Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stöd för analys och förbättring
Advertisements

Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Välkommen till ESF:s seminarium
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Nuläge för regionalt koloncancerprojekt kopplat till RCC´s sydöst löften till patienter se även resultatrapportresultatrapport
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Lag utan genomslag Utvärdering av patientlagen 2014–2017
Ramverk för patientmedverkan
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Verktyget Utmärkelsen….
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Resultat och bedömningsrapport
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
-utbildning till stöd för systematisk uppföljning i socialtjänsten
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Utbildningsplan Lärandemål
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett antal experter. Utvärderingsmatriser och resultatbild har tre gemensamma syften; 1.Underlätta att tolka svaren 2.Ge underlag för dialog med verksamheten 3.En slutgiltig kvalitetsnivå för respektive kriterium

UTVÄRDERINGSMATRIS – Användning av kvalitetsregisterdata/ patientupplevd data UTVÄRDERINGSMATRIS – Förmåga till kunskapsutveckling och tillämpning Två utvärderingsmatriser

Att bedöma med utvärderingsmatriser Webbutbildning Förtrogna med innehåll och systematik Webbutbildning Förtrogna med innehåll och systematik Ta del av besvarat frågeformulär och resultat från kvalitetsregister Ta del av besvarat frågeformulär och resultat från kvalitetsregister Övningsexempel Genomföra en preliminär bedömning med Matris- Användande av kvalitet- sregisterdata/ Patientupplevd data som underlag för platsbesök Övningsexempel Genomföra en preliminär bedömning med Matris- Användande av kvalitet- sregisterdata/ Patientupplevd data som underlag för platsbesök Öva att formulera frågor till ledning och stroketeam inför platsbesöket Förtrogen med att genomföra dialog, bedöma och återkoppla Klartecken från regional samordnare att genomföra ett platsbesök Öva att formulera frågor till ledning och stroketeam inför platsbesöket Förtrogen med att genomföra dialog, bedöma och återkoppla Klartecken från regional samordnare att genomföra ett platsbesök Platsbesök Dialog med ledning och stroketeam Direkt återkoppling med styrkor och förbättrings- områden Platsbesök Dialog med ledning och stroketeam Direkt återkoppling med styrkor och förbättrings- områden Slutlig bedömning för respektive kriterium Rapport till verksamhet- och regionledning Slutlig bedömning för respektive kriterium Rapport till verksamhet- och regionledning

UTVÄRDERINGSMATRIS – Användning av kvalitetsregisterdata/ patientupplevd data Denna utvärderingsmatris används för att analysera användandet av kvalitetsregisterdata och patientupplevd data. Det vill säga i vilken omfattning det finns, används och är integrerat i verksamheten samt används i förbättringsarbeten

UTVÄRDERINGSMATRIS – Användning av kvalitetsregisterdata/patientupplevd data Sporadisk kvartalsuppföljning Omfattning av och tillgång till data/resultat I vilken omfattning finns data? Är tillgänglig? I vilken omfattning resultaten är integrerade i verksamheten? 1234 Delvis men inte inom alla processer Inom ett flertal områden används kvalitetsregister- Data i syfte att förstå och förbättra verksamhetens processer. Till viss del kommunicerat Systematiskt användning av kvalitetsregisterdata, systematisk kommunikation och utvärdering inom de flesta relevanta områden och processer. Systematiskt kommunicerade Få redovisade månadsuppföljning Sporadisk användning av kvalitetsregister- data Finns ej att tillgå Enstaka mått av patientupplevd data finns och är kommunicerad Ett flertal områden är belysta med patientupplevd data Ett flertal områden är systematiskt belysta med patientupplevd data I vilken omfattning det finns patient- upplevd data? Dashboard kopplat till avdelning och ledning Presenteras på APT Förbättringstavla eller motsvarande på avdelningen Kvalitetsnivåer 5 Systematik inom alla tänkbara områden Excellens Egna noteringar

UTVÄRDERINGSMATRIS – Användning av kvalitetsregisterdata/patientupplevd data Sporadisk kvartalsuppföljning Omfattning av och tillgång till data/resultat I vilken omfattning finns data? Är tillgänglig? I vilken omfattning resultaten är integrerade i verksamheten? 1234 Delvis men inte inom alla processer Inom ett flertal områden används kvalitetsregister- Data i syfte att förstå och förbättra verksamhetens processer. Till viss del kommunicerat Systematiskt användning av kvalitetsregisterdata, systematisk kommunikation och utvärdering inom de flesta relevanta områden och processer. Systematiskt kommunicerade Få redovisade månadsuppföljning Sporadisk användning av kvalitetsregister- data Finns ej att tillgå Enstaka mått av patientupplevd data finns och är kommunicerad Ett flertal områden är belysta med patientupplevd data Ett flertal områden är systematiskt belysta med patientupplevd data I vilken omfattning det finns patient- upplevd data? Dashboard kopplat till avdelning och ledning Presenteras på APT Förbättringstavla eller motsvarande på avdelningen Kvalitetsnivåer 5 Systematik inom alla tänkbara områden Excellens Egna noteringar Denna utvärderingsmatris bygger på svar från frågeformuläret för respektive Kriterium. I förberedelsearbetet inför revisionen bör Innovationsteamet gå igenom svaren och göra en preliminär skattning. Den tjänar sen som underlag vid dialogen med ledning och representanter för stroketeamet. Denna bedömning grundas på de påståenden som följer denna utvärderingsmatris plus resultatbilden med sammanställning av kvalitetsregisterdata

