Seminarium 2 december 2015 Klarar medierna av sitt uppdrag?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Goda relationer skapar utrymme för ledaren
Advertisements

Finlandssvenska och sverigefinska
Äldre i välfärden.
1. Varför finns det pengar?
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Medlemsundersökning 2012 Organisationsutredningen
Personalaktuellts Lönedag 2012 Marianne Carell FörsäkringsGirot
Åter till arbetet Fackliga riktlinjer för förebyggande arbetsmiljöarbete, arbetsanpassning och rehabilitering Bild 1 – Åter till arbetet ”Åter till arbetet”
L ÄSVANESTUDIEN FRÅN D AGSPRESSKOLLEGIET VÅREN 2013.
Torsgatan 3b, 1 vån Göteborg Mediekritiskt nätverk Räkna med kvinnor! Nyhetsgranskning ur ett medborgarperspektiv.
Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Uppdraget •Beslut i kommunstyrelsen •Politisk oberoende kommission •Utarbeta vetenskapligt underbyggda förslag.
Nätjournalistik i krissituationer - information eller desinformation? Ny kunskap för samhällsskydd och beredskap Stockholm, 8 december 2009 Fil. Dr Michael.
Läsvanestudien En presentation från Dagspresskollegiet.
Twitter: #somgu ”Opinioner, trender, analyser – ett oberoende undersökningsinstitut i forskningens tjänst” (S)amhälle (O)pinion (M)edier.
Den massmediala bilden av kvinnor
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Så styrs Sverige.
Lokalt Strama-arbete enkät december 2005(n=24) 23 Strama-grupper inom öppen vård 18 har organiserat Strama-arbete inom sluten vård 9 grupper har ett formellt.
Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.
Arbetsmarknadsprognos för kultur och media 2011och 2012.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
MASSMEDIERNA OMKRING OSS
Vårdförbundets idé om en hälsosam vårdmiljö
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Rättighetsbaserat arbete inom nationellt minoritetsarbete.
1 Vem ska äga och driva idrottsanläggningen? 26 november, Stockholm.
Stuprör och hängrännor
Massmedia.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Statistikrapport Tredje kvartalet 2012 Rapporten innehåller följande: Total omsättning kvartal jämfört med kvartal Omsättning per samtliga.
C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.
EN REGION BLIR TILL Medborgarna och Västra Götalandsregionen Lennart Nilsson - CEFOS SOM-institutet
SOM-INSTITUTET Samhälle Opinion Massmedia Statsvetenskapliga institutionen Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
1 SÄKER VÅRD i Skåne Tema: Läkemedel. 2 Läkemedel bakom många vårdskador Nästan en tiondel av alla vårddygn under ett år ägnas åt skador som uppstått.
Så styrs Sverige.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Läget i förhandlingarna Foto: Jan Olov Westerberg.
Löneförhandlingskommunikation
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
Gapminder Verktyg för att visualisera statistik för effektiv analys och uppföljning vid 1.Verksamhetsutveckling och jämlikhetsanalys 2.Samhällsbyggande.
Så bevakas kommunerna. 2 Hypotesen ? 3 Fakta om undersökningen Sökningar Urval av medier Bred kommunpublicitet Snäv rapportering om kommunpolitik Stora.
Mediernas tillstånd Mer sport till folket – på webben Michael Karlsson Professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Karlstads universitet 2 december.
Riksrevisionen Effektivitetsrevision - Oförbrukade forskningsbidrag HfR Tammsvik november 2010 Nina Gustafsson Åberg
Näringsliv och skola i en globaliserad värld Kristinehamn den 30 maj 2007.
”Vi kan inte trolla med knäna” – hur media porträtterar socialtjänsten och socialsekreterare Helena Blomberg, Fil.dr. Sociologi.
Övning Tid: 30 minuter + hemuppgift
Kapitalförvaltning för anknutna stiftelser – Pågående utvärdering av inkomna anbud Information till universitetsstyrelsen
Vi och dem?! Klyftan mellan politiker och folket
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
Finland, Sverige, Danmark, Norge och Island
Allhelgonaundersökning
Hur gör vi? Nyhetsvärdering För vem och varför?
Journalistik & Reklam En studie av reklamintäkter hos svenska medier med samhällsjournalistiskt innehåll under åren hemsida:
Färre nyhetsproducenter - men fler nyheter i nätverkens flöden
Kommunerna om tillståndet för den lokala journalistiken
Framtidens kommunikation i saff
Fjärrundervisning Forskning och framtid
Geografi / samhällskunskap
Våra medier.
Produktion, handel och transport
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
We Love Welding Per Bengtsson, January 2018.
Fakulteten för konst och humaniora
Uppsummering - slutsatser
Digitalt först med användaren i fokus
Privata alternativs betydelse för sjuksköterskor
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
1 Fotboll BARN Sport 1 X 2 Gingo !
Presentationens avskrift:

Seminarium 2 december 2015 Klarar medierna av sitt uppdrag?

Välgrundad diskussion om hur medierna sköter sitt grunduppdrag. Forskning som verktyg. Stöds av en bred krets av samhällsintressen: fack, näringsliv och civilsamhälle som kyrkan och idrottsrörelsen. Forskningsmedel från stiftelser.

Lars Truedson Institutet för mediestudier Läget för nyhetsjournalistiken

Mer medier – pressad journalistik

Det är journalistiken som drabbas

När allt skälver gäller det att veta vad exakt vad som händer. Därför: Mediestudiers årsbok

Var fja ̈ rde kommun saknar i dag nyhetsredaktion. Var fjärde annonskrona borta från journalistiken sedan Färre journalister ska producera mer för fler kanaler. Mer sport och mindre politik digitalt. Men: kommunpolitisk rapportering minskar inte!

kommunrapportering.mediestudier.se

Mer mobilt – ännu mer press på intäkterna. Dubblat prenumerationspris – färre annonser Skillnaderna i mediekonsumtion ökar. Det nya är nöjesutbud, inte journalistik. Publicservicebolagen betyder allt mer. Nästan dubblad andel jämfört med dagspressen.

Gamla ”monopol” skyddade journalistiken – den lyxen är borta! Upp till oss som konsumenter och medborgare om vi vill ha journalistik! Upp till medieföretagen att satsa på utveckling så vi får bra alternativ! För det löser sig inte av sig själv – behövs institutioner, behövs proffs.