Metod Mätning 1 Kampanj: vecka 18-21 2005 Mätning: vecka 22-23 2005 Mätning 2 Kampanj: vecka 47-48 2005 Mätning: vecka 49-50 2005 Undersökningens målgrupp.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Presentation av genomförda paneler om: Boendefrågor, Folkhälsa och Hemkänsla oktober2008-maj2009 Ahmad Azizi
Advertisements

SCB:s medborgarundersökning våren 2007 Specialrapport för Södertörnskommunerna Lars-Gunnar Strand SCB.
Renhållningsförvaltningen Kampanjuppföljning, mätning 3 13 juni 2006.
Sida 1 Låneläget 2007 Så ser svensken på sina bolån Synovate för Nordea Ingela Gabrielsson
Sida 1 Så ser svensken på sin semester 2007 Synovate Temo för Nordea Ingela gabrielsson
Sida 1 Så julhandlar svenskarna 2007 Synovate Sweden för Nordea Anna Bäcklund
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
© Landja Marknadsanalys AB Säkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2009 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
STOCKHOLMSENKÄTEN 2012 ELEVERNA I GRUNDSKOLANS ÅR 9 OCH GYMNASIET ÅR 2 SIDAN 1 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING BILAGA 1 – Redovisning av resultat från.
16:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Kampanjens förutsättningar sammanfattas i en brief Bakgrund Vilka är målgrupperna? Kampanjens mål Vilka.
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
1 Novus Företagsledare om de nya sjukskrivningsreglerna Arne Modig Viktor Wemminger 1632.
INCLUSIVE CITY.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Rapport – medborgarpanel 2
Insikt 2015 Söderköpings kommun
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Fyra företags förväntningar på kommunal tillsyn – en intervjustudie
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Besöksnäringens Konjunkturbarometer
Stor majoritet av befolkningen önskar skydd mot sjunkande pensioner
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vart tar det smutsiga vattnet vägen?
CASE Jolanda Riissanen
Ung Cancer - Medlemsundersökning 2017, Närstående
SFI/SFX 2018 i Stockholms län
Varifrån kommer alla sopor – och vad händer sedan?
Opinionsundersökning om storregion Svealand
Akademikerförbundet SSR
Resultat DemoskopPanelen 2017
Resultat medarbetarenkät hemtjänst
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vad är viktigt för dig? Att designa tjänster utifrån behov
IQs Alkoholindex 2018.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föräldrarmöte P07 Säsong 2016
Tips för det praktiska ledarskapet
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Saker att ta upp… Skärpning av reglerna omkring MKN vatten
Framgångsfaktorer - Kvalitetsutveckling på sfi
Presentationens avskrift:

Metod Mätning 1 Kampanj: vecka Mätning: vecka Mätning 2 Kampanj: vecka Mätning: vecka Undersökningens målgrupp Män och kvinnor i åldrarna år som är bosatta i Stockholmsområdet (Stockholms Stad och närförorter) Urval Obundet och slumpmässigt urval ur NMAs telefonrekryterade Internetpanel Metod Intervjuerna har gjorts via Internet Antal intervjuer Mätning 1: 381 intervjuer Mätning 2: 375 intervjuer Felmarginaler 1-4%

 Ökar miljömedvetandet/visar på vikten av återvinning ”Att man ska återvinna” ”Att man ska återvinna så mycket som möjligt” ”Att det lönar sig att källsortera, det är nästan lite häftigt att göra det! Vilket är helt sant” ”Att det är bra att källsortera för det kan bli nya produkter av detta” ”Att man ska återvinna för att skydda miljön och tänka extra innan man kastar något i vanliga soporna istället” ”Att återvinnig är bra och meningsfullt” ”Att mycket går att återvinna, även sådant man inte tänkt på” ”samla in ditt skräp, det kan bli saker av det” Budskap Om du ser till kampanjen som helhet, vad tror du att de vill säga med denna kampanj?

Negativa faktorer Vad var det du inte tyckte var bra med kampanjen?  Endast 2% av de som uppmärksammat kampanjen kom med negativ kritik i mätning 2, vilket kan jämföras med 6% i mätning 1%.  I mätning 1 var den vanligaste kritiken att kampanjen var otydlig.  I mätning 2 uppger endast ett fåtal att kampanjen var otydlig samtidigt som några anser att kampanjen inte väckte deras intresse i tillräcklig utsträckning.

Positiva faktorer Vad var det du tyckte var bra med kampanjen?  Ökar miljömedvetandet/visar på vikten av återvinning ”att man få se vad man kan göra med slängda saker” ”att man får upp ögonen för att spara och återvinna!” ”Att vi blir påminda om vikten av sopsortering” ”Ger känslan att min återvinning verkligen leder till något”  Påhittig, tydlig och snygg design ”att den är lite rolig och inte bara informativ” ”Den kändes påhittig och kreativ, fyndig”  Tydligt och enkelt budskap ”Klart budskap” ”Enkel och tydlig men ändå modern” ”lätt att förstå, talande bilder och inte en massa text som man ändå inte hinner läsa när man är i tunnelbanan”

Sammanfattning Observation Avsevärt fler såg kampanj 2 (49%) än kampanj 1 (19%). Värdet är i nivå med det genomsnittsvärde som brukar uppnås i en kampanj. Precis som tidigare erhålls högre värden bland de i åldern år samt bland de som bor i lägenhet. Budskapet uppfattades av betydligt fler i kampanj 2! 93% av de som såg kampanj 2 förstod att syftet var att ”poängtera vikten av återvinning” (68% i mätning 1). Inga signifikanta skillnader i budskapskoppling mellan olika delmålgrupper. Budskap Precis som tidigare är avsändarkopplingen relativt låg! 46% av de som sett kampanjen tror att antingen återvinningsföretag/-ansvarig, Stockholm Stad, Miljöförvaltningen eller Renhållningsförvaltningen står bakom (43% i mätning 1). Yngre uppger i större utsträckning än äldre att Stockholms Stad är avsändare. Avsändare Liking Kampanj 2 får ett mycket bra helhetsbetyg, bättre än kampanj 1. Betydligt fler kommer med positiv kritik på kampanj 2 än på kampanj 1. Nästan ingen ger negativ kritik. Positiva synpunkter på kampanjen: 1) ökar miljömedvetandet, 2) påhittig, tydlig och snygg design samt 3) tydligt och enkelt budskap. Andelen som sopsorterar har inte förändrats sedan förra mättillfället (59%). Kampanj 1 och 2 har bidragit i lika stor utsträckning till att man vill veta mer om sopsortering. Förtroendet för hur kommunen hanterar hushållsavfallet verkar till viss del ha minskat sedan förra mättillfället. Beteende och påverkan