UTVÄRDERINGSMATRIS – Förmåga till kunskapsutveckling och tillämpning Denna utvärderingsmatris ger stöd för frågor och struktur för bedömning. Den slutliga kvalitetsbedömningen sker efter avslutad träff med verksamheten och återkopplas i en rapport till verksamhetens ledning Varje kriterium bedöms för sig Att förstå och använda en bedömningsmatris kan vara svårt och kräver övning och gemensamma diskussioner inom Innovationsteamet

Rutiner Arbetssätt/metoder Struktur/organisation Muntliga rutiner finns Skriftliga rutiner finns delvis och är tillgängliga Tillgängliga och delvis systematiskt Systematisk tillgängliga inom hela processen (sjukhuset) Tillämpning/Genomförand e av rutiner och metoder inom verksamheten och dess stödfunktioner I vilken omfattning de finns och är tillgängliga? I vilken omfattning det är implementerat och systematiskt praktiserat? 1234 Utvärdera arbetssätt att utvärdera och förbättra I vilken omfattning rutiner, arbetssätt och metoder utvärderas och förbättras Delvis tillämpade men inte inom alla yrkesgrupper och processer Tillämpade inom alla yrkesgrupper och flertalet område och processer Tillämpade inom alla yrkesgrupper och de flesta relevanta områden och processer Saknas rutin för återkoppling från patient väl integrerade metoder för systematisk återkoppling från patient Rutin finns och ett fåtal metoder för återkoppling från patient är tillgängliga Sporadisk användning där ett antal områden ej inkluderas Patient är enbart tillfrågad via enkät Ett antal rutiner stödjer att patienten i några steg är involverad i beslut och planering Viss systematik leder till att patienten i de flesta steg är involverad i beslut och planering Ett flertal rutiner leder till att patienten i flera steg är involverad i beslut och planering Patient är sporadiskt deltagande i planering och behandling Enstaka utvärdering Delvis tillämpad utvärdering inom ett fåtal områden Utvärdering och förbättring sker till viss del systematisk inom flera områden Utvärdering och förbättring sker systematisk inom verksamheten och stödområden Patient tillfrågas via enkät och sporadiskt i dialog Patient tillfrågas till viss del/systematiskt med hjälp av flera metoder för dialog och delaktighet i förbättringsarbete Egna noteringarKvalitetsnivåer UTVÄRDERINGSMATRIS – Förmåga till kunskapsutveckling och tillämpning Kriterium: Excellens 5

Rutiner Arbetssätt/metoder Struktur/organisation Muntliga rutiner finns Skriftliga rutiner finns delvis och är tillgängliga Tillgängliga och delvis systematiskt Systematisk tillgängliga inom hela processen (sjukhuset) Tillämpning/Genomförand e av rutiner och metoder inom verksamheten och dess stödfunktioner I vilken omfattning de finns och är tillgängliga? I vilken omfattning det är implementerat och systematiskt praktiserat? 1234 Utvärdera arbetssätt att utvärdera och förbättra I vilken omfattning rutiner, arbetssätt och metoder utvärderas och förbättras Delvis tillämpade men inte inom alla yrkesgrupper och processer Tillämpade inom alla yrkesgrupper och flertalet område och processer Tillämpade inom alla yrkesgrupper och de flesta relevanta områden och processer Saknas rutin för återkoppling från patient väl integrerade metoder för systematisk återkoppling från patient Rutin finns och ett fåtal metoder för återkoppling från patient är tillgängliga Sporadisk användning där ett antal områden ej inkluderas Patient är enbart tillfrågad via enkät Ett antal rutiner stödjer att patienten i några steg är involverad i beslut och planering Viss systematik leder till att patienten i de flesta steg är involverad i beslut och planering Ett flertal rutiner leder till att patienten i flera steg är involverad i beslut och planering Patient är sporadiskt deltagande i planering och behandling Enstaka utvärdering Delvis tillämpad utvärdering inom ett fåtal områden Utvärdering och förbättring sker till viss del systematisk inom flera områden Utvärdering och förbättring sker systematisk inom verksamheten och stödområden Patient tillfrågas via enkät och sporadiskt i dialog Patient tillfrågas till viss del/systematiskt med hjälp av flera metoder för dialog och delaktighet i förbättringsarbete Egna noteringarKvalitetsnivåer UTVÄRDERINGSMATRIS – Förmåga till kunskapsutveckling och tillämpning Kriterium: Excellens 5 Det har stor betydelse att innovationsteamet övar att ställa frågor till verksamhetens utifrån hur strokeenheten utför sitt uppdrag med de insatser, rutiner tillämpning och utvärdering som är beskrivet

