SO A: Religionskunskap 7,5 hp Höstterminen 2010 VÄLKOMNA!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den nya skollagen.
Advertisements

Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Texter med stor betydelse inom de fem världsreligionerna
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Välkomna till Företagets Logistik
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Judendom, kristendom & islam
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Tekniken i Kristvallabrunn ur ett historiskt perspektiv
Introduktion till matematik studierna på LTH
Världsreligionerna Åk 8 V
Språk och interkulturell kommunikation
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Välkomna till Pedagogen!
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Religionskunskap A 50p.
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
SAM-projektet Skaraborg Samhällsorientering Samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Säkerhet och Samhälle Rosersberg Säkerhet och samhälle: Målsättning Rosersberg Vt 2007 Föreläsning Leif Svanström.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
KURSVAL HT specialiseringar – 12 inriktningar Religionshistoria och religionsbeteende- vetenskap Islamologi Judaistik Religionshistoria.
Utbildningssatsning för modersmålslärare i romani chib
Islam Den sista av de tre systerreligionerna. Detta är alltså den yngsta av de tre religionerna.
Byggnaden som system BY7390
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
.. Föräldramöte Tomtebogård Tomtebogårds vision Vi lär, samarbetar och tar ansvar för en hållbar livsstil och värld. Vi trivs och bygger framtiden.
Religionskunskap 1 och 2.
KURSVAL HT16 4 specialiseringar – 12 inriktningar Religionshistoria och religionsbeteende- vetenskap Islamologi Judaistik Religionshistoria.
Vad är religion och religionskunskap?. Vad är religion? Reflektionsuppgift.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Övergripande planering ht år 7 till och med vt år 9 År 7: Vaggan År 8: Människan År 9: Världen.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Islam - Kristendom Likheter och skillnader. Likheter Monoteism – EN Gud Personer, platser och berättelser återkommer i både Koranen och Bibeln Ex; Adam.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
KURSVAL VT17 4 specialiseringar – 12 inriktningar Religionshistoria och religionsbeteende- vetenskap Islamologi Judaistik Religionshistoria.
Judendom Kristendom Islam.  Alla religioner finns i olika tolkningar  Personliga eller något som följs av en större grupp  De flesta större religioner.
Religionskunskap Att undersöka tro.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Religion - vad är det?.
KURSVAL HT17
Exkursioner och studiebesök som undervisningsformer och läraktiviteter
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Validering inom Lärarlyftet
L3VU20.
KURSVAL VT18
Föräldramöte Tomtebogård
(använd bildspelsläge) Så här fyller du i omdömesformuläret
Heliga platser i världsreligionerna
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
KURSVAL HT18
KURSVAL VT19
Studie- och yrkesvägledare ”SYV-Mi” Campbell
Lathund-Ladok Kurstillfällesbyte
Religionskunskap 1.
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

SO A: Religionskunskap 7,5 hp Höstterminen 2010 VÄLKOMNA!

Vem är jag? Johan Wickström, f i Norrköping Lektor i religionsdidaktik och lärare i högskolepedagogik Teol. dr i religionshistoria år 2008, forskning om ideologiska användningar av forntiden och forntida religioner i folkskolans läroböcker Grundskollärarexamen 4-9 i religionskunskap/historia år 2001 Arbetat som lärare i grundskolan år 6-9 år

Mål (ur kursplanen) Efter genomgången kurs förväntas studenten: ha grundläggande ämneskunskaper i religionskunskap, historia, geografi och samhällskunskap för att kunna bedriva undervisning i enlighet med de mål och syften som anges i styrdokumenten för de samhällsorienterande ämnena i grundskolans tidigare år ha grundläggande didaktiska och metodiska insikter i de samhällsorienterande ämnena och kunna omsätta ämneskunskaperna i praktisk undervisning i grundskolans tidigare år ha god kunskap om och förståelse för frågor som rör livsåskådning, etik och religion, och hur dessa påverkar såväl enskilda individer som samhället i stort ha erfarenhet av ett aktivt deltagande i seminarieverksamhet

