UTBILDNINGAR SLUTFÖRDA 2015 RAPPORT mars 2017

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSO Skåne Ett samarbetsprojekt mellan HSO Skåne och Furuboda Arbetsmarknad Finansierat av Arvsfonden De Offentliga Arbetsgivarnas Ansvar DOA.
Advertisements

Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Arbetsmarknadsrapport Syftet är att redovisa hur och med vilka insatser Arbetsförmedlingen arbetar för att förbättra arbetsmarknadens funktionssätt.
INCLUSIVE CITY.
UTBILDNINGAR SLUTFÖRDA 2015 RAPPORT FEBRUARI 2017
Dubbel Yrkesutbildning
Tillväxtverket 11 november 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
LSS – Daglig verksamhet
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Fristående anordnare – Stockholms stad
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Kan utlandsfödda minska bristen på civilingenjörer?
De stora lärargrupperna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Samhällskunskap i gymnasieskolan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Svenska i gymnasieskolan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Elev- och Föräldraenkät
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kommunikationsplan Bilaga 11 till överenskommelsen mellan Hudiksvalls kommun och Arbetsförmedlingen gällande samverkan för att minska arbetslösheten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Fokus Framtid - Etablering för välfärd.
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Norrtåg Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: SJ AB Trafikslag: Tåg Sträcka:
Kundundersökning mars 2016 Operatör: Tågkompaniet Trafikslag: Tåg
Plan för lika rättigheter och möjligheter 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Välkomna till gymnasieinformation
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Akademikerförbundet SSR
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam elevenkät 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Hemläxa Johan, Maria och Mats.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Nyckeltal äldreomsorg för GR - kommunerna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Insatser och åtgärder för att stärka sfi-resultaten I NACKA
Arbetsförmedlingen.
Vägledning för framtidens arbetsmarknad
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
IQs Alkoholindex 2018.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Rekrytering med lokala jobbspår
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Vuxenutbildning 2019 i Stockholms län
Presentationens avskrift:

uppföljning AV vuxenutbildning i Göteborgsregionen, Malmö stad och Stockholms stad UTBILDNINGAR SLUTFÖRDA 2015 RAPPORT mars 2017 Uppföljning vuxenutbildning

UNDERSÖKNINGENS GENOMFÖRANDE Gymnasiala yrkesutbildningarnas effekt i Göteborgsregionen, Stockholms- och Malmö stad Urval 3 311 elever som läst yrkesutbildningar Avslutat sina studier under 2015 Minst ett betyg Metod Enkätutskick via e-post Enkätutskick via SMS Telefonintervjuer Uppföljning vuxenutbildning

För eleven Före Under Efter Copyright © Splitvision Research. All rights reserved. www.splitvisionresearch.se

Elevernas berättelser - skapa scenarier Vilken berättelse av elevens resa vill ni göra? Hitta elevernas avgörande ögonblick (critical moments). Utifrån de här scenarierna fastställ vilka data som behövs/vilka frågor som behöver ställas för att kunna illustrera berättelserna och ge svar. -Före- -Under- -Efter-           Copyright © Splitvision Research. All rights reserved. www.splitvisionresearch.se

Rapporten Rapporten består av två delar. Den här powerpointrapporten beskriver utfallet av undersökningen, summering och analys. Det finns även en teknisk rapport som ger en fördjupad bild av bortfallet och inkluderar enkäten. Uppföljning vuxenutbildning

innehållsförteckning Om undersökningen Sammanfattning Resultat Demografi och utbildningsområde Situationen före studierna Situationen under studierna Situationen efter studierna Flödesscheman Uppföljning vuxenutbildning

OM UNDERSÖKNINGEN Uppföljning vuxenutbildning

BakgrunD stockholm I Stockholms stad är det Arbetsmarknadsförvaltningen som ansvarar för den kommunala vuxenutbildningen (komvux). Förvaltningen har även ansvar för all utbildning i svenska för invandrare (sfi) och för stadens Jobbtorg. Målet för komvux är att alla studerande ska stödjas och stimuleras i sitt lärande och alla ska ges möjlighet att utveckla sina kunskaper och sin kompetens i syfte att stärka sin ställning i arbets- och samhällslivet. Vuxenutbildningen ska göra skillnad för de studerandes möjligheter att växa och utvecklas samtidigt som utbildningarna ska bidra till att fler stockholmare går från arbetslöshet till arbete eller till vidare studier. Stadens medborgare har full valfrihet att välja inriktning, studieform, omfattning samt utbildningsanordnare. Stockholm har anordnare som drivs i egen regi och anordnare som är upphandlade, sammantaget ett tjugotal skolor. Under det senaste året studerade drygt 25 000 individer inom den kommunala vuxenutbildningen varav cirka 10 000 studerade inom den gymnasiala yrkesutbildningen. Stockholm har yrkesutbildningar inom de flesta av gymnasieskolans program. Den inriktning där det återfinns flest studerande är inom Vård och omsorg, Barn och fritid, Industriteknik samt El och energi. Undervisningen sker året runt och det finns kurser som startar upp till tio gånger per år. Uppföljning vuxenutbildning

Bakgrund göteborgsregionen Göteborgsregionens vuxenutbildning erbjuder regionalt sökbara yrkesutbildningar, på gymnasial nivå, för vuxna i Göteborgsregionen. Det är Göteborgsregionens kommunalförbund som jobbar operativt med verksamheten på uppdrag av de 13 medlemskommunerna; Ale, Alingsås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö. Samverkan kring vuxenutbildning, inte minst yrkesutbildning för vuxna, har en lång tradition i Göteborgsregionen och växlades upp i samband med yrkesvuxsatsningen 2009. Samverkansavtalet, som reglerar verksamheten, anger att det är tillväxtskapande utbildningar som ska erbjudas, med avnämare inom både privat och offentlig sektor. Därför läggs stort fokus på samverkan med presumtiva arbetsgivare och arbetsmarknadens parter för att kunna erbjuda yrkesutbildningar som leder till de kompetenser som efterfrågas på arbetsmarknaden. Den fria rörligheten är också i fokus, genom att utbildningarna erbjuds på flera orter i regionen och de sökande kan läsa alla utbildningar oavsett utbildningsort.   Uppföljning vuxenutbildning

