Skribentutbildning Botwebb och borkyrka.se - SharePoint
Agenda Botwebb Uppbyggnad, innehåll, navigering Labb 1: Redigera en bas-sida Labb 2: Bildhantering Labb 3 & 4: Webbdelar för länkar & kontaktuppgifter Labb 5: Spara ner och uppdatera dokument Botkyrka.se Uppbyggnad, innehåll, navigering Skillnader jmf med Botwebb Labb 1: sida och bildhantering Labb 2: Spara ner och redigera dokument Labb 3: redigera högerkolumnen Presentationsrunda Publiceringsverktyget Kort om webborganisationen Hålltider: Fika ca Avslut ca 12.00
Tre roller på förvaltningarna: Förvaltningens webbkoordinator –Stöd till förvaltningens skribenter –Publicerar nyheter –Koppling till den centrala webborganisationen Innehållsansvarig –Ansvarar för att faktainnehållet är korrekt Skribent –Sköter regelbunden uppdatering och publicering på några av ”förvaltningens” webbsidor och dokument. –Att lyfta önskemål och behov kring webbplatsen till förvaltningens webbkoordinator. –Ansvar för att följa de riktlinjer som finns för webbpublicering, bildhantering, klarspråk etc.
Botwebb
DET HÄR KAN OCH FÅR DU SOM SKRIBENT PÅVERKA Botwebbs uppbyggnad, innehåll och navigering,
Din personliga del där du kan skapa genvägar, hantera din profil, blogga, skriva inlägg på anslagstavla etc. Det du behöver veta kring din anställning. Ex: lön, arbetstid, sjukdom och friskvård. Allt som rör din fysiska och digitala arbetsplats. Ex: dator, telefon, kontorsmaterial, felanmälan, kontor och lokaler. Allt som rör din fysiska och digitala arbetsplats. Ex: dator, telefon, kontorsmaterial, felanmälan, kontor och lokaler. Information om de arbetsmetoder, stödfunktioner, verktyg och riktlinjer som du behöver. Ex: ekonomi, HR, ärende- och dokumenthantering, statistik, service och bemötande, upphandling, kommunikation. Information om hur kommunen styrs, gemensamma styrområden samt hur din förvaltning styrs. Här finns information om Botkyrka som kommun och plats, samt en beskrivning av organisationen med alla verksamheter.
Skribenten får redigera ”bassidor”… För att skapa eller ta bort, prata med din förvaltnings webbkoordinator. Skribenten får redigera ”bassidor”… För att skapa eller ta bort, prata med din förvaltnings webbkoordinator. …lägga in kontaktwebbdelar…
…och länkwebbdelar…
En bild lättar alltid upp känslan och gör det enklare att ta till sig innehållet! Men, det är inget måste.
Skribenten får skapa, redigera och ta bort dokument som lagras i dokumentarkivet…
Nu kör vi igång Starta din dator och logga in med dina vanliga inloggningsuppgifter Gå in på intranätet på vanligt sätt ( I dag jobbar vi i den skarpa miljön!
REDIGERA EN BAS-SIDA Labb 1:
Labb 1: Redigera en bas-sida (sid 4-7) 1.Klicka dig fram till sidan du vill redigera. 2.Gå sedan in i redigeringsläget. 3.Bekanta dig med menyn/redigeringslisten 4.Skriv rubrik och ingress 5.Klistra in text i brödtextfältet som Klartext 1.Formatera till brödtext (Markeringsformat) 2.Skapa mellanrubriker, skapa punktlista 3.Ange skribent och publicerat av 4.Publicera
LÄGGA IN BILD LABB 2:
Labb 2: Lägga in bild (sid 8-13) Navigera fram till din sida och välj ”Redigera sida” Klicka på ”Lägg till ingressbild” alternativt stå i brödtextfältet och välj ”Infoga” samt ”Lägg till bild”. Välj ”Bläddra” om du vill välja bild från din dator (då kan du bearbeta bilden). Beskär din bild, välj rätt format och utsnitt Skriv in all information om bilden, speciellt alt-text. OBS! Bildbiblioteket är gemensamt. Se till att personen på bilden har skrivit på ett PUL-intyg samt att vi har bildrättigheterna.
