Attraktiv Hemtjänst Program som pågår 2014-2022 Kerstin Karlsson, Chef Senior Göteborg – Samordnare AH.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Fakta om invånarna i Göteborg
Projekt in- och utskrivningsklar patient
OBS Material bearbetat av GBG: Stad
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Treserva Användarföreningen
Införa IT-stöd i verksamheten Anna Lena Westman. Status Införa IT-stöd i verksamheten 2 Upphandling av IT-stöd för planering och uppföljning genomförd.
Attraktiv Hemtjänst Program som pågår
Attraktiv Hemtjänst Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna
Införa rambeslut HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Attraktiv Hemtjänst Skapa Goda Arbetsplatser.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut för dig som handläggare.
Framtidens vårdinformationsmiljö
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut för dig som kontaktpersonal.
En hållbar stad – öppen för världen 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
Kort om tidsplanen för verksamheten äldreomsorg Hösten 2015 planering för pilotprojekt. Januari 2016 start pilot vårdboende. Våren 2015 fortsatt planering.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiva jobb för medarbetarna.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 9 februari 2016.
Intraservice Introduktion Marie Svab Möller, Elisabeth Olinder.
Utvärdera hemtjänst (UH) Information till utförare av hemtjänst November HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN.
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare. Vad ska vi göra? 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Införa ÄBIC (Äldres behov i centrum). ÄBIC är en nationell.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Så följer SLK upp Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiva jobb för medarbetarna.
Välfärdens processer Introduktion socialsekreterare 6 november 2015.
Attraktiv Hemtjänst - Ökat inflytande och självbestämmande för brukarna - Attraktiv arbetsplats för medarbetarna Information till funktionshinderråd.
Införa rambeslut Bedöma tid för hemtjänst Bildspel för introduktion av handläggare Bildspel för information till utförare.
Attraktiv Hemtjänst Grov tidsplan Handlingsplan arbetsmiljö Milstolpar Attraktiv Hemtjänst färg = HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 2015.
Molndal.se. Dagordning 8.30 – IBIC - Reflektionsövning - Fika – Genomgång av metodstöd, genomförandeplan & verksamhetssystem
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Stockholms län Resultat för Camillas hemtjänst & service i Täby (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Attraktiv Hemtjänst Lägesuppdatering, framgångsfaktorer
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion
Förändrade stadsdels-förvaltningar 1 juli 2018
ÄBIC 2016 Steg 2 Introduktion för utförare.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en närstående.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Innehållsförteckning presentationsbilder 2015
Folkmängd 2013 Göteborg Folkmängd 2013 Göteborg Majorna-Linné
Attraktiv Hemtjänst Webbaserad Introduktionsutbildning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Attraktiv hemtjänst LAGA uppdragsbeskrivning
Attraktiv Hemtjänst Introduktion i rambeslut för dig som kontaktpersonal.
Attraktiv Hemtjänst Om rambeslut.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Äldres behov i centrum Välkommen till introduktion! 22 februari 2016.
Fokus Yrkesutbildning VO
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Välfärdens processer En kort orientering.
Från 20 stadsdelar till 10 - Kommunikation i samband med stadsdelsreformen i Göteborgs Stad A: Norra Hisingen  B: Angered C: Östra Göteborg D: Västra Hisingen.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Bakgrund Göteborgs Stads budgetmål: Göteborg ska vara en jämlik stad.
Samarbetsformer för SoL och Hälso- och sjukvård (ordinärt boende och hemtjänst) Hur hittar vi samverkan/ samarbetsformer mellan SoL och Hälso- och sjukvårdsorganisationen.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Processorienterad informationsredovisning
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Vårdbiträde ska bli ett yrke som kräver utbildning.
Verksamhetsplan 2018 Sektor ÄO/HS LSG
Presentationens avskrift:

Attraktiv Hemtjänst Program som pågår Kerstin Karlsson, Chef Senior Göteborg – Samordnare AH

HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 2 Våren 2013 gav kommunstyrelsen stadsledningskontoret i uppdrag att utreda förändrat arbetssätt och styrsystem inom hemtjänsten Utredningen resulterade i en rapport och våren 2014 beslutade kommunstyrelsen om en strategiplan för hemtjänsten. Strategiplanen = program för Attraktiv Hemtjänst Regelbundna rapporter i KS Hemtjänstuppdraget

9 300 personer får hemtjänst 3 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Medarbetare: 120 chefer 265 handläggare och undersköterskor/vårdbiträde

4 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Mål Den enskildes inflytande och självbestämmande ska öka Medarbetarna i hemtjänsten ska uppfatta yrket attraktivt Styrgrupp med representanter från: SDF, SLK & Intraservice Strategiledare Samordnare Facklig referensgrupp LAGA Omsorgs- handledare OC Hemtjänst Processledare Strategier Införa rambeslut Införa välfärdsteknologi Införa IT-stöd i verksamheten Skapa goda arbetsplatser Samråds- grupper Projekt Rambeslut, ÄBIC Trygghets- kamera, digitala trygghetslarm, positionering, ljud och bild Införa planeringsstöd Introduktion, marknadsföring, chefsförsörjning, administratör arbetsmiljö Projekt- medlemmar ”Utifrån mina behov, kan jag välja hur och med vad, jag vill få hjälp” ”Jag trivs och är stolt över mitt jobb”

Aktuellt - rambeslut

Rambeslut hemtjänst 6 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Beslut om hemtjänst fattas i tid efter utredning av den enskildes behov och målsättning med beslut om hemtjänst. Den enskilde planerar tillsammans med sin kontaktpersonal vad som ska göras, hur och när. Planeringen dokumenteras i en genomförandeplan. Utbildningsinsatser för alla handläggare och all omsorgspersonal 42 omsorgshandledare har rekryterats av stadsdelarna.

Rambeslut hemtjänst införs successivt 7 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Sedan 12 juni 2015 fattar Askim-Frölunda-Högsbo och Norra Hisingen rambeslut. Övriga stadsdelar börjar successivt fatta rambeslut under hösten. From 2 november fattas rambeslut i alla nya ansökningar.

Rambeslut hemtjänst utvärderas 8 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Modell för utvärdering av hemtjänsten (UH) har tagits fram. Handläggaren intervjuar den enskilde inom tre månader och en gång om året. Den enskilde ska värdera kvalitet och nöjdhet och svara på nio frågor.

ÄBIC ska införas 9 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Äldres behov i centrum (ÄBIC) - en modell för att arbeta behovsinriktat och systematiskt med individen i centrum utifrån strukturerad dokumentation och ett gemensamt språk. Ger både handläggare och utförare stöd i att bedöma, tillgodose och följa upp den enskildes behov, arbeta individinriktat. Handläggare och utförare får ett gemensamt språk, gemensamma begrepp och strukturerad, tydligare dokumentation.

Bakgrund 10 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Politiskt beslut 2014 att införa ÄBIC i Göteborgs Stad och anpassa till IBIC. För att säkra att den enskildes rättsäkerhet och behov tillgodoses utifrån rambeslut i hemtjänsten. Konsekvens ÄBIC införs i all äldreomsorg. Socialstyrelsen fått i uppdrag att anpassa ÄBIC till IBIC. Göteborgs Stad avvaktat nationell modell IBIC. Fokus på rambeslut med delar av ”ÄBIC - tänket” i avvaktan på IT- stöd, ÄBIC - modul i Treserva.

När införs ÄBIC 11 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Inför ÄBIC successivt. Introduktion/utbildning pågår. Delar av modellen införs maj Hela modellen införs 2017 med en ÄBIC - modul i Treserva.

