Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Fotografera. Camera obscura (latin; mörkt rum) Camera Obscura.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Fotografera. Camera obscura (latin; mörkt rum) Camera Obscura."— Presentationens avskrift:

1 Fotografera

2 Camera obscura (latin; mörkt rum) Camera Obscura

3 Fransmannen Joseph Nicéphore Niépce var den förste som gjorde en kamera 1826 men det tog åtta timmar att exponera bilden och den blev väldigt oskarp, han använde en låda som kamera

4 Den första revolutionen  Kodaks första folkkamera ”You press the button, we do the rest" George Eastman, 1888 Grundare av Kodac och rullfilm

5 Den andra revolutionen  Kodaks andra folkkamera 1960-tal

6 Den tredje revolutionen  Kameror med digital teknik (1990 kom Kodaks DCS 100)

7 Den fjärde revolutionen  Systemkameror med digital teknik!!!

8 Den femte revolutionen  Telefon, kamera, dator…

9 Vad ska jag köpa? Exempel: Canon PowerShot A640  10,0 megapixels  4x optisk zoom  Vinklingsbar 2,5'' LCD-bildskärm  9-punkters AiAF och FlexiZone AF/AE  21 fotograferingsmetoder och Mina färger  Hög ljuskänslighet, ISO 800  1 cm makro  VGA-video med 30 b/s  Tillbehör

10 Megapixel??? Hur stort vill du kunna skriva ut?  1 megapixel räcker till ca 9 x 12 cm ”Vanliga kort”  4 Megapixel skriver ut ca A3 format  7 megapixel kan du beskära och skriva ut A3.  O.S.V. men framförallt möjlighet att beskära utan att förlora kvalitet.  Det finns billiga kameror med högt megapixelvärde men med billig dålig optik.

11

12 Fotografera  Att fotografera är "att skriva med ljus”  Ljus reflekteras - skapar en bild på ögats näthinna/en bild i kameran  Ett fotografi uppstår alltså genom att ljus, som reflekteras av vår omvärld, släpps in i kameran.  En korrekt exponering  Exponering betyder just det moment när bildsensorn i kameran utsätts för ljus. Viktigt är att det blir precis lagom mycket ljus, så att fotografiet varken blir för mörkt eller för ljust.

13 Inställningar: Nikon

14 Inställningar: Canon

15 Den perfekta bilden  Slutartid (1/4000)  Bländare (F/4)  ISO (100) Överexponerad För stor bländare eller kanske för lång slutartid. Stor f/2,8 Liten f/22 S B I = = = 6 Underexponerad För liten bländare eller kanske för kort slutartid.

16 Slutare Under hur lång tid som ljuset släpps in. Ju längre tid som slutaren är öppen, ju mer ljus hinner komma in S/Tv

17 Slutare (Exponeringstid)  Tid det tar för din kamera att exponera en bild  En längre slutartid ger en snygg nattlig stadsbild  Längre slutartid kan orsaka skakningsoskärpa  En kort/snabb slutartid fryser olika objekt i rörelse  Fågel som flyger - kanske så lågt som 1/400s sekund  Snabba slutartider ger lite ljusinsläpp – risk för mörk bild (underexponerad)  1” = 1 sek, 30” = 30 sek  1,3 = 1/1,3 (1/3-dels sekund), 30= 1/30 (1/30-dels sekund)  Bulb= håll nere manuellt! S/Tv

18 Ställa in slutartiden  Välj "S-programmet"  På Nikon D90-kamera vrider du sedan på primärratten, högst upp till höger på baksidan av kameran, för att välja önskad slutartid.  Vrid åt höger = ta snabbare, vänster = långsammare.  Vrider man ratten så långt det går åt vänster hamnar du på 30''. Det betyder 30 sekunder och är en mycket lång slutartid.  I vissa speciella situationer, exempelvis kvällsfotografering, kan en så lång slutartid vara effektfull. Det kräver då ett stativ som gör att kameran håller sig stilla under hela exponeringen S/Tv

