Normprojektet. Mode, för vem? Hur kan vi med hjälp av mode arbeta för att förändra normer?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Material för projektarbetet
Titta på alla bilderna i bildspelet och läs texterna på bilderna.
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
En presentation för dig som är lärare
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Nya Elementar!.
Läroplansträff grundskola + gymnasium Välkomna!
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Välkomna till föräldramöte för klass 4C
Garnteknologi 2sv hösten 2002
Elektricitet.
Lokal Pedagogisk Planering
FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.
Röj en mina Röj-en-minas uppdrag är att engagera människor för en minfri värld. Röj-en-mina har hittills röjt 333 minfält. Därmed har kvadratmeter.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Pedagogiska året Hanvikens förskola
Vad är  ? Och vad har man det till?. Nio uppgifter Välj en av dessa nio uppgifter och utför den så bra du kan. Välj en av dessa nio uppgifter och utför.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Mervärden och aha-upplevelser
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
1:a tillfället. vi går till biblioteket där Anna presenterar Kubbes museum. Hon läser boken och vi få se film på datorn. 2:a tillfället. Vi läser boken.
TK7 UPPDRAGET.  Mål och Kriterier  Kunna berätta om : Viktiga politiska och ekonomiska händelser i världen under perioden fram till idag. På vilket.
Optik Läran om ljuset.
Vad händer idag? Samlarens skatter Expertbesök. Allmänt Expertbesök av Kukka-Maaria Kallio från Österbottens museum Arrangeras i eget klassrum eller i.
Hur du tar hand om din kunskap
Vad är återvinnings konst och hur ska vi arbeta med det?
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Naturkunskap i förskoleklass
HÖSTAKTIVITETER -15/16.
Maskeradkläder Julia och Ei Mer. Vi fick uppgiften att göra maskeradkläder till förskoleklassen på lärcenter. Vi gick till dem för att höra vilket plagg.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
När du tar en gammal sak och ger den ett nytt användningsområde När du tar en trasig sak, kompletterar med nytt material och gör om prylen När du använder.
BIOSFÄRUTMANINGEN 2017 Skräp – vad är det?.
Att stötta en kollega som lär sig svenska
QR-koder ”Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda modern teknik som ett verktyg för kunskapssökande, kommunikation,
Träningsupplägg Samling, genomgång, gruppindelning 15 min
Svenska som andraspråk 3
Djuren möter ungdomskulturen
V.40: Veckobrev för förskoleklasserna
Jenny Manning Åsa Gårdsskola
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
Linköping Samverkan i Söderhamn.
5A - LÄXOR v.12 Vad händer vecka 12? Vad händer längre fram?
Introduktion källkritik
Novellanalys.
Det nya medielandskapet och våra relationer. Om kränkningar på nätet.
Välkommen!.
Workshop 6 Gångjärnsfrågor.
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Det här händer under vecka 47 Bra datum att ha koll på:
Utvecklingssamtal 6a vårterminen 2018
Djuren möter ungdomskulturen
Hållbar utveckling.
Tisdag – “Nya” aspekter som dyker upp med anledning av Agendan.
Övning Tid: 40 minuter Problemträdet.
Övernattningsläger P-05 Kungsbacka IF
Kulturkrockar och kulturmöten
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Djuren möter ungdomskulturen
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Normprojektet

Mode, för vem? Hur kan vi med hjälp av mode arbeta för att förändra normer?

Inspirationsfilm

Fundera på: Hur klär en sig om en inte vill avslöja sitt kön? Hur kan en klä sig för att se förtroendeingivande ut? En kan så klart uttrycka olika saker med sina kläder och sin stil men går det att undvika att göra det? Hur gör de som inte kan se? Vilka kan ha svårt att hitta kläder som passar?

Diskutera i gruppen: Vilka normer upplever ni finns i samhället idag? Vilka normer vill ni bryta mot? Hur kan en motverka normer med hjälp av kläder?

Inspirationskollage

Hur uttrycker sig modeföretagen i ord och bild?

Projektplanering: v 1. Heldag Dagschema: 8:00- 9:00 Gemensam uppstart 09:00- 09:20 Rast 9:20- 11:00 Svenska (1h 40 min) 11:00-11:45 Lunch 11:45-13:25 Samhälle (1h 40 min) 13:25- 13:45 Rast 13:45- 15:25 Bild (1h 40 min) Alla tre lärare närvarar. Gemensam uppstart kl 8-9 Normövning, filmvisning och gruppindelning med val av tema. Bild kl.13:45- 15:25 Utdelning och gemensam genomgång av LPP och kunskapskraven. Genomgång: Hur jobbar modeskapare när de gör kollektioner? Inspirationsbilder, plaggskisser, figurteckningar. Grupparbete: Titta i tidningar och på nätet efter inspiration. Klipp ut bilder och samla ihop inspirationsbank.

v. 2 Heldag kl 8- 15, lunch kl Bild, sam, sv Alla tre lärare närvarar Studiebesök på utsällningen “Utopian bodies” på Liljevalchs. Leta inspiration, normbrytande företeelser osv. Ta med matsäck! v. 3 Bildlektion 2 timmar Genomgång (15 min): Hur ritar man tyg? Grupparbete (1h, 45 min): Sätt igång och jobba med era kollektioner. inspirationscollage plaggskisser figurteckning

v. 4 Heldag. kl 8-15 (lunch kl 11-12) Bild, sam, sv Alla lärare närvarar. Grupparbete: Färdigställ era uppgifter i de 3 ämnena (3h), arbetet sker gemensamt i alla ämnen. Hängning av utställning (1h). Redovisning (2 h)