Förvaltningen informerar. Plattform Stöd och behandling Plattform Designverktyg Tjänsten Stöd och behandling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Påbyggnadsutbildning spol- och diskdesinfektorer
Advertisements

Nya Mina vårdkontakter
Kommunikationslösning för licensansökningar
Utbildning föreningsadministratör. Viktiga datum! Fr.o.m. 1/ är det krav på att aktiviteter/sammankomster ska närvarorapporteras i kommunens system.
Agenda Utbildning för verksamhetschef
Rapportering om Allvarliga Oönskade Effekter (SUE) art 23 april 2013 Monica Tammela.
Reklamationer ur leverantörs perspektiv
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Manual: Att lägga till personer i en grupp. (Tryck på F5 för att se PP-presentationen)
Exder EPC. Exder EPC Välkommen! I det här bildspelet går vi igenom hur man lägger upp nya artiklar samt skickar artikelinformation. Du bläddrar framåt.
EKÄNGENS IF NÄRVAROREGISTRERING MEDLEMSHANTERING ADMINISTRATION.
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Lex Maria Bakgrund: 1936 avled ett antal patienter på Maria sjukhus i Stockholm till följd av felbehandling.
En säker e-tjänst till vården
Välkommen till utbildning i Mina vårdkontakter!. Dagens program  Presentation av Mina vårdkontakter  Genomgång av patient- och vårdgivarsidan  Övningar.
Kommunikationslösning för licensansökningar (KLAS)
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Varumärkesbyte: från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se
Roller och organisation
Om HSA och HSA-ansvarigs roll
Klagomål på Helixgymnasiet Enligt 4 kap. 8§ Skollagen ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen. På den.
När och hur skall Lex Maria anmälan göras och vad skall den innehålla.
Nationell Patientöversikt, NPÖ
Presentation av Region Jönköpings läns status införande Stöd och behandling Anneli Uusitalo, september 2015.
Tre alternativa patientöversikter för ökad valfrihet. Inera berättar tillsammans med Tieto och Cambio. Andreas Mårtensson - Inera Jon Durefelt - Tieto.
1177 Vårdguiden på webben Nytt nationellt och regionalt samt utvecklingen av kontaktkorten. Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Kom ihåg! Tips när verksamheter startar sina piloter.
Stockholms stad Serviceförvaltningen PROCESS- OCH GRÄNSSNITTSBESKRIVNING KC Förskola.
Att ordna utbildning för designers och behandlare i SoB Ett exempel på hur det kan gå till, tips och reflektioner KRISTINA MORÉN VERKSAMHETSUTVECKLARE.
Landstingets ledningskontor Från Mina vårdkontakter till e-tjänster på 1177.se Nu enkelt och tydligt för patienter och användare: logga in på 1177.se för.
1177 Vårdguiden på webben Nytt och aktuellt, översyn kontaktkorten, namnbytet e-tjänster Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten
Statistik. PDF-fil Excel-fil Omvänt ärendeflöde Mvk rollen Vårdgivare ger behörighet att kontakta patienterna via Mina vårdkontakter, utan.
Sjukskrivningskollen Digitalt stöd för sjukskrivna.
Kontaktpersoner/övergripande användargrupp Pascal, Nationell patientöversikt NPÖ, Meddix SVP och Meddix ÖV 1 Cornelia
Workshop 2: Skapa egna e-tjänster och skicka ärenden till era patienter.
Inloggning, startsida i Co-Driver samt utloggning Panel-PC
Projekt Stöd och behandling
Min ansökan. Ansökan om utbetalning
Lex Maria.
Nationellt kvalitetsregister för Cervixcancerprevention Processdelen
Sjukskrivningskollen Digitalt stödprogram för sjukskrivna
Utvecklingsprojekt 2015 enligt förvaltningsplan
Hjälp för logguppföljning av NPÖ
Förvaltningsorganisation 12 nov 2015
NMI Rapportering.
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Tjänsteleverantör Stadsnät Underleverantör MÅL
Aktuellt COSMIC R8.1 Nummer 15 vecka
Ny källa – DHPC Direct Healthcare Professional Communication
Syftet med avvikelserapportering?
Tips när verksamheter startar sina piloter
Bildspel från informationstillfällen maj 2018.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
PoC Mobilt Efos
En tjänst för ökad tillgänglighet
E-tjänsten Journalen Att tänka på för att skydda utsatta personer
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Medicinteknik Hur säker är medicinteknisk utrustning
Aktivera administrationsmodulen i Business Online
NMI Rapportering.
Guide till Fristående tidbok
Logga in på din Nacka-sida. Sök på Varbi i sökrutan
Nya 1177.se
Nya 1177.se
Rapportering av avvikelse och lex Sarah
Nya 1177.se
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Klubbfilialer i MyLCI Vägledning 2018.
Utbildningsmaterial Uthopp från SAMSA till Nationell patientöversikt
Nyheter Melior 219 SP 1 patch 200
Presentationens avskrift:

Förvaltningen informerar

Plattform Stöd och behandling Plattform Designverktyg Tjänsten Stöd och behandling

