Statistik om hälso- och sjukvård samt regional utveckling 2016 VERKSAMHET OCH EKONOMI I LANDSTING OCH REGIONER.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sjukskriven vårdpersonal i offentlig kontra privat anställning Undersökning januari 2010.
Advertisements

Socialstyrelsens tillsyn
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2012.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. februari 2012.
Ekonomirapporten. April 2014
Miljönyckeltal för landsting och regioner Nämil 5 nov 2013 Anna Bostedt, Landstinget Västernorrland Sara Eriksson, Västra Götalandsregionen.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
Antibiotikaförsäljning Uppsala län Magdalena Prioux Apotekare, Strama Uppsala län.
Start.
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård Observera! Förändrad statistik för slutenvården fr.o.m. år 2010 Utveckling t.o.m. januari 2013.
Komplement till annan årlig uppföljning
Uppföljning av beslut om begränsad subvention för ARB Thord Redman Avdelningschef.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Verksamhetsanalys Figur F-1. Antal (utanför cirklarna) och procent (inne i cirklarna) som haft kontakt med läkare i olika.
1. 2 Kommuner33 Invånare Yta km 2 Befolkningstäthet Skåne114 invånare per km 2 Sverige23 invånare per km 2 Skåne i siffror 2011.
1 Bättre liv i Skåne. 2 Skåne ─ en dynamisk gränsregion 2,3 miljoner 3,2 miljoner 1,2 miljoner 20 miljoner.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Ekonomirapporten. April 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. April Real procentuell förändring av skatteunderlaget per invånare och år Procent.
Sökning gjord
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Personligt Ombud-nätverksträff 14 oktober 2015, Kävlinge.
Introduktion till hälso- och sjukvården i Sverige April 2016 Hälso- och sjukvård för nyanlända Finns även tillgänglig digitalt på
Vad är landstinget? I Värmland finns tre sjukhus. De finns i Arvika, Karlstad och Torsby. Det finns cirka 30 vårdcentraler. Några är landstingets och några.
Resultat grundkrav och prestationer 2015 PRIO-nätverket
Kartläggning av specialistpsykiatri 2014 Genomförande av kartläggning Analysdag – med vad styr vi psykiatrin? , SKL, Piperska Muren.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
1. 2 Missbruksorganisationer i Stockholm Historik Missbrukskliniker inom och utom psykiatrin Missbrukskliniker inom och utom psykiatrin Olika behandlingstraditioner.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. april 2016 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Jonas Eriksson:
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Årsredovisning 2015 Regionstyrelsen 22 mars 2016.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Tabellerna.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
Kartläggning av huvudmännens styr- och ledningsdokument avseende hälsofrämjande hälso- och sjukvård En exempelsamling Milan Knezevic Presentation.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Jönköpings län.
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
Öppna jämförelser kollektivtrafik 2016
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Jämtland Härjedalen Analysgruppens presentation
Ekonomirapporten, maj 2017 Diagrammen
Länspensionärsråd och tillgänglighetsråd
Antal olyckor januari-november
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Avdelningen för vård och omsorg
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla tabeller
Antal olyckor januari-december
Månadsstatistik till och med april 2017
åkermarkspriser Helår 2016
Regionala Strama Västra Götalandsregionen
Åkermarkspriser helår 2013
Förgröningsrådgivning
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Kostnader för inhyrd personal i hälso- och sjukvården

Samordnad utveckling för god och nära vård
Kostnader för läkemedelsförmån samt läkemedel i slutenvård
Presentationens avskrift:

Statistik om hälso- och sjukvård samt regional utveckling 2016 VERKSAMHET OCH EKONOMI I LANDSTING OCH REGIONER