Aktuellt – Införa tjänster via välfärdsteknologi

13 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Trygghetskamera Ett alternativ i samtliga stadsdelar from 14 september 2015 Mars 2016; 56 kameror Digitalisering av trygghetslarm Omfattar ca larm Upphandling av mottagningsenhet klar – trygghetslarm pågår Införande 2017 – 2018/19 Positionering Utrednings- och planeringsarbete på gång – integreras med trygghetslarm Bild och ljudkommunikation Pilotprojekt i 4 stadsdelar under 2016 Connect Nordiska rådet; tar fram best practice för att införa välfärdsteknologi tillsammans med representanter från samtliga nordiska länder. Införa välfärdsteknologi

Aktuellt – IT-stöd i verksamheten

HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 15 Tilldelningsbeslut 22 februari 2016 –Start av pilot oktober 2016 –Införande nov/dec 2016 Rekommendation av mobil utrustning och tjänst från Intraservice IT-stöd för planering och uppföljning

Aktuellt – Skapa goda arbetsplatser

Aktiviteter under HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Ny befattning: Omsorgshandledare Ny roll: Administratör för planering i hemtjänsten Vård och omsorgsutbildning för medarbetare Språkutveckling för medarbetare Chefsförsörjningsplan Handlingsplan för arbetsmiljö Webbaserad introduktionsutbildning, implementering och uppföljning. Länk: introduktion.hemtjanst.goteborg.seintroduktion.hemtjanst.goteborg.se Marknadsföra yrkena

ESF- projekt eGO – kompetensutveckling

Basutbildning i it-stöd och välfärdsteknik 19 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Basutbildning med fokus på mobilt IT-stöd och välfärdsteknik 100 IT-ambassadörer utbildar och coachar: 2800 personer –Hemtjänstpersonal, biståndshandläggare, arbetsterapeuter/fysioterapeuter, sjuksköterskor Korta instruktionsfilmer om tjänsterna t ex GPS-larm, läggs på en gemensam webbportal och kan visas på APT Transnationellt utbyte med Aarhus kommune i Danmark

Örgryte- Härlanda Östra Göteborg Angered Norra Hisingen Lundby Västra Hisingen Västra Göteborg Askim- Frölunda- Högsbo Majorna- Linné Centrum HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN 20 Ett utbildningsteam utbildar IT-ambassadörer från samtliga SDF som… sedan utbildar lokalt i t ex samlingslokal i sin SDF Kurstid: cirka 7 timmar totalt IT-ambassadörerna får fördjupad kompetens som skapar långsiktig kompetensutveckling på enhetsnivå i stadsdelarna Kostnadseffektivt – egna lokaler, lokala utbildare, nära verksamheten

Uppföljning av Attraktiv hemtjänst

SLK uppföljning till KS HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Nöjd med hemtjänsten i Socialstyrelsens brukarundersökning (avser bara äldre med hemtjänst) Kvalitetsindikatorer i utvärdering av hemtjänst (UH) Andel medarbetare med grundutbildning Andel sjukfrånvaro av den arbetade tiden HME (består av ett antal frågor ur Göteborgs Stads medarbetarenkät, var och en kan kräva analys) och NMI (består av tre övergripande nöjdhetsfrågor i medarbetarenkäten), samt motsvarande i ledarenkäten HME och nöjd chefsindex Antal välfärdsteknologitjänster

Programmets uppföljning HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Följer utvecklingen mot måluppfyllelse och ger stadsdelarna möjlighet att jämföra sig med andra stadsdelar under året. Följer upp hur det går i genomförandet av aktiviteterna ; rambeslut, utvärderar hemtjänst, fattar beslut om trygghetskamera, använder introduktionsutbildningen mm Analys av resultat krävs av stadsdelarna för att uppföljningen ska bli meningsfull.

Vill du veta mer? Kontakta oss gärna! Kerstin Karlsson, samordnare Ulrika Cedervall, kommunikation Strategiansvariga: Charlotte Nyberg, införa rambeslut Anna Lena Westman, införa IT-stöd Åsa Wall, införa välfärdsteknologi Margaretha Häggström, skapa goda arbetsplatser Stadsledningskontoret, Attraktiv Hemtjänst Besök attraktivhemtjanst.goteborg.se