Stöd och behandling (tjänstens namn inkluderar båda plattformarna SOB och DV) Mina vårdkontakter Identifieringstjänst SITHS Säkerhetstjänster Katalogtjänst HSA Nationella förvaltningen kan lägga upp servicemeddelanden i båda plattformarna. Prenumerera på servicefönster

Driftstatus inera.se

ATT GÖRAVEM/HUR Begär tilldelning av Stöd och behandling till aktuell mottagning. Någon på mottagningen ska skicka mail till: med information att mottagningen önskar få tjänsten Stöd och behandling utdelad. Mailet ska innehålla namn på mottagning och HSA-ID. Aktivera ärendetypen Stöd och behandling på mottagningen. Välj vid aktivering att visa ärendetypen för ett begränsat urval eller för alla. Om man väljer för alla kommer alla invånare i inloggat läge se ärendetypen Stöd och behandling men få ett meddelande om att de inte har behörighet till tjänsten. Att välja begränsat urval skapar mer administration då man måste dela ut ärendetypen per invånare i e-tjänsterna samt starta moment per invånare i Stöd och behandling. Görs av egen personal på mottagningen som har administratörsbehörighet i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Ärendetyp i e-tjänsterna

Uppdatera villkorstexten i Mina vårdkontakter En text för att beskriva ärendetypen (tjänsten) Läs i manualen: 9MZHCQ/$FILE/Manual%20v%C3%A5rdgivare.pdf

Om felanmälan gäller inloggningsproblem kan felet ligga hos Identifieringstjänst SITHS eller Säkerhetstjänster Checklistan för inloggningsproblem Inloggningsproblem

Cachningsproblem Töm cachen om webbsidor inte uppdateras ctrl+shift+delete

1)Version 1.4 kommer ge bättre felmeddelanden kring vad som är fel. (Tex felaktig syntax för mobilnummer, psykoterapeut/Psykoterapeut) 2)Kontakta lokal HSA-admin 3)Om lokal HSA-admin ej kan lösa ska hen felrapportera till nationell förvaltning via nationell kundservice. Felaktigt data i HSA – vad gör man?

Maila utbildningsutgivarenhetens behörighetsadministratör samtliga användares HSA-nr. OBS! Gör detta så snart som möjligt ifall någon användare har något felaktigt data uppsatt i HSA, iså fall kan det krävas uppdatering i HSA innan personen kan läggas till. Vid utbildning av Designers - ha detta kontrollerat på alla datorer innan utbildningen startar: kolla att inloggning fungerar Töm cachen om webbsidor inte uppdateras under utbildningen ctrl+shift+delete Kom ihåg inför utbildningar för designers

Manual invånare Information till invånare

ma/E-tjanster/Om Vardguidens-e-tjanster/support/ Support invånare

behandling/Support-vardpersonal/ behandling/Support-vardpersonal/ Support vårdpersonal

Vid felanmälan till supporten uppge alltid att ärendet gäller Stöd och behandling eller Designverktyget. Support

Förbättringsförslag går via bl a supporten… …till nationella förvaltningens backlog Nätverk- och förvaltningsgrupp ger stöd i att prioritera utveckling Förbättringsförslag

Vidareutveckling 2016 Tillgängliggöra moment på gruppnivå (anmälan/screening) Förbättrade funktioner för formulär, t ex marknadsplats för formulär, dynamiska formulär, förbättrade beräknings- och resultatfunktioner Utskriftsfunktioner Förbättrade export- och statistikfunktioner Agil utveckling utifrån användarnas behov

NMI

Nationella medicinska informationssystem (NMI)  Står under tillsyn av Läkemedelsverket  Samma regler, lagar och föreskrifter som gäller för medicintekniska produkter ”Programvarusystem som är avsedda att användas för att hantera information som är av betydelse för diagnostik eller vård av enskilda patienter i IT-lösningar som är utvecklade för enhetlig användning på nationell eller regional nivå i Sverige. Med hantera information avses alla åtgärder som vidtas med informationen, såsom att samla in, bearbeta, lagra, distribuera och presentera den.”

Rapportera till Läkemedelsverket ”Varje funktionsfel eller försämring av en produkts egenskaper eller prestanda samt felaktigheter och brister i märkningen eller bruksanvisningen som kan leda till eller har lett till: en patients, en användares eller någon annan persons död, eller en allvarlig försämring av en patients, en användares eller någon annan persons hälsotillstånd. ”

Användare bör rapportera olycka/avvikelse eller tillbud med nationella medicinska informationssystem så snart som möjligt för att inte i onödan fördröja tillverkarens utredning. Rapporteringen bör ske samtidigt till tillverkaren och Läkemedelsverket. Brukaren bör inte avvakta med rapporteringen i väntan på en eventuell utredning inom verksamheten eller hos tillverkaren. Brukare ska, då så är möjligt, ta fram information (skärmkopior, utskrifter och annat) för att möjliggöra en fortsatt utredning.

Anmälningsformulär till Läkemedelsverket finns i Läkemedelsverkets dokument Vägledning för Nationella medicinska informationssystem under 9. i er gemensamma projektplats. Anmälan till nationella förvaltningen sker samtidigt via supporten Invånartjänster för utredningen vidare med Läkemedelsverket.