Förord Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) samlar varje år in och presenterar statistik om verksamhet och ekonomi i landstingen och regionerna. Statistiska Centralbyrån (SCB) som är statistikan­svarig myndighet för insamlingen av den ekonomiska boksluts­sta­tistiken (räkenskapssam­mandraget) ansvarar för den sedan 2007. Uppgifter presenteras på SCB:s hemsida, http://www.scb.se/OE0107/ Här redovisas uppgifter för 2016 och jämförelser med tidigare år. Region Gotland ansvarar för både landstings- och primärkommunal verksamhet och lämnar uppgifter om nettokostnader på totalnivå för hälso- och sjukvården. Den lands­tings­finansierade verksamheten redovi­sas oavsett vem som har producerat den. Den specialiserade vården delas in i färre del­områden jämfört med primärvården, trots att största delen av sjukvårds­kostnaderna finns där. Detta beror på att Socialstyrelsen ansvarar för insamlingen till patientregistret som är ett hälsodataregister, vilket innehål­ler information om alla avslutade vårdtillfällen i den slutna vården och uppgifter om patien­ter som behandlats av läkare i den öppna vården som inte är primärvård. Redovisningen av statistiken följer Verksamhets­indelning för landsting och regioner, VI 2000 som utgår ifrån verksamhetsområden, se länk nedan. Statistiken för verksamhet och ekonomi presenteras också i tabellformat, på SKLs webbplats: https://skl.se/ekonomijuridikstatistik/statistik/ekonomiochverksamhetsstatistik/landstingekonomiochverksamhet.1342.html. Tabellerna publicera­des den 7 juni. Ekonomiuppgifterna är preliminära, till SCB kan ändringar skickas tom den 26 augusti. Till hjälp finns också L-bas 2013 vars syfte är att ange ram för hur redovisningen i landstingen och regionerna kan läggas upp, http://webbutik.skl.se/sv/artiklar/l-bas- 2013.html. Den här presentationen ersätter den rapport med samma namn som tidigare publicerades varje år. Dessa finns på SKL:s hemsida under publikationer. Stockholm i augusti 2017 Peter Fitger Statistiksektionen Avdelningen för ekonomi och styrning

Innehållsförteckning Landstingens och regionernas ekonomi 4 Tandvård 56 Kostnader för hälso- och sjukvård respektive regional utveckling 9 Övrig hälso- och sjukvård 62 Hälso- och sjukvård 13 Läkemedel 67 Vårdplatser 24 Regional utveckling 71 Primärvård 26 Trafik och infrastruktur, samt allmän regional utveckling 76 Vårdcentraler 31 Utbildning och kultur 80 Specialiserad somatisk vård 41 Bilaga 1 Landsting och regioner 85 Specialiserad psykiatrisk vård 49

Landstingens och regionernas ekonomi 2016

Exklusive Region Gotland. Samtliga förvaltningsenheter ingår Exklusive Region Gotland. Samtliga förvaltningsenheter ingår. För åren 2012, 2014, 2015 ingår återbetalning från AFA försäkringar.

Exklusive Region Gotland Exklusive Region Gotland. I pensionsförmånerna ingår löneskatt, dessa redovisas inom linjen.

De totala kostnaderna ökade med nästan 16 miljarder i jämförelse med 2015. Exklusive köp från landsting och regioner ökade kostnader med 15 miljarder.

De totala intäkterna ökade med närmare 20 miljarder i jämförelse med 2015. Exklusive försäljning till landsting och region ökade intäkterna med 19 miljarder.

Kostnader för hälso- och sjukvård respektive regional utveckling 2016

Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. Nettokostnaden för hälso- och sjukvården ökade med 10 miljarder och närmare 2 miljarder för regional utveckling. Totalt 14 miljarder i jämförelse med 2015. Nettokostnad är bruttokostnad minus bruttointäkt. I jämförelsestörande poster ingår utbyggnad av tunnelbana, mark-försäljning i Uppsala, försäljning av vårdcentral och aktiverade statsbidrag i Sörmland, fastighetsavyttring i Kronoberg och kompletterande avskrivningar i Västmanland. I posten Övrigt ingår pensions-utbetalningar och ränteintäkter. För Region Gotland redovisas endast nettokostnader för hälso- och sjukvård.

Nettokostnader per område 2016 Nettokostnader är de kostnader som finansieras med skatter, generella statsbidrag och finansnetto. 2016 minskade nettokostnaderna med en procent för primärvården och ökade med en procent för den specialiserade somatiska vården. I övrig hälso- och sjukvård ingår bl a funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet samt ambulans- och sjuktransporter.

Nettokostnad per invånare för hälso- och sjukvård samt regional utveckling 2016 2015 var genomsnittlig nettokostnad för riket 27 351 kronor/invånare

Hälso- och sjukvård 2016

Investeringarna uppgick till drygt 9 miljarder. Exklusive Region Gotland

Nettokostnader för hälso- och sjukvård efter område 2016 Ingen procentuell förändring i jämförelse med 2015. I övrig hälso- och sjukvård ingår bl a funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet samt ambulans- och sjuktransporter.

