Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2015 Källa: Statistikcentralen 3.6.2016 samt Kommunförbundets beräkningar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
/hp Negativt Positivt under 100 % 100 – 199 % 200 – 299 % 300 – % (7 st.) (49 st.) (165 st.) (85 st.) (36 st.) Årsbidraget räcker inte till.
Advertisements

Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basserviceprogrammet samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2010 Presskonferens Verkställande direktör Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma.
Det allmänna ekonomiska läget
FINANSIERINGSANALYS.
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2011 Presskonferens Verkställande direktör Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma.
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2013 Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basservicebudgeten samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunalekonomins utveckling Nordiskt möte i Island 2014 Ilari Soosalu.
Ekonomirapporten. April 2014
/MP Förändring i BNP och arbetslöshetsgrad , % % % Källa: Åren Statistikcentralen, prognos för åren
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
Förändring i BNP och antalet sysselsatta 2000–2014, i % jämfört med föregående års motsvarande kvartal /MP Källa: Statistikcentralen, nationalräkenskaperna.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
,2 1,4 18,0 5,6 1,3 3,2 27,7 KOMMUNERNA skatteinkomster 20,6 KOMMUNERNA skatteinkomster 20,6 STATEN skatteinkomster 38,7 STATEN skatteinkomster.
Ekonomiska nyckeltal Åland Årsbidrag och avskrivningar i euro per inv. 2. Årsbidraget i % av avskrivningarna 1. Årsbidraget  Anger hur mycket.
Ekonomisk information och extern redovisning
Kommunernas och samkommunernas bokslutsprognoser för 2014 samt budgetar och ekonomiplaner för Presskonferens Verkställande direktör.
Årsredovisning 2003 – utdrag. Positivt resultat för tredje året i rad Resultatet 115 mkr 94 mkr bättre än förra året 43 mkr bättre än budget Beställda.
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Årsredovisning 2008 Tanums kommun. Omvärld Ekonomisk nedgång ”Finanskris” Ökande arbetslöshet Sänkta räntor.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
Ekonomirapporten. April 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. April Real procentuell förändring av skatteunderlaget per invånare och år Procent.
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2014 Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets beräkningar.
Mål för God Ekonomisk Hushållning Annika Wallenskog.
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
Utgifter för utkomststöd 2014 Ari Virtanen. Utgifter för utkomststödet (enligt 2014 priserna), hushåll som fått utkomststöd 1 och årsmedeltalet för antalet.
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Stadsdirektörens förslag GRUNDER FÖR BUDGETARBETET.
/MP % Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar) , % Källa: Åren 1985–2014 Statistikcentralen, prognos 2015–2019 FM.
,7 1,5 18,2 6,4 1,5 2,4 27,8 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,2 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,2 STATEN skatteinkomster 39,3 STATEN skatteinkomster.
jh/hp 2,7 1,6 18,5 6,4 1,6 2,8 28,0 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,8 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,8 STATEN skatteinkomster 39,9 STATEN skatteinkomster.
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
KONKURRENSKRAFTSAVTALET FÖRHANDLINGSRESULTATET
Ett öppet och levande Motala ResultatmålStatusNyckeltal 01 Företagsmiljö i toppklass + 69 arbetsställen 02 Meningsfull sysselsättning Ökad sysselsättning.
Föreläsning F1-F2 Grundläggande perspektiv. Grundläggande förmögenhetsbegrepp T = tillgångar S = skulder (främmande kapital) E = eget kapital (ägarkapital)
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Kommunernas och samkommunernas bokslutsprognoser för 2015 samt budgetar och ekonomiplaner för Presskonferens Verkställande direktör.
Q1 Rapport 2016 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
/hp Kommunernas och samkommunernas lånestock och likvida medel , md € Källa: Statistikcentralen.
Ekonomirapporten, oktober 2016 Diagrammen Ekonomirapporten, oktober
Verkställande direktör Jari Koskinen
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2016, förhandsuppgift Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2015
Utkomststöd 2014 Ari Virtanen
Ekonomirapporten, maj 2017 Diagrammen
Skattefinansieringen år 2015, md €
Kommunalekonomins utveckling till år 2020
Kommunalekonomins utveckling till år 2021 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar I utvecklingsprognosen.
Kommunalekonomins utveckling till år 2021
Skattefinansieringen år 2016, md €
Utgifter för utkomststöd 2015
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2016
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2016
Skattefinansieringen år 2016, md €
Verkställande direktör Jari Koskinen
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Vanda stads bokslut 2016 Stadsfullmäktige
Ekonomirapporten, oktober 2016
Skattefinansieringen år 2016, md €
Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar)
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2017
BNP och de sysselsattas (15-74 –åringar) volymförändring åren , %
Kommunernas och samkommunernas lånestock och likvida medel , md €
Brf Stenbocken Genomgång ekonomi
Presentationens avskrift:

Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2015 Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets beräkningar

1) I resultatet för 2014 ingår extraordinära inkomster på ungefär1,7 md euro som beror på bolagiseringar av affärsverk. Centrala poster i kommunernas och samkommunernas bokslut (inkl. särredovisade affärsverk) 3) Förändringen i lånestocken och lånestocken år 2015 minskar till en följd av bolagiseringarna. 2) Av investeringsutgifterna år 2014 beror ca 3,1 md euro på bolagiseringarna. Investeringstillgångarnas överlåtelseintäkter är totalt ca 4,2 md, vilket innebär att verksamhetens- och investeringarnas kassaflöde nästan är i balans. Källa: Statistikcentralen

1) I % av de egna anskaffningsutgifterna för investeringar som avskrivs = Investeringsutgifter – Anskaffning av mark- och vattenområden – Anskaffning av aktier och andelar – Finansieringsandelar för investeringar. 2) Innehåller år 2010 extraordinära inkomster på cirka 0,95 md € till följd av att bildandet av HRM och år 2014 extraordinära inkomster på cirka 1,7 md € till följd av bolagiseringar av affärsverk. Uppgifter om kommunernas ekonomi åren Inkl. särredovisade affärsverk. Källa: Statistikcentralen

Faktorer att beakta i tolkningen av bokslut 2015 Förändringen i verksamhetsutgifterna ca + 1 % (nu -1 %) Förändringen i verksamhetsinkomsterna ca -1 % (nu -10 %) Årsbidraget ca 300 miljoner euro bättre Räkenskapsperiodens resultat ca 150 miljoner euro bättre Lånestocken uppskattningsvis miljoner euro högre Investeringsnivån ca miljoner euro högre Bolagiseringen av de kommunala affärsverken och yrkeshögskolorna år 2014 inverkade betydligt på de kommunalekonomiska siffrorna år Utan dessa bolagiseringar hade resultatet sett ut på följande sätt: Verksamhetsutgifterna sjönk med ca en procent Vid sidan av bolagiseringarna bromsades tillväxten även upp av anpassningen av personalkostnader : Enligt KT Kommunarbetsgivarnas enkät med ca 300 miljoner euro Arbetsmarknadsstödets kommunandel ökade verksamhetsutgifterna med ca 160 miljoner euro

Faktorer att beakta i tolkningen av bokslut 2015 Kommunalskatteinkomsterna ökade med endast 1,9 % trots att 98 kommuner höjde inkomstskattesatsen för år 2015 Samfundsskatten ökade med 12,0 % Kompensering av arbetsmarknadsstödet 75 miljoner euro Fastighetsskatterna ökade med 4,8 % Höjandet av de nedre och övre gränserna för fastighetsskattesatserna De sammanlagda skatteinkomsterna ökade med 2,8 % I statsandelen för kommunal basservice gjordes år 2015 en kännbar tilläggsnedskärning på 236 miljoner euro. Statsandelarna minskades ytterligare med 40 miljoner euro genom att den eventuella nyttan av höjda klientavgifter fråntogs kommunerna Statsandelarna förblev nästan på samma nivå som året innan Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde visade ännu ett underskott på 0,8 miljard euro Räkenskapsperiodens sammanlagda resultat för kommunerna och samkommunerna normaliserades till sin typiska nivå, 0,4 miljarder euro