Bakgrund göteborgsregionen Under åren 2010-2016 har ungefär 12 000 individer påbörjat en yrkesutbildning inom Göteborgs- regionens vuxsamarbete. Under 2016 har 88 utbildningar startat inom 12 olika branscher. Av dessa erbjöds 17 med språkstöd, vilket innebär att man läser en gymnasial yrkesutbildning integrerad med språkundervisning, såsom SFI, yrkessvenska och svenska som andraspråk på både grundläggande och gymnasial nivå, beroende på elevernas individuella progressionstakt. I samarbetet ingår även lärlingsutbildningar och möjligheten att validera kunskaper från tidigare yrkeserfarenheter och vid behov utöka dem med ytterligare utbildning. De tretton kommunerna har historiskt valt att hantera utbildningen för Barn och fritid och Vård och omsorg inom respektive kommun. Utbildningar inom dessa yrkesområden som finns i det regionala utbudet är främst yrkesutbildningar med språkstöd, valideringar och kompletteringsutbildning.   Uppföljning vuxenutbildning

Bakgrund malmö Arbetsmarknads-, gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen ansvarar för vuxen- utbildningen i Malmö stad. Vuxenutbildningen bedrivs både i kommunens egen regi och genom enskilda utbildningsanordnare. Malmö stad erbjuder kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare samt på grundläggande och gymnasial nivå. På gymnasial nivå erbjuds både teoretiska kurser och yrkesutbildningar, som även inkluderar lärlingsutbildning. Många av Malmö stads yrkesutbildningar leder till yrken som klassas som bristyrken. Under 2015 hade Malmö stad strax under 10 000 studerande inom kommunal vuxenutbildning på grundläggande och gymnasial nivå. Målgruppen för vuxenutbildningen i Malmö är ytterst heterogen, vilket ställer stora krav på vuxenutbildningsinsatserna och anpassningen av dessa i förhållande till olika individers förutsättningar och behov. Inom målgruppen återfinns såväl grupper av ungdomar utan fullständiga gymnasiebetyg och nyanlända flyktingar helt utan utbildning, såväl som grupper av individer med enbart små kompletteringsbehov. Till målgruppen hör också personer som har behov av att bygga på sin kompetens i fortbildningssyfte eller göra en yrkesväxling senare i livet. Uppföljning vuxenutbildning

Bakgrund malmö Alla vuxna som behöver studie- och yrkesvägledning erbjuds detta via kommunens Vägledningscentrum. Vägledningscentrum har också en stödjande funktion i arbetet med validering, som ses som ett viktigt inslag i utbildningsverksamheten. Malmö stad har som mål att kvinnor och män som deltar i kommunala arbetsmarknads- insatser och vuxenutbildning ska ges förutsättningar för självförsörjning genom arbete. Andelen malmöbor som erhåller försörjningsstöd ska minska. Samtidigt ska insatserna som erbjuds också bidra till arbetslivets kompetensförsörjning. Uppföljning vuxenutbildning

Tidsplan datainsamling Fältarbetet genomfördes enligt följande Första utskick 2016-09-23. Utskick via e-post och SMS Påminnelse 1 2016-09-30. Utskick via e-post och SMS Påminnelse 2 2016-10-07. Utskick via e-post och SMS Påminnelse 3 2016-10-14. Utskick via e-post och SMS Telefonintervjuer 2016-10-15 till 2016-11-01. Kompletterande intervjuer via telefon. Under fältarbetet har respondenterna haft möjlighet att kontakta projektledaren på Scandinfo för eventuella frågor eller för att meddela att de av olika anledningar inte vill medverka i undersökningen. Scandinfo har även bistått med teknisk support. Uppföljning vuxenutbildning

svarsfrekvens Utfall av datainsamlingen Bortfallsanalys Stockholm saknade e-postadresser till många individer vilket medförde en lägre svarsfrekvens än för Malmö och GR. I genomsnitt har 75% av svaren i undersökningen besvarats via e-postutskick. De svarande i undersökningen representerar i stort sett urvalet beträffande kön, ålder, utbildningsområde och födelseland även om vi har ett bortfall bland de svarande. Det man kan beakta är att det är något färre i yngre åldersgrupper som är representerade i undersökningen. Yngre är generellt sett en målgrupp som är svårare att få att medverka i undersökningar. Se detaljer om bortfall i teknisk rapport. Bortfallsanalys Uppföljning vuxenutbildning

sammanfattning Uppföljning vuxenutbildning

summering Bakgrund för de svarande Det är ungefär lika många män som kvinnor som svarat på enkäten. Majoriteten som svarat är under 45 år och hälften är födda i Sverige. Endast en tiondel är födda inom Europa (och utanför Sverige) och övriga är födda utanför Europa. Det är en större andel kvinnor som svarat i Stockholm och en större andel män som svarat i GR. Störst andel har studerat inom området Vård och omsorg, vilket även är fallet för Stockholm och Malmö, medan störst andel studerat inom Fordon och transport i GR. Situationen före studierna Före studierna arbetade över hälften totalt. Stockholm har högst andel som arbetade före studierna. I genomsnitt har 41% haft kontakt med Studie- och yrkesvägledare. I Malmö har störst andel haft kontakt och i Stockholm har lägst andel haft kontakt med Studie- och yrkesvägledare. Det klart främsta syftet med studierna är att få jobb inom ett nytt yrkesområde. Uppföljning vuxenutbildning

summering Situationen under studierna Över två tredjedelar har haft praktik under utbildningen. Av dessa är 77% nöjda/mycket nöjda med praktiken i genomsnitt. Andelen som haft praktik skiljer sig något. Malmö har störst andel som haft praktik och Stockholm har lägst andel som haft praktik. I jämförelsen som görs mellan de som arbetade heltid och deltid innan studierna är det ingen skillnad i hur nöjd man är med praktiken. Situationen efter studierna Andelen som arbetar har ökat med 11 procentenheter totalt efter studierna. Andelen som arbetar heltid har ökat, 14 procentenheter totalt. De som arbetar deltid är i princip på samma nivå som före studier. Samma mönster finns för samtliga storstadsområden, men ökningen är högre för GR och Malmö. De som har arbete idag kommer från samtliga sysselsättningsområden. Den största andelen som arbetar heltid efter studierna kommer från de som arbetade (både hel-/deltid) innan studierna. Av de som inte arbetade innan studierna, men som arbetar idag, är fördelningen relativt jämnt fördelad mellan de som studerade, de som sökte arbete och de som gjorde annat innan studierna. Totalt angav över hälften att studierna haft stor eller mycket stor betydelse för att få arbete, för fortsatta studier och för att tro mer på sig själv. Malmö har en lägre andel än snittet som uppger att studierna haft stor eller mycket stor betydelse för fortsatta studier. Det är också en lägre andel som valt att studera vidare i Malmö. Uppföljning vuxenutbildning

summering Personer som studerade före studierna och personer som arbetar deltid idag har i störst utsträckning fått en starkare tro på sig själv genom studierna. Svarande som är arbetssökande idag anser i större utsträckning än andra grupper att utbildningen inte har haft någon betydelse för att tro mer på sig själv. Totalt studerar/arbetar 68% efter studierna inom det område de har utbildat sig. 24% har gått tillbaka till samma arbetsplats och av dessa har 39% fått nya arbetsuppgifter. 49% av de som arbetar har fått helt eller delvis bättre anställningsvillkor. Bland de som arbetade före studierna upplever de som bytt arbetsgivare efter studierna i större utsträckning att de har bättre anställningsvillkor än de som är kvar på samma arbetsplats. De som arbetade deltid före studierna upplever i högre utsträckning att de har bättre anställningsvillkor än de som arbetade heltid före studierna. 71% totalt skulle rekommendera utbildningen. Utbildningen skulle rekommenderas i störst utsträckning i Stockholm. Uppföljning vuxenutbildning