Nettokostnader per invånare för hälso- och sjukvård efter område i procent 2016 Vissa kostnadsskillnader förklaras av skillnader i ansvar hos landstingen och regionerna. Det finns också strukturella skillnader så som demografiska förhållanden, sjuklighet och geografi. 2015 var genomsnittliga nettokostnader för riket 24 563 kronor/invånare

Olika kontakttyper i hälso- och sjukvården För telefonkontakterna gäller att de ska avse ”kvalificerad sjukvård” som journalförts och ersatt ett ”vanligt” besök. För definitioner av kontakttyper, se verksamhetsindelning VI2000 och länk i förordet.

Hälso- och sjukvårdsbesök i tusental hos olika personalkategorier 2016 Totalt i hälso- och sjukvården gjordes nästan 69 miljoner besök, varav 61 procent av besöken skedde i primär-vården, 30 procent i den somatiska vården och 8 pro-cent i den psykiatriska vården. Annan vårdgivare utförde 35 procent av besöken. Antal besök ökade med nästan 1 miljon besök i jämförelse med år 2015.

Besök och telefonkontakter per vårdområde i tusental 2016 Av primärvårdens 58 miljoner vårdkontakter (besök och telefonkontakter ) utgjorde mottagnings- och hembesöken drygt 39 miljoner. Telefonkontakterna var drygt 16 miljoner. I övrig hälso- och sjukvård ingår ambulans- och sjuktransporter, sjukresor, funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet, social verksamhet, folkhälsofrågor, FoU samt övrigt som inte redovisas under något annat område.

Mottagningsbesök, hemsjukvårdsbesök, dagsjukvårdsbesök och hembesök i tusental hos läkare och annan personal 2016 Totalt gjordes 69 miljoner besök inom alla vårdområden, varav 28 miljoner utfördes av läkare och närmare 41 miljoner av annan hälso- och sjukvårdspersonal än läkare. I övrig hälso- och sjukvård ingår ambulans- och sjuktransporter, sjukresor, funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet, social verksamhet, folkhälsofrågor, FoU samt övrigt som inte redovisas under något annat område.

Genomsnittligt antal besök i hälso- och sjukvården, per invånare och vårdområde 2016 I övrig hälso- och sjukvård ingår ambulans- och sjuktransporter, sjukresor, funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet, social verksamhet, folkhälsofrågor, FoU samt övrigt som inte redovisas under något annat område. Genomsnittligt antal besök för riket var även 6,9 år 2015

Förändring av besöken i hälso- och sjukvården 2012-2016 Besöken består av mottagningsbesök, hembesök, hemsjukvårdsbesök och dagsjukvårdsbesök. Totalt gjordes nästan 69 miljoner besök i hälso- och sjukvården, en ökning med en miljon sedan 2015. Ökningen har främst skett hos annan vårdpersonal än läkare.

Besöksutveckling perioden 2006-2016 De senaste årens utveckling visar att ökningen av besöken sker hos annan personal än läkare. Vaccinering mot influensan (HN1N1) ingår inte år 2009 och 2010.

Vårdplatser 2010-2016

Genomsnittligt antal disponibla vårdplatser efter verksamhetsområde Definitionen av disponibel vårdplats ändrades av Socialstyrelsen 2013.

Primärvård 2016

Primärvården svarar för befolkningens behov av grundläggande medicinsk behandling, omvårdnad, förebyggande arbete och rehabilitering som inte kräver sjukhusens medicinska och tekniska resurser. Primärvård är inte synonymt med verksamhet på vårdcentraler. Basal mödra- och barnhälsovård ingår i primärvård oavsett var den bedrivs.

Nettokostnader i primärvården 2015-2016 Primärvården ansvarar för medicinsk behandling, omvårdnad, förebyggande arbete och rehabilitering som inte kräver sjukhusens medicinska och tekniska resurser. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen

Kostnader och intäkter för primärvård 2015-2016 Investeringarna uppgick till 209 miljoner kronor. Exklusive Region Gotland

Nettokostnader per invånare för primärvården 2016 Exklusive läkemedelsförmånen. Den genomsnittliga kostnaden för riket 2015 var 4 230 kronor/invånare.

