Utbildningsplan Blå grupp Gul grupp Röd grupp Grön grupp Vit grupp

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

Gemenskap Vi har lyckats när: Eleverna tar spontana kontakter över klass/åldersgräns Detta uppnår vi genom att: Har regelbundna aktiviteter tillsammans.
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Att bedöma elevers kunskaper i NO Anders Jönsson.
Konsten att leda sig själv
Från Helena Gustavsson i Göteborg
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Utbildningstrappa för NTRK´s ridgrupper Miniknattar/ Ridlekis/ 30- minutersgrupp För våra yngsta elever handlar det mer om att umgås med hästar under ordnade.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Följ reglerna..?! Vanliga frågor –Till överdomaren –Till hoppdomaren –Till sekretariatet TR gemensam TR dressyr TR hopp.
StrateGIS Etapp 3 Grundläggande begrepp och funktioner i GIS ©Naturgeografiska Institutionen, Lunds Universitet och StrateGIS.
Enkät undersökning Åsebo RS 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING ÅSEBO RIDSÄLLSKAP 2010.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Projektledning.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Orientering 365 Kartminne HELA ÖVNINGEN bygger på det att DU funderar hur du vil göra din Orientering Du kan förbättra ngt som du vet att du gör.
Dagens program Genomgång av delproven från förra gången Code of conduct - Horsemanship Tillåtet eller ej? Doping m.m. Redovisning av läxan. Olika grenar.
Sjukgymnastik vid myelom
Utvecklingstrappan – en röd tråd från E - Senior
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Självvärdering.
TAKT OCH RYTM -klappramsor.
Förordningstext Speciallärarexamen
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
En teoretisk resa genom naturen
Prestation Jenny Gadell 33 år Ursprung land Venezuela idag Svenskmedborgare Har ett barn och driver eget företag MARLYN STUDIOS sedan
STYRKETRÄNING Mia Jönsson FTT14/FTP
DU ÄR VIKTIG!. Varför? Du kan lyfta barnens självförtroende och främja deras välmående. Du kan identifiera styrkor och inge hopp. Du kan ge insikter och.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Anna Johnsson Leg. Sjukgymnast Skånes Onkologiska Klinik, Lund Fysisk aktivitet vid cancersjukdom.
Inspirationsclinic 30/9 Teknikträning 12+ Knubbe Nordqvist.
GULDHJÄLM SVEMOS ORGANISATION  C:\Users\Linus\Documents\Ydre Mk\CROSS\Svemo\SVEMO Organisation.pdfC:\Users\Linus\Documents\Ydre Mk\CROSS\Svemo\SVEMO.
Gæðingakeppni Vanlig tävlingsform på Island Handlar om mest om hästen – en gæðingur Liknande skala som i avel från 5-10 Eget reglemente Spö får ej användas.
UPK-systemet Vägen från elev till ridinstruktör. Elev Eleven börjar rida på ridskolan.
Gnäller din hund under träning och tävling?. Eva Bodfäldt.
Måndag 7 mars Vecka Hästens reaktioner Clinic där vi går igenom hur hästen kan reagera i olika situationer och hur.
Egen träning –eget ansvar 3 PASS I VECKAN MÅN/ONS/LÖR. + ETT EXTRA PASS LÖPNING. NI VÄLJER SJÄLVA VILKET PASS PÅ VILKEN DAG. ATT FUSKA MED ÖVNINGEN ÄR.
LJUSGRÖNA KORTET För dig som vill rida Pay and Jump/Ride på lektionshäst och inte har Grönt Kort.
Weronica Helleberg Idrottslärare Finnbacksskolan
Tillfälle 1 – Vikten av vila
Pojkar-09 Övningar och spel
Sportkörning-vad är det?
Något att tänka på när man söker pengar
Snowboardteknik och analys del 2
Träningsupplägg och säsongsmål Sandåkern Innebandy - Pojkar 08
KURSER OCH UTHYRNING PÅ TFRK
Mål v.10 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Föräldramöte 09 röd
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Hur når vi HbA1c <52 mmol/ml?
Kartövning En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på:
Juniorhopptävling i lag med inverkansbedömning ,
Mats Embertsén Reell kompetens hur går vi vidare.
Spelare: P11, F11/10/09 Tränare: Spelare i P04, F03/04
VÄLKOMNA! Torsdag 21 dec Kl WE-kurs med Amelie
Välkommen till Grönt kort kurs träff 1 Hösten 2017 hos UBRK.
FRIIDROTT ÅR TRÄNINGSLÄRA.
FRIIDROTT ÅR INTRODUKTION.