19 Gå inte långsammare än en slutartid på 1/60 sekund vid kvälls- och inomhusfotografering Tumregeln om man inte använder stativ 30'' 30 sek 25’’ 25 sek 20’’ 20 sek 15’’ 15 sek 13’’ 13 sek 10’’ 10 sek 8’’ 8 sek 6’’ 6 sek 5’’ 5 sek 4’’ 4 sek 3’’ 3 sek 2.5’’ 2,5 sek 1.6’’ 1,6 sek 1.3’’ 1,3 sek 1’’ 1 sek 1.3 1/1,3 sek 1.6 1/1.6 sek 2 ½ sek 2.5 1/2.5 sek 3 1/3 sek 4 ¼ sek 5 1/5 sek 6 1/6 sek 8 1/8 sek 10 1/10 sek 13 1/13 sek 15 1/15 sek 20 1/20 sek 25 1/25 sek 30 1/30 sek 40 1/40 sek 50 1/50 sek 60 1/60 sek 80 1/80 sek 100 1/100 sek 125 1/125 sek 160 1/160 sek 200 1/200 sek 250 1/250 sek 320 1/320 sek 400 1/400 sek 500 1/500 sek 610 1/610 sek 800 1/800 sek /1000 sek /1250 sek /1600 sek /2000 sek /2500 sek /3200 sek /4000 sek S/Tv

20 ”Snabba slutartider ger lite ljusinsläpp – risk för mörk bild (underexponerad)” S/Tv

21

22

23 Visa/Frysa ögonblick  Visa rörelse  Pendeltåget har en längre slutartid för rörelsen (1/8 eller 0,125 sekund)  Luta mot ett broräcke eller stolpe för att få lite stabilitet om du inte har ett stativ med dig. Andas ut – håll kameran hårt!  Frys rörelse  Bilden på droppen är tagen med en slutartid på 1/250 (0,004 sekunder) och det är en slutartid som fryser det mesta på bild.  Motorsport eller fotboll behöver minst 1/400  Regel för att undvika skakningsoskärpa:  Din slutartid ska vara snabbare än brännvidden du använder dig av! Fotograferar du med ett objektiv på 55mm, så bör du ha en slutartid på minst 1/60. Med ett objektiv på 200mm bör du ha en slutartid på minst 1/200. S/Tv

24 Tips på vägen  En snabbare slutartid släpper in mindre ljus vilket kan innebära att du behöver en större bländare eller högre ISO.  Om du exempelvis skulle öka slutartiden från 1/250 till 1/500 så halverar du mängden ljus som släpps in på sensorn och för att kompensera detta så att bilden fortfarande lite korrekt exponerad och inte för mörkt kan du bland annat använda dig av en större bländare, exempelvis ändra från f/8 till f/4 eller justera ISO-talet från 100 till 400.  Om du inte gör dessa ändringar så kommer bilden att bli mörkare och mörkare för varje ökad slutarhastighet. S/Tv

25 S

26 S

27 Bländare Hur mycket ljus som släpps in A / AV

28 f/2.8 f/22

29 Mer ljus Mindre ljus Skärpedjup med bländare A / AV En liten bländare ger större del av bilden i skärpa.

30 Bländarvärde (F/x)  Beskriver hur mycket (eller lite) ljus som ska släppas in i kamera- huset från objektivet.  Beroende på bländarvärde kommer du få en skarpare bild över ett större, eller mindre djup på bilden (skärpedjup).  Stor bländare, mer ljus = f/2,8  Liten bländare, mindre ljus = f/22 A / AV

31 Bländaren i objektivet  Objektivet avgör hur stor bländaren kan bli  Stor bländare underlättar kvällsfotografering A / AV

32 Skärpedjup  Kort skärpedjup Du talar om vilken del av bilden som du anser är viktig.  Långt skärpedjup Skärpa rakt igenom hela bilden, ända från förgrunden till bakgrunden där man vill framhäva hela vyn A / AV

33 Kort skärpedjup  Kort skärpedjup Du talar om vilken del av bilden som du anser är viktig. Hur får man ett kort skärpedjup?  För det första måste du ha ett ljuskänsligt objektiv som tillåter låga bländarvärden på exempelvis 3.5 eller mindre.  Kamerans A-program även kallat AV  Du väljer bländarvärde  Kameran väljer lämplig slutartid (och eventuellt även ISO-tal) för att uppnå en bra exponering. A / AV

34 Kort skärpedjup  Kort skärpedjup Du talar om vilken del av bilden som du anser är viktig. Här kommer tips om hur du kan gå tillväga när du tar en bild med kort skärpedjup i A-programmet. 1. Ställ in önskat bländarvärde (Prova med f/5,6 eller lägre) 2. Komponera bilden Välj motiv, egen position i förhållande till motivet samt eventuell inzooming. 3. Fokusera Tryck ner avtryckaren till hälften. Nu mäter kameran ljuset. Kontrollera vilken slutartid kameran väljer. Om den är långsammare än 1/60 så bör du höja ISO-värdet (om du inte har stativ och motivet är stillastående). 4. Ta bilden och utvärdera Tryck ner avtryckaren helt. Titta på bilden och gärna även på histogrammet och ta ställning till om du tycker bilden blev för mörk eller för ljus. Ändra i så fall värdet på exponeringskompensationen uppåt eller nedåt. Blev skärpedjupet det önskade? Prova annars med ett annat bländarvärde. Ta en ny bild. Upprepa tills bilden är bra exponerad och har önskat skärpedjup. TIPS! Om du inte fotograferar i råformat så kan du även fundera över om vitbalansen är som du vill ha den, och i annat fall ändra den. A / AV

