TÄNKA TYCKA TRO facit 1.Vad tycker/anser du OM det här nya biämnet? /detta nya biämne? Olla jotakin mieltä JOSTAKIN  prepositio OM 2.PL Jag tycker/anser.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fler jobb i ny EU-strategi
Advertisements

Prepositiofraasit -verbit, substantiivit ja adjektiivit
Barnanpassad utredning
1.
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
Intervju inför ViV-projektet.
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Reggio Emilia.
Politiken måste ha ett innehåll, de utvalda ska tycka något.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Askersunds kommun
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
FB/TW AST Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studier för diplomingenjörsexamen i huvudämnet processystemteknik inom det processtekniska.
Debattera.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Berätta spännande.
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Svenska inom teknik, H2 Lektionen den 29 okt Kommer igång med Nato-artikeln.
Jenny Samuelsson                                                                             Bibliotekschef på LTU.
BNP  Bruttonationalprodukt  Samlade värdet av alla varor och tjänster som produceras i ett land under ett år BNI  Bruttonationalinkomst  Värdet av.
Huvudämnesvalsinfo kemiteknik Kerstin Fagerström studierådgivare Rum 209, Gripen (2 vån) tfn Fakultetsområdet.
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Slutprojekt II Slöjd i relation till hållbar utveckling Projekt : Tillverka en cirkelsåg.
Design av autonoma mobila robotar TNE076 Kursen startar i januari 2004, 5p Finns nu som valbar för ED men andra kan också välja Går över två perioder Institutionen.
EcoStart – en finsk lätt miljöcertificeringssystem för små och medelstora företag Timo J. Lehtonen Etelä-Savon maakuntaliitto.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
STUDENTREKRYTERING.
Brukarundersökning våren 2014 OSS Kortidsverksamheterna Boendena Daglig verksamhet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Jobb & arbetsliv: Egenskaper Ambitiös Ifrågasättande Ansvarskännande Serviceinriktad Språkkunnig Målmedveten Initiativrik Kreativ Resvillig Ärlig Tvåspråkig.
Produktion2030 Strategiskt innovationsprogram för hållbar produktion i Sverige Anna Syberfeldt.
Personlig försäljning Kap. 2
5411_H11 palaute e-post Sanasto: työ&opiskelu -kurs i fysik -studerande i byggnadsteknik -jobba PÅ ett företag: PÅ Skanska, PÅ Nokia -Jag studerar VID.
Stockholmsenkäten, 2012 Ekerö kommun Åk 9 Åk 2 (gymnasiet)
Centrum för byggeffektivitet Tina Karrbom Gustavsson.
E-POST. VERBEJÄ Tarkoittaa: Jag MENAR Det BETYDER Det betyder inga stora förändringar i din tidtabell. Lasse menade inte att festen är i kväll utan...
MISSTAG I ERA UPPSATSER. VERB Vill = tahtoa, haluta Tulevaisuus: Ska, tänker, kommer att Solenergin kommer säkert att bli ett bättre alternativ om några.
4 processer att behärska:
Diskussion om jobb (inspiration för e-post)
Arbetslivet: aktivera vokabulären!
Skolan elever yngre 2016.
åk1 HT Vecka Vecka 44-2 VT Vecka 3-12 Vecka 13-22
Hållbarhet och spelansvar
Frågeord (en frågA, -n, -or, -na  yhdyssanassa: frågEord)
Jobb & arbetsliv: Egenskaper, karaktär
Vad tycker du om det här…
ESS & MAX IV: Cross Border Science and Society
ESS & MAX IV: Cross Border Science and Society Slutkonferens delprojekt Gränshinder 15 Dec 2016 Eskil Mårtensson, projektledare, Region Skåne Jakob Øster,
TÄNKA TYCKA TRO facit Vad tycker/anser ni OM det här nya biämnet? /detta nya biämne? Olla jotakin mieltä JOSTAKIN  prepositio OM PL Jag tycker/anser.
Varför behöver vi politik?
Sanastoa: Ruotsinna ja taivuta
5. Vem gör beslut till verklighet?
Riksdag och regering 2 lektioner
TÄNKA TYCKA TRO facit Vad tycker/anser ni OM det här nya biämnet? /detta nya biämne? Olla jotakin mieltä JOSTAKIN  prepositio OM PL Jag tycker/anser.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Vecka 38 Onsdag den 20:e september 2017 Dagens namnsdag.
Noras Portar Karlsängskolan.
Poster+presentation Jobba tillsammans i ämnesgrupper.
Grammatisk terminologi I
Argumenterande text.
Produktion, handel och transport
Tema energi.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Mats Forsberg och Jonatan Zakrisson
ingenjör Karin Andersson, Studie- och yrkesvägledare, Sfi sandviken
Presentationens avskrift:

TÄNKA TYCKA TRO facit 1.Vad tycker/anser du OM det här nya biämnet? /detta nya biämne? Olla jotakin mieltä JOSTAKIN  prepositio OM 2.PL Jag tycker/anser | SL att campusen inte alls är trivsamt. 3.Jag tror (antar/förmodar =olettaa) att invånarna inte kommer att trivas här. Trivas, trivs, trivdes, trivts = s-verbi (ei passiivinen) 4.Är ni säkra PÅ att alla håller med/ är av samma åsikt? Säker, -t, -a + på ngt = olla varma jstk  ihminen aina en-muoto/monikko 5.Jag tycker/anser att biämnet BORDE omplaneras/planeras om/ (omstruktureras/ struktureras om). Tulisi, pitäisi, olisi suotavaa/toivottavaa = BORDE (ei ’skulle’)

6.Vad menar du egentligen? 7.Jag medger att uppgiften kräver fantasi/kreativitet. 8.Det betyder inte (det) att alla planerare… - inte skulle kunna göra det - inte kunde göra det 9.Hurdant campus är trivsamt/Hurdan campusmiljö är trivsam; vad tycker du?  IHMISET MEINAA, ASIAT BETYDER.

II prepositioner 1.Jag studerar VID/PÅ institutionen FÖR materialteknik VID/PÅ högskolan FÖR kemiteknik VID/PÅ Aalto-universitetet I Otnäs. 2.Vi studerar energieffektiviteten I processer som är viktiga I/INOM olika industrier. 3.Vi utvecklar bränsleceller FÖR produktion AV elström. 4.Våra forskningsenheter är PÅ toppnivå. 5.Vi forskar I nya hållbara material. 6.Jag ville gärna koncentrera mig PÅ nya motorbränslen.

III VERB, SUBSTANTIV Behöva II (-er!)  ett behov 5 Strömma I  en ström 2 Detaljera I  en detalj 3 Välja (ep.) IV  ett val 5 Uppge (ep.) IV  en uppgift 3 Finansiera I  en finansiering 2 Producera I  en produkt 3, en producent Innovera I  en innovation 3 Experimentera I  ett experiment 5 Krävä II (-er!)  ett krav 5 Arbeta I  ett arbete 5, *arbetare 5 Jobba I  ett jobb 5, *jobbare 5 Forska I  en forskare 5 Bygga II (-er!)  en byggnad 3, en byggnation 3, ett bygge 4 Bestämma II  en bestämmelse 3 Förorena I  en förorening 2 Utveckla I  en utveckling (2)