Av dessa drevs 486 i privat regi, dvs 42 procent. Vårdcentraler 2016 Antalet vårdcentraler var 1 144 stycken 2016, en minskning med 6 stycken från 2015. Av dessa drevs 486 i privat regi, dvs 42 procent.

Besök och telefonkontakter i primärvården per delområde 2016 Läkarbesöken minskade med drygt 200 000 besök i jämförelse med 2015. Här ingår inte hemsjukvårdsbesök. Besöken hos andra personalkategorier ökade med drygt 700 000 besök i jämförelse med 2015. För mödra- och barnhälsovården besök/kvinna resp. barn. Telefonkontakterna ökade med närmare 140 000 stycken i jämförelse med 2015. I besöken ingår mottagningsbesök, hembesök, hemsjukvårdsbesök.

Allmänläkarvård 2016 Ett hembesök = 2 mottagningsbesök En telefonkontakt = 1/3 av ett mottagningsbesök Produktionskostnad per vårdkontakt 2015 var 1 468 kronor. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen.

Sjuksköterskevård 2016 Ett hembesök = 2 mottagningsbesök En telefonkontakt = 1/3 av ett mottagningsbesök Produktionskostnad per vårdkontakt 2015 var 501 kronor.

Mödrahälsovård 2016 Besök hos andra personal-kategorier än läkare har antagits motsvara 40 % av ett läkarbesök. Ett hembesök motsvarar 2 mot-tagningsbesök och en telefon-kontakt motsvarar 1/3 mottag-ningsbesök. Produktionskostnaden per vårdkontakt 2015 var 2 047 kronor.

Barnhälsovård 2016 Besök hos andra personal-kategorier än läkare har antagits motsvara 40 % av ett läkarbesök. Ett hembesök motsvarar 2 mot-tagningsbesök och en telefon-kontakt motsvarar 1/3 mottag-ningsbesök. Produktionskostnaden per vårdkontakt 2015 var 1 624 kronor.

Fysio- och arbetsterapi 2016 Besök hos andra personal-kategorier än läkare har antagits motsvara 40 % av ett läkarbesök. Ett hembesök motsvarar 2 mot-tagningsbesök och en telefon-kontakt motsvarar 1/3 mottag-ningsbesök. Produktionskostnaden per vårdkontakt 2015 var 491 kronor.

Primärvårdsansluten hemsjukvård 2016 Besök hos andra personalkategorier än läkare har antagits motsvara 40 % av ett läkarbesök. Ett hembesök motsvarar 2 mottagningsbesök och en telefonkontakt motsvarar 1/3 mottagningsbesök. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen.

Övrig primärvård 2016 I övrig primärvård ingår bl a ungdomsmot-tagningar, medicinsk fotvård, t ex grupper för rökavvänjning och vaccinationskostnader. Besök hos andra personalkategorier än läkare har antagits motsvara 40 % av ett läkarbesök. Ett hembesök motsvarar 2 mot-tagningsbesök och en telefonkontakt motsvarar 1/3 mottag-ningsbesök.

Sluten primärvård 2016 Landsting/region Vårdtillfällen Halland 117 Värmland 133 Gävleborg 281 Jämtland 251 Västerbotten 1 124 Norrbotten 1 749 Summa 3 655 Sluten primärvård innebär observationsplatser där viss allmänvård och lättvård bedrivs. Sluten primärvård ges till patient vars tillstånd kräver resurser som inte kan tillgodoses inom öppen vård eller hemsjukvård. Den bedrivs dygnet runt och kräver inskrivning. Antalet vårdtillfällen 2015 var 3 800.

Specialiserad somatisk vård 2016

Specialiserad somatisk vård definieras som hälso- och sjukvårdsverksamhet som kräver mer specialiserade åtgärder än vad som kan ges i primärvård. Här redovisas hälso- och sjukvård som i huvudsak bedrivs på sjukhus men även specialiserad vård på specialistmottagningar och vårdcentraler. Den specialiserade somatiska vården omfattar till exempel medicinsk och kirurgisk vård.

Nettokostnader i den specialiserade somatiska vården 2015-2016 Specialiserad somatisk vård utförs huvudsakligen på sjukhus, men även på specialistläkarmottagningar och vårdcentraler. Den specialiserade somatiska vården är t ex uppdelad i medicinsk och kirurgisk vård.

