Att skriva för människor Att skriva för sökmotorer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Välkommen till Internet för nybörjare
Välkomna! till e-butik.se. - Butiken - Admin - Arbeta i butiken - Utseende - Viktigt att tänka på - Tips & Idéer Butiken.
Gör din sajt tillgänglig på Google Michael Wahlgren.
Skapa ett video-CV på YouTube
Scouttåget i Malmö, 6 april 2013 Pontus Vinderos
Skriv för att bli hittad Sökmotoroptimering (Lite om SEO-arbetet)
Innehåll: Nytt och rätt på söktjänstfronten •Introduktion •Vad händer när jag gör en sökning? •Olika typer av sökverktyg •Största söktjänsterna •Liten.
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
C. Wormbs & L. Norén1 Fler affärer på webben Sammanfattning: • Är du nöjd med hemsidan? • Är det tydligt vad du säljer med hjälp av hemsidan? • Vet du.
Strategisk sökmotoroptimering
Välkommen till onlineseminariet om Webb 2.0 Stäng av mikrofonen Begär ordet via chatten... Eva Norling och Peter Giger, Blekinge Tekniska Högskola,
Använd svenska nu! Svenska som främmande språk •Mål •Språkinlärning •Bra kommunikation •Arbeta i grupper •Använda ny teknik •Utbyta erfarenheter.
Skriva för webben.
Internet Juni 2013.
Jonas Augustsson.  Målet att komma högt upp på ex. en Google sökning.  Med hjälp av rätt typ av kodning, sökord i lagom mängd i texten, bildtexter mm.
Att bygga en fungerande webbplats
Utbildning del 1 Introduktion till ki.se för redaktörer Webbteamet.
Marknadsföring & Internet
Startsidan ger kunskap Om vad som är möjligt att göra Och vem som står bakom. Blocken för ämne och organisationer Är klickbara och leder till sidan för.
Bra sökmotoroptimering handlar egentligen bara om en sak: att bli nummer 1 och behålla positionen.
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
HEAD – HUVUDET I huvudet hittar du information om dokumentets titel, sökord, referenser till stildokument och annan information som normalt inte visas.
INFORMATIONSHANTERING Tips & råd av Anna Maria & Joakim
Grundkurs i Internetsökning
1sempo.org Search Engine Marketing Professional Organization.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Nätverkande - en framgångsfaktor för hållbara vattentjänster - Vinn i samverkan och synlighet - med hjälp av sociala medier som komplement till personliga.
Raka rör - så här kommunicerar vi på webben
Webbfrukost 15 mars Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett.
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Klicka på någon av de kapitel för mer information eller klicka på knappen bredvid guide till start. 1.Hur navigerar man på hemsidan?Hur navigerar man på.
Välkomna. Oss själva Utvecklare av produkter Standardisering Vi vill förmedla kunskap om Hur vi tänker och fungerar En portal för Hur vi tycker att teknik.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Vad är en bra webbplats? KANO Förtroendeingivande Effektiv Användbar Tillgänglig Ändamålsenlig Snabb och responsive Sökoptimerad Lättdelad Åtkomlig.
Informationssökning och källkritik
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
Sociala medier som påverkningskanal Anne Salovaara-Kero: Mamma Annorlunda & Normalstörd.
Söka information på internet. Vi ska prata om kapitel 3 Internet är det största nätverket som sträcker sig över hela världen. Om du är ansluten till internet.
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
Med världen i handen Mia Smith
Kajsa Hartig Nordiska museet
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 3 - Offsite.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 1. Innehåll Dagens agenda.
Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite.
Lathund för Marknadsplatsens sökfunktion. Översikt Detta är en lathund för Marknadsplatsens nya sökfunktion. Vi börjar med en kort genomgång av de olika.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Sökmotoroptimering Daniel Larsson – Expandtalk.se En introduktion till.
Att nå ut i media Sveriges Arkitekter 17/2 #arkfrukost.
FOLKUNIVERSITETET SKRIVER WEBB TIPS OCH TRICKS SÅ DU KAN BÖRJA FÖRFATTA I MORGON Jesper Gisslén Jonas Blomqvist.
KOMMUNIKATION INTERNT Fredrik Grund och Helena Granath – Innovatum–
Att använda andras bilder på internet Det är inte tillåtet att använda andras bilder hur som helst. De bilder, fotografier, filmer, musik med mera som.
Sociala medier källkritik. Att kunna kommentera under ett flöde Bloggar inklusive kommentarsfält Twitter Facebook, Google+ eller Linkedin. fotosidor som.
Google Analytics Tiina Thölén. Vad, Varför och Hur?
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
Om du jobbar i huset (ekero1)
Webbträff Ditt och datt från webbredaktionen
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Söka information på internet
Lathund för Marknadsplatsens sökfunktion
Riktlinjer sociala kanaler 2018
8 tips för dig som redaktör
Sök, sök, sök… Läget, läget, läget… mars 2018/Ted Durdel 1
Sök, sök, sök… Läget, läget, läget… mars 2018/Ted Durdel 1
Medarbetarportalen (MP)
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Hej användare! Välkommen till nya mallar.
Presentationens avskrift:

Att skriva för människor Att skriva för sökmotorer

= Tänk på Google när du skriver, men skriv framför allt för dina läsare.

