Video for Kvalitet Jonas Persson
22 Video for Kvalitet Vad gör en video till ett bra läringsobjekt.
33 Video for Kvalitet Fokus på lärande Mål Producera videor baserade på forskning Utveckla och använda evalueringsinstrument Studera effekten av videor på lärande
44 Historia och framtid? Videoföreläsningar 1.0 Aktuella föreläsningar läggs ut efter live-föreläsningen. Repetition och ersättning av passivt lyssnande. Videoföreläsningar 2.0 Special föreläsningar om viktiga tema, kortare min. Aktivt redigerade. Forskningsbaserade!
55 Video for Kvalitet Behov Bakgrundsinformation om användarna Information om bruk och effekter av videor Objektiva studier
66 Video for Kvalitet Steg 1: Videor baserad på tillgänglig forskning Pedagogisk och didaktisk forskning Kognitionsforskning Produktionen av videor (hittills) är baserade på Mayer’s Multimedia Learning Principles och minimering av distraktorer.
Multimedia Learning Pre-training principle: People learn better from a multimedia lesson when they know the names and characteristics of the main concepts Modality principle: People learn better from animation and narration than from animation and on-screen text Multimedia principle People learn better from words and pictures than from words alone Personalization principle People learn better when the words are in conversational style rather than formal style Voice principlePeople learn better when words are spoken in a standard-accented human voice than in a machine voice or foreign-accented human voice Image principle:People do not necessarily learn better from a multimedia lesson when the speaker’s image is added to the screen Coherence principle: People learn better when extraneous words, pictures, and sounds are excluded rather than included. Signaling principle: People learn better when the words include cues about the organization of the presentation Redundancy principle: People learn better from animation and narration, than from animation, narration, and on on-screen text. Spatial contiguity principle: People learn better when corresponding words and pictures are presented near rather than far from each other on the page or screen. Temporal contiguity principle: People learn better when corresponding words and pictures are presented simultaneously rather than successively Segmenting principle People learn better when a multimedia lesson is presented in learner-paced segments rather than as a continuous unit. Individual differences principle: Design effects are stronger for low-knowledge learners than for high-knowledge learners. Design effects are stronger for high- spatial learners than for low-spatial learners.
88 Video for Kvalitet Produktionen vilar på tre ben: Hög faglignivå Didaktiskt genomtänkt presentation Hög produktionsteknisk kvalitet
99 Video for Kvalitet Produktion Hög ljud och ljus kvalitet i videon. Studioinspelningar Redigering av videor Presentatören focuserar på kameran Följer en formell strategi vid presentation och problemlösning Kontext-oberoende självständiga videor.
10 Video for Kvalitet Produktion (publiserade) med KTDiM: Problem solving (Math II, Spring 2014) 66 videos. Problem solving (Math I, Fall 2014) 66 videos Introduction (Math I, Fall 2014) 10 videos
11 Video for Kvalitet Produktion (planerade, inspelning och redigering, inte publiserade): Tematiska (Matematikk I (under produktion), Matematikk II (planering), KTDiM) Kemi & Fysik (Laboratorie videor (planering), VKR + IKJ,IFY) –HMS –Utrustning –Procedyrer –Instruktioner
12 Video for Kvalitet – Ökad interaktivitet Möjlighet att lägga till ökad interaktivitet Med ny video-portal finns möjlighet till interaktivitet. Quiz som testar förståelse. Aktiviteter som ökar lärandet. Möjlighet att enkelt hoppa tillbaka i video. Möjlighet att hoppa till andra videor. Möjlighet att lägga in test som måste klaras innan man kan gå vidare.
13 Historia och framtid? Videoföreläsningar 1.0 Aktuella föreläsningar läggs ut efter live-föreläsningen. Repetition och ersättning av passivt lyssnande. Videoföreläsningar 2.0 Special föreläsningar om viktiga tema, kortare min. Aktivt redigerade. Forskningsbaserade! Videoföreläsningar 3.0 Ökad interaktivitet – ”spel-liknande”. Quiz för att se om studenten förstått, möjlighet att förklara missförstånd och alternativa föreställningar interaktivt. Krav att klara frågor innan man kan gå vidare. Videoföreläsningar 4.0???
14 Video for Kvalitet - Evaluering Evalueringsinstrument: Concept inventories Bruk av videor (Access data från videoportal) Eye-tracking (uppmärksamhet) Intervjuer Frågeformulär
15 Video for Kvalitet - Evaluering Bruk (preliminära): Föreläsningar Ma 2, V2014Oppgavelösning Ma 2, V2014
16 Video for Kvalitet - Slutsatser Viktigt med hög kvalitet på videor, speciellt ljud. Undvik distraktorer Korta videor Studenter vid NTNU använder oppgavelösningsvideor för att förbereda sig till examen. Föreläsningsvideor används främst i samband med ordinarie föreläsningar. Begränsad användning under examensförberedelser.
17 Video for Kvalitet - Slutsatser Viktigt att videor baseras på Fag, Produktion och Didaktik, i samarbete. Videor bör sättas in i ett läringssammanhang.
18 Quo Vadis? Vilka kan använda videorna? Studenter vid NTNU Preparandkurser för blivande studenter Fjernundervisning. Material för kurser på andra högskoler. Möjlighet till NTNU kurser/examen på andra högskoler ger möjlighet till överföring till NTNU. Material för privatister. Material för intresserade elever på vgs.
19 Medarbetare och Samarbeten VfK –Eirik Wattengård (MMS) KTDiM –Jørgen Endal og Nikolai Høiland Ubostad VKR Per-Odd Eggen, Peter van Marion (Skolelaboratoriet, PLU) Elisabeth Egholm Jacobsen, Bjørn Hafskjold(IKJ) Erik Wahlström (IFY)
20 Caveat! «I believe that the ……… is destined to revolutionize our educational system and that in a few years it will pupplant largey, if not entirely, the use of textbooks. I would say that on average we get about two percent efficiency out of schoolbooks as they are written today. The education of the future, as I see it will be conducted through the …….. Where it should be possible to obtain one hundred percent effiency.» Thomas Edison i 1922 om filmen.