Hur ska vi transportera?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Demonstration Klicka på första bilden och sedan bildspel så går bildspelet automatiskt. Avsluta med esc.
Advertisements

Semester eller semesterpaket?
Välkommen till en kort beskrivning av nyttan med att använda MPS, en ORR®- produkt från ITERIT AB. MPS, material och produktionsstyrning, ett hjälpmedel.
FOKUSERA PÅ FÖRJÄNSTEN!
1. Varför finns det pengar?
Kort tillbakablick Vem startar ett eget företag, och hur gör man?
FL 3 kap 4,7,9,10,17 Förra kapitlet visade hur efterfrågan och utbud samspelar på marknaden. Under vissa förutsättningar sades att de kommer mötas i jämvikt.
Samhällsekonomi 2.
Roland Carlsson Flödeskartläggning.
Hur ska vi transportera?
Logistikens grunder 20p Mål
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Prissättning Ta hänsyn till: kostnaderna konkurrenternas priser
DAGENS TEMA Lagerlokalisering!.
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
Logistik, Business Logistics
Miljarder möjligheter på en plats!
Kapitel 10 Kalkyler med täckningsbidrag.
Ruttplanering Vad är det??.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Kapitel 11 Prissättning.
Vilka var de viktigaste lärdomarna från caset?
Vad kostar resan? Det är svårare att sätta priset på en resa idag för det finns fler aktörer och många olika faktorer som spelar in.
Aktiviteter och upplevelser
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
…och vi startar med lite repetition
Resmål och resvägar Val av transport.
Räkenskapsanalys Teoriboken: block 5
marknadsförarens verktygslåda
Anslutningspris för fiber till villa
Logistik vid husbyggnad
Val av transport till resmålet.
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
…och vi startar med lite repetition
DB SCHENKERdirect Snabba trasporter av partigods
Verktygslåda Konceptmoduler Konsulttjänster DB SCHENKERconcepts Specialdesignade transport- och logistiklösningar.
Logistik, Business Logistics
Landtransport Sverige Norge
Landtransport Sverige Finland
Dagens Fö Cyklett, rapport 2 Leveransservice Lite repetition SL
TULL ex.20% En tröja tillverkas i Sverige. Kostar 100kr Nytt pris i utlandet: 120 kr Priset stiger när tröjan skickas utomlands, eftersom landet dit tröjan.
Produktens olika delar
Presentation av Möblia Hyllsystem AB
Konsumenträtt Kap. 8.
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
Roland Carlsson.  Att skapa en bild av en produkts flödesväg från leverantör till kund (kan även vara t ex enbart genom den egna produktionen)  Att.
Roland Carlsson Strategisk Logistik 2016 Roland Carlsson Ruttplanering.
Räkna ut resultat Intäkter − Kostnader = Resultat.
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
ENSAM ÄR INTE STARK.
Ruttplanering Vad är det??.
Räkna ut priset Först måste man räkna ut vad varan kostar. Två kostnader: fakturakostnad (det man ska betala till tillverkaren) hemtagningskostnad (frakt,
Hållbarhet och spelansvar
Transportmedel vid export 2013
Information på Uppföljningsmöte
KAPITEL 9 Pris och moms.
Nollpunkten – en varningssignal
Produkt, pris, plats och påverkan
Avtalsvillkor för fiberanslutning
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel
Sveriges bagare och konditorer
Näringslivets landtransporter 2016, inrikes
Den första Ingenjören rapporter/utredningar/analyser
Information på Uppföljningsmöte
Transport & handel.
Övningstillfälle Följande skall vi gå igenom under övningspasset.
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel hösten 2016
Näringslivets inrikes transporter, 2017
Presentationens avskrift:

Hur ska vi transportera? Någon sa en gång: ”Man kan tjäna nästan lika mycket på transporterna som på det man transporterar” Kanske kan vara sant ibland men hur ska man välja? Finns mycket att välja på ?

Vad kostar minst? ? Hur ska vi jämföra?

Vad är det som kostar? Partiformningsproblemet har vi sett förut Transportproblemet då? SEK Orderstorlek Lagringskostnad Optimal orderstorlek Ordersärkostnad SEK Transporttid Lagringskostnad Transportkostnad

Ett räkneexempel Ett företag i Linköping importerar TV-apparater från Japan. Dessa transporteras med båt från Japan till Norrköping och därifrån vidare till Linköping med lastbil. Totalt genomförs fyra leveranser/år. Varje leverans består av 100 st TV-apparater. Båttransporten tar i genomsnitt tre veckor och biltransporten en timma. Eftersom båtens ankomsttid till Norrköping är lite osäker kan man inte beställa biltransporten förrän man vet att varorna har lastats av från båten i Norrköping. Detta innebär att man tvingas lägga in apparaterna i ett lager i hamnen. Här ligger de i genomsnitt en vecka innan de transporteras vidare. Vid ankomsten till Linköping läggs apparaterna på lager i väntan på försäljning. Den genomsnittliga lagernivån i detta lager är 50 st TV-apparater inkl ett säkerhetslager om 25 st som man måste hålla då man inte riktigt litar på att leveranserna kommer då de ska. Inköpspriset för en TV-apparat är 2000 kr. Båttransporten kostar 100 kr/st. Biltransporten kostar 25 kr/st. Transportförsäkringen kostar 80 kr/st (betalas i efterskott och anses därför inte belasta kapitalbindningen. Företaget tillämpar en generell lagerränta i alla led om 30%. Vad är den totala kostnaden för transporten och kapitalbindningen? Rita flödet och beräkna kostnaden.

