Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi. Vad innebär förmåga 1 Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi. Vad innebär förmåga 1 Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet."— Presentationens avskrift:

1 Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi

2 Vad innebär förmåga 1 Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet och skiljer då fakta från värderingar… …och formulerar ställningstaganden med välutvecklade motiveringar… …samt beskriver några tänkbara konsekvenser. I diskussionerna ställer eleven frågor och framför och bemöter åsikter och argument på ett sätt som för diskussionerna framåt och fördjupar eller breddar dem. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan använda informationen på ett väl fungerande sätt i diskussioner och för att skapa välutvecklade texter och andra framställningar med god anpassning till syfte och målgrupp

3 Intervju - instruktioner 1.Välj ut en av personerna. 2.Intervjua personen och skriv en kort artikel, se till så att intervjun innehåller alla kunskapskrav – Ställ 5 frågor – Ett av svaren ska komma från internet, tänk på vilken källa du använder – Minst en av frågorna ska vara en följdfråga – Ett av svaren måste vara en värdering (ej fakta) 3.Avsluta artikeln med att ge ett råd till din intervjuperson, ett råd som gör det lättare för personen att leva mer hållbart.

4 Ulla, 50 år – Hållbar användning av elektronik? Vem är Ulla? Ulla jobbar på mekanisk fabrik. Ulla har två hundar och två barn och gillar att spela golf. Ulla gillar att läsa Illustrerad Vetenskap på fritiden. Ulla gillar ny teknik och har en ny smartphone, hon undrar vad hon ska göra med all gammal elektronik? Vad tycker Ulla? Ulla har hört i av flera olika kollegor personalrummet på arbetet att man inte behöver sortera sina sopor för allt ”slängs i samma håla ändå” I Illustrerad vetenskap har Ulla läst att man kan återvinna unika jordartsmetaller från mobiltelefoner som lämnas till återvinning.

5 Mats, 19 år – Hållbar användning av kläder? Vem är Mats? Mats gillar kläder och har en egen blogg om mode. Mats lever ensam och har ett barn. Mats kan inte sy men han har en bror som är duktig på det. Mats studerar ekonomi på Lunds universitet. Vad tycker Mats? Mats har från en av sina hört att man inte ska lämna in kläder till second hand eller insamling för personalen behåller kläderna. Mats slänger sina kläder när han inte vill ha de längre, eller ger de till någon kompis. Mats tycker det är helt ok att hans barn använder ärvda kläder.

6 Olle 30 år, - Hållbar användning av mat? Vem är Olle? Vad tycker Olle? Olle är 30 år och jobbar som lärare. Han har två barn som går på förskola. Han gillar att laga mat, speciellt från andra kulturer. Olle har licens för vapen och gillar att jaga. Olle tycker att det är viktigt att tänka på miljön. Olle tycker mycket om kött. Olle tycker det är bra med olika märkningar som KRAV etc.


Ladda ner ppt "Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi. Vad innebär förmåga 1 Eleven kan samtala om och diskutera frågor som rör hälsa, naturbruk och ekologisk hållbarhet."

Liknande presentationer


Google-annonser