23 september 2016 Espoo 3 oktober 2008. 23 september 2016 Kort presentation Tomas Mjörnheden Vuxenutbildningsförvaltningen i Göteborg Planeringsledare.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
Skola och arbetsliv i samverkan
Staten och det civila samhällets organisationer
Supported Employment & Customized Employment
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
ÄR GENERATION Y EN SAMHÄLLSENTRERENÖRIELL GENEREATION?
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Lösningsfokuserat arbetssätt
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Processorienterat förbättringsarbete
Kvalitet i grundutbildningen1
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Nya förutsättningar för lärande
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
The Why ? Korpkvalitet betyder att vi uppfyller våra medlemmars behov och förväntningar och att vi tillsammans med våra medlemmar kontinuerligt jobbar.
Välkomna till en dag om eArkiv
Kungälv 28 september 7 april 2017.
Modell för Utveckling av ledningssystem
Kartläggning av stöd- och ledningsprocess
En guide för effektutvärdering
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
QULTURUM Mari Bergeling 2014 Kartläggning av stöd- och ledningsprocess Personcentrerad processkartläggning – PCP Före- byggande Identifiering av förutsättningar.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Tillsynsmetodik Thomas Krook.
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Lärande utvärdering genom följeforskning
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet
Möte med Nackas jobb- och utbildningsexperter
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Förstudie om gemensam insatsmarknad i Nacka. Bakgrund och syftet med förstudien Nacka kommun och Arbetsförmedlingen Nacka Värmdö har under flera år har.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Verktyg för uppföljning av åtgärder och projekt
Varför all denna utvärdering?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Design & Utvärdering, 5 poäng
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Heby kommuns kvalitetspolicy
Action Learning.
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Delrapport SAM 3.0 Vuxenutbildningsnätverket
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Kortsiktig /Långsiktig effekt
ArtDatabanken Till styrmodell .
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
The director of education and Research-Based Education
Kartläggning av kundprocesser inom kommun och landsting
Förbättra klubbkvalitet
Vägledningsmodellen Utsikt-Insikt-Framsikt & Varför en modell?
VärNa modellen – att mäta och styra samverkan
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt Leverans/ /prestation
Presentationens avskrift:

23 september 2016 Espoo 3 oktober 2008

23 september 2016 Kort presentation Tomas Mjörnheden Vuxenutbildningsförvaltningen i Göteborg Planeringsledare - Utvärderingar - Utveckling - Transnationellt arbete Och havskajak är fint

23 september 2016 Kvalitetsutveckling inom vuxenutbildning Lite om kvalitetsbegreppet och behov Exempel 1 - Kvalitetsutveckling av vägledning Exempel 2 - SAM projektet

23 september 2016 Vad är kvalitet? Det ligger i betraktarens öga BMW ägare framhåller ofta bilens kvalité, men av andra kan den anses som endast tråkig ”People palace” i Bukarest. Ceausescu´s drömbygge

23 september 2016 Vad är kvalitet? Från latinska ordet qualitas som betyder "av vad" eller "hurudant". …eller från engelskan quality = egenskap Quality should be aimed at the needs of the customer, present and future." (Dr Edwards Deming) …tillgodose kundens (sökandes) behov och förväntning (en tjänst) förmågan att tillfredställa, helst överträffa behov och förväntning Ex: - Förtroende och pålitlighet - Enkelhet och flexibilitet - Återställningsförmåga (hantera oväntade situationer, eller när ngt gått fel) - Personalens kompetens, attityd och beteende

23 september 2016 Varför kvalitetsutveckling av vägledning ? Globalisering Komplexare samhälle Förändringar kring yrken och arbetsmarknad Ökade förväntningar på studie- och yrkesvägledning (process) Ökade förväntningar på resultat Ökad krav av professionalisering Resurser som är begränsade (effektivitet)

23 september 2016 Fem skäl att arbeta med kvalitet 1.Reducera variationer (ex. tid och leverans) 2.Skapa och utveckla bra möten med sökande 3.Skaffa sig överblick ( över vad vi gör och varför) 4.Arbeta målinriktat (bra i en målstyrd organisation) 5.Ett öppet system för utveckling (professionellt förhållningssätt – forum, form och språk)

23 september 2016 Och i Göteborg…

23 september 2016 Kartläggning 2005/2006 Moment 2 Presentation Kartläggning Moment 3 Framtagning av modell för Kvalitetssäkring HT 06-HT 08 Moment 4 Utvärdering & kvalitetssäkring Implementering av modell, Nytt arbetssätt Moment 5 Bakgrund Moment 1 Kvalitetsutveckling av vägledningen på VUF i Gbg 5 steg Här befinner vi oss idag

23 september 2016 Hur ska vi tänka, planera handla? – Modell som stöd för kvalitetsutveckling Några grundläggande antagande för en modell: 1.Modellen ska på ett enkelt sätt organisera ett relevant innehåll 2.Innehållet ska kunna kopplas till vår organisations verksamhet 3.Modellen ska vara enkel att förstå och implementera

23 september 2016 Modell 1 8 arketyper – våra kunder

23 september 2016 Modell 2 ResurserAktiviteterPrestationer Effekt kort sikt och lång sikt Resultat Kvalitet Gör vi saker rättGör vi rätt saker Verksamhetslogik

23 september 2016 SAM - projektet Student Activity Monitoring - SAM Samverkan mellan vuxenutbildning i Stockholm, Malmö, Göteborg och Nationellt Centrum för Flexibelt Lärande Kvalitetssäkra studerande processen 3 delar 1.En aktiv studieplan – att studieplanera 2.Sammanhängande och kontinuerlig uppföljning 3.Sammanhållande teknik

23 september 2016 Ramar  Studerandeprocessen  De studerandes upplevda situation - kundfokus  Ingång | under studier | avbrott | effekt av studier  Resultat av studier till studerande, vuxenutbildning & samhället  SAM-systemet ska vara ”good enough” – Version 1.0 Studerande Vuxenutbildningen i … Stad Samhället … Stad Sverige FöreUnderEfter Avbrott

23 september 2016 Modell av SAM Studieplan med Webbstöd/Syv Studieplan med Webbstöd/personal Effektstudie Kursutv resultat genom webbenkät I studierPlanera studier Avbrott avbrottsenkät Staten Lpf 94 Lokala mål Effektiv org. Politiker Beställare/Rektor egenförsörjning Pers utv/ egen försörj Databas – Vuxenutbildningen Efter studier Webbenkät Betygsresultat

23 september 2016 Från substantiv till imperativ Mål/resultat Genomförande Resurser Imperativ Ta examen Verb Att studieplanera Substantiv En studieplan Effekt Metod Personal/ verktyg

23 september 2016 Från substantiv till imperativ Effekter av (vuxen)utbildning Kunskaper/färdighet Egen försörjning (sysselsättning) Demokrati Självkänsla Motivation (till fortsatt lärande) Mål/resultat Genomförande Resurser Imperativ Verb Substantiv Effekt Metod Personal/ pengar

23 september 2016 Till sist….. ”I keep six honest serving men. They taught me all I know; Their names are What and Why and When And How and Where and Who” RUDYARD KIPLING