21.9.2016Åbo Akademi – Strandgatan 2- 65101 Vasa1 Arbetsplan.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hållbar utveckling i utbildning och forskning Magnus Apelqvist Marie-Louice Jarl Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) Högskolan i Jönköping.
Advertisements

Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
Studieuppläggning – datateknik Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Tjänstledigheters inverkan på övertimarvoden och ersättningar för särskilda uppgifter i allmänbildande skolor från
/LMRHH-seminarium SAMARBETE PÅ SVENSKA MELLAN HÖGSKOLOR I HELSINGFORS Rapport utförd på uppdrag av RHH (Rektorsdelegationen för högskoleutbildningen.
FRÅN UTBILDNINGSSTRUKTUR TILL STUDIEPLAN
Vår styrka Liten enhet Matematiskt-naturvetenskapliga ämnen
Jörgen From Anu Ylitalo Pedagogisk Digital Kompetens DELTAGARE Åbo Akademi Hanken.
Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi -
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
FB/TW AST Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studier för diplomingenjörsexamen i huvudämnet processystemteknik inom det processtekniska.
Presentation på PF-timmen Viceprefekt Petri Salo.
VÄLKOMNA Att komma ut ur skolan!.
FB/TW AST Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studier för teknologie kandidatexamen i huvudämnet processystemteknik inom det processtekniska.
Hur blir man klok på universitetet?
Gymnasie & Vuxenutbildning
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Systematisk kursutvärdering och uppföljningsformer Workshop Bättre lärande! Toppenheternas avslutningsfestival Alexandra Elsing, Yasmin Nyqvist,
EXAMENSSTADGAN [ES] Monica Nerdrum.  Arbetet pågått sedan våren 2014  Första version till nyckelpersoner  Möten med nyckelpersoner  Studiechefer.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Finns det en nyckel till Finlands framgång i matematik?
Åbo Akademis Arbetsforum - Henriksgatan 1 b Åbo 1 ARBETSFORUMS TJÄNSTER TkF:s egenlärarträff.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Att studera psykologi Benny Salo, amanuens
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
MinPlan-information för nya studerande Institutionen för biovetenskaper Gadolinia, aud. A Kl Åbo Akademi - Institutionen.
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
ÄNDRINGAR I ES Webbinarium Monica Nerdrum, forskning och utbildning/lärandestödet.
Utbildning och lärarutbildning i Finland NLS Sommarkurs 2010 Benita Kavander.
V AD HÄNDER EFTER SFI?. S TUDIE - OCH YRKESVÄGLEDNING Hos mig kan du få studie- och yrkesvägledning information om utbildningar, behörighetsregler och.
Gruppdiskussion De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor Ordförande: Kerstin Stolt (Arcada) Sekreterare: Åsa Mickwitz.
Säkert Bondförnuft Säkert Bondförnuft 2014 Säkert Bondförnuft ökar säkerheten, effektiviteten och attraktionen i den gröna sektorn.
UNDERVISNINGSPLANERING – VID FPV 2016 Anna Buss, utbildningskoordinator.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Webbutbildning i allmän palliativ vård
Ingen uppdelning i rektors beslutade delar av kurs.
Från forskning till undervisning - är det så lätt som du tror?
Resultat från granskningen av klasslärarutbildningen samt enhetens åtgärdsplan
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
Åbo Akademis magisterutbildningar
aud. A, Gadolinia kl Utbildningskoordinator Heidi Karlsson
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Enhetens utvecklingsutvärdering
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Välkomna till Öppna universitetet vid Åbo Akademi och Öppna yrkeshögskolan vid Yrkeshögskolan Novia
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Vad är en FQ-grupp?.
Utbildningsplan Lärandemål
Att studera vid öppna universitetet
Presentationens avskrift:

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa2 Arbetsplanen  Vars timmar är hela klocktimmar  Består av 1600h för heltidstjänst  Undervisningens andel av planen varierar beroende på anställningsförhållande  Vid deltidstjänst uppges arbetsförhållandets anställningsprocent  Diskuteras med ämnesgruppsansvarig och inlämnas senast den 3 juni 2016  Feedback eller påtecknad plan returneras inom maj

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa3 Arbetsplanerna görs i relation till  Ämnets ordinarie utbildningsansvar –Must (– Need – Nice)  Ämnesområdets helhetssituation –Undervisning/handledning – administration – forskning  Förnuftig arbetsbelastning/kurs  Ämnesområdets budget  Ämnesområdets övriga personal

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa4 Koefficienter För undervisningsarbete (inkl. planering och utvärdering)  ”Traditionell undervisning” –”Gammal” kurs/parallella kurser – koefficient 2 –Enskilda kurser - koefficient 3 –Helt ny kurs - koefficient 4  ”Virtuell undervisning” –Närstudieundervisning – koefficient 3 –Nätkurser - enligt Öpus rekommendation

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa5 Beräkning av praktikhandledning (inom lärarutbildningarna)  Klasslärarutbildning: (koefficient 3)  Inledande praktik (5 sp) 4F + 4A/grupp + 20h rapportgenomgång  Grundläggande praktik (5 sp) 3h/grupp (= 3h/sekvens)  Ämnespraktik (5 sp) 3h/studerande (=3h/sekvens)  Avslutande praktiken (5 sp) 2h/studerande  Speciallärarutbildning: (koefficient 3)  Inlednade praktik 1h/studerande  Grundläggande 3h/studerande  Biämnespraktik 3h/sekvens  Avslutande praktik 2h/studerande  Ämneslärarutbildning (grundutbildning): koefficient 3  Inledande praktik del 1 0h/studerande del 2 2h/studerande  Grundläggande praktik 3h/studerande  Fördjupad praktik 3h/studerande  Ämneslärar- och yrkeslärarutbildning (behörighetsgivande studier): koefficient 3  Modul 14h/studerande (ett undervisningsämne) 6h/studerande (två undervisningsämnen)  Modul 2 4h/studerande (ett undervisningsämne) 6h/studerande (två undervisningsämnen)

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa6 Handledning av slutarbeten  Proseminarieuppsatser och slutseminarier – 3 h/arbete x koefficient 2  Kandidatarbeten (6 sp) –Seminarier: 2 h/arbete x koefficient 2 –Läsning och handledning: 3h x koefficient 3/arbete  Pro gradu-arbeten (35 sp) –Seminarier: 3 h/arbete x koefficient 2 –Läsning och handledning: 10h x koefficient 3/arbete –6h (av 1600) beräknas som tid per arbete för andra granskaren (arvode betalas ej längre)  Samma arbete kan ingå i arbetsplanen endast en gang  Med hänvisning till forskarinstruktionen och handledningsavtalsblanketten beräknas doktorandhandledning som max 40h fördelade på 4 år (10h/läsår för heltidsstuderande) x koefficient 4

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa7 Egenlärare –beräknad tidsåtgång  2+2 timmar för information  1,5+1,5 timmar per studerande för handledning  7 timmar för deltagande i info + fortbildning  2 timmar för genomgång av studerandes studieprestationer (inför obligatorisk praktik) (andel av 1600h – inte undervisningstimmar)

Åbo Akademi – Strandgatan Vasa8 Styrdokument * Universitetens kollektivavtal ant_kollektivavtal_for_universitet_ pdf * Personalinstruktion för Åbo Akademi on_12_12_2014.pdf * Åbo Akademis anvisningar för uppgörande av arbetsplaner splaner_ pdf