LÄGGA IN WEBBDELAR FÖR LÄNKAR OCH KONTAKTUPPGIFTER LABB 3 & 4:
Labb 3: Skapa webbdel med länkar (sid 16-19) Lägg till webbdelen ”Sammanfattningslänkar”. För att lägga till en länk, klicka på ”Ny länk”. Skriv in rubrik – detta blir länktexten. Klistra in URL, alternativt välj ”Bläddra” för att länka till ett internt dokument eller intern sida på intranätet. Klicka i ”Öppna länk i nytt fönster” om det är ett dokument eller om du vill länka till en extern sida. I ”Format” välj det alternativ som passar bäst. Detta val är främst till för att visa upp rätt ikon vid din länk. OBS! Se till att ta bort ordet/titeln ”Sammanfattningslänkar”.
Labb 4: Skapa webbdel med kontakter (sid 20) Tryck på ”Lägg till en webbdel”. Välj Botkyrka och ”Botkyrka Kontaktwebbdel”. Fyll i uppgifterna enligt: –Namn –Titel –Beskrivning OBS! Se till att ta bort ordet/titeln ”Sammanfattningslänkar”.
LADDA UPP, BYT UT OCH TA BORT DOKUMENT LABB 5:
Labb 5: Ladda upp, byt ut och ta bort dokument (sid 14-15) Gå in via webbplatsåtgärder/Visa allt webbplatsinnehåll Gå till mappen Botkyrka dokument Ladda upp nytt dokument Fyll i alla metadata – viktigt! Gå till sidan du skapade tidigare och lägg till en länk-webbdel i högerkolumnen (eller använd den du skapade tidigare) Skapa länk från länk-webbdel till ett dokument i dokumentbiblioteket Ersätt dokument. Ändra aldrig i filnamnet! Skriv i rubriken eller kommentaren! Ta bort dokumentet
Botkyrka.se
Ämnesindelade huvudingångar Olika språkversioner Tillgänglighetshjälp Tips & genvägar
Bas-sidans uppbyggnad Rubrik Ingressbild Bildtext Ingress Brödtext/sidinnehåll Kontaktinformation Läs mer-länkar Tillgänglighets- länk – om det är en lokal eller skola etc. Du som skribent får uppdatera allt innehåll på ”bas-sidorna”!
Två sidmallar En med stor och en med liten bild ”Publiceringsmall” ”Publiceringsmall2”
Skribenten får ladda upp, redigera och ta bort dokument som lagras i dokumentarkivet…
Logga in: Skriv in adressen: Kryssa i ”Det här är en privat dator” Skriv: Botkyrka\ditt användarnamn och ditt lösenord
REDIGERA EN SIDA MED BILD Labb 1
Labb 1: Redigera en sida (sid ) 1.Klicka dig fram till sidan du vill redigera. 2.Gå in i redigeringsläget via Webbplatsåtgärder/Redigera sida. 3.Testa att byta sidmall 4.Skriv rubrik och ingress 5.Klistra in text i brödtextfältet som Klartext 6.Formatera till brödtext (Markeringsformat) 7.Lägg in en bild - tillvägagångssättet är detsamma – det som skiljer sig åt är bildformaten (sid 9-16) 8.Skapa mellanrubriker, skapa punktlista 9.Ange skribent och publicerat av 10.Fyll i ”metadatat” längst ner 11.Publicera Kommun och politik / Om Botkyrka / Om webbplatsen
DOKUMENTHANTERING Labb 3
Labb 3: Ladda upp och byta dokument (Sid 20-21) Gå till startsidan. Webbplatsåtgärder, Visa allt webbplatsinnehåll Spara i rätt bibliotek: Dokument i webbplatssamling (lägg inte dokumenten i en mapp). Fyll i alla metadata – viktigt! Vill du uppdatera dokument, ladda upp det nya med samma filnamn som det gamla.
