Språklek med Ajja & Bajja

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
det är den här processen det är fråga om… fortsätt bildspel.
Advertisements

Vad är studiehandledning?
Att hantera två eller flera språk
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Här presenteras några av förskoleklassens aktiviteter
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Specialpedagogiska skolmyndigheten
Ändra till startrubrik
Hur bemöter jag personer som använder kommunikationshjälpmedel
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
verksamhetsförklaring
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
Muntligt Jag kan….
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Språkutveckling - SLI - Neuroloingvistiskt perspektiv
Lära sig leva med cancer
En bild säger mer än tusen ord !
Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation
KOMMUNLEDNINGSKONTORET Komet för föräldrar Ljungby 2008.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Språkförskolekonferens i Lycksele augusti 2014 Maria Levlin
AKK i förskolan Alternativ och kompletterande kommunikation
Språkutvecklande förhållningssätt
Föredragsteknik.
Språklig medvetenhet.
Nycklarna till framgångsrik stresshantering. Anmäld dig redan idag om du …: … känner att du provat allt och vill ha ”nycklar” som verkligen fungerar …
En stund att dela ditt barns vardag
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Psykoterapi för personer med utvecklingsstörning
Välkomna. Oss själva Utvecklare av produkter Standardisering Vi vill förmedla kunskap om Hur vi tänker och fungerar En portal för Hur vi tycker att teknik.
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Projekt ”TAKK för Språket”
Gå inte för fort fram! Anpassa till barnen.
Instruktioner Hur man skriver.
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Hur du tar hand om din kunskap
Läroboken s. 117.
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
Välkommen till Ljungbackens skola!!
Språkhistoria 3.
 Barn har vardagserfarenheter av matematik, tal och räkning innan de kommer till skolan  Skolan ska ge eleverna formella kunskaper i matematik, ett.
Matematik Inte svårare än du gör det!. Vad är matematik? Begrepp Siffror och antal Aritmetik Logik, mönster Problemlösning Rumsuppfattning Mäta, uppskatta.
Välkommen till Nyckelpigans föräldrarmöte Vi som arbetar på nyckelpigan är Batol, Kristin & Veronica.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Talspråk - kommunikation.  Språk är “ett mänskligt system för kommunikation”.  I talande språksystem skapar man mentala symboler (tänker i bilder) som.
Marika Granat, Brålanda skola, Brålanda –
Hållbar kommunikation - systematisk dokumentation av kommunikativa behov och förutsättningar i pedagogisk miljö Sonia Tota, leg.logoped Grundsärskolans.
En bild talar också ett språk, men bilder som inte har ett tydligt symbolspråk kan vara svåra att tyda – som avsändaren vill – om man inte hjälper läsaren.
6A - LÄXOR v. 11 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 11?
Muntlig presentation Svenska 1.
Vad är studiehandledning?
6A - LÄXOR v. 12 Vad händer längre fram? Vad händer vecka 12?
Dubbelcirkel.
Välkomna till vår förberedelseklass
Jiddisch.
Psykiskt funktionsnedsättning
Pronomen Subjekt och objekt
Vecka 39 Onsdag den 27:e september 2017 Dagens namnsdag Dagmar Rigmor.
Kroppsspråk, röst och artikulation
Barn som närstående.
Att kunna prata i grupp. En presentation om språkutvecklande arbete gjort av Carita Jönsson och Pia Håland.
Verksamhetsbeskrivning
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Helhet och allsidighet
Att arbeta språkutvecklande - strategier och metoder
Gemensam ANDT- policy för idrottsföreningar i Mölndals stad
Presentationens avskrift:

Språklek med Ajja & Bajja Elvira Ashby Leg logoped Logopedbyrån Dynamica Hatten Förlag

Ajja & Bajja För barn i tidig språkutveckling Stimulerar till de första orden, och användandet av korta satser

Tilly

www. snicksnacksnoken.se www.facebook.com/snicksnacksnoken

Tecken Tecken är lättare att lära sig än talade ord. Tecknen är ofta konkreta och liknar de begrepp de symboliserar. Man pratar automatiskt långsammare om man tecknar. Tecknen går att hålla kvar längre i tiden än talade ord. Det går att hjälpa barnet att forma tecknen.

Ajja & Bajja Teckenregister – klisterlappar Ljudhärmande ord – onomatopoetika Repetitioner – modellmeningar

“Ajja badar. Bajja ....”

“Mormor fastnar.”

“Mormor lossnar. Mormor åker”

Ajja & Bajja Tre pekböcker: tecken och ord för innelekar, utelekar och vanliga rutiner Dockor, med teaterkuliss och leksaker Lottospel lätt att använda både för att träna språkförstålse och uttrycksförmåga