Kostnader och intäkter för den specialiserade somatiska vården

Nettokostnad per invånare i den somatiska specialistvården 2016 Den genomsnittliga nettokostnaden 2015 var 13 239 kronor/invånare

Specialiserad somatisk vård 2016 Besök hos andra personalkategorier antas motsvara 40 % av ett läkarbesök. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen. Produktionskostnaden per vårdkontakt 2015 var 3 387 kronor.

Specialiserad somatisk vård 2016 Besök hos andra personalkategorier än läkare antas motsvara 40 % av ett läkarbesök. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen. Specialiserad somatisk dagsjukvård omfattar dagkirurgi, dagmedicin och övrig dagsjukvård. Dagmedicin omfattar bl a dialys- och cytostatika-behandling samt diabetesvård. Övrig dagsjukvård omfattar bl a medicinsk dagrehabilitering. Produktionskostnaden per vårdkontakt 2015 var 6 014 kronor.

Specialiserad somatisk vård 2016 Besök hos annan personalkategori än läkare antas motsvara 40 % av ett läkarbesök. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen. Arton huvudmän har uppgivit en kostnad.

Specialiserad psykiatrisk vård 2016

Specialiserad psykiatrisk vård omfattar slutenvård (heldygnsvård) och öppenvård, specialiserade insatser vid psykisk sjukdom/psykisk funktionsnedsättning. Området omfattar allmän psykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, rättspsykiatri och beroendevård. Beroendevård är vård av personer med missbruk av alkohol eller andra droger, matmissbruk, dator-, spel- eller sexmissbruk.

Nettokostnader i den psykiatriska specialistvården 2015-2016 Den specialiserade psykiatriska vården omfattar sluten och öppen vård, specialiserade insatser vid psykisk sjukdom/psykisk funktionsnedsättning. Området omfattar allmän psykiatri, barn- och ungdomspsykiatri, rättspsykiatri och beroendevård.

Kostnader och intäkter för den specialiserade psykiatriska vården 2015-2016 Investeringarna uppgick till 2,8 miljarder kronor 2016 Exklusive Region Gotland

Nettokostnader per invånare i den specialiserade psykiatriska vården 2016 2015 var den genomsnittliga nettokostnaden/invånare 2 156 kronor

Psykiatrisk vård 2016 Besök hos andra personalkategorier än läkare antas motsvara 40 % av ett läkarbesök. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen. Produktionskostnaden per vårdkontakt 2015 var 4 528 kronor.

Psykiatrisk vård 2016 Besök hos andra personalkategorier än läkare antas motsvara 40 % av ett läkarbesök. Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen.

Tandvård 2016

Tandvård omfattar all tandvård inklusive förebyggande tandvård som bedrivs på allmänna tandvårdskliniker och som ges till personer från det kalenderår de fyller 20 år (from år 2017 års statistik det år de fyller 21 år). I delområdet tandvårdsstöd redovisas uppsökande och nödvändig tandvård som ges till personer med stort omvårdnadsbehov som led i sjukdomsbehandling, tandvård till personer med vissa långvariga sjukdomar eller funktionsnedsättningar samt oralkirurgiska åtgärder. Allmäntandvård till barn och ungdomar omfattar den tandvård (som inte är specialisttandvård) som landstingen och regionerna enligt tandvårdslagen är skyldiga att erbjuda upp till de fyller 20 år. Några landsting/regioner har en högre åldersgräns. Under specialisttandvården redovisas tandvård som utförs vid specialistkliniker men även privatpraktiserande specialisttandläkare i form av exempelvis tandreglering och tandvård vid tandlossningssjukdomar. Specialisttandvården omfattar insatser för barn, ungdomar och vuxna.

Nettokostnader för tandvård 2015-2016 Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen Allmäntandvård för vuxna omfattar all tandvård som bedrivs på allmänna tandvårdskliniker och som ges till personer från det kalenderår de fyller 20 år (from verksamhetsåret 2017 det år de fyller 21 år). Tandvårdsstöd ges till personer med stort omvårdnadsbehov, som led i sjukdomsbehandling, tandvård för personer med vissa långvariga sjukdomar eller funktionsnedsättningar samt oralkirurgiska åtgärder. Allmäntandvård för barn och ungdomar (inte specialisttandvård) ges upp till upp till 20 år (from 2017 21 år och är kostnadsfri. Vissa landsting och regioner ger fri tandvård ytterligare några år. Specialistvården omfattar insatser för både barn, ungdomar och vuxna. Här ingår t ex tandreglering och tandlossningssjukdomar.

