D RIFT, TEKNIK OCH SUPPORT I L ADOK 3 Konstfack 2015-11-25 Nätverksträff Jenny Sandqvist och Mattias Holmlund.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
NUAK Förnyad förvaltning
Advertisements

Införandestöd till Förnyad förvaltning
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Lokala teknikmiljöer Utredning GEM-0001-A NUAK Jenny H Svensson, Projektledare.
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
Ladok Lärosäte Lokala system Behörighets- katalog Idp Personal Studenter CSN SCB NyA Etc. Lärosäte Lokala system Behörighets- katalog Idp Personal Studenter.
LPL-möte Umeå
Studentcentrum-Öppet hus
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Den nya förvaltningsorganisationen för Ladok
Ladok3 .
LPL möte Förnyad förvaltning
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Projekt och Arkitektur
Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.
Studentgränssnittet i nya Ladok »Öppen frågestund, »Daniel Erlandsson, områdesproduktägare.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Utbildning i nya Ladok , Nätverksträff, Högskolan i Borås
Samarbetsytor i Aurora
Aktuellt från förvaltningen
SERVICEDESK PLUS Översikt ur ett användarperspektiv Jenny Sandqvist Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS), Umeå Universitet för nya.
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
ERASMUS+ EMREX Field trial on the impact of enabling Easy Mobility on Recognition of External studies Pamela Henriksson.
SERVICEDESK PLUS Översikt ur ett användarperspektiv Jenny Sandqvist Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS), Umeå Universitet för nya.
R ESULTAT ALTERNATIVA VÄGAR ATT RAPPORTERA RESULTAT PÅ.
M ILJÖER OCH I NTEGRATIONER Erik Wallenberg LPL-möte, Uppsala
M ILJÖER, I NTEGRATIONER OCH S UPPORT Erik Wallenberg, Jenny Sandqvist LPL-möte, Uppsala.
Så har det gått för oss piloter Erfarenheter från produktionssättning av Ladok
Sv Teknisk strategi i NyA Planering Presentation på NUAK Reijo Soréus Pass 2:7.
H UR RÄKNAR NYA L ADOK I ÅRSREDOVISNINGEN ? Johanna Belzacq, , Konstfack.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Slå av din mikrofon –Stäng av din kamera –Använd funktionen ”Raise hand”
Produktionssättningsplaner »Detaljerade planer för Årsredovisning & Uppföljning samt Resultathantering beslutade - allas önskemål tillgodosedda »Under.
A KTUELLT I NUVARANDE L ADOK Hans Persson Nätverksträff
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga –Eller använd.
L ADOK Gävle Ladok3-projektet Fas 1 3 Leveranser Resultathantering är överlämnad och den är produktionssatt. Version C är produktionssatt.
E XAMENSHANDLÄGGNING I NYA LADOK Anna Sandberg Telléus NUAK
Ladok3, informationsdag Arlandia, Målet med dagen Att sprida information om projektet och produkten Ladok3 genom att beskriva: »Vad har vi.
Förnyad förvaltning L3 Informationsdag Malin Zingmark
Ö PPEN FRÅGESTUND Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
U TBILDNING I NYA L ADOK. 2 UTBILDNINGSPAKETET 3 UTBILDNINGSPAKETETS INNEHÅLL Utbildning för utbildare per leverans Övrig system- relaterad utbildning.
L ADOK 3- PROJEKTET Version SystemöversiktSystembeskrivning Ladok3-funktionalitet månader före ursprunglig plan. Syftar till tidig.
I NFÖR PRODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark 4 juni 2015.
Registervård inför första MIT-leveransen - ovana registervårdare » via Connect »Gun Wallius.
L ADOK PING UNDER PRODUKTIONSSÄTTNINGSTIDEN NUAK, Linda Strand Lundberg och Stellan Englén Ladokkonsortiet.
1 Informationsdag Ladok3 Etablera drift och support »Karolinska institutet, den 5 februari 2014.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 DECEMBER Dagens agenda Resultatleveransen version 1.4 Information om uppföljningsleveransen mm Utvecklings- och leveransstrategi.
1 Välkommen till dagens e-möte –Säkerställ ljud via Meeting > Audio Setup Wizard –Använd funktionen ”Raise hand” om du vill ställa fråga –Eller använd.
P RODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark Tor Fridell Arbetsmaterial, kommer att ändras!
N YA L ADOK PÅ K UNGLIGA KONSTHÖGSKOLAN (KKH)- S Å HAR DET GÅTT Gunnar Råhlén och Anette Eriksson NUAK
Lathund Ladoksupport.
Öppen frågestund Den 1 februari 2017.
Öppen frågestund Den 29 mars 2017.
Ladokträff
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Öppen frågestund Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Så här förbereder vi oss på Lunds universitet
Öppen frågestund 21 juni 2017 Adobe Connect.
MIT-miljön Ladok3 informationsdag Arlandia.
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Ladok3 och studenttjänster
Hantering av kravönskemål
Öppen frågestund 16 november 2017
Utbildningsdatabas, Ladok och NyA
Lathund Ladoksupport.
Öppen frågestund 14 mars 2018 Adobe Connect.
GDPR - LADOK NUAK 2018 GUNNAR RÅHLÉN.
Lathund Ladoksupport.
Lathund-Ladok Ändringsbarhet och registervård
Presentationens avskrift:

D RIFT, TEKNIK OCH SUPPORT I L ADOK 3 Konstfack Nätverksträff Jenny Sandqvist och Mattias Holmlund

2 Vilka är vi? Mattias Holmlund Driftansvarig fram till 2012, nu Ladok3-drift, teknisk support kring bl.a. produktionssättningar. Projektledare för utvecklingen av Emrex samt ett annat EU-projekt som heter Erasmus Without Papers – EWP. Jenny Sandqvist Utvecklare och testledare i Ladok Nouveau fram till 2014, Nu en del av supportorganisationen i nya Ladok samt webbmaster för

3 Drift av nya Ladok Nya Ladok är en nationell och central installation Driftuppdraget för detta utförs, på uppdrag av konsortiet, av ITS, Umeå Universitet består av 3 ingående delar Systemdrift Applikationsdrift Support

4 Systemdrift och Applikationsdrift Systemdrift Drift och underhåll av den hårdvara som nya Ladok använder. Applikationsdrift Driftrelaterade arbetsuppgifter kopplat till applikationer och andra programvaror som är kopplade till dessa.

