Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät 2015 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Haparanda kommun Medborgarenkät Vår 2012
Advertisements

Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Totalt.
Markör Marknad och Kommunikation AB
Medarbetarundersökning hösten 2013 Haparanda stad totalt
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Järfälla, Lidingö, Sigtuna, Solna, Upplands Bro
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Socialförvaltningen.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 HTFAB.
Montessori Elefanten Sigtuna kommun Skolundersökning 2013 Föräldrar förskola Antal svar för aktuell förskola: 15 st. Svarsfrekvens: 94 procent Antal svar.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Socialförvaltningen.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Chef/Medarbetare.
Skolundersökning 2014 Föräldrar förskola
Vara kommun Förskole undersökning Frejgårdens förskola 2013.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Haparanda stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Totalt.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - medarbetare Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (100 svarande/100 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia totalt 76% (6103.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Verksamhetsrapport 2016 Verksamhet xx - elever Svarsfrekvens Verksamhet xx 100% (1000 svarande/1000 mottagare) Svarsfrekvens AcadeMedia gymnasium 100%
ENHETSRAPPORT - BÄLLSTA GÅRD STOCKHOLMS STAD – PERSONER MED FUNKTIONSNEDSÄTTNING 2014 Anna Ragnarsson Senior Consultant Tel:
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015 Stockholm Stad.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Medarbetarundersökning 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning, 2010 Stadsmiljö
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2015
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning Andel nöjda 2012
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Brukarundersökning 2011
Stockholms stad Förskoleundersökning 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Kvalitetsbarometern LSS 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2018
Botkyrka kommun Brukarundersökning 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät

 Sammanfattning  Om undersökningen  Genomförande  Förklaringar av diagram  Resultat  Övergripande index  Index per frågeområde  Per fråga  Slutsats Innehåll Haparanda stad – Invånarenkät

Sammanfattning 1/3 3 Målgrupp och Metod Målgruppen för undersökningen är invånare boende i Haparanda stad i åldern år. Ett slumpmässigt urval om drogs ur kommunens invånardatabas. Undersökningen har genomförts med hjälp av en postal enkät på svenska och finska, med möjlighet att svara via webb. Totalt besvarades enkäten av 459 invånare vilket efter bortfall av okända adressater ger en svarsfrekvens på 47 procent. Resultatet har viktats på kön och ålder för att motsvara hela populationen Övergripande index Resultaten visar på en svagt negativ trend avseende hur invånarna i Haparanda ser på kommunen som en plats att bo och leva på. Invånarna har också sedan 2008 successivt blivit något mindre nöjd med hur kommunen sköter sina verksamheter. Övriga områden Trots en nedgång i övergripande index så uppger de allra flesta att de trivs med att bo och leva i Haparanda. Åtta procent instämmer inte i påståendet. De frågor som får högst betyg av invånarna berör fritid och kultur. Invånarna upplever att det finns god tillgång till natur och strövområden och tillgången till idrottsevenemang och möjligheten att utöva fritidsintressen upplevs på det hela taget som bra. Av kommunens verksamheter är invånarna mest nöjda med stadsbiblioteket och förskolan. Även renhållning/sophämtning samt räddningstjänsten får goda betyg av invånarna. Haparanda stad – Invånarenkät 2015

Sammanfattning 2/3 4 Övriga områden Områden som invånarna är mindre nöjda med berör bland annat påståenden om Haparanda är en plats där det är lätt att genomföra nya idéer och initiativ. 41 procent av invånarna instämmer inte i påståendet medan 22 procent instämmer. Ett annat utvecklingsområde är trygghet. Nästan varannan invånare har oroat sig för att bli utsatt för inbrott i hemmet. 46 procent har oroat sig för att bli av med bil, mc, moped etc. och var tredje invånare har oroat sig för att bli överfallen eller misshandlad och känner sig inte trygg när de går ut ensamma på kvällen. Avseende kommunens verksamheter är gator och vägar det område som invånarna är minst nöjda med. Nästan 8 av 10 invånare är missnöjda med gator och vägar. Andra utvecklingsområden är snöröjning, äldreomsorgen och stöd för utsatta personer där ungefär var tredje invånare inte instämmer att de är nöjda med dessa verksamheter. Resultaten visar också på att invånarna inte fullt ut litar på att skattemedlen används effektivt i kommunen. Haparanda stad – Invånarenkät 2015