Summering - demografi På följande två sidor lyfts skillnader som finns utifrån de demografiska variablerna på totalnivå, med fokus på kön, ålder och utbildningsområde. Män arbetade heltid före studierna i större utsträckning än kvinnor. Andelen som arbetar heltid efter studierna har ökat bland båda könen, men den främsta ökningen finns bland män. Andelen som arbetar heltid efter utbildningen har ökat i alla åldersgrupper, men främst bland de yngre. Det utbildningsområde där man i störst utsträckning arbetat heltid innan studierna var inom Hantverk. De utbildningsområden där vi ser störst ökning utifrån att arbeta heltid efter studier är inom Bygg och anläggning och VVS och fastighet. De som studerat inom Bygg och anläggning, Restaurang och livsmedel, Fordon och transport, samt Vård och omsorg har varit i kontakt med Studie- och yrkesvägledare i störst utsträckning. När det gäller syftet med studierna är det ingen större skillnad utifrån demografiska faktorer. Kvinnor upplever i större utsträckning än män att de arbetar inom det område som de har utbildat sig inom. Personer som studerat inom Vård och omsorg och Naturbruk upplever i störst utsträckning att de arbetar inom det område de utbildat sig. Kvinnor, personer i de äldre åldersgrupperna samt personer inom utbildningsområdet Vård och omsorg går tillbaka till samma arbetsplats i större utsträckning. Det är också kvinnor och personer i de äldre åldersgrupperna som upplever att de i större utsträckning har fått nya arbetsuppgifter när de gått tillbaka till samma arbetsplats. Personer från utbildningsområde Barn och fritid och Naturbruk har fått nya arbetsuppgifter i större utsträckning. Uppföljning vuxenutbildning

Summering - demografi De som studerat inom utbildningsområde Barn och fritid, Hantverk och Vård och omsorg upplever i större utsträckning att de fått bättre anställningsvillkor efter studierna än personer från övriga utbildningsområden. Det är kvinnor och personer som studerat inom utbildningsområde Vård och omsorg, Naturbruk och Barn och fritid som i störst utsträckning anger att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse för möjligheten att få arbete. Kvinnor och svarande inom utbildningsområdet Vård och omsorg och Naturbruk upplever i större utsträckning att studierna haft mycket stor betydelse för vidare studier. Kvinnor och personer som studerat inom Vård och omsorg upplever i störst utsträckning att studierna haft mycket stor betydelse för att tro mer på sig själv. Kvinnor och personer från de äldre åldersgrupperna skulle rekommendera utbildningen i större utsträckning, liksom svarande som utbildat sig inom Vård och omsorg och Barn och fritid. De som haft praktik i störst omfattning är svarande inom utbildningsområde Naturbruk, Restaurang och livsmedel och Bygg och anläggning. De som är mycket nöjda med sin praktik i störst utsträckning är svarande från utbildningsområdena Vård och omsorg samt VVS och fastighet. Uppföljning vuxenutbildning

Summering - Måluppfyllelse Måluppfyllelse handlar om att syftet som de studerande angav med studierna jämförs med vad de studerande gör idag. Den fråga som går att följa upp inom måluppfyllelse är syftet att studera vidare. Annan måluppfyllelse går ej att dra slutsatser om därför att frågorna inte är anpassade för denna analys. 41% av de som angav att syftet med studierna var att läsa vidare vid högskola/universitet studerar vidare idag. Det betyder att två av fem har uppnått målet att studera vidare. Totalt angav 34% av de som arbetar heltid idag och 13% av de som arbetar deltid att syftet med studierna var att studera vidare. Närmre hälften av de som angav att syftet med studierna var att studera vidare, har alltså arbete idag. Dessa har inte nått sitt mål att studera vidare. 12% av de som angav att syftet med studierna var att studera vidare gör annat idag eller söker arbete. Dessa personer har inte heller uppfyllt målet med studierna. Måluppfyllelsen bland de som studerar vidare är högst i Stockholm och lägst i GR. I övrigt finns inga tydliga resultat att lyfta angående måluppfyllelse. Uppföljning vuxenutbildning

slutsatser Utifrån denna undersökning har utbildningen haft effekt på flera sätt, bl.a. genom att andelen som arbetar har ökat och att utbildningen stärkt självkänslan hos de svarande. Två tredjedelar arbetar eller studerar vidare inom det de utbildat sig. Av de som arbetar efter studierna har en tredjedel fått bättre anställningsvillkor. Det är framför allt de som är på en ny arbetsplats idag och som arbetade deltid innan studierna som upplever att de har bättre anställningsvillkor. Bland de som gått tillbaka till samma arbetsplats har drygt en tredjedel fått nya arbetsuppgifter. Över hälften angav att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse både för att få arbete, för fortsatta studier och för att tro mer på sig själv. Kvaliteten på utbildningen är god Drygt två tredjedelar skulle rekommendera utbildningen och en hög andel som har haft praktik är nöjd eller mycket nöjd med den. Förslag på förbättringsområden En av tio är inte nöjd med praktiken och lika stor andel skulle inte rekommendera utbildningen. Vad anledningarna till detta kan vara, är bra att skapa en fördjupad förståelse för. Uppföljning vuxenutbildning

Demografi och utbildningsområde Uppföljning vuxenutbildning

Vem är mottagaren? Elever Behov av elev- och verksamhetsdata Utförare ”Jag undrar vad som passar?” Tjänsteman på berörda myndigheter (ex Skolverket, Skolinspektionen) ”Jag vill lyckas” Heltidspolitiker ”Jag vill köpa tid” Ansvariga på samhällsnivå Elever Fritidspolitiker ”Nu har jag hittat rätt!” Behov av elev- och verksamhetsdata Arbetsförmedling Antagning Arbetsmarknad Lärare Rekryterings- ansvarig Elevadministratör Utförare Näringslivsrepresentant Studie- och yrkesvägledare Huvudmän Verksamhets- ansvarig Utbildningsanordnare Lokal uppföljningsansvarig (huvudmannanivå) Utbildningsplanerare Rektor [Regionalt uppföljningsansvarig] Copyright © Splitvision Research. All rights reserved. www.splitvisionresearch.se

