Träningsprogram till musik, åk 8 Adolf Fredriks Musikklasser.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dans – eller rörelse till musik
Advertisements

Principer i spelet för Ekerö IK Juniorer Spelsystem: Tålamod/fart Olika tempo i spelet Anfalla med hela laget – försvarar med.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Fjordskolan ÅK2.
Föräldraråd Nyvång Hälsa Det innefattar både ett fysiskt välbefinnande så som psykiskt och socialt.
1 Innan Du börjar … angående Internetbaserade kurser /15 Källa:
 Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU) gör det möjligt för alla att utvecklas och lyckas. På sin nivå, utifrån sina förutsättningar.  För att nå.
Välkommen till bildspelet om S2S Följ bara instruktionerna på skärmen För tränaren/ledaren: ett fullständigt videobibliotek av moment och övningar. förbered.
Regiongemensam elevenkät 2016 Skolrapport Öjersjö Brunns skola ÅK5.
Cirkulation och fysisk aktivitet - Våra bästa vänner går hand i hand + = Sant.
Orienteringsteori Dagens lektion Varför ska man lära sig att orientera? Vad ska ni kunna? Hur funkar en karta? Att passa en karta Karttecken Olika begrepp.
ÖVNINGAR P03. Uppvärmning 1.Uppvärmningsjogg med eller utan boll 2.Värma upp fötter, ben och rygg.
Friluftsliv Lite inspiration... Lite inspiration... Lite inspiration...
Pedagogiska planeringar Hanna Sepp Marcus Granberg Albina Brunosson.
Barn och ungdomars utveckling
En snabbkurs i orientering
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Förebyggande av skador inom idrott
Fys-övningar.
Musikpassuppgift.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
VÄLKOMMEN TILL 6A.
Det här händer under vecka 37 Bra datum att ha koll på:
LPP – rörelse Dans åk 7 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
LPP – rörelse Dans åk 9 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Självbedömning Idrott och Hälsa ÅK 6
Fotbollsträning 27 april – Tips o ideér av Håkan Broman.
LPP – rörelse Dans åk 8 Bedömning Syfte och långsiktiga mål
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Hur blir ett lag BRA?  Vi i laget På match & träning Jag som spelare
Att bemöta och bli bemött
Det här händer under vecka 43 Bra datum att ha koll på:
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Formativt lärande.
Vad är sociologi? – en repetition Momentöversikt Vad är en analys?
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Iris Rosengren Larsson
Gympapass Vad är ett gympapass/micropass? Vilka delar ingår?
Regiongemensam elevenkät 2016
Engelska – English Pick a colour…
Bildlärarens Planeringsbok Åsa F P -16.
Regiongemensam elevenkät 2016
Atlas Vi lär oss hur vi använder atlasen för att hitta information och tolka olika kartor.
SPELARUTBILDNINGSPLAN ANFALLSSPEL – MOTTAGNINGAR 1
Nätverk för lärare på fritidshem
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Friluftsliv.
LPP – HLR HLR och säkerhet
FRIIDROTT ÅR KAST.
Föräldramöte Sjöstadsskolan /
Närvaro Närvaro
GTU nivå 2. Träningslära, teori
Grunderna består av fyra kategorier
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Regiongemensam elevenkät 2016
Mobiltelefonins utveckling
Regiongemensam elevenkät 2016
RESULTATTAVLAN SKJULSTAHALLEN
Löpledare Del B - Löpningen.
Karin Elardt leg psykolog Barn- och ungdomspsykiatrin Nässjö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Regiongemensam elevenkät 2016
Bostadstillägg Pensionsmyndigheten har av regeringen fått uppdraget att öka kunskapen om bostadstillägg och verka för att mörkertalet inom bostadstillägg.
Målformulering att sätta upp mål
Djuren möter ungdomskulturen
ATT DÖMA IMAC FREESTYLE
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Presentationens avskrift:

Träningsprogram till musik, åk 8 Adolf Fredriks Musikklasser

Träningsprogram till musik, åk 8 0 Förmåga (LGR 11) ”Röra sig allsidigt i olika sammanhang” 0 Centralt innehåll (LGR 11) ” Träningsprogram till musik” 0 Kunskapskrav (LGR 11) E ….träningsprogram till musik anpassar eleven till en viss del sina rörelser till takt, rytm och sammanhang. C ….träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser relativt väl till takt, rytm och sammanhang. A ….träningsprogram till musik anpassar eleven sina rörelser väl till takt, rytm och sammanhang.

Konkretiserade kunskapskrav - finns i PM:et Du härmar rörelser i takt till musiken och kan ensam, eller tillsammans med andra konstruera enklare stegkombinationer. Du automatiserar en del rörelser och kan använda din kreativitet till att utföra och konstruera sammansatta rörelser vid egna stegkombinationer Du visar att du utnyttjar rummets 3 dimensioner (längd, bredd och höjd) och musikens karaktär då du utför och konstruerar dina stegkombinationer I dans/rytmik använder du dig av enkla rörelser som kan innefatta steg-, arm, och kroppsrörelser men dessa är inte synkroniserade eller sammansatta. Du använder dig av i huvudsak sammansatta rörelser som innefattar att steg-, arm-, och kroppsrörelser synkroniseras. Du använder dig av sammansatta rörelser utan att tappa taktkänslan och i danser synkroniserar du takt och rörelser som ger dansen ett flyt. Du använder dig av hjälp för att hålla takten tex räknar. Ibland tappar du takten men har förmågan att med hjälp komma i takt igen. Du visar att du kan hålla takten oberoende av rörelsernas komplexitet eller musikens karaktär. Du visar tydligt att du utnyttjar musikens karaktär och markerar tydligt olika teman/betoningar i musiken med olika typer av rörelser

Uppgiften 0 Du ska enskilt komponera ett träningsprogram till musik. Du ska redovisa en gå-låt och en pulshöjande låt. 0 Uppgiften består av att planera, dokumentera, genomföra, redovisa ett egenkomponerat träningsprogram. 0 Välj ut en gå-låt och en pulshöjande låt med rätt BPM. 0 Gör en musikanalys på varje låt. 0 Hitta på passande rörelser/övningar. 0 Arbeta dynamiskt med starka, enkla och stora rörelser. 0 Arbeta med smidiga övergångar. Arbeta med nivåskillnader (högt och lågt) 0 Följ tema, viktigt! 0 Träna, träna och träna tills du kan det utantill. 0 Spela in ….och skicka in filen till din undervisande lärare på utsatt datum.

Musiken 0 BPM = Beat per minute. Räknas ut på följande sätt: Hitta grundpulsen/hjärtat i låten. Räkna pulsslagen under 60 sekunder = låtens BPM 0 Gå-låt BPM Syfte: värma upp kroppen med enkla och stora rörelser/övningar. EJ hopp eller spring! 0 Hopp/spring-låt BPM Syfte: höja pulsen rejält. Välj konditionskrävande rörelser/övningar. 0 Att tänka på vid val av låt…. Välj medryckande och glad musik. 0 Följ musikens tema, viktigt! Byt rörelser när musiken ändras (vers, refräng, mellanspel etc.). Vid återkommande tema kan samma rörelser med fördel återkomma.

Musikanalys 0 Artist: Spice girlsLåt: WannabeTid:2.50BPM: ca 110 IndelningarmusikanalysRörelseval/övningsval IntroIIII IIGå runt i ring eller på stället Vers 1IIII IIIIGå runt i ring eller på stället m armrörelser RefIIII IIII IIII4 Step touch + 4 V-steg Vers 2IIII IIII4 Ihop + 4 isär RefIIII IIII IIII4 Step touch + 4 V-steg Vers 3IIII IIII4 in mot mitten + 4 tillbaka RefIIII IIII IIII IIII 4 Step touch + 4 V-steg AvslutIIII I“Majan”

Så här kan det se ut…..

Inlämning av träningsprogrammet sker senast fredag 7 november till undervisande lärare i idrott och hälsa Stort lycka till!