Massmedia.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Internationell media Samhällskunskap 2.
Advertisements

MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
- att överföra budskap, påverka, mm
Hur använder vi demokratin?
Media Lagar och regler.
 Visa upp vår verksamhet  Kontakter med omvärlden  Möjliggör ett omdefinierat lärande  Öka medborgarnas möjlighet till insyn.
”Den tredje statsmakten”
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
MASSMEDIA Lagar och Regler.
Att använda sig av massmedier
Massmedia och reklam.
MASSMEDIERNA omkring oss
Media.
Massmedia och reklam.
Medievanor.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Medievanor.
Kommunikationsplanens delar
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Hur lagar kommer till. Kap1
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Den svenska författningen
Press och media Så kan pressarbete hjälpa oss att nå en mer demokratisk och solidarisk värld fri från droger.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Diskutera öppna frågor – dela tankar  Dagens tre frågor som ska besvaras:
Media och reklam.
Massmedia.
Upplägget av delkursen massmedia:
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikation och media Föreläsning 13 VT05 Leif Dahlberg.
Jobs and Society NyföretagarCentrum Hyr syns vi i massmedier? Jörgen Bengtson Massmedier och NyföretagarCentrum Mångfald av medier Ingångar till.
Propaganda.
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Förklara kommande examination (20/3)  Dagens fråga som ska besvaras:
Öppen fråga: Läroböckerna säger att ”en demokrati behöver fria media” – Varför frågar jag?
Dagens schema:  Gå igenom dagens schema  Snabb genomgång av föregående lektion  Dagens fråga som ska besvaras: Hur ser lagstiftning och etiska regler.
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Propaganda.
Massmedia.
Så styrs Sverige.
Vem bestämmer i Sverige?
Så möter jag media Martin Karlberg, utbildningsvetenskapliga fakulteten.
Massmedia och reklam.
Massmedia.
Tryck- och Yttrandefrihet
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Kommunikation.
Yttrandefrihet i Sverige.
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
Vem ska besluta om vad? Grundlagar och val i Sverige.
Media TidningarTVRadioInternet. Medias uppgifter Att ge information Att ge information Att förklara Att förklara Att granska Att granska Att underhålla.
Definition En handlingsfrihet för den enskilde att, utan otillbörlig inblandning kunna kommunicera med sin omgivning och med allmänheten oavsett sätt och.
Massmedia regleras av två grundlagar 1.Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter UTAN myndighetskontroll.
Massmedia. Vad är massmedia? Olika medel för att sprida information, t ex:  Tidningar  Tv/radio  Reklam  Internet.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Välkommen till svenska 1
Etiska regler för press, radio och tv
Yttandefrihet och Tryckfrihet
MASSMEDIA.
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas
Ett samarbetsprojekt mellan
Våra medier.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Våra medier.
Medievanor.
Land ska med lag byggas Sveriges Grundlagar.
Presentationens avskrift:

Massmedia

Massmedias uppgift Informera Kommentera Granska → Tredje statsmakten

Sändaren vill nå ut till många människor!

Återföring (=feedback Budskap (=meddelande) Mottagare (=målgrupp= Återföring (=feedback Sändare (=kommunikator)

Medium – hjälpmedel för att nå ut med budskapet Tex. Internet, Radio, Tv,, tidningar, tidskrifter, böcker, CD-skivor, dvd, affischer, reklam, trycksaker etc etc

Kommunikation & opinionsbildning Indirekt Opersonlig Samtidig Enkelriktad Den allmänna opinionen

Olika typer av massmedia Information (upplysning) Propaganda (medveten påverkan) Media vår verklighetsbild?

Massmedia regleras av två grundlagar Tryckfrihetsförordningen (TF) Alla svenska medborgare har rätt att ge ut tryckta skrifter (etableringsfrihet) UTAN myndighetskontroll (censur) Alla svenska medborgare har rätt att ge information till journalister, författare, tidningar m. fl = MEDLARFRIHET OFFENTLIGHETSPRINCIPEN = Alla svenska medborgare har rätt till offentliga handlingar i syfte att undvika maktmissbruk. Gäller inte ex. personlig information eller dok. Om rikets säkerhet

2. Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) Samma regler som TF men för kommunikation via TV, radio, Internet. Myndigheter får inte granska innan sändning (censur). Filmcencur avskaffades 2011.

Får allt sändas/tryckas så länge det inte strider mot TF eller YGL Ja! MEN, ansvarig utgivare kan i efterhand dömas för t ex barnpornografi, hets mot folkgrupp eller förtal. Särskild rättsordning vid tryckfrihetsåtal

Dina medievanor Vilka medier använder du och hur?

Tidningar Press oberoende Läsarvanor har gått ner Pressstöd Ledare Digitala medier ersätter Gratistidningar Pressstöd Press oberoende Ledare

Radio & Tv - etermedia Radiosändningar 1925 Tvsändningar 1956 Public service-, privata- närradiokanaler Tvsändningar 1956 Public service modellen (finansieras genom licens, folkbildning, opartiskt och sakligt) Frihetliga modellen (finansieras av reklam)

Internet – den "nya" medieteknologin Ökad användning – ersätter allt fler medier Bloggar Forum Facebook Instagram Twitter

Vad gör en nyhet? : • Aktuell. Gamla nyheter har läsaren redan hört eller läst om. • Intressera många. Tidningar, TV och radio vänder sig till alla. • Inträffa nära. Vi är mer intresserade av det som händer nära oss eller där människor “hemifrån” är inblandade (närhetsprincipen, både geografisk och kulturell). Andra saker som har betydelse: • Media vill helst vara exklusiva med en nyhet • Nyheten berättar om något som är överraskande eller ovanligt • Nyheten handlar om någon “offentlig person” • Nyheten avslöjar felaktigheter i samhället • Nyheten handlar om lag- eller regelbrott • Nyheten har en rolig vinkel • Det finns bra bilder till nyheten • Det handlar om den lilla människans kamp mot makten

Vad är en nyhet? Vem påverkar urvalet? Nyhetens alla filter… Nyhetsbyråer & dess reportrar (AP, UPI, Reuters, AFP)

Vad är en nyhet? Tre avstånd som påverkar vårt intresse för en händelse: Tidsavståndet – ju längre tid sedan det hände desto mindre nyhetsvärde. Geografiska avståndet – ju längre bort desto mindre nyhetsvärde. ”Kulturella” avståndet – ju mindre kunskaper och förståelse som mottagaren har kring ämnet desto mindre nyhetsvärde. Kännedom Perfekt Intresse Imperfekt Engagemang Presens HÄNDELSE Centrum Omgivning Periferi

Enligt TF och YGL får man ju skriva och sända vad man vill Enligt TF och YGL får man ju skriva och sända vad man vill. Finns det inga regler kring hur en journalist ska arbeta?

Publicistiska spelregler! Ge korrekta nyheter Generös med bemötanden, rätta till när något bli fel! Respekt för människors privatliv Varsam med bilder – inte vilseleda! Hör båda sidor i en konflikt Försiktig med namn! Tänk igenom konsekvenserna…

Allmänhetens pressombudsman Pressens opinionsnämnd

Påtryckare Lobbyister och pr-företag påverkar politiska journalister Personfixering – ”infotainment”

Media och makt Historiskt Makt över innehållet  1970 medier allsmäktiga 1970  dagordningsmakt Makt över innehållet

Vem äger media? Bonnier Schibsted Stenbeck (MTG) Spelar ägarfördelningen någon roll för nyhetsurval?