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
FRIIDROTT ÅR SPRINT.
EN BRA LEKTION Skapa en lektion utifrån fem angivna mål
Julens läger och kurser
Verktyget Utmärkelsen….
UTVECKLINGSGRUPP & TÄVLINGSGRUPP
WORKING EQUITATION Torsdag 5 april kl 18.30
Våga föra din talan – att hantera stress
WORKSHOPS MED ABILIA Kognitiva hjälpmedel, Kommunikationshjälpmedel, Omgivningskontroll & Epilepsilarm 5 NOVEMBER WORKSHOP KOGNITIVA HJÄLPMEDEL.
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Utbildningsplan Blå grupp Gul grupp Röd grupp Grön grupp Vit grupp Dressyr: Ha uppnått förmåga att utveckla hästens gångarter och genomsläpplighet genom användande av sidvärtsrörelser och skolor. Öva upp förmåga att analysera hästens styrkor och svagheter och kunna komma till slutsats hur jag ska förbättra och utveckla den. Hoppning: Banhoppning med fokus på inverkan. Utveckla språngkurvan, Teori: Fördjupad kunskap i exteriör, stallovanor, lastning och transportering av häst. Betydelsen av takt, rytm och följsamhet vid hoppning. Mål: Ha kunskap för att ta ett helhetsansvar för hästens välbefinnande och dagliga skötsel. Ha kunskap om vikten av allsidig träning samt träningsupplägg individanpassat till varje häst. Ökade krav på kvalité i utförande i ridning i såväl hopp som dressyr på olika typer av hästar. Röd grupp Dressyr: Rida olika typer av hästar i god takt och balans. Har kännedom om lösgjordhet och hästens form. Rider små tempoväxlingar med bibehållen takt och balans. Halt från trav och fram i trav igen .Introducera skolor. Hoppning: Trava över bommar på rakt och böjt spår. Inverka på hästen i galopp i lätt sits. Hoppa med anridning i trav och galopp. Hoppa studs med god balans och följsamhet. Teori: Anatomi och fysiologi. Sjukdomslära och foderlära. Programridning och banhoppning. Mål: Fördjupad insikt i de tidigare delarna hur hästen fungerar, exteriör, daglig vård och hantering. Utveckla en känsla för hur jag genom samverkan av hjälperna kan utveckla hästens rörelsemekanik. Genomföra enkla banor med hög kvalitet. Grön grupp Dressyr: Högre krav på samverkan mellan hjälperna. Rida programdelar och kunna förbereda hästen tydligt-halvhalter. Hoppning: Hoppa enkla serier och studs. Hoppa banor med högre krav på väg och följsamhet i lätt sits. Prova på hoppning i terräng för de som önskar. Teori: Olika sjukdomar, hovvård, att tävla, hur går det till? Hästens form och gångarter. Mål: Ökad förståelse för hästen som individ och att alltid sätta hästens välmående i första hand. Få en utökad förståelse för hur du planerar ett ridpass med såväl uppvärmning, övning samt nedtrappning. Vit grupp Dressyr: Befästa vändande hjälper, ställning och böjning. Genomgång framdelsvändning, samsidiga hjälper. Genomgång sidförande hjälper. I galoppen ökad förmåga att rida en mer balanserad galopp. Hoppning: Hoppa enklare banor med fokus på vägarna och balansen. Prova hoppa stigsprång. Teori: Visitation, tillpassning av utrustning, häst vid hand, regler vid självständig ridning, ridning mellan hinder. Mål: Att kunna inverka mera på hästen, variera sin egna sits för att påverka hästens tempo och få förståelse för samverkan mellan hjälperna. Nybörjargrupp Dressyr: Öva utan tät samt att formera avdelning korrekt. Introducera och befästa galopp. Olika ridvägar Hoppning: Bombanor, börja hoppa när galopp är befäst. Balansövningar i lätt sits. Teori: Hur fungerar hästen, ryttarens sits och ridvägar, olika hästraser, färger och tecken. Mål: Fått förståelse för de grundläggande hjälperna, framåtdrivande, förhållande och vändande hjälper. Lära sig att mer självständigt hantera hästen i stallet. Dressyr: Rider med tät, enkla ridvägar, styrövningar, öva lättridning. Hopp: Lätt sits över enstaka bommar Teori: Hästens kroppspråk, borsta, sadla och tränsa. Upp och avsittning korrekt. Mål: Att känna sig trygg i stallet tillsammans med hästen. Kunna sitta avspänt och i balans med god kontroll på sin kropp. Kunna rida hästen i skritt och trav utan ledare.