5 Nya Ladok och driftuppdraget i siffror 4 systemleveranser från Ladok3-projektet Årsredovisning (Produktionssatt) Resultat (Pågående produktionssättning) Uppföljning (En första acceptanstest denna vecka) Totalen (x antal leveranser A-I) 6 miljöer per leverans (lärosäten har tillgång till 4) Acceptanstest 2 testmiljöer, ny version, befintlig version Produktionsmiljö Utbildningsmiljö

6 Nya Ladok och driftuppdraget i siffror. forts Hårdvara ~120 virtuella servrar ~220 virtuella cpu:er ~1.000 Gigabyte arbetsminne ~10 Terabyte ( Gigabyte) disk 4 lärosäten i produktion för Årsredovisning 20 lärosäten i produktion för Resultat 36 lärosäten som kör Informationskonvertering i MIT Varav 16 kom igenom i måndags

7 Produktkarta

8 Integration med nya Ladok

9 REST, Feeds och Uppföljningsdatabas Ett gemensamt system, nationell gemensam databas Tjänstegränssnitt : REST och Atom feeds SQL mot uppföljningsdatabas Informationsobjekt Inloggning sker med hjälp av certifikat Rättigheter hanteras precis som för en vanlig användare. Principer och riktlinjer för integration mot Ladok finns beskrivet i Wiki Principer och riktlinjer för integration mot Ladok

10 Inloggning mot nya Ladok Inloggning i nya Ladok sker mer hjälp av autentisering m.h.a. Swamid. Varje medlemslärosäte har en egen IDP – identity provider kopplad till Swamid IDP:n släpper något som kallas EPPN Står för EduPersonPrincipalName Eppn Innehåller kontonamn kopplat till en användare på ett specifikt lärosäte.

Frågor så här långt ?

N ATIONELL S UPPORT FÖR N YA L ADOK Jenny Sandqvist ITS, Umeå universitet

13 Nationella supporten Nationell support på ITS i Umeå (2nd line) på uppdrag av Ladokkonsortiet - Gäller ej gamla Ladok (Nouveau – LpW) Alla lärosäten har egen 1st line support - Användare kontaktar först den lokala supporten som i sin tur får kontakta 2nd line om det behövs. Nationella supporten hjälper till med allt från ”Hur gör man”- frågor till driftrelaterade problem/önskemål. - I resultatleveransen i kombination med befintliga driftcentraler Även kravönskemål kommer in den vägen - Vidarebefordras till Ladok3-projektet

14 Jira Jira stängd för inrapportering sedan mitten av sept - Används ändå av projektet för MIT-ärenden och kravönskemål - Sök som vanligt i Jira innan rapportering - Färre användare kan rapportera nu, gå via 1st line istället Ärenden som gäller kravönskemål, registervård eller någon MIT-miljö överförs vanligtvis till Jira av Nationella supporten. - Rapportören får mejl med länk till aktuellt Jira-ärende

15 En väg in (för ALLA typer av ärenden gällande nya Ladok) ServiceDesk Plus

16 Ett antal användare per lärosäte (endast till personal inom 1st line support). Den lokala kontaktpersonen ansvarar för beställning av nya användare samt att rapportera användare som ska bort ur SD+. Även viktigt att anmäla förändrade roller eftersom SD+ är vår master till vilka som är lokala kontaktpersoner samt lokala objektägare på lärosätena. Man kan inte se andra lärosätens ärenden. De flesta kan dessutom default bara se sina egna ärenden, men man kan göra en behörighetsbeställning att få se lärosätets alla ärenden. ServiceDesk Plus

17 För det mesta ska man välja något av alternativen under Problemkatalog/Rapportera problem. Rapportera problem = gäller levererad version (test el skarp) - d.v.s. i dagsläget Resultatleveransen eller Uppföljningsleveransen MIT-ärende/Registervård = Skickas till projektet (Jira) Till öppen frågestund = Kravönskemål som skickas till projektet (Jira) ServiceDesk Plus

18 Tjänsteärenden: (Tjänsteärenden kan inte överföras till Jira.) ServiceDesk Plus

19 Under kategorin Integrationer finns i dagsläget följande: ServiceDesk Plus

20 Användarhantering i SD+ finns i en egen kategori ServiceDesk Plus

21 Kunskapsdatabasen, återfinns på två olika sätt ServiceDesk Plus Kommer inte att ersätta wikin, ej till för generell kunskapsinhämtning Kan exempelvis innehålla aktuell information om frågor som vi får in ofta som vi kan hänvisa till Mest ett arbetsredskap för supporten

22 Länkar Nationella supportens confluence-sida: Driftsinformation: Inspelat utbildningstillfälle kring nya supporten och ServiceDesk Plus: Presentation kring användandet av ServiceDesk Plus: 492/ /Ladoksupport%20- %20ServiceDeskPlus%20ur%20ett%20anv%C3%83%C2%A4ndarperspektiv.pdf 492/ /Ladoksupport%20- %20ServiceDeskPlus%20ur%20ett%20anv%C3%83%C2%A4ndarperspektiv.pdf

Frågor?