Oljeutsläpp i Mälaren Hotbild mot dricksvattenproduktion? Jonas Fejes Chef IVL:s Oljejour
Oljeutsläpp i Mälaren Jonas Fejes, Oljans förändringsprocesser
Oljeutsläpp i Mälaren Jonas Fejes,
Oljeutsläpp i Mälaren Jonas Fejes, Fartygshaveri i S Björkfjärden ton diesel. Efter ca ett dygn når oljan vattenverket om olyckan skett i farleden. Efter ytterligare ca åtta timmar finns stora mängder olja vid vattenverket, men endast på ytan.
Oljeutsläpp i Mälaren Jonas Fejes, Fartygshaveri i Prästfjärden ton diesel. Vindstyrkan har antagits till 20 m/s, vindriktningen västlig. Oljan når land på Munsön, men kommer inte i närheten av vattenverken
Oljeutsläpp i Mälaren Jonas Fejes, Krock mellan två fritidsbåtar på Mörbyfjärden. 2 ton diesel. Oljan når stranden vid vattenverket redan efter ett par timmar. Efter ca 36 timmar finns olja på ner till sex meters djup
Oljeutsläpp i Mälaren Jonas Fejes, Slagstafärjan påseglad. 40 ton diesel. Modellering av andelen löst olja. Vattnet med löst olja sprider sig i ett ganska stort område och når efter 29 timmar ett djup på maximalt 6 meter vid vattenverket. Resultatet visar att risken att oljan når vattenverket är påtaglig
Oljeutsläpp i Mälaren Jonas Fejes, Oljeutsläpp vid Kallhälls marina. 15 ton diesel. Görvälns vattenverk påverkas inte av detta, det gör däremot Lovöns vattenverk. Oljan når vattenverket efter ca 12 timmar, och den nedblandade andelen är då obefintlig men ökar därefter snabbt och når ca 60% efter 48 timmar. Oljan finns på ett maximalt djup på 12 meter.
Oljeutsläpp i Mälaren Jonas Fejes, Sammanfattning Värsta tänkbara hot mot dricksvattenproduktion –två större fritidsbåtar som krockar –Slagstafärjan påseglad "Oljetransporterna" på, runt och över Mälaren ökar Hot och riskbild bör ses över.