Enkätfrågor och data Frågeställningar Skolverket SAM-projektet Lokala behov Data Registerdata Enkätsvar

Demografi - total Kön Ålder Födelseland Bas: Total, n=1278 Kön Ålder Födelseland Det är ungefär lika stor andel kvinnor som män som svarat på enkäten. Det är framför allt personer som är under 45 år som svarat. Endast 14 procent är 45 år eller äldre. Ungefär hälften är födda i Sverige och drygt en tredjedel är födda i länder utanför Europa. Uppföljning vuxenutbildning

Demografi - stockholm Kön Ålder Födelseland Bas:Stockholm, n=598 Kön Ålder Födelseland Av de som svarat på enkäten är andelen kvinnor högre jämfört med genomsnittet. I övrigt överensstämmer åldersfördelning och födelseland i princip med genomsnittet. Uppföljning vuxenutbildning

Demografi - GR Kön Ålder Födelseland Bas:GR, n=533 Kön Ålder Födelseland Det är en högre andel män som svarat på enkäten jämfört med genomsnittet. I övrigt överensstämmer åldersfördelning och födelseland i princip med genomsnittet. Uppföljning vuxenutbildning

Demografi - malmö Kön Ålder Födelseland Bas:Malmö, n=147 Kön Ålder Födelseland Det är ungefär lika stor andel kvinnor som män som svarat på enkäten vilket överensstämmer med genomsnittet. Åldersfördelningen överensstämmer i princip med genomsnittet. Andelen som är födda utanför Sverige men inom Europa är högre än genomsnittet och det är en något mindre andel som är födda i Sverige jämfört med genomsnittet. Uppföljning vuxenutbildning

UTBILDNINGSOMRÅDE - TOTAL Bas: Total, n=1278 I undersökningen ingår framför allt personer som har studerat inom Vård och omsorg, ca en femtedel har studerat inom detta område. I övrigt är fördelningen ganska jämn mellan flera områden, där en något högre andel studerat inom Restaurang och livsmedel, Hantverk, Fordon och transport, samt Handel och administration. Uppföljning vuxenutbildning

UTBILDNINGSOMRÅDE - STOCKHOLM Bas:Stockholm, n=598 Liksom genomsnittet har den största andelen studerat inom Vård och omsorg. Det är en tredjedel som studerat inom detta område. I Stockholm finns även en större andel som studerat inom Hantverk, Barn och fritid samt Handel och administration. Uppföljning vuxenutbildning

UTBILDNINGSOMRÅDE - GR Bas:G, n=533 GR skiljer sig från genomsnittet genom att den största andelen studerat inom Fordon och transport. Det var ungefär en femtedel som studerat inom detta område. En större andel har studerat inom Restaurang och livsmedel, Industriteknik, samt El och energi. Uppföljning vuxenutbildning

Utbildningsområde - malmö Bas:Malmö, n=147 I linje med genomsnittet studerade störst andel inom Vård och omsorg, 20%. Nästan lika stor andel studerade inom Handel och administration. Uppföljning vuxenutbildning

Situationen före studierna Uppföljning vuxenutbildning

Från en elev till alla elever Vid insamling av data utgår man från varje enskild individs berättelse, men resultat presenteras på en aggregerad nivå. Copyright © Splitvision Research. All rights reserved. www.splitvisionresearch.se

Sysselsättning före studier - total Bas: Total, n=1278 Totalt arbetade 55% före studierna, varav 34% arbetade heltid. Uppföljning vuxenutbildning

Sysselsättning före studier - stockholm Bas:Stockholm, n=598 Totalt arbetade 64% före studierna, vilket är högre än genomsnittet. Stockholm har en högre andel som arbetade heltid än genomsnittet, 41%. Uppföljning vuxenutbildning

Sysselsättning före studier - GR Bas:GR, n=533 Totalt var 47% i arbete före studierna, vilket är lägre än genomsnittet. GR har också en lägre andel som arbetade heltid före studierna, jämfört med genomsnittet, 27%. Uppföljning vuxenutbildning

Sysselsättning före studier - malmö Bas:Malmö, n=147 Totalt var 48% i arbete före studierna, vilket är lägre än genomsnittet. Andelen som arbetade heltid innan studierna är i linje med genomsnittet, 34%. Uppföljning vuxenutbildning

Kontakt med Studie- och yrkesvägledare - total Bas: Total, n=1278 41% har haft kontakt med Studie- och yrkesvägledare. Uppföljning vuxenutbildning

Kontakt med Studie- och yrkesvägledare - stockholm Bas:Stockholm, n=598 Ungefär en tredjedel har haft kontakt med Studie- och yrkesvägledare , vilket är lägre än genomsnittet. Uppföljning vuxenutbildning

Kontakt med Studie- och yrkesvägledare - GR Bas:GR, n=533 45% har varit i kontakt med Studie- och yrkesvägledare, vilket är i linje med genomsnittet. Uppföljning vuxenutbildning

Kontakt med Studie- och yrkesvägledare - malmö Bas:Malmö, n=147 I Malmö har drygt hälften varit i kontakt med Studie- och yrkesvägledare. Det är en högre andel än genomsnittet. Uppföljning vuxenutbildning

SYFTEt MED STUDIERNA - TOTAL Bas: Total, n=1278 Det klart främsta syftet med studierna var att få jobb inom ett nytt yrkesområde. 62% angav detta. Två andra syften med studierna var att få utbildning inom yrkesområdet man var verksam inom samt att läsa på högskola/universitet. Uppföljning vuxenutbildning

SYFTEt MED STUDIER - STOCKHOLM Bas:Stockholm, n=598 Det främsta syftet med studierna var detsamma som för genomsnittet, att få jobb inom ett nytt yrkesområde. 55% angav detta. De två andra främsta syftena är även de desamma som genomsnittet, att få utbildning inom yrkesområdet man var verksam inom och läsa på högskola/universitet. Uppföljning vuxenutbildning

SYFTEt MED STUDIERNA - GR Bas:GR, n=533 Precis som för genomsnittet var att få jobb inom ett nytt yrkesområde det främsta syftet med studierna. 70% angav detta. De två andra syftena som nämns i störst utsträckning är att få utbildning inom yrkesområdet man var verksam inom och läsa på högskola/universitet, vilket är i linje med genomsnittet. Uppföljning vuxenutbildning

