar en huvudgång i taget (om den innehåller plockobjekt).

Optimal Det går att använda optimerande algoritmer. Här ett exempel på resultatet av en sådan. Beräknings-arbetet blir dock omfattande och komplexiteten ökar snabbt när antalet block och gångar ökar.

Simulering Att prova sig fram Detta lämpar sig väl för simulering Kan vara svårt/dyrt att testa ”i verkligheten” En plats på Internet där simulering kan göras Dock begränsad vad gäller optimerande algoritm Här går också att optimera layout för plocklager Gå till Interactive Warehouse