Innehåll (ur kursplanen) Varje moment utformas med hänsyn till studentens förväntade framtida yrkesroll. – Orientering om frågor som olika religioner kan tänkas söka besvara. – Orientering om innehållet i de bibliska texterna och andra religiösa texter i den svenska kulturtraditionen. Orientering om några muslimska och judiska texter. Texter läses i urval. – Kristendomens betydelse i historiskt perspektiv i det svenska samhället, såväl vad gäller värderingsmönster som lagstiftning och kulturella traditioner. Här behandlas också hur skolans religionsundervisning speglar rådande samhällsförhållanden. […] en kort introduktion till de stora världsreligionernas trosuppfattning och traditioner.

Betoning på er blivande roll som religionslärare!

Kurslitteratur Collste, Göran (1996) Inledning till etiken. Studentlitteratur. Byström Janarv, Görel – Olsson, Torvald – Stenberg, Leif och Svanberg, Ingvar (2005) Världsreligioner i vardagen: Globalt och i Sverige. Bilda förlag ELLER kapitlen om hinduism och buddhism i Svanberg – Westerlund, red. (2008) Religion i Sverige + kapitlen om judendom och islam i Hedin, Christer (2007) Abrahams barn – Vad skiljer och förenar judendom, kristendom och islam + s (Jämförande religionshistoria) i Svensson – Arvidsson (2008) Människor och makter – en introduktion till religionsvetenskap. Rosenblad, Dorotea och Fanny (2004) Samma rötter: Abrahams barn i tre religioner. Fondi förlag. Hill, Jonathan (2007) Kristendomens spår. Libris förlag. OBS! Artikelkompendium Dessutom: Bibeln (helst den nya översättningen, Bibeln 2000) samt Koranen (helst den nya översättningen av Mohammed Knut Bernström, Koranens budskap).

Instruktioner och info Närvaro och aktivitet vid studiebesök och seminarier är obligatoriskt. Föreläsningarna är inte obligatoriska, men närvaro rekommenderas starkt för att underlätta läsningen av kurslitteratur och som hjälp för att klara tentamen. Vid varje undervisningstillfälle står rekommenderad litteratur angiven. Läs litteraturen inför föreläsningen. Det underlättar din förståelse av föreläsningarna, men är också klokt för din egen studieplanering under kursens gång. När det gäller seminarierna är förberedelseuppgifterna (se seminarieinstruktionen) obligatoriska och examinatoriska. Det innebär att ett av kraven för att få godkänt på kursen är att du har förberett dig inför seminarierna (se seminarieinstruktioner) och deltar aktivt på seminarierna.

Forts. Kursen examineras dels genom förberedelse och aktivt deltagande i studiebesök och seminarieövningar, dels genom salstentamen. Betyg på kursen som helhet är U, G och VG. För seminarieövningar och studiebesök bedöms din insats antingen som Underkänt eller Godkänt. Salstentamen bedöms med ett helhetsbetyg som antingen U, G eller VG. För G på kursen som helhet krävs att du har Godkänt på samtliga ingående delar: seminarieövningar, gruppövningar och salstentamen. För VG krävs att du har Godkänt på seminarieövningar och gruppövningar och VG på salstentamen.

Undervisningsformer och läraktiviteter Föreläsningar (med interaktiva inslag) Individuellt eller gruppvis eget arbete med förberedelseuppgifter Seminarier som behandlar förberedelseuppgifter Studiebesök (Vindhemskyrkan och moskén) Individuella studier av kurslitteratur och källtexter

Lärare på kursen Carl-Reinhold Bråkenhielm, TD, professor i systematisk teologi med livsåskådningsforskning Jonas Ideström, TD, universitetslektor i kyrkovetenskap Malin Löfstedt, TD, universitetslektor i religionsvetenskap med didaktik och etik, gymnasielärare Ulla Nestor, Lärare, Valstaskolan, Märsta Lina Sjöberg, TD, universitetslektor i Gamla testamentets exegetik Johan Wickström, TD, universitetslektor i religionsvetenskap med didaktik, grundskollärare

Det blir en spännande resa!