Kostnader och intäkter för tandvård 2015-2016 Investeringarna uppgick till 217 miljoner kronor 2016. Exklusive Region Gotland

Nettokostnader per invånare för tandvården 2016 Den genomsnittliga nettokostnaden i riket 2015 var 574 kronor

Allmäntandvård för vuxna och tandvård för patienter med särskilda behov avser 20 år och äldre. Allmäntandvård barn och unga avser 0-19 år Listade barn och unga avser 3-19 år. Läkemedel inom läkemedelsförmånen ingår inte i nettokostnaderna.

Övrig hälso- och sjukvård 2016

Under övrig hälso- och sjukvård redovisas ambulans- och sjuktransporter, sjukresor, funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet, social verksamhet, folkhälsofrågor, FoU samt övrigt som inte redovisas under något annat område. Under funktionshinders-/hjälpmedelsverksamhet redovisas bl a kostnader för hjälpmedelscentraler (t ex hörcentraler, syncentraler, instrumentverkstäder) och ortopedisk verksamhet. Under social verksamhet redovisas barn och ungdomsvård samt insatser i form av rådgivning och annat personligt stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). I FoU ingår forskning och utveckling som framförallt bedrivs inom de medicinska fakulteterna. Kostnaderna kan vara svåra att särskilja då verksamheten ofta är nära integrerad med den kliniska verksamheten. Den kliniska forskningen vid undervisningssjukhusen är i princip statligt finansierad.

Nettokostnader för övrig hälso- och sjukvård 2015-2016 Exklusive läkemedel inom läkemedelsförmånen. Här ingår ambulans- och sjuktransporter, sjukresor, funktionshinders- och hjälpmedelsverksamhet, social verksamhet, folkhälsofrågor, FoU samt övrigt som inte redovisas under något annat område. Under funktionshinders-/hjälpmedelsverksamhet ingår bl a kostnader för hjälpmedelscentraler och ortopedteknisk verksamhet. Under social verksamhet redovisas barn- och ungdomsvård. Här redovisas även stöd enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Kostnader och intäkter för övrig hälso- och sjukvård 2015-2016 Exklusive Region Gotland

Nettokostnader per invånare för övrig hälso- och sjukvård Den genomsnittliga nettokostnaden 2015 var 2 072 kronor/invånare

Läkemedel 2016

Läkemedel Läkemedel förskrivs antingen på recept eller ordineras på rekvisition. Någon skarp gräns mellan vilka läkemedel som förskrivs på recept eller ordineras finns inte. En patient kan få samma läkemedel distribuerat på olika sätt vid olika tillfällen och hos olika vårdgivare. Läkemedelsförmånen regleras i lag om läkemedelsförmåner m.m. (2002:160) och reglerar skydd mot höga kostnader vid inköp av läkemedel som omfattas av förmånen. En särskild nämnd inom Tandvårds- och läkemedelsverket (TLV) beslutar om vilka läkemedel som ska ingå och till vilket pris. Receptet måste också vara försett med förskrivarens arbetsplatskod för att patienten ska få ta del av förmånen. Patienten betalar en del av kostnaden när apoteket expedierar läkemedlet, resten av kostnaden står landstinget där patienten är bosatt för. Ett läkemedel som omfattas av läkemedelsförmånen ger rätt till högkostnadsskydd. Rekvisitionsläkemedel utgörs till största delen av läkemedel som ges i den slutna vården, men förekommer även i öppenvården (specialiserad öppenvård, primärvård, tandvård). En stor del av rekvisitionsläkemedlen är preparat som har höga kostnader eller som används för att behandla allvarliga tillstånd.

Kostnader för läkemedel inom läkemedelsförmånen per invånare 2016 Den genomsnittliga kostnaden/invånare i riket 2015 var 2 072 kronor. Läkemedel inom förmånen uppgick till drygt 23 miljarder, en ökning med 2 miljarder från 2015. Exklusive kostnader för läkemedel inom tandvård.