Fler övningsuppgifter finns i filen Eget räkneexempel Det finns en möjlighet att i stället flyga in TV-apparaterna från Japan. Fraktkostnaden blir givetvis betydligt dyrare men å andra sidan minskar kapitalbindningen då man genom detta importerar färre apparater åt gången. I flygalternativet anländer godset till Kungsängen i Norrköping där det direkt lastas på lastbil för vidare transport till Linköping. Eftersom flyget är mycket pålitligt vad gäller ankomsttid kan omlastning från flyg till bil ske utan mellanlagring. Hela transporten, flyg och lastbil, tar en dag. Också beroende på att flygtransporten är mera pålitlig så kan man i Linköping eliminera säkerhetslagret. Det genomsnittliga lagret blir därför 25 st. Varje leverans består av 20 st TV-apparater och det totala priset för transporten, flyg och bil, är 250 kr/st. Eftersom det är mindre risk för godsskador och svinn i detta transportalternativ så får man en lägre kostnad för försäkringen. Försäkringspremien blir 30 kr/st (villkor som förut). I övrigt gäller samma förutsättningar som tidigare. Vad blir den totala kostnaden för transporten och kapitalbindningen i detta fall? Rita upp flödet och beräkna transportens totala kostnad. Räkna med att året har 360 dagar. Fler övningsuppgifter finns i filen Uppg o losn trpjmf.pdf

Transportjämförelser Vad gäller? Handlar alltid om att jämföra två eller flera alternativ Det är jämförelsen som är intressant. Inte den kostnad man räknar fram. Många faktorer spelar in. Det är viktigt att ta hänsyn till samma saker i de olika alternativen.

Tre nyckelord för effektiva transporter Frekvens Hastighet Tillförlitlighet

Val av transportmedel/ transportupplägg Påverkande faktorer Transportsätt (bil, järnväg, båt, flyg) Emballagekostnader Transportförsäkring Kapitalbindning i varor under transport

Val av transportmedel/ transportupplägg Fler påverkande faktorer Kapitalbindning i lager Marknadsföringsfördelar Miljöfrågor

Distribution Vad distributionens uppgift är, vad det handlar om, blir extra tydligt när man betraktar....

Logistikens fem rätt! Rätt produkt Rätt plats Rätt tid Rätt kvantitet Rätt kvalitet Kort sagt: Det handlar om att öka värdet genom att skapa tids- och platsnytta

Logistikens fem rätt! Dessa fem rätt ska inte bara vara rätt. De ska dessutom göras till lägsta möjliga kostnad

Vad påverkar kostnaden? Godsvolymer, -flöden, -typer Transportrationalisering, effektivare transportlösningar Lagstiftning Svängningar, störningar Leveransservice

Total distributionskostnad Transportkostnad Kostnad för lagerlokal/terminal (Lagerhållning) Kostnad för lagervaror (Lagerföring) Hanteringskostnad Förpackningskostnad Kostnad för administration, kommunikation/informationsöverföring etc Vilka kostnader är fasta respektive rörliga?

Leveransservice - ett konkurrensmedel Kan sägas bestå av två delar Kärnservice: Det som alltid måste uppfyllas. Vad kunden tar för givet. Perifer service: Det som ger mervärde. Vad kunden inte tar för givet. KAN VARIERA FÖR OLIKA ARTIKLAR OCH FÖR OLIKA KUNDER.

Olika syn på leveransservice Kund och leverantör kan ofta ha olika syn på leveransservice Leverantörens syn: Från mottagning av ordern till att utleveransen är gjord? Kundens syn: Från att första kontakten tas till att produkten är förbrukad?

Leveransservice Vad består den av? Några exempel på ingående delar Lagertillgänglighet Leveranstid Leveranspålitlighet Leveranssäkerhet

Leveransservice Vad består den av? Några fler exempel på ingående delar Information Kundanpassning Flexibilitet Dilemmat: God service ger högre försäljning men samtidigt ökar kostnaderna. Hur hitta rätt nivå?

Principiellt samband Intäkter/Kostnader SEK Kostnad Intäkt Servicenivå

Frågor kring leveransservice -för att finna rätt nivå Vad erbjuder konkurrenterna? Vad kräver kunden och vad behöver kunden egentligen? Vad ger ökad service i merförsäljning? Vad kostar leveransservicen? Leveransservice är alltid en avvägning mellan kostnader och intäkter