SYFTEt MED STUDIER - MALMÖ Bas:Malmö, n=147 Likt genomsnittet anger den största andelen att syftet med studierna var att få jobb inom ett nytt yrkesområde. 63% angav detta. De två andra syftena som nämndes i störst utsträckning var att få utbildning inom yrkesområdet man var verksam inom och läsa på högskola/universitet. Precis som genomsnittet. Uppföljning vuxenutbildning

Syfte med studier-demografi Bas: Total, n=1278 När det gäller syftet med studierna är det ingen större skillnad utifrån demografiska faktorer. Den främsta skillnaden finns utifrån födelseland. Svarande som är födda utanför Europa har i mindre utsträckning angivit att deras syfte är att få jobb inom ett nytt yrkesområde. Äldre anger i mindre utsträckning än yngre att syftet är att läsa vidare på högskola/univeristet.   Kön Ålder Födelseland Man Kvinna Upp till 29 30-44 45 år eller äldre Sverige Utanför Sverige men inom Europa Utanför Europa n=626 n=652 n=506 n=598 n=174 n=653 n=132 n=493 Jag ville läsa vidare på högskola/universitet 10% 12% 14% 11% 6% 8% 15% Jag ville få jobb inom ett nytt yrkesområde 65% 59% 61% 63% 64% 70% 69% 51% Jag ville skaffa mig en utbildning inom det yrkesområde jag är verksam i 16% 17% 13% 19% Jag ville ha nya arbetsuppgifter och/eller skaffa mig nödvändiga kunskaper för att få behålla mitt jobb 1% 3% 2% 4% Jag ville få intyg/betyg på mina kunskaper 5% Annat Önskar ej svara Summa 100% Uppföljning vuxenutbildning

Syfte med studier-utbildningsområde Bas: Total, n=1278 Det främsta syftet med studierna är att få jobb inom ett nytt yrkesområde. Svarande som angav detta i mindre utsträckning studerade inom Vård och omsorg, Hotell och turism, samt Barn och fritid. Dessa angav i större utsträckning än övriga att de de ville skaffa sig en utbildning inom det yrkesområde de är verksamma. Svarande som studerade Industriteknik angav i större utsträckning att de ville läsa vidare på högskola/universitet. Uppföljning vuxenutbildning

Situationen under studierna Uppföljning vuxenutbildning

Haft praktik/nöjd med praktik - total Bas: n=938 71% har haft praktik. Av dessa var 77% nöjda eller mycket nöjda med praktiken. 44% angav högsta skalsteg, mycket nöjd. Uppföljning vuxenutbildning

Haft praktik/nöjd med praktik - stockholm Bas: n=598 66% har haft praktik, vilket är en något lägre andel jämfört med genomsnittet. Av dessa var 79% nöjda eller mycket nöjda med praktiken. 47% angav högsta skalsteg, mycket nöjd. Utfallet ligger i linje med genomsnittet. Uppföljning vuxenutbildning

Haft praktik/nöjd med praktik - GR Bas: n=193 76% har haft praktik, vilket är något högre jämfört med genomsnittet. Av dessa är 75% nöjda eller mycket nöjda med praktiken. 37% är mycket nöjda, vilket är lägre än genomsnittet. Uppföljning vuxenutbildning

Haft praktik/nöjd med praktik - malmö Bas: n=147 86% har haft praktik, vilket är högre än genomsnittet. Av dessa är 72% nöjda eller mycket nöjda med praktiken. 40% är mycket nöjda, vilket är något lägre än genomsnittet. Uppföljning vuxenutbildning

Situationen efter studierna Uppföljning vuxenutbildning

Huvudsaklig sysselsättning idag - total Bas: Total, n=1278 66% arbetar efter studierna. Andelen som arbetar har ökat med 11 procentenheter. 48% arbetar heltid. Andelen som arbetar heltid har ökat med 14 procentenheter. Uppföljning vuxenutbildning

Huvudsaklig sysselsättning idag - stockholm Bas:Stockholm, n=598 68% arbetar efter studierna. Andelen som arbetar har ökat med 4 procentenheter. 51% arbetar heltid. Andelen som arbetar heltid har ökat med 10 procentenheter. Uppföljning vuxenutbildning

Huvudsaklig sysselsättning idag - gr Bas:GR, n=533 63% arbetar efter studierna. Andelen som arbetar har ökat med 16 procentenheter. 44% arbetar heltid. Andelen som arbetar heltid har ökat med 17 procentenheter. Uppföljning vuxenutbildning

Huvudsaklig sysselsättning idag - malmö Bas:Malmö, n=147 68% arbetar efter studierna. Andelen som arbetar har ökat med 20 procentenheter. 52% arbetar heltid, vilket är en ökning med 18 procentenheter. Uppföljning vuxenutbildning

Sysselsättning i dag- Demografi Bas: Total, n=1278 Män arbetar heltid i större utsträckning än kvinnor och kvinnor arbetar deltid och gör annat i större utsträckning än män. Svarande som är 45 år eller äldre studerar i mindre utsträckning och arbetar deltid i större utsträckning än de som är yngre. Svarande som är födda inom Europa men utanför Sverige är de som är arbetssökande i störst utsträckning. Uppföljning vuxenutbildning

Sysselsättning i dag- utbildningsområde Bas: Total, n=1278 Den största andelen arbetar heltid idag. Svarande som studerade inom VVS och Fastighet samt Hantverk arbetar heltid i större utsträckning än andra områden. Studerande inom Hotell och turism arbetar heltid i lägre utsträckning. Svarande som studerade Naturbruk arbetar deltid i störst utsträckning medan studerande inom Industriteknik och Hotell och turism studerar vidare i störst utsträckning. Studerande inom Restaurang och livsmedel och VVS och fastighet söker arbete i störst omfattning. Uppföljning vuxenutbildning

I ARBETE FÖRE & EFTER STUDIER Efter studierna är fler i arbete. De utbildningsområden där vi ser störst effekt är bland de som läst Barn och fritid, Fordon och transport, VVS och fastighet samt Vård och omsorg. Minst effekt ses inom de som läst Hotell och turism, Industriteknik, Hantverk samt Handel och administration Uppföljning vuxenutbildning

Studiernas betydelse - total Bas: Total, n=1278 60% angav att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse för att få arbete. 56% angav att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse för fortsatta studier. 56% angav att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse för att våga tro mer på sig själv. Uppföljning vuxenutbildning

Studiernas betydelse - stockholm Bas:Stockholm, n=598 57% angav att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse för att få arbete. 61% angav att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse för fortsatta studier. Det är en högre andel jämfört med genomsnittet. 57% angav att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse för att våga tro mer på sig själv. Uppföljning vuxenutbildning

