Succé för Gislehälsans café för äldre

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Folkhälsoenkät Barn och Unga i Skåne och Helsingborg 2012
Advertisements

TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Resultat Vi kan konstatera att de framgångsfaktorer och de insatser vi genomfört gjort skillnad. Personen ifråga har fått ett jämnare humör. Enligt diagrammet.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Områdesutveckling Torpa
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Medicinsk Vårdplan.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
Seniorcentralen, Tranås
Vårdbehov är påverkbara. Arbete Relationsarbete Motivationsarbete.
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Ett förbättringsprojekt i Värdeforum Bättre liv för sjuka äldre -team Stockholms län- Maria Beckman Inoussa Mounira Irene Andersson coach Pernilla Fransson.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Signe – ett projekt för sjukskrivna kvinnor i Haninge, Nynäshamn och Tyresö.
Förbättringsområde Personer, listade på Wetterhälsan, med akuta vårdbehov ska söka akut vård på rätt vårdnivå.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Utbildning av patienterna för att minska telefonrådgivning
Förbättrad patienters delaktighet i sin egen rehabilitering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
X-mottagningen: Väntetider 2001
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hemblodtryck istället för mätning på vårdcentral
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
. Förbättrad hälsa genom ökad förståelse hos arbetsledare Att hitta en samverkansmodell Sammanfattning Att arbetsledarna som deltagit i.
Välkommen till Lättakuten! Odensvi Läkarmottagning
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fokus efter start av MSS
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Tidig kontakt med arbetsgivare vid arbetsrelaterad ohälsa
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Samordningssköterskans uppdrag
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Succé för Gislehälsans café för äldre Ahmad Kassem och Heike Porath Gislehälsan Kan information och ökad kunskap om egenvård tillsammans med social gemenskap bidra till bättre hälsa hos äldre personer? Det ville vi prova genom att skapa Gislehälsans café för äldre. Syfte/Mål Syftet är ökad trygghet hos äldre patienter, förbättrad fysisk hälsa och stöd till att ha god psykisk och social hälsa. Därmed minskat behov av att söka vård. Övergripande mål är 50% av grupp-ens (gruppernas) medlemmar har ökad självskattad hälsa/livskvalitet. Resultat Caféträffarna har genomförts som planerat med 5 tillfällen under våren och hösten 2016. 17 personer har deltagit, 12-14 per tillfälle.8 mån och 9 kvinnor. Ålderspridning 67-88 år. Fler känner ”känner sig friska” efter avslutade träffar än innan. De flesta upplever att de har haft nytta om informationen om egenvård. Ingen har sökt akut eller jourcentral under tiden. Deltagarna har gjort något färre besök hos läkare men ingen skillnad i besök hos sjuk-sköterska på vårdcentralen. Slutsatser En mötesplats som kombinerar information om egenvård och social gemenskap tror vi kan bidra till ökad trygghet och därmed ökad självskattad hälsa och minskade vårdbehov. Förändring som provats Gislehälsans har under 2016 startat en mötesplats som kallas Gislehälsans café för äldre. Målgruppen har varit personer som är mångbesökare på vård- centralen och som bedöms kan ha nytta av social samvaro och ökad kunskap om egenvård. Fem fysiska träffar har genomförs på i samverkan med Svenska kyrkans diakon i kyrkans lokaler. Olika samverkansparter har deltagit vid de olika caféträffarna. Träffarna har varit på lördagar och innehållit olika teman samt social gemenskap, fika och lunch. Teman: Hälsa, naturligt åldrande Mat Fysisk aktivitet Vanliga medicinska frågor Fallprevention Alla uppger att caféet har påverkat deras sociala liv positivt Röster från deltagarna: ”Det roligaste jag har varit med om på länge” ”Vi har lärt oss att ta hand om vår egen hälsa” ”Jag har fått flera nya vänner” Figur: Självskattad hälsa före respektive efter caféerna Det vi lärt i detta arbete Café för äldre är positivt och värdefullt kostar i tid och pengar men är värt det ger sammanhållning för både deltagarna och medarbetarna Röster från medarbetarna: ”Känner att man gör nytta” ”Vi har verkligen lärt känna personen bakom patienten” Figur: Deltagarnas upplevelse efter caféerna om informationen av egenvård varit till nytta