Grunder SEO

Varifrån kommer besökarna?

Traditionell syn Hur kommer man till en sida? Startsida

Idag Sociala nätverk (t.ex. Facebook) Social sharing (t.ex. Youtube) Bloggar, mikrobloggar (t.ex. Twitter) Nischsajter (t.ex Prisjakt) Startsida Hur kommer man till en sida?

SEO/SEM? SEO = Search engine optimization Organiska sökresultat / på den egna webbplatsen (ca 75% av klicken) Långsiktigt arbete ”Gratis” SEM= Search engine marketing Köpta sökord (ca 25% av klicken) Ger snabba resultat Investeringskostnad

SERP (Search engine results page) Sponsrade länkar (SEM) Organiskt sökresultat (SEO)

Sökresultat Titel + länk (Title) Webbadress Beskrivning (Description)

Många bäckar små…

Inga genvägar…. Det finns ingen generell officiell ”sanning” ”Sök” ändras hela tiden Att hamna högst tar tid Grundligt, långsiktigt arbete belönas! Bra innehåll!

Tre viktiga områden 1.Nyckelord och innehåll 2.Teknik och taggar 3.Länkar

Nyckelord och innehåll

Konsten att äga nyckelord -Ex. ord ”Svenskakurs” eller fras ”kurs svenska” -Välja rätta nyckelord och fraser (tänk som en besökare!) -Nyckelord i titel (och övriga meta-taggar) -Nyckelord i rubriker -Nyckelord i text -Nyckelord i navigation och URL (om möjligt) Identifiera de ord som människor använder när de pratar om er. Om ingen söker på orden ni använder (eller om ni använder felaktiga ord) så får ni antingen ingen trafik eller så får ni trafik som inte genererar affärer (bokningar)

Exempel på nyckelord

Exempel på landningssida

Sökfraser och ordval Exempel -Datakurs / Datautbildning -Hemförsäkring / Boendeförsäkring -Restresa / Sista minuten -Rött vin / Röda viner / Rödvin -Språkkurs / kurs språk Varför inte skapa sidor för olika varianter?

Google Keyword tool

Google Trends

Innehåll -Skriv inte”allt överallt” -Varje nyckelord får en specifik sida (Officepaketet fokuserar på just Officepaketet) -Undvik duplicerat innehåll (Google och användare blir förvirrade och effekten sprids ut)

Teknik och taggar

Google ser inte allt

Kort om teknik -Strukturen finns där! -URL-strategi: tänk på vad ni döper sidor/sektioner till -Göm helst inte viktigt innehåll i Flash/Javascript/PDF:er -Sökmotorer vill ha en sitemap -Använd alt-taggar för bilder

Döpa bilder, filmer och andra objekt -”Universal search” Bilder och video syns i sökresultatet

Titel-tagg -Titeln är mycket viktig! (kanske den allra viktigaste texten på sidan) -Varje sida ska ha en unik titel -Kan vara lång – men rekommendation max 65 tecken (inkl mellanslag) -Begränsa antalet nyckelord i varje titel -Ha gärna med nyckelordet så tidigt som möjligt

Description-tagg -Möjlighet att skriva en bra, lockande beskrivning av sidan -Främst till för att användare ska klicka på länken -Runt tecken -Skriv helst en unik description till varje sida -Om man inte skriver någon description kommer Google att ta annan text från landningssidan

Länkar

Interna länkar -Länka internt mellan relaterade sidor. Ankartext! -Sidfot -Vilka sidor ”hör ihop”? Skapa översiktsschema -Anpassa ! Säsong, interna sökningar, mätverktyg (Analytics)

Externa inlänkar -Inlänkar = Länkar från andra, externa sajter till Folkuniversitetet -Inlänkar är hårdvaluta inom SEO -Beror på en mängd kända/okända faktorer (Page Rank, Trust Rank, inlänkens ankartext etc.) -Enkelt sagt = varje inlänk är som en röst på er sajt = Bra!

Hur får man inlänkar? -Bra innehåll! (A och O) -Aktivitet i sociala medier (Facebook, Twitter, LinkedIn etc.) -Bloggar -Forum -Aktivitet i ”nischsajter” (Vi i Villa, Familjeliv etc.) -Pressrum t.ex. MyNewsdesk -Publicera/dela innehåll på andra sajter (Youtube, Flickr, Slideshare etc.) och länka alltid tillbaka

Länk till webbplatsen Youtube (Video)

Concrete Network nu fler besökare från Youtube än från Google Länk till webbplatsen

Relevanta taggar Flickr (Bilder)

”Bortaplan” “It’s like fishing where the fish are. Social media is where our consumers are at the moment.” Michael Donnelly Group Director, Worldwide Interactive Marketing The Coca-Cola Co.