Studiernas betydelse - gr Bas:GR, n=533 60% angav att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse för att få arbete. 53% angav att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse för fortsatta studier. GR sticker ut gentemot genomsnittet då det är en lägre andel som anger att studierna haft mycket stor betydelse för fortsatta studier. 52% angav att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse för att våga tro mer på sig själv. Uppföljning vuxenutbildning

Studiernas betydelse - malmö Bas:Malmö, n=147 68% angav att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse för att få arbete. Det är en högre andel än genomsnittet. 36% angav att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse för fortsatta studier. Jämfört med genomsnittet är det en markant lägre andel som anger detta. Andelen som svarat att frågan gäller inte mig/förstår inte frågan är markant högre än genomsnittet. 57% angav att studierna har haft stor eller mycket stor betydelse för att våga tro mer på sig själv. Uppföljning vuxenutbildning

Utfall efter studier - total 68% arbetar med eller studerar vidare inom det de utbildat sig till. 24% har gått tillbaka till samma arbetsplats som före utbildningen. Av dessa har 39% fått nya arbetsuppgifter efter utbildningen. Av de som arbetar efter utbildningen är det 49% som helt eller delvis fått bättre anställningsvillkor. I Stockholms enkät har frågan om du arbetar/studerar vidare inom det du har utbildat dig till, inte ställts till de som studerar (vilket är 13%, dvs 77 personer). Detta får inte ett stort genomslag på utfallet på totalnivå. Om de studerande inkluderats så skulle eventuellt andelen som svarar nej på denna fråga vara något högre. Bas: Arbetar/studerar idag Bas: Samma arbetsplats Bas: Arbetar idag Bas: Arbetar idag Uppföljning vuxenutbildning

Utfall efter studier - stockholm 73% arbetar med eller studerar vidare inom det de utbildat sig till. Det är högre än genomsnittet. 27% har gått tillbaka till samma arbetsplats som före utbildningen. Av dessa har 41% fått nya arbetsuppgifter efter utbildningen. Av de som arbetar efter utbildningen är det 66% som helt eller delvis fått bättre anställningsvillkor, vilket är högre än genomsnittet. Frågan om du arbetar med eller studerar vidare inom det du utbildat dig till, ställdes inte till de studerande. Om de studerande inkluderats skulle det sannolikt innebära att andelen som svarat nej på frågan är något högre. Bas: Arbetar idag Bas: Samma arbetsplats Bas: Arbetar idag Bas: Arbetar idag Uppföljning vuxenutbildning

Utfall efter studier - gr 63% arbetar med eller studerar vidare inom det de utbildat sig till. Det är lägre än genomsnittet. Knappt en fjärdedel har gått tillbaka till samma arbetsplats som före utbildningen. Av dessa har 38% fått nya arbetsuppgifter efter utbildningen. Av de som arbetar efter utbildningen är det 21% som helt eller delvis fått bättre anställningsvillkor. Detta är lägre än genomsnittet. Denna fråga ställdes inte till de studerande inom GR våren 2016, vilket bidrar till att det är 65% som inte har gett ett svar på frågan. Bas: Arbetar/studerar idag Bas: Samma arbetsplats Bas: Arbetar idag Bas: Arbetar idag Uppföljning vuxenutbildning

Utfall efter studier - malmö 68% arbetar med eller studerar vidare inom det de utbildat sig till. 19% har gått tillbaka till samma arbetsplats som före utbildningen. Av dessa har 26% fått nya arbetsuppgifter efter utbildningen. Det är en lägre andel än genomsnittet som fått nya arbetsuppgifter. Av de som arbetar efter utbildningen är det 68% som helt eller delvis fått bättre anställningsvillkor. Det är en högre andel än genomsnittet. Bas: Arbetar/studerar idag Bas: Samma arbetsplats Bas: Arbetar idag Bas: Arbetar idag Uppföljning vuxenutbildning

ARBETAR eller studerar INOM det man utbildat sig till Bas: Arbetar/studerar idag, n=929 De som läst inom utbildningsområde Barn och fritid, Naturbruk och Vård och omsorg arbetar eller studerar i störst omfattning inom det man utbildat sig till. Inom utbildningsområdet Hotell och turism finns lägst andel som arbetar eller studerar inom det man utbildat sig till. Uppföljning vuxenutbildning

GÅTT TILLBAKA TILL SAMMA ARBETSPLATS Bas: Arbetar idag, n=847 De som läst inom utbildningsområdet Vård och omsorg är de som i störst utsträckning gått tillbaka till samma arbetsplats. Uppföljning vuxenutbildning

Rekommendera utbildning - total Bas: Total, n=1278 71% skulle rekommendera utbildningen som de läst. 44% skulle absolut rekommendera utbildningen. 13% skulle inte rekommendera utbildningen. Uppföljning vuxenutbildning

Rekommendera utbildning - stockholm Bas:Stockholm, n=598 77% skulle rekommendera utbildningen som de läst. 49% skulle absolut rekommendera utbildningen. Detta är något högre än genomsnittet. 11% skulle inte rekommendera utbildningen. Uppföljning vuxenutbildning

Rekommendera utbildning - GR Bas:GR, n=533 67% skulle rekommendera utbildningen som de läst. 38% skulle absolut rekommendera den. Detta är något lägre än genomsnittet. 16% skulle inte rekommendera utbildningen. Uppföljning vuxenutbildning

Rekommendera utbildning - malmö Bas:Malmö, n=147 64% skulle rekommendera utbildningen som man läst. Detta är lägre än genomsnittet. Däremot skulle 47% absolut rekommendera utbildningen, vilket är i linje med genomsnittet. 17% skulle inte rekommendera utbildningen. Uppföljning vuxenutbildning

