Så kan det låta! … Mätinstrumentets reliabilitet och validitet ökades avsevärt genom en pilotstudie och för att nå bästa generaliserbarhet valdes ett representativt sampel (N=100) ur populationen med hjälp av OSU vilket bedömdes mer relevant än stratifierat eller systematiskt urval. Resultatet presenterades dels i en frekvenspolygon dels i en korstabell (2 x 3) uppdelat på de två studerade kohorterna. Vid en t-testning av de aritmetiska medelvärdena och standardavvikelserna framkom en klar signifikans (p < 0.01) till de yngres favör. Det kan också nämnas att korrelationen (produktmoment) mellan ålder och den oberoende variabeln var 0.76!
Vetenskapliga synsätt Naturvetenskap –Humaniora Positivism –Hermeneutik Objektivitet –Subjektivitet Förklara, generalisera –Tolka, förstå Kvantitativ analys –Kvalitativ analys ”Hårddata” –”Mjukdata”
Statistiken som forskarens hjälpmedel Beskriva och analysera stora siffermaterial Välja ut representativa grupper så att resultaten kan generaliseras Lärarens motiv: Egna forskningsuppgifter, nu eller senare Förstå forskning och facktidningar (högskoleallmänbildning) Inte bli lurad!
Några statistiska grundbegrepp som tillhör akademikerns allmänbildning Olika medelvärden Mått på spridningen Olika sambandsmått Urvalsmetoder Hypotesprövning – statistisk signifikans
Finns det samband mellan skolprestation och hembakgrund? Tidigare forskning–kunskapsläget? Läsa, läsa, läsa. Syftet preciseras Val av ”mätinstrument”, t ex sammanlagt resultat på de nationella proven i åk 9 resp. föräldrars utbildning = socialgrupp 1-3 Val av undersökningsgrupp, t ex en klass i åk 9 på varje högstadieskola i en mindre kommun = 200 elever.
Resultat Variabeln Nationella provet (x): 56, 27, 39, 57, 95, 15, 44, 62, 85, 63, 16, 34, 66, 86, 91, 85, 36, 64, 75, osv (= ordinal- eller intervallskala) Variabeln Socialgrupp (y): 3, 2, 2, 1, 3, 2, 1, 3, 2, 3, 3, 3, 2,, 3, 2, 1, 2, 3, 3, 1, 2, 3, 2, 1, 3, 2, 2, 3, 3, 2, osv (= nominalskala)
Skaltyper (eller datanivå) bestämmer statistisk metod Kvotskala, t ex längd, vikt. Lika långa skalsteg, absolut nollpunkt Intervallskala, t ex temp i Celsius, IQ-skalan. Lika långa skalsteg men ej absolut nollpunkt Ordinalskala, t ex smak- och bedömningstest. Nominalskala, t ex kön, födelseort, ”uppfattningar”. Kategorier utan rangordning
Enkel frekvenstabell Tabell 1. Gruppens socialgruppsfördelning (N = 200). Social- grupp f %
Stapeldiagram Figur 1. Gruppens socialgruppsfördelning (N = 200).
Klassindelad frekvenstabell Tabell 2. Gruppens resultat på de nationella provet (N = 200). Poängf% 0– – –59osv 60–79 80–
Korstabell Tabell 3. Sambandet mellan socialgrupp och det nationella provet, procent (N = 200). Poängresultat Social- grupp LågtMellanHögtSumma % (N=20) % (N=80) % (N=100) Anm. Lågt=0–34, mellan=35–66, högt=67_99
Korstabulering av intervjuresultat Tabell 4. Sambandet mellan ålder och inställning till arbetslag för låg/mellanstadielärare (N=16) resp. högstadielärare (N=14). (Ekstedt, 2009, s 45. Låg/MellanHög ÅlderPosNeg PosNeg 25– – – – Summa
Intervjuer sammanfattade i ett stapeldiagram Figur 2. Kategorisering av de nio pojkarnas och tolv flickornas svar. Procent.
Beskrivning av undersökningsgrupp Tabell 5. Undersökningsgruppen (N = 51) uppdelad på skola, årskurs och kön. Årskurs 6Årskurs 9 FlickorPojkarFlickorPojkar A- skolan B- skolan Totalt
Spridnings- (eller korrelations-) diagram Figur 3. Sambandet mellan engelska- och tyskaproven, N= 19.
Frekvenspolygon Figur 5. F Figur 5. Fördelning av provpoäng hos två grupper.
Övning Resultatet på ett prov i en skolklass var följande: Pojkarna: 8, 6,10, 5, 12, 8, 9, 9, 11, 2, 6, 8, 10. Flickorna: 8, 9, 11, 11, 9, 12, 12, 10, 9, 10, 11, 10, 8, Beräkna typvärde (T), median (md) och aritmetiskt medelvärde (m). Dels för de 13 pojkarna och dels för de 14 flickorna. 2. Vad blir spridningen, dels för pojkarna och dels för flickorna? a) Variationsvidden ( R )? b) Standardavvikelsen (s)? 3. Gör en frekvenstabell uppdelat på kön. 4. Beskriv resultatet med egna ord.
Svar m pojkar=8, T=8, md=8 m flickor=10, T=10, md=10 s pojkar=3,8, R=10 s flickor=1,3, R=4
Frekvenstabell Tabell 1. Provresultat uppdelat på kön. PoängPoFl