Muntligt redovisning LUBNA HASHIM. Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Från mönster till algebra
Advertisements

Förmågor & The Big 5. Läroplanen 2011 (Lgr11) Kapitel 2Övergripande mål och riktlinjer 2.1 Normer och värden ex. Varje elev tar avstånd från att människor.
Generell bedömningsmatris i SVENSKA (fortsättning på baksidan)
Intensivperiod i svenska -förskoleklass v.4 – v
Likvärdig utbildning – Likvärdig undervisning
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
Slöjd Så här blir du bättre och får ett högt betyg: Lär dig dessa fyra förmågor: Förmåga 1: Formge och Framställa föremål med hjälp av verktyg och tekniker!
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling.
”Förskoleklassen en klass för sig” Förskoleklassen är en bro mellan förskola / skola och elevernas fortsatta lärande. Förskoleklassen omfattas av läroplanens.
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Pedagogisk bedömning Skriftliga omdömen Dokumentation Utvecklingssamtal IUP Södra Ängby skola.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Pedagogisk planering- Naturkunskap
Heby skola 7-9 Björn Johansson, förstelärare
Ungdomarnas medieanvändning
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Kommunikativ förmåga MATEMATIK = SANT!.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE
Vad gör vi idag? Lek 2 Vad händer idag och varför?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
LAG OCH RÄTT Samhällskunskap LPP.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Lektionspass 3 Säsong, miljömärken?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Vad kan man när man är klar?
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Jaha, ska alla bli programmerare nu?
Iris Rosengren Larsson
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Engelska – English Pick a colour…
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Nätverk för lärare på fritidshem
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Närvaro Närvaro
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Lärares planeringsarbete!
2. genomföra systematiska undersökningar i kemi, och
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Inspirationslådor Workshop i digitalisering förskola och skola.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Föräldrar Förskola Förskolan Solägget 14 svar, 78%
Katedralskolans ordningsregler
Presentationens avskrift:

Muntligt redovisning LUBNA HASHIM

Skolan och elever  Lockeruds skolan i Mariestad  Årskurs 5  Lektioner i Sv, Eng,So och Matematik  Grej of the day

Med andra ord  Mattebegrepp  De fyra räknesätten  Geometri figurer

Aktiviteter i matematik Area med stickor  Lektionen handlade om geometri  aktiviteten lyfter fram det faktum att en given omkrets kan ha många olika areor  Material var 12 stickor som är lika långa till varje par  Rutpapper för att eleverna ritar sina lösningar  Syfte med övningen var att lära eleverna grundläggande kunskaper om omkrets och area i månghörningar på ett kreativt sätt.

kurslitteratur  Enligt Grevholm att geometri är ett lämpligt område för att arbeta med matematisk problemlösning, och om den kan ges på ett sätt som upplevs positivt går lärande desto bättre.(Grevholm Barbro, 2012)  Enligt McIntosh när man samtalar och använder laborativt material i klassen lär eleverna sig mer än att jobba i böcker.(McIntosh Alistair, 2008)

LGR 11  I kursplanen syfte står det att undervisning ska ge eleverna förutsättning att utveckla grundläggande matematiska begrepp och det står även att eleverna ska utveckla sin förmåga att använda och analysera mattebegrepp.  Enligt centralt innehåll i Lgr 11 årskurs 4-6 står det ”Metoder för hur omkrets och area hos olika tvådimensionella geometriska figurer kan bestämmas och uppskattas.”  Jämförelse, uppskattning och mätning av längd, area, volym, massa, tid och vinkel med vanliga måttenheter. Mätningar med användning av nutida och äldre metoder.

Grunder för skolans specialpedagogiska och elevvårdande arbete.  Ett livslångt lärande med individen i fokus.  Alla elever ska känna sig respekterade i en trygg miljö.  Varje elev ska ha rätt till att få det stöd som behövs för att klara kunskapskraven.

Digitala verktyg i skolan  datorer  Ipad  CD och DVD  traceboard  Elmo

Referens Böcker  McIntosh Alistair, förstå och använda tal-en handbok, NCM, Göteborgs universitet 2008 upplaga 1:17.  Grevholm Barbro, Lära och undervisa matematik från förskoleklass till åk  Läroplan för grundskolan 2011 Internet  