35 Långt skärpedjup  Långt skärpedjup Skärpa rakt igenom hela bilden, ända från förgrunden till bakgrunden där man vill framhäva hela vyn Hur får man ett långt skärpedjup?  Kamerans A-program även kallat AV  Du väljer bländarvärde  Kameran väljer lämplig slutartid (och eventuellt även ISO-tal) för att uppnå en bra exponering.  Välj en liten bländare, högt bländarvärde. Landskapsbilden bredvid är tagen med bländarvärde f/16. Att tänka på:  När man vill ha skärpa i hela fotografiet är det inte självklart var i bilden man ska ställa in skärpan.  Skärpedjupet fungerar på så att 1/3 av skärpan kommer hamna framför fokuspunkten och 2/3 bakom  Lämpligt är därför att ställa in fokus betydligt närmare förgrunden än bakgrunden, speciellt om bilden innehåller en förgrund som också ska vara skarp. A / AV

36 ISO - ljuskänslighet  För exponeringen finns även en tredje faktor som påverkar hur mycket ljus som "fastnar" på sensorn. Med inställningar på kameran kan du själv ställa in hur ljuskänslig sensorn ska vara. Detta kallas ISO-tal.  Rekommenderade ISO inställningar:  100 – Normalt dagsljus  200 – Molnig dag  400 – Skymning / Inomhus  800 och mera – Detta är något att vara försiktig med. ISO kommer ifrån början som begrepp ifrån ljuskänslighet på vanlig analog film. Höga ISO tal på digitalkameror orsakar tyvärr sämre bildkvalitet (Kameror blir bättre och bättre på ISO, snart är nog detta inget problem längre)

37 Brännvidd Brännvidd är avståndet mellan en lins (konvex) centrum och brännpunkten (fokus). Säger vilka möjligheter du har att zooma med objektivet. Ett par exempel på objektiv man kan köpa:  Vidvinkel - kort brännvidd (15-35 mm objektiv)  Ett vidvinkelobjektiv har kort brännvidd, ungefär mm. Med ett sådant objektiv visas motivet mindre än vad ögat ser det vid fotograferingsögonblicket, det förminskas. Du "kommer längre ifrån" ditt motiv och får på så sätt med mer av motivet på bilden  Normal: (18–55 mm objektiv)  Ett objektiv som brukar klassas som “normalzoom”. Det passar bra för många olika typer av fotografering, som t.ex. landskapsfotografering eller normal fotografering som inte kräver så mycket zoommöjlighet. 18 mm brännvidd är i det här fallet då du är som mest utzoomad. 55 mm så har du zoomat in så långt du kan med kameran.  Tele - lång brännvidd ( mm objektiv)  Kallas oftast för “Telezoom” (Supertele på 500 mm) objektiv som passar för fotografering på avstånd. Detta objektiv ger utmärkta zoomegenskaper men är i regel ganska klumpigt att använda.  60 mm objektiv  Ett objektiv med fast brännvidd. Med andra ord, inga möjligheter att zooma varken ut eller in.

38 Brännvidd  Ögat är på ca 50 mm

39 Val av objektiv (Brännvidd)  Vidvinkeln förvränger  Teleobjektivet trycker ihop, plattar ut och frigör motiv från bakgrund.

40 Bildstorlekar

41  PEtt läge som är automatiskt i det stora hela. Kameran kommer exponera bilden på korrekt sett.  T TvEtt läge som ger dig möjlighet att själv välja slutartid. Bländarvärdet anpassas efter vilken slutartid du väljer  A AvLäge för att välja bländarvärde. Slutartid anpassas efter vilket bländarvärde du väljer.  M(Manual exposure) – Här bestämmer du både bländarvärde och slutartid. Här gäller det att vara noga så man inte under eller överexponerar bilderna. För den som har fotat ett tag är detta läge där man har mest kontroll över hur exponeringen blir. Det är dock också svårast att bemästra.


Ladda ner ppt "Fotografera. Camera obscura (latin; mörkt rum) Camera Obscura."

Liknande presentationer


Google-annonser