flödesscheman Uppföljning vuxenutbildning

Flödesschema – läsanvisning Sysselsättning innan studier Sysselsättning efter studier Utbildningens betydelse att tro mer på sig själv 1. Andelen/antalet av de som studerade innan utbildningen och som arbetar heltid efter studierna. Samtliga flödesscheman har samma utgångsfråga, dvs. sysselsättning innan studier. Två flöden inkluderar samtliga svarande, medan två flöden fokuserar på de som arbetade heltid och deltid före studierna. 61% (140) 56% (349) 51% (81) 45% (76) 57% (58) 61% (70) 56% (229) 43% (33) 69% (31) 45% (26) 60% (27) 63% (52) 68% (36) 45% (9) 53% (17) 63% (31) 56% (52) 43% (9) 32% (6) 40% (25) 5 6 7 8 9 1 2 3 55% (389) 61% (141) 50% (123) 61% (11) 54% (15) 33% (3) 65% (11) 54% (7) 4 55% (47) Stor/mycket stor betydelse (skalsteg 4+5) 55% (704) 3. Andelen/antalet som före studierna gjorde annat och som svarat stor/mycket stor betydelse på frågan. Arbetar heltid 48% (619) 5 58% (411) 1 35% (82) 2 38% (93) 3 33% (28) 4 4. Andelen/antalet som efter studier arbetar heltid och som angav högsta skalsteg på frågan. 22% (50) 26% (161) 29% (47) 27% (45) 28% (29) 19% (22) 26% (108) 32% (24) 22% (10) 24% (14) 27% (12) 26% (21) 19% (10) 30% (6) 31% (10) 22% (11) 25% (23) 43% (9) 53% (10) 27% (17) 5 6 7 8 9 1 2 3 25% (178) 25% (59) 29% (70) 28% (5) 21% (6) 44% (4) 18% (3) 15% (2) 4 24% (20) Liten/måttlig betydelse (skalsteg 2+3) 26% (332) Arbetar deltid 18% (228) 16% (115) 1 19% (45) 2 20% (49) 3 6 21% (18) 4 Arbetar heltid, deltid eller är egenföretagare 55% (705) Läser inom yrkesvux 1 Studerar 18% (232) 2 5. Andelen/antalet som studerade innan studierna och söker arbete efter studierna och som svarar liten/måttlig betydelse på frågan. Studerar 13% (160) 7 11% (76) 1 23% (53) 2 9% (21) 3 11% (9) 4 Söker arbete 19% (244) 11% (24) 12% (75) 14% (22) 17% (29) 10% (10) 14% (16) 13% (53) 16% (12) 4% (2) 19% (11) 6% (5) 9% (5) 10% (2) 6% (2) 10% (5) 13% (12) 16% (3) 23% (14) 5 6 7 8 9 1 2 3 13% (94) 7% (16) 15% (36) 6% (1) 18% (5) 22% (2) 18% (3) 15% (2) 4 15% (13) Ingen betydelse (skalsteg 1) 13% (160) 3 Söker arbete 13% (169) 8 8% (58) 1 14% (32) 2 25% (62) 3 15% (13) 4 Annat (sjukskriven, föräldraledig m.m.) 7% (85) 4 6. Andelen/antalet av samtliga som svarat ingen betydelse på frågan. Alternativen förses med ett nummer som vi följer genom flödet. Resultatet presenteras i procent och i absoluta tal. Annat 8% (102) 9 6% (45) 1 9% (20) 2 8% (19) 3 20% (17) 4 6% (14) 5% (34) 6% (10) 11% (19) 5% (5) 6% (7) 5% (21) 9% (7) 4% (2) 12% (7) 9% (4) 5% (4) 15% (3) 9% (3) 6% (6) 5% (1) 0% (0) 10% (6) 5 6 7 8 9 1 2 3 6% (44) 7% (16) 6% (15) 6% (1) 7% (2) 15% (2) 4 6% (5) Gäller inte mig/förstår inte frågan 6% (82) 2. Andelen/antalet av de som gör annat idag Bas, n=1278 Exkl. ej svar Uppföljning vuxenutbildning

Sysselsättning före och efter studier Sysselsättning innan studier Sysselsättning efter studier Andelen som har arbetar efter utbildningen har ökat, 66% arbetar heltid eller deltid, jämfört med 55% innan studierna. Det är personer från samtliga grupper; arbetande, studenter, arbetssökande och de som gör annat som idag arbetar heltid/deltid. Störst andel som arbetar heltid kommer från de som arbetade innan studierna, 58%. De som studerade innan utbildningen har framför allt börjat arbeta, 35% heltid och 19% deltid eller studerar vidare, 23%. Av de som sökte arbete innan studierna så arbetar 38% heltid och 20% deltid idag. 25% söker fortfarande arbete. Den största andelen som gör annat efter studierna, 20%, är de som gjorde annat före studierna. Samtliga svarande är inkluderade i detta flöde. Arbetar heltid 48% (619) 5 58% (411) 1 35% (82) 2 38% (93) 3 33% (28) 4 Arbetar deltid 18% (228) 16% (115) 1 19% (45) 2 20% (49) 3 6 21% (18) 4 Arbetar heltid, deltid eller är egenföretagare 55% (705) Läser inom yrkesvux 1 Studerar 18% (232) 2 Studerar 13% (160) 7 11% (76) 1 23% (53) 2 9% (21) 3 11% (9) 4 Söker arbete 19% (244) 3 Söker arbete 13% (169) 8 8% (58) 1 14% (32) 2 25% (62) 3 15% (13) 4 Annat (sjukskriven, föräldraledig m.m.) 7% (85) 4 Annat 8% (102) 9 6% (45) 1 9% (20) 2 8% (19) 3 20% (17) 4 Bas, n=1278 Exkl. ej svar Uppföljning vuxenutbildning

Flödesschema - Utbildningens betydelse Sysselsättning innan studier Sysselsättning efter studier Utbildningens betydelse att tro mer på sig själv 61% (140) 56% (349) 51% (81) 45% (76) 57% (58) 61% (70) 56% (229) 43% (33) 69% (31) 45% (26) 60% (27) 63% (52) 68% (36) 45% (9) 53% (17) 63% (31) 56% (52) 43% (9) 32% (6) 40% (25) 5 6 7 8 9 1 2 3 55% (389) 61% (141) 50% (123) 61% (11) 54% (15) 33% (3) 65% (11) 54% (7) 4 55% (47) Stor/mycket stor betydelse (skalsteg 4+5) 55% (704) Samtliga svarande är inkluderade i detta flöde. Arbetar heltid 48% (619) 5 58% (411) 1 35% (82) 2 38% (93) 3 33% (28) 4 Se kommentar om utfallet i detta flödesschema på nästa sida. 22% (50) 26% (161) 29% (47) 27% (45) 28% (29) 19% (22) 26% (108) 32% (24) 22% (10) 24% (14) 27% (12) 26% (21) 19% (10) 30% (6) 31% (10) 22% (11) 25% (23) 43% (9) 53% (10) 27% (17) 5 6 7 8 9 1 2 3 25% (178) 25% (59) 29% (70) 28% (5) 21% (6) 44% (4) 18% (3) 15% (2) 4 24% (20) Liten/måttlig betydelse (skalsteg 2+3) 26% (332) Arbetar deltid 18% (228) 16% (115) 1 19% (45) 2 20% (49) 3 6 21% (18) 4 Arbetar heltid, deltid eller är egenföretagare 55% (705) Läser inom yrkesvux 1 Studerar 18% (232) 2 Studerar 13% (160) 7 11% (76) 1 23% (53) 2 9% (21) 3 11% (9) 4 Söker arbete 19% (244) 11% (24) 12% (75) 14% (22) 17% (29) 10% (10) 14% (16) 13% (53) 16% (12) 4% (2) 19% (11) 6% (5) 9% (5) 10% (2) 6% (2) 10% (5) 13% (12) 16% (3) 23% (14) 5 6 7 8 9 1 2 3 13% (94) 7% (16) 15% (36) 6% (1) 18% (5) 22% (2) 18% (3) 15% (2) 4 15% (13) Ingen betydelse (skalsteg 1) 13% (160) 3 Söker arbete 13% (169) 8 8% (58) 1 14% (32) 2 25% (62) 3 15% (13) 4 Annat (sjukskriven, föräldraledig m.m.) 7% (85) 4 Annat 8% (102) 9 6% (45) 1 9% (20) 2 8% (19) 3 20% (17) 4 6% (14) 5% (34) 6% (10) 11% (19) 5% (5) 6% (7) 5% (21) 9% (7) 4% (2) 12% (7) 9% (4) 5% (4) 15% (3) 9% (3) 6% (6) 5% (1) 0% (0) 10% (6) 5 6 7 8 9 1 2 3 6% (44) 7% (16) 6% (15) 6% (1) 7% (2) 15% (2) 4 6% (5) Gäller inte mig/förstår inte frågan 6% (82) Bas, n=1278 Exkl. ej svar Uppföljning vuxenutbildning

