Uppdrag från KF och KS 2012-2015 Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Advertisements

Myndighets-presentation
Brukarfokus i biståndshandläggning
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
VÅRD & OMSORG.
Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning
Matlagning i hemmet.
Äldreomsorgen informerar!
Medicinsk Vårdplan.
Valfrihet inom biståndsbedömning. Juridiska aspekter - frågeställningar Är det möjligt att bevilja kunden en ”timbank” per månad, som kan användas på.
Välfärdsteknologi.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
UPPDRAG för vård och omsorg
Krav på privata aktörer i välfärden SOU 2015:7
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Nya avgifter inom hemtjänsten Varför? Hur mycket? Hur ser det ut i länet? Maxtaxan i koncentrat? Konsekvenser? Hur? När? Frågor?
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Återkoppling avgifter, ”semesterkommuner” och medborgarnas rörlighet och kommunal hälso- och sjukvård Läns- och regionförbund 16 september 2015 Helena.
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Stockholm_Serafen Vård o Omsorgsboende (minst 7 svarande) Särskilt boende.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
En hållbar stad – öppen för världen 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Omvårdnadsförvaltningen Skövde kommun Lag om valfrihetssystem Lennart Hagberg Förvaltningschef omvårdnadsförvaltningen.
Vaggeryds kommun Hur arbetar jag som arbetsterapeut i socialpsykiatri i Vaggeryds kommun?
Införande och erfarenheter av valfrihetssystem. Västerås – en del av Stockholm - Mälardalen regionen invånare (2008) – 6:e största kommunen Tre.
VAD ÄR DET?.  Socialtjänsten skall se till att alla människor har en ekonomisk och social trygghet.  Socialtjänsten skall se till att alla kan ta del.
Äldrenämnden Bokslut 2015 Måluppfyllelse, nämndens tre viktigaste mål Äldre i Linköpings kommun ska känna sig trygga med att stöd och hjälp finns att.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Hand i hand för tryggare utskrivningar Ett samverkansprojekt mellan Region och Norrköpings kommun Geriatriska kliniken ViN, Sigbritt och Susanne.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Införa rambeslut Bedöma tid för hemtjänst Bildspel för introduktion av handläggare Bildspel för information till utförare.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Kvalitet i särskilt boende
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Kvaliteten i din hemtjänst Brukarundersökning 2011
Vuxennämnden i eskilstuna kommun
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Bakgrund Ur höjda ambitioner för Linköping ”Servicehusen ska samordnas och få en sammanhållen verksamhet” Avvikelser och allvarliga patientsäkerhetsrisker.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Heby kommuns kvalitetspolicy
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Bostäder anpassade för äldre?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Välkomna
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Presentationens avskrift:

Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades parallellt som två olika ärenden men var beroende av varandra. Krävdes beslut i KF vid samma möte Förslag till riktlinjer enligt Socialtjänstlagen

Nytt verksamhetssystem och nya avgifter från 2015 Service - Avgift per biståndsbedömd timme istället för andel av nettoinkomst (223 kr/ timme) Omvårdnad – Fast avgift per månad oavsett behov (223 kr/ månad) Särskilt boende – maxtaxa Hälso- och sjukvårdsavgift i ordinärt boende – Avgift per besök (223 kr/besök)

Infört från 2015 Bistånd - Serviceinsatser i tid Städ: Stöd och hjälp med att städa bostaden. Fönsterputsning ingår i serviceinsatsen. Biståndsbeslut om endast fönsterputsning ska ej ges. Tvätt: Stöd och hjälp med att tvätta och torka kläder Inköp: Stöd och hjälp med att skaffa varor och tjänster. I insatsen ingår uträttande av nödvändiga ärenden t.ex. inköp av varor på apotek och hämta postförsändelser. I insatsen ingår också bankärenden men utförs endast då brukaren själv deltar. Bakom varje serviceinsats finns en schablontid.

Ett nytt sätt att arbeta-serviceinsatser Modellen innebär att alla serviceinsatser i hemtjänst omvandlas i tid. Brukaren får ett visst antal timmar beviljade då serviceinsatserna ska utföras. Tanken är att större flexibilitet och öppenhet inför brukarens behov ska ge bättre möjligheter för brukaren att påverka sin vardag.

Personalens arbetssätt För dig som arbetar inom hemtjänsten innebär den nya modellen att ditt sätt att arbeta förändras något. Tidigare låg fokus på att utföra en eller flera beslutade serviceinsatser hos brukaren. Nu handlar det istället om att du tillbringar en viss beslutad tid tillsammans med brukaren. Under den tiden ska du hjälpa brukaren med de beslutade serviceinsatserna.

Olika möjlighet att tillfälligt ändra planerade insatser Hemma hos brukare, ändra serviceinsats när personalen kommer. Möjlighet att signalera 3 dagar i förväg om att ändra service insats till annan beviljad service insats (som kan kräver mer planering eller särskild personal) Möjlighet att hemma hos brukaren, att vid enstaka tillfällen, ändra till helt annan ej beslutad serviceinsats Möjlighet att vid enstaka tillfällen ändra till en ”Spontan social aktivitet” (istället för planerad serviceinsats)

Implementering och uppföljning Broschyr / information / utbildning Från egen insatskatalog till ICF med nya schablontider. Malmö stads arbetar enligt den nationella modellen ”Äldres Behov I Centrum (ÄBIC), i Malmö stad benämnd Behov i Centrum (BIC).” Timmar och icke timmar, hur skilja mellan service och omvårdnad hemma hos brukaren? Uppföljning- har brukare blivit nöjdare, utnyttjat möjligheten att byta? Utvärdering

Från och med 2015 Uppdrag från KS april 2015: Förslag till riktlinjer enligt Socialtjänstlagen

Bakgrund  Stora och omotiverade variationer i tillämpning av SoL inom och mellan stadsområden – Rättssäkerhet och likställighet  Hög omsättning på biståndshandläggare och många med begränsad handläggningserfarenhet  Tradition av generellt generös tillämpning av SoL – Påverkar ekonomin

Uppdraget  Syfte: Skapa likvärdiga bedömningar inom ramen för socialtjänstlagen och på så sätt säkerställa kvalitén i besluten avseende rättsäkerhet och transparens för brukaren.  Kortfattat dokument (10 sidor) som utgår från upplägg och terminologi i ÄBIC.  Anger riktmärke: ”i normalfallet” och har ett ökat fokus på sociala aspekter. Finns mer generös hållning och begränsningar (dock fortfarande skälig levnadsnivå).  Tidplan: Till kommunstyrelsen 18 nov – beslut om remiss - åter till kommunstyrelsen 6 april