Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Begränsad frihet? Upphovsrätt och digitalt tillgängligt kulturarv eller Begrenset frihet? Åndsverkslov og digitalt tilgjengelig kulturarv Nordiske Museumsmøtet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Begränsad frihet? Upphovsrätt och digitalt tillgängligt kulturarv eller Begrenset frihet? Åndsverkslov og digitalt tilgjengelig kulturarv Nordiske Museumsmøtet."— Presentationens avskrift:

1 Begränsad frihet? Upphovsrätt och digitalt tillgängligt kulturarv eller Begrenset frihet? Åndsverkslov og digitalt tilgjengelig kulturarv Nordiske Museumsmøtet i Hamar Scandic hotell, Hamar, 11 september 2015

2 Digisam…  Kort om Digisam: ”Samordningssekretariatet för digitalisering, digitalt bevarande och tillgängliggörande av kulturarvet”  En avdelning av svenska Riksarkivet  Tidsbegränsad verksamhet - pågår till 31 december Den 22 september vet vi om Digisam a) blir permanent, b) blir förlängt eller c) läggs ner  regeringens budget  Styrande för 24 medverkande svenska kulturarvsmyndigheter och kulturarvsinstitutioner (de statligt finansierade)

3 I december 2013 påbörjades Digisams juridiska arbete. Två arbetsgrupper tillsattes med uppdrag att ta fram grundvillkor för kulturarvsinstitutionernas användning av upphovsrättsligt skyddat bildmaterial och en vägledning om upphovsrätt och angränsande lagstiftning. En tredje arbetsgrupp, förhandlingsdelegationen, tillsattes under vintern 2014 med uppdrag att förhandla fram ett bildavtal. Den är nu färdig. Digisams juridiska arbete

4 Upphovsrätten = hinder för kulturarvsinstitutionerna  konflikt? Foto: Rolf Källman

5 Vad beror konflikten på? Upphovsrättens tanke om att respektera den enskilde upphovsmannen v/s Kulturarvsinstitutionernas respektlöshet mot upphovsrätt? eller

6 Upphovsrättsorganisationernas strävan att uppfylla sina uppdrag i förhållande till medlemmarna v/s Kulturarvsinstitutionernas strävan att uppfylla sina uppdrag från uppdragsgivaren? eller

7 Upphovsrättsorganisation- ernas krav på ersättning för användningen v/s Kulturarvsinstitutionernas bristande anslag/ekonomi och samtidigt utökat uppdrag? CC BY: StockMonkeys.com

8 Faktum kvarstår  kulturarvsinstitutionerna använder/vill använda visst upphovsrättsligt skyddat material Hur lösa? -Utesluta skyddat material? -Bryta mot lagen? -Förvärva rättigheter?

9 Om valet blir att förvärva rättigheter (av en upphovsrättsorganisation): Hur hanterar vi då fria licenser (Creative Commons-licenser)? Nationella och europeiska kulturarvsportaler (Europeana m fl)? Sociala medier som en kanal för museet att kommunicera med allmänheten genom?

10 ”Problemet” med sociala medier… = användarvillkoren! Facebook ”Du ger Facebook en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, roylatyfri, global licens” att använda alla den registrerades bilder och filmer som publiceras på eller anslutning till Facebook. Användaren äger själv sitt material.” LinkedIn ”You grant LinkedIn a nonexclusive, irrevocable, worldwide, perpetual, unlimted, assignable, sublicensable, fully paid up and royalty-free right to us to copy, prepare derivative works of, improve, distribute, publish, remove, retain, add, process, analyze, use and commercialize, in any way now known or in the future discovered.””  Sommarens debatt om ”Freedom of Panaroma”

11 Digisam… Tack för er uppmärksamhet! En del av svenska Riksarkivet


Ladda ner ppt "Begränsad frihet? Upphovsrätt och digitalt tillgängligt kulturarv eller Begrenset frihet? Åndsverkslov og digitalt tilgjengelig kulturarv Nordiske Museumsmøtet."

Liknande presentationer


Google-annonser