Rutiner Arbetssätt/metoder Struktur/organisation Muntliga rutiner finns Skriftliga rutiner finns delvis och är tillgängliga Tillgängliga och delvis systematiskt Systematisk tillgängliga inom hela processen (sjukhuset) Tillämpning/Genomförand e av rutiner och metoder inom verksamheten och dess stödfunktioner I vilken omfattning de finns och är tillgängliga? I vilken omfattning det är implementerat och systematiskt praktiserat? 1234 Utvärdera arbetssätt att utvärdera och förbättra I vilken omfattning rutiner, arbetssätt och metoder utvärderas och förbättras Delvis tillämpade men inte inom alla yrkesgrupper och processer Tillämpade inom alla yrkesgrupper och flertalet område och processer Tillämpade inom alla yrkesgrupper och de flesta relevanta områden och processer Saknas rutin för återkoppling från patient väl integrerade metoder för systematisk återkoppling från patient Rutin finns och ett fåtal metoder för återkoppling från patient är tillgängliga Sporadisk användning där ett antal områden ej inkluderas Patient är enbart tillfrågad via enkät Ett antal rutiner stödjer att patienten i några steg är involverad i beslut och planering Viss systematik leder till att patienten i de flesta steg är involverad i beslut och planering Ett flertal rutiner leder till att patienten i flera steg är involverad i beslut och planering Patient är sporadiskt deltagande i planering och behandling Enstaka utvärdering Delvis tillämpad utvärdering inom ett fåtal områden Utvärdering och förbättring sker till viss del systematisk inom flera områden Utvärdering och förbättring sker systematisk inom verksamheten och stödområden Patient tillfrågas via enkät och sporadiskt i dialog Patient tillfrågas till viss del/systematiskt med hjälp av flera metoder för dialog och delaktighet i förbättringsarbete Egna noteringarKvalitetsnivåer UTVÄRDERINGSMATRIS – Förmåga till kunskapsutveckling och tillämpning Kriterium: Excellens 5 Matrisen har fem kvalitetsnivåer 1-5 ( nivå 5 är excellens och extremt ovanligt) Konkreta påståenden belyser de olika kvalitetsnivåerna och är också ett stöd för frågor

Rutiner Arbetssätt/metoder Struktur/organisation Muntliga rutiner finns Skriftliga rutiner finns delvis och är tillgängliga Tillgängliga och delvis systematiskt Systematisk tillgängliga inom hela processen (sjukhuset) Tillämpning/Genomförand e av rutiner och metoder inom verksamheten och dess stödfunktioner I vilken omfattning de finns och är tillgängliga? I vilken omfattning det är implementerat och systematiskt praktiserat? 1234 Utvärdera arbetssätt att utvärdera och förbättra I vilken omfattning rutiner, arbetssätt och metoder utvärderas och förbättras Delvis tillämpade men inte inom alla yrkesgrupper och processer Tillämpade inom alla yrkesgrupper och flertalet område och processer Tillämpade inom alla yrkesgrupper och de flesta relevanta områden och processer Saknas rutin för återkoppling från patient väl integrerade metoder för systematisk återkoppling från patient Rutin finns och ett fåtal metoder för återkoppling från patient är tillgängliga Sporadisk användning där ett antal områden ej inkluderas Patient är enbart tillfrågad via enkät Ett antal rutiner stödjer att patienten i några steg är involverad i beslut och planering Viss systematik leder till att patienten i de flesta steg är involverad i beslut och planering Ett flertal rutiner leder till att patienten i flera steg är involverad i beslut och planering Patient är sporadiskt deltagande i planering och behandling Enstaka utvärdering Delvis tillämpad utvärdering inom ett fåtal områden Utvärdering och förbättring sker till viss del systematisk inom flera områden Utvärdering och förbättring sker systematisk inom verksamheten och stödområden Patient tillfrågas via enkät och sporadiskt i dialog Patient tillfrågas till viss del/systematiskt med hjälp av flera metoder för dialog och delaktighet i förbättringsarbete Egna noteringarKvalitetsnivåer UTVÄRDERINGSMATRIS – Förmåga till kunskapsutveckling och tillämpning Kriterium: Excellens 5 Det verkar inte som det gäller alla yrkesgrupper ej heller i så många sammanhang och hur är det med röntgen? Imponerande att personcentrerat arbetssätt är så väl genomfört! Helt klart saknas rutiner för utvärdering av rutiner. En patientenkät vart annat år är knappast tillräckligt 50% som slutgiltig nivå tycker jag är för mycket, vad tycker ni? Imponerande hur bra de har utarbetat de flesta rutiner, men hur är följsamheten?