Sammanfattning 3/3 5 Resultat baserat på kön och ålder Resultatet brutet på kön och ålder visar inte på några stora skillnader. De tydligaste skillnaderna är: -Äldre trivs totalt sett bättre än yngre och är mer positiva till flertalet frågor -Kvinnor och män svarar väldigt likartat med undantag att 41 procent av kvinnorna inte känner sig trygga när de går ut ensamma på kvällen. Motsvarande andel för män är 21 procent Haparanda stad – Invånarenkät 2015

Genomförande  Undersökningen genomfördes via postal enkät med möjlighet att svara via webb. En enkät på svenska och finska skickades till ett slumpmässigt urval av invånare i Haparanda stad mellan år. Tillsammans med enkäten följde även ett informationsbrev med inloggningskoder till webbenkät samt ett portofritt svarskuvert. Två postala påminnelser skickades till dem som inte svarat. I samband med påminnelse två söktes även respondenten via telefon för att motiveras att svara. Totalt söktes de som inte svarat vid tre tillfällen.  Totalt besvarades enkäten av 459 personer varav 118 svar inkom via webben.  29 enkäter kom i retur pga adressaten okänd. Med 459 svar och ett nettourval på 971 personer beräknas svarsfrekvensen till 47 procent.  Resultatet har viktats baserat på kön och ålder för att spegla populationen boende i Haparanda stad, år.  Undersökningen genomfördes mellan den 2 november – 30 november, Om undersökningen 6 Haparanda stad – Invånarenkät 2015

Förklaring av diagram  Indexen har beräknats som ett medelvärde för samtliga frågor (exklusive vet ej) som ingår i området. Medelvärdet har sedan indexerats till en skala  Diagrammen visar andelen av de svarande som avgivit ett visst betyg på ett påstående. Andelarna redovisas exklusive ”vet ej” svar.  De som besvarat ett påstående med ”vet ej” redovisas separat som andelar av målgruppen som avgivit svaret ”vet ej”.  Syftet med att redovisa ”vet ej” separat är att möjliggöra jämförelser mellan olika redovisningsgrupper och frågor. Inkluderas ”vet ej” i graferna så påverkas andelen nöjda/mindre nöjda av hur stor andel som svarat ”vet ej” vilket omöjliggör en korrekt jämförelse. 7 Haparanda stad – Invånarenkät 2015

Resultat 8 Haparanda stad – Invånarenkät 2015

Resultat – Övergripande index 9 Haparanda stad – Invånarenkät 2015

10

Haparanda stad – Invånarenkät

Haparanda stad – Invånarenkät

Haparanda stad – Invånarenkät

Resultat – Index per frågeområde 14 Haparanda stad – Invånarenkät 2015

15

Resultat – Per fråga 16 Haparanda stad – Invånarenkät 2015

17

Haparanda stad – Invånarenkät

Haparanda stad – Invånarenkät

Haparanda stad – Invånarenkät

Haparanda stad – Invånarenkät

Haparanda stad – Invånarenkät

Haparanda stad – Invånarenkät

Resultat – Respondentprofil 24 Haparanda stad – Invånarenkät 2015

25

Haparanda stad – Invånarenkät

Slutsats 27 Markörs slutsats av undersökningen är att de allra flesta invånarna totalt sett trivs med att bo i Haparanda stad. Möjligheten till friluftsliv och aktiviteter är en styrka. Däremot finns det en utmaning i att de yngre är mindre positiva. Som alltid finns det många områden att utveckla i en kommun. Gator och vägar är ofta kostsamt att åtgärda och Markör kan som utomstående inte bedöma det faktiska behovet. Likaså gäller snöröjningen där behovet oftast är mycket stort under ett antal timmar för att sedan kraftigt minska. Att ha beredskap för den kapacitet som krävs vissa timmar är knappast rimligt utan är en balans mellan kostnad och nytta. Ett par tydliga utvecklingsområden att fokusera på som bör bidra till en mer positiv inställning till kommunen och som kräver begränsade resurser är: Arbeta med kommunens varumärke. Nästan varannan invånare litar inte på att skattemedlen används effektivt. Ett ökat förtroende och ett starkare varumärke gör det bl a lättare att attrahera personal, gör att fler pratar gott om kommunen och i förlängningen att fler personer trivs, vill bo och starta verksamhet i kommunen Trygghet. En hög andel såväl män men främst kvinnor känner sig inte trygga när de går ensamma ute på kvällen. Vad är orsaken och vilka åtgärder bör vidtagas för att invånarna ska känna sig trygga i sin stad? Haparanda stad – Invånarenkät 2015

För frågor kontakta:  Peter Linsér   Kontakt Markör 28 Haparanda stad – Invånarenkät 2015