Kommunernas årsbidrag , €/inv. Enligt kommunstorlek Källa: Statistikcentralen

Kommunernas + samkommunernas årsbidrag och räkenskapsperiodens resultat åren , md € År 2010 innehåller räkenskapsperiodens resultat extraordinära inkomster på cirka 0,95 miljarder euro till följd av bildandet av HRM och år 2014 extraordinära inkomster på 1,7 miljarder euro till följd av bolagiseringarna av affärsverk. Bolagisering av affärsverk Bildandet av HRM Källa: Statistikcentralen

© Kuntarajat: MML Kommunernas årsbidrag i procent av avskrivningar år 2015 Källa: Statistikcentralen Årsbidraget räcker inte till avskrivningarna i 124 kommuner ( i fasta Finland 117 och på Åland 7 kommuner) Landets medeltal 91 % Landskapscentrum

Fasta Finland Antal invånare Kommunernas årsbidrag enligt kommunstorlek Årsbidraget i procent av avskrivningarna Källa: Statistikcentralen

Alla kommuner Källa: Statistikcentralen Kommunernas årsbidrag enligt landskap Årsbidrag i procent av avskrivningar åren

1) Investeringsutgifter – Finansieringsandelar för investeringar. 2) Investeringsutgifter exkl. anskaffning av mark- och vattenområden samt aktier och andelar År 2010 innehåller poster i anslutning till grundandet av samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM) År 2014 ökade investeringarna med omkring 3,1 md euro som orsakades av anskaffningen av aktier och andelar till en följd av bolagiseringen av kommunala affärsverk. Kommunernas och samkommunernas årsbidrag, avskrivningar och investeringar, md € /hp Källa: Statistikcentralen

Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde är ett mellanresultat i finansieringsanalysen. Ett negativt belopp (underskott) beskriver att utgifter antingen måste täckas genom en minskning av de likvida medlen eller genom ökning av lånestocken. Ett positivt belopp (överskott) beskriver hur stor andel av kassaflödet som blir kvar till nettoutlåning, låneamorteringar och förstärkning av kassan. 1) Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde = Internt tillförda medel + Investeringar, netto Internt tillförda medel = Årsbidrag + extraordinära poster, netto + korrektivposter till internt tillförda medel Källa: Statistikcentralen Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde och ändringen av lånestocken samt lokalförvaltningens nettoutlåning , md € /hp

Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde är ett mellanresultat i finansieringsanalysen. Ett negativt belopp (underskott) beskriver att utgifter antingen måste täckas genom en minskning av de likvida medlen eller genom ökning av lånestocken. Ett positivt belopp (överskott) beskriver hur stor andel av kassaflödet som blir kvar till nettoutlåning, låneamorteringar och förstärkandet av kassan. 1) Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde = Internt tillförda medel + Investeringar, netto Internt tillförda medel = Årsbidrag + extraordinära poster, netto + korrektivposter till internt tillförda medel Källa: Statistikcentralen. Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde och ändringen av lånestocken samt lokalförvaltningens nettoutlåning, kumulativt från år 1997, md € /hp

Kommunernas lånestock och likvida medel , €/invånare Källa: Statistikcentralen

Bolagiserandet av affärsverken minskar på lånestockens förändring år Förändring i kommunernas lånestock 2000–2015, mn € 1) Lån för löpande utgifter är summan av kommunernas negativa årsbidrag. År 2000–2015 uppgick lånen för löpande utgifter till cirka 600 miljoner euro, vilket är 5 % av förändringen i lånestocken 2000– /hp Källa: Statistikcentralen

/hp © Kuntarajat: MML Kommunernas lånestock , €/inv. Källa: Statistikcentralen Landets medeltal €/inv. Landskapscentrum