Del av Flödesschema - Utbildningens betydelse 55% totalt anger att utbildningen haft stor eller mycket stor betydelse för att tro mer på sig själv. Personer som studerade innan studier inom yrkesutbildning angav detta i större utsträckning. Utifrån huvudsaklig sysselsättning idag är det de som arbetar deltid som uppger att utbildningen haft stor eller mycket stor betydelse att tro mer på sig själv. 26% anger att utbildningens betydelse för att tro mer på sig själv är måttlig eller liten. 13% anger att utbildningen inte har någon betydelse för att tro mer på sig själv. De som angav detta i störst utsträckning är svarande som är arbetssökande idag. Utbildningens betydelse att tro mer på sig själv 61% (140) 56% (349) 51% (81) 45% (76) 57% (58) 61% (70) 56% (229) 43% (33) 69% (31) 45% (26) 60% (27) 63% (52) 68% (36) 45% (9) 53% (17) 63% (31) 56% (52) 43% (9) 32% (6) 40% (25) 5 6 7 8 9 1 2 3 55% (389) 61% (141) 50% (123) 61% (11) 54% (15) 33% (3) 65% (11) 54% (7) 4 55% (47) Stor/mycket stor betydelse (skalsteg 4+5) 55% (704) 22% (50) 26% (161) 29% (47) 27% (45) 28% (29) 19% (22) 26% (108) 32% (24) 22% (10) 24% (14) 27% (12) 26% (21) 19% (10) 30% (6) 31% (10) 22% (11) 25% (23) 43% (9) 53% (10) 27% (17) 5 6 7 8 9 1 2 3 25% (178) 25% (59) 29% (70) 28% (5) 21% (6) 44% (4) 18% (3) 15% (2) 4 24% (20) Liten/måttlig betydelse (skalsteg 2+3) 26% (332) 11% (24) 12% (75) 14% (22) 17% (29) 10% (10) 14% (16) 13% (53) 16% (12) 4% (2) 19% (11) 6% (5) 9% (5) 10% (2) 6% (2) 10% (5) 13% (12) 16% (3) 23% (14) 5 6 7 8 9 1 2 3 13% (94) 7% (16) 15% (36) 6% (1) 18% (5) 22% (2) 18% (3) 15% (2) 4 15% (13) Ingen betydelse (skalsteg 1) 13% (160) 6% (14) 5% (34) 6% (10) 11% (19) 5% (5) 6% (7) 5% (21) 9% (7) 4% (2) 12% (7) 9% (4) 5% (4) 15% (3) 9% (3) 6% (6) 5% (1) 0% (0) 10% (6) 5 6 7 8 9 1 2 3 6% (44) 7% (16) 6% (15) 6% (1) 7% (2) 15% (2) 4 6% (5) Gäller inte mig/förstår inte frågan 6% (82) Uppföljning vuxenutbildning

Flödesschema - anställningsvillkor Sysselsättning innan studier Arbetsplats efter studier Anställningsvillkor efter studier 40% av de som arbetade innan studierna angav att de har bättre anställningsvillkor efter studierna. De som har en ny arbetsplats efter studierna upplevde detta i högre utsträckning än de som är på samma arbetsplats. Även de som arbetade deltid innan studierna upplevde att de har bättre anställningsvillkor i högre utsträckning än de som arbetade heltid. 29% angav att de inte har bättre anställningsvillkor efter studierna. De som har samma arbetsplats efter studierna och som arbetade heltid innan upplevde i störst utsträckning att de inte har bättre anställningsvillkor. 47%(135) 27% (35) 43% (80) 23% (19) 52% (55) 33% (16) 3 4 1 2 37% (99) 46% (71) Bättre anställningsvillkor 40% (170) 22% (63) 22% (28) 22% (41) 20% (16) 21% (22) 25% (12) 3 4 1 2 21% (57) 22% (34) Delvis bättre anställningsvillkor 22% (91) Läser inom yrkesvux Samma arbetsplats 31% (130) 3 31% (82) 1 31% (48) 2 Arbetar heltid 63% (266) 1 Arbetar deltid 37% (154) Ny arbetsplats 69% (290) 69% (184) 1 69% (106) 2 4 21% (62) 45% (58) 22% (41) 49% (40) 20% (21) 38% (18) 3 4 1 2 30% (81) 25% (39) Ej bättre anställningsvillkor 29% (120) 2 Enbart de som arbetade innan studierna är inkluderade i detta flöde. 7% (21) 4% (5) 9% (16) 6% (5) 5% (5) 0% (0) 3 4 1 2 8% (21) 3% (5) Vet ej 6% (26) Basen är lägre då detta flöde är baserat på personer som arbetar heltid eller deltid idag, Bas, n=420 Exkl. ej svar Uppföljning vuxenutbildning

Vad kan vi prata om? Kan uppföljning vara till stöd för att sammanfoga? Kan uppföljning berätta något om hur man lyckas inom vuxenutbildningen? Vad har ni redan på plats för att göra er uppföljning? Vilka utmaningar har ni för att komma igång med/utveckla ert uppföljningsarbete? Vilka sanningar finns inom er vuxenutbildning? Läs mer: www.grkom.se/uppfoljningar www.grkom.se/sam3.0