REDIGERA HÖGERKOLUMNEN Labb 4
Labb 4: Redigera högerkolumnen - länkar och kontaktinformation (Sid 17-19) Ansök om-länkar – länkar som går till en e-tjänst Läs mer-länkar - går till sidor och dokument där man kan läsa mer om det aktuella ämnet. Testa att länka till dokumentet du nyss sparade ner. Klicka först på ”Visa ansök om” eller ”Visa läs mer”. För att lägga till en länk, klicka på ”Ny länk”. Skriv in rubrik – detta blir länktexten. Klistra in URL, alternativt välj ”Bläddra” för att länka till ett dokument eller sida på Botkyrka. Klicka i ”Öppna länk i nytt fönster” om det är ett dokument eller om du vill länka till en extern sida. Se manualen för att lägga in kontaktinformation (sid 19)
Manualer & riktlinjer Manualer och riktlinjer finns på Botwebb: Arbetsstöd/Kommunikation/skriv och publicera på webben/manualer och riktlinjer v-och-publicera-pa-webben/manualer-och-riktlinjer- webbarna/Sidor/default.aspx v-och-publicera-pa-webben/manualer-och-riktlinjer- webbarna/Sidor/default.aspx
TACK FÖR I DAG!
SKRIVA FÖR WEBBEN Tips & trix
Mottagaranpassning Öppenhet och dialog är nödvändiga för demokratin i Botkyrka kommun. För att vi ska nå fram till medborgare och medarbetare och få deras förtroende måste vi använda ett språk som är lätt att förstå. Därför har vi bestämt att de texter vi skriver ska vara skrivna på Klarspråk. Det betyder att det du skriver ska vara tydligt, enkelt och språkligt korrekt.
Fånga läsarens intresse! Undersökningar visar att du endast har 5-10 sekunder på dig att fånga läsarens intresse – sedan är chansen borta. Du behöver väldigt snabbt få läsaren engagerad och dessutom få henne att klicka vidare för att ta emot det du erbjuder.
På webben fungerar det ”tvärt om” När man skriver uppsatser och andra typer av texter börjar man med bakgrunden, fortsätter med detaljerna och avslutar några tusen tecken senare med slutsatsen. På nätet bör man tänka tvärtom: Skriv rakt på sak och inled med slutsatsen/budskapet! Sedan kan du bygga på med bakgrund och detaljer. Det är inledningen som avgör om resten blir läst!
Innan du börjar skriva, fundera igenom: Vem skriver du för och vad vet du om din målgrupp? Försök att anpassa texten efter målgruppen och utgå ifrån vad läsaren behöver veta. Vad är syftet med texten? Vad ska läsarna förstå, känna eller tycka när de har läst texten? Om du vill att läsaren ska göra något så skriv det, hellre än att uttrycka vad du eller kommunen vill eller behöver.
Några konkreta råd: Det måste inte vara perfekt, men några tips: Börja med det viktigaste! Låt rubriken lyfta fram budskapet Ingress som sammanfattar det viktigaste Kort och konkret Dela upp i kortare stycken och använd mellanrubriker Sätt punkt – korta meningar Använd gärna punktlistor Tilltal och tonfall: ”du”, inte ”Du” eller ”Ni”. Använd inte heller ”man”. Avsluta snyggt – knyt ihop säcken
Några råd - tillgänglighetsanpassning Undvik att använda tabeller i möjligaste mån Skriv alltid Alt-texter till bilder –Skriv den som om du beskriver bilden för någon som inte kan se den. Skriv tydliga länkar Använd Markeringsformat vid rubriksättning Stryk aldrig under ord som inte är länkar