Alla kommuner /hp Kommunernas och kommunkoncernernas lånestock enligt kommun storlek , €/inv. Antal invånare Källa: Statistikcentralen

KoncernenKommunernaSammanlagt: /hp Kommunernas och kommunkoncernernas lånestock enligt kommun storlek , €/inv. Källa: Statistikcentralen

/hp Kommunernas och samkommunernas lånestock och likvida medel , md € Källa: Statistikcentralen

13,5 14,3 15,5 16,8 18,0 18,9 19,8 32,8 12,7 20,8 22,8 24,6 25,5 27,4 30,2 31, /hp Kommunkoncernernas lånestock åren , md € Källa: Statistikcentralen

/hp © Kuntarajat: MML De gröna talen är primärkommunens överskott, eftersom kommunen inte har upprättat ett koncernbokslut. Kommunkoncernernas lånestock , €/inv. Källa: Statistikcentralen Landets medeltal €/inv. Landskapscentrum

/hp (84) Överskott: © Kuntarajat: MML Underskott: (128)500 – €/inv. (57)över €/inv. (15) under 500 €/inv.(33) över 500 €/inv. under 500 €/inv. Kommunernas ackumulerade över-/ underskott , €/inv. Källa: Statistikcentralen Kommuner med underskott 48 st. (Alla på Åland) Landets medeltal €/inv. Landskapscentrum

/hp (131) Överskott: © Kuntarajat: MML Underskott: (89)1 000 – €/inv. (50)över €/inv. (20) under 500 €/inv.(27) över 500 €/inv. under €/inv. Maakuntakeskus De gröna talen är primärkommunens överskott, eftersom kommunen inte har upprättat ett koncernbokslut. Kommunkoncernernas ackumulerade över-/ underskott , €/inv. Källa: Statistikcentralen Koncernen med underskott 47 st. (Alla på Åland) Landets medeltal €/inv.

/hp Kommunernas ackumulerade över-/underskott enligt kommunstorlek , €/inv. Källa: Statistikcentralen

Utvärderingsförfarande för en kommun som befinner sig i en speciellt svår ekonomisk ställning /hp Ett utvärderingsförfarande bör göras, om - Underskottet i senaste bokslutet > 1000 €/inv. och i föregående bokslut > 500 €/inv. 2 kommuner uppfyllde åren 2014/15 underskottskriteriet: - Juankoski (fullmäktige beslutat om en kommunsammansl. år 2017) - Jalasjärvi (kommunsammansl. 2016) - Eller om i de två senaste boksluten: Ingen kommun uppfyllde samtliga 6 villkor åren 2014/15 1. Årsbidraget är negativt (utan behovsprövad höjning av statsandelen) och 2. Skatteprocenten minst 0,5 %-enheter högre än landets vägda medeltal (gränsvärden åren 2014 och ,25 % och 20,50 %) och 3. Lånestocken/invånare överskrider landets medeltal med minst 50 procent (gränsvärden åren 2014 och €/inv. och €/inv.) och 4. Balansräkningen uppvisar underskott och 5. Soliditeten < 50 % och 6. Den relativa skuldsättningen > 50 % Inga nya kommuner omfattades av utvärderingsförfarandet år 2016

Kommunernas och samkommunernas resultaträkning 2013–2015, md € /hp År 2014 och 2015 påverkas posterna i resultaträkningen av bolagiseringen av kommunala affärsverk och yrkeshögskolor. År 2014 uppskattas bolagiseringen av affärsverk förbättra räkenskapsperiodens resultat med omkring 1,7 miljard euro. Källa: Statistikcentralen

/hp Kommunernas och samkommunernas finansieringsanalys , md € År 2014 innehåller posterna i finansieringsanalysen effekterna av bolagiseringen av kommunala affärsverk Källa: Statistikcentralen

Kommunkoncernernas resultaträkning och finansieringsanalys år 2015, Md. € Inbördes poster mellan olika kommunkoncerner har inte eliminerats /hp Källa: Statistikcentralen, förhandsuppgift