Kostnader för rekvisitionsläkemedel per invånare 2016 Genomsnittskostnaden för riket 2015 var 826 kronor/invånare. Läkemedel på rekvisition uppgick till drygt 8 miljarder, en minskning med 1 miljarder från 2015.

Regional utveckling 2016

Under regional utveckling redovisas trafik och infrastruktur, allmän regional utveckling, kultur och utbildning. Arbetet inom regional utveckling sker ofta i nära samverkan med bl a näringsliv och kommuner. Gemensam finansiering är vanlig.

Kostnader och intäkter för regional utveckling 2015-2016 Investeringarna uppgick till 1,6 miljarder kronor 2016 Exklusive Region Gotland

Nettokostnader för regional utveckling i procent 2016 Nettokostnaderna för trafik och infrastruktur ökade med 2 procent i jämförelse med 2015.

Nettokostnader per invånare för regional utveckling 2016 Genomsnittliga nettokostnaden 2015 var 2 810 kronor/invånare

Trafik och infrastruktur, samt allmän regional utveckling 2016

Under trafik och infrastruktur redovisas anslag/stöd till trafikbolag, andra persontransporter, investeringar inom tele- och datakommunikationer, vägbygge mm. I allmän regional utveckling ingår t ex externt miljöarbete och bidrag till stiftelser som t ex Skärgårdsstiftelsen. Lagen om kollektivtrafik (2010: 1 065) trädde ikraft 1 januari 2012. Den innebär att landsting/region ansvarar ensamma, eller tillsammans med kommunerna för kollektivtrafik i länet. En regional kollektivtrafikmyndighet finns i 16 landsting/regioner år 2016.

Nettokostnader för trafik och infrastruktur samt regional utveckling 2015-2016 Exklusive Region Gotland Lagen om kollektivtrafik (2010:1 065) trädde i kraft 1 januari 2012 och innebär att landsting och regioner ansvarar ensamma eller tillsammans med kommunerna för kollektivtrafiken i länet. En regional kollektivtrafikmyndighet finns i 16 landsting/regioner. Under näringsliv och turism redovisas t ex driftsbidrag till ALMI, Företagspartner AB och regionala samverkansorgan, under Lokal utveckling t ex stöd till landsbygdsutveckling. Under Övrig regional utveckling redovisas bl a kostnader för arbetsmarknadsåtgärder och externt miljöarbete.

Kostnader och intäkter för trafik och infrastruktur samt regional utveckling 2015-2016 Exklusive Region Gotland

Utbildning och kultur 2016

Inom utbildning kan landstingen och regionerna kan vara huvudmän för naturbruksgymnasier och för folkhögskolor. De senare åren har huvudmannskapet succesivt överlåtits till kommuner och privata aktörer. Inom kultur har landstingen och regionerna ansvar för verksamhet vid länsteatrar, länsbibliotek och länsmuseer. Bidrag ges till bildningsförbund och föreningsliv på länsnivå.

Nettokostnader för utbildning och kultur 2015-2016 Exklusive Region Gotland Verksamhetsuppgifter för utbildning i form av elev- och studerandeveckor finns i tabellbilaga för verksamheten på SKL:s hemsida https://skl.se/ekonomijuridikstatistik/statistik/ekonomiochverksamhetsstatistik/landstingekonomiochverksamhet.1342.html ,tabell V36.

Kostnader och intäkter för utbildning 2015-2016 Exklusive Region Gotland

Kostnader och intäkter för kultur 2015-2016 Exklusive Region Gotland

Bilaga 1 Landsting och regioner Stockholms läns landsting Västra Götalandsregionen * Region Uppsala * Landstinget i Värmland Landstinget Sörmland Region Örebro län * Region Östergötland * Region Västmanland * Region Jönköpings län * Landstinget Dalarna Region Kronoberg * Region Gävleborg * Landstinget i Kalmar län Landstinget Västernorrland * Region Gotland * Region Jämtland Härjedalen * Landstinget Blekinge Västerbottens läns landsting Region Skåne * Region Norrbotten * Region Halland * * Dessa landsting/regioner har ett utökat ansvar för regional utveckling, så även Region Gotland som är en kommun med landstingsansvar.

Upplysningar om innehållet Anna Häggqvist, anna.haggqvist@skl.se, 08-452 77 05 Therese Ekdal, therese.ekdal@skl.se, 08-452 73 65 Einar Sjölund, einar.sjolund@skl.se, 08-452 79 50