F&U-kurserna Delkurs 1 & Delkurs 2. Detta kommer ni få ut av kursen/kurserna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Gymnasiearbetet p..
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Att skriva projektrapport
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Medieteknik.
Om kandidatprojektet på Y- programmet. Mål Komponenter Utmanande och kul konstruktionsprojekt:  Projektarbete  Understödjande föreläsningar  Understödjande.
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Examensarbeten och skolutveckling
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
Utbildning för utbildningsledare inom Yh
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Utvärderingsverkstäder Kari Jess Uppsala universitet
Pedagogiskt arbete vid avdelningen för energi- och miljöteknik - kursvärderingar Förutsättningar Kort historik Tre kurser för att exemplifiera; - Energiteknik,
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
POP-kursen Programkonstruktion och Projekthantering 2004.
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Projekt i Projektledningskursen och Introduktion till Projektbaserad produktutveckling (“IPP-kursen”
1 Validering Regional arbetsgrupp
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
Design av autonoma mobila robotar TNE076 Kursen startar i januari 2004, 5p Finns nu som valbar för ED men andra kan också välja Går över två perioder Institutionen.
Kursintroduktion 2 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Lärare/handledare Föreläsningar Thomas Johansson ank Marie Nordström
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Bakgrund LTH utvecklar studentutbytet med Kina. Tre nya utbytesavtal – Jiao Tong (Shanghai) – Zheijang (Hangzhou) – Xiamen.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Utbildningssociologiska studier av gymnasister och universitetsstudenter i Uppsala ILU, Uppsala universitet, 30 sept 2004 Föreläsningsserien Vetenskapliga.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Skolutveckling genom aktionsforskning
1 Information inför val av kandidatarbete (och val av valfri kurs vt-16) Valet Kandidatarbetet Masterprogram (lite!)
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Det Globala Energisystemet Mikael Höök, teknologie doktor Globala Energisystem, Uppsala Universitet Kursinformation för sommarkursen Ångströmlaboratoriet,
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Självständigt arbete i teknisk fysik 15 hp Kursansvarig: Martin Sjödin Uppsala Universitet Institutionen för teknikvetenskaper Nanoteknologi och funktionella.
Utmaningar med flyktingarbetet - tio ideella organisationers erfarenheter.
Att synliggöra det synliga lärandet. Bedömning för lärande Åsaskolan onsdagen den 5/10.
Ett Interreg Sverige-Norge projekt
Examensarbete 2017.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Fördjupning och examination av VFU
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Tips för det praktiska ledarskapet
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Kursen i Arbets- och miljömedicin Läkarprogrammet termin 11 Ht 2017
Exjobbsmässa för elkraftingenjörer
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Artefakter och scenarios
Självständigt Arbete i Teknisk Fysik 15 hp
Kommunikationskurs parallellt med ex-jobbet på Byggingenjörsprogrammet
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Föreläsning Svenska II
Förslag till förstärkning i Ma inför ht 2017.
Start VT2019 Konsten att handleda i vårdande under verksamhetsförlagd utbildning Anmälningskod: MDH Kurskod:VAE074 Kursen vänder sig till dig.
Lektion 5:1 Vad kan du göra nu? Framtida utmaningar 1.
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Välkommen till Mittuniversitetet Institutionen för informationsteknologi och medier Avdelningen för informations och kommunikationssystem Department.
Redovisningsval & Revision Pernilla Broberg och Torbjörn Tagesson
Presentationens avskrift:

F&U-kurserna Delkurs 1 & Delkurs 2

Detta kommer ni få ut av kursen/kurserna

Arbeta med ett projekt som är knutet till en faktisk intressent och som ingår i ett större FoU-projekt. (Till skillnad från ett rent kurs/utbildningsprojekt.) Detta kommer ni få ut av kursen/kurserna

Arbeta med ett projekt som är knutet till en faktisk intressent och som ingår i ett större FoU-projekt. (Till skillnad från ett rent kurs/utbildningsprojekt.) Praktisk erfarenhet av att arbeta i projekt med personer med blandade kompetenser. (Användbart för CV:n.). Detta kommer ni få ut av kursen/kurserna

Möjlighet att själva påverka vilka egna kompetenser ni vill utveckla och arbeta med i projektet. Detta kommer ni få ut av kursen/kurserna forts.

Nyckelord Forskningsfront FoU i blandade team

Nyckelord Forskningsfront FoU i blandade team Intelligenta system som forskningsverktyg och produkter

Nyckelord Forskningsfront FoU i blandade team Intelligenta system som forskningsverktyg och produkter

Nyckelord Forskningsfront FoU i blandade team Intelligenta system som forskningsverktyg och produkter Robotar, virtuella agenter och miljöer (teknologi, som är människoorienterad, ”kognitiv” & ”social”; lärande system)

Nyckelord Forskningsfront FoU i blandade team Intelligenta system som forskningsverktyg och produkter

Nyckelord Forskningsfront FoU i blandade team Intelligenta artefakter som forskningsverktyg och produkter Real-World Value Solutions

I.En fungerande prototyp eller lösning. II.En dokumentation som gör det möjligt för någon att vidareutveckla prototypen/lösningen. III.En rapport som sätter in arbetet i en större kognitionsvetenskapligt orienterad kontext. Default: Förstaversioner i kurs 1 och slutversioner i kurs 2. Detta ska levereras av ett team 1(3)

2(3) Detta ska levereras av ett team Omfattningen av de tre punkterna kan variera sinsemellan. Gruppen kan välja att satsa relativt sett mer på en eller två av dem. Diskuteras med handledaren, liksom typ av teknisk implementation.

3(3) Detta ska levereras av ett team iv) Muntliga redovisningar vid två tillfällen: mittredovisning och slutredovisning. En individuell skriftlig reflektion kring projektet. Och i kurs 2: En 2-min.film om projektet

+

Hur mycket arbete ska man lägga ner?

Ett obligatoriskt tillfälle i veckan (torsd delkurs 1) Avstämningar/möten team alt. team+ handledare. Information till alla. Delkurs 1: Nyckelföreläsningar. Delkurs 2: LBT: Lektioner av studenter. Obligatorisk handledning enl. ök med handledare Fördjupningslektioner, frivilliga. Pedagogiska upplägget

Default: Ett och samma projekt genom båda kurserna … med möjligheter för nyinriktning av olika slag i kurs 2 Men: separat examination av de två kurserna De två kurserna hänger nära ihop 1(2)

De två inriktningarna – ”kognitiv robotik” resp. ”lärande & avancerad teknologi” blandas i de två kurserna Specialisering och breddning De två kurserna hänger nära ihop 2(2)

Kursrepresentanter

Denna vecka: Hemläxa, onsdag eller torsdag fm: en fika eller annan social aktivitet med ert team

Denna vecka: Hemläxa, onsdag eller torsdag fm: en fika eller annan social aktivitet med ert team To 13-17: Föreläsning & Konsolidera grupperna: gå inom vilka kompetenser som finns i gruppen och hur ni vill utveckla/utnyttja dem + börja formulera vad det är ni ska göra Första handledningstillfället